1.6 dCi 130 Handbak ervaringen


hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Mark de Asfalttijger schreef: Al wat meer ervaring? :wink:

Als je bijvoorbeeld 50km/h in de derde versnelling rijdt, en je geeft volgas... reageert de auto dan direct? In de mogelijkheid om een filmpje te maken en te delen?

Blijf twijfelen tussen de Talis en Mondeo.. :fp: :fp:
Inmiddels 800km op de teller, begin aan de motor en versnellingsbak te wennen. Prettige motor, zeker op hoge snelheid in de 6e versneling. (voor mijn gevoel is hij vanaf 150 km/h in de 6e versnelling echt in z'n sas)
Echt sprintjes heb ik nog niet gedaan om de motor de eerste kilometers wat te ontlasten.

De Talisman laat mij wel veel ontspannender rijden, vorige auto was een Golf 7 Variant TDI en die nodigt meer uit tot "stampen".
4-Control ervaar ik trouwens als geweldig!! :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

hvdb schreef: Inmiddels 800km op de teller, begin aan de motor en versnellingsbak te wennen. Prettige motor, zeker op hoge snelheid in de 6e versneling. (voor mijn gevoel is hij vanaf 150 km/h in de 6e versnelling echt in z'n sas)
Echt sprintjes heb ik nog niet gedaan om de motor de eerste kilometers wat te ontlasten.

De Talisman laat mij wel veel ontspannender rijden, vorige auto was een Golf 7 Variant TDI en die nodigt meer uit tot "stampen".
4-Control ervaar ik trouwens als geweldig!! :clap:
Ik heb het ook niet over stampen of sprintjes trekken maar puur over de reactiesnelheid, dus niet de snelheid zelf ;-)
Ik wil gewoon dat de auto semi-direct reageert als ik het gaspedaal indruk en niet 1,5/2 seconden 'bedenktijd' nodig heeft.

Ik heb in mijn auto-leven al bijna een miljoen kilometer gedieseld en de trage reactie tijdens de proefrit viel mij direct op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Knippie »

Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Domi1963 »

Knippie schreef:Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert
Daar heb ik geen last mee sinds de update van het motormanagement en het vervangen van de versnellingsbak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Knippie »

Het is niet overdreven en storend. Ik trap het pedaal diep in en ipv direct vooruit te schieten, heeft de bak halve tel nodig ofzo.. ook na update motorshizzle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Domi1963 »

Knippie schreef:Het is niet overdreven en storend. Ik trap het pedaal diep in en ipv direct vooruit te schieten, heeft de bak halve tel nodig ofzo.. ook na update motorshizzle
Is dat niet het bekende turbogat dat je voelt?? Bij de 200 TCe heb je maar vol koppel bij 2500 rpm, terwijl bij de 150 pk versie het max koppel al aanwezig is bij 1750 rpm. Daar begrijp ik ook niet waarom tussen beide versies er zo een wezenlijk verschil is?? Dit klopt tenzij er een drukfout in de brochures en handleidingen zou staan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Knippie »

zou kunnen, ik ben op dit vlak absoluut geen kenner.. Zolang het mij niet stoort laat ik de boel de boel..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Domi1963 schreef:
Knippie schreef:Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert
Daar heb ik geen last mee sinds de update van het motormanagement en het vervangen van de versnellingsbak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hou er rekening mee dat deze vraag specifiek in relatie staat met de handbak, volgens mij heeft Domi1963 een automaat...?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Knippie »

je hebt gelijk.. de 200pk's zijn altijd automaat. Wilde mijn ervaring delen voor het algemene perspectief..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Inmiddels bijna 2000 km met de auto gereden.
Gasresponse is niet z'n sterkste punt, erg belangrijk in welk toeren gebied je zit.
Ik vind het niet storend maar dat is persoonlijk. Het is seconden werk (of minder zelfs) dus kan het niet meetbaar maken voor iemand die een keuze wil maken...

@ Mark de Asfalttijger: Succes met je keus, Talisman of Mondeo, ben benieuwd wat het wordt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Domi1963 »

Heb je je dealer al geraadpleegd? Er valt misschien iets te herprogrammeren aan de gasrespons. Bij de TCe 200 waren er ook een ganse reeks welke hun vermogen niet haalden en dienden geherprogrammeerd te worden. Waarom niet met de dCi 130??? Heb je al gevraagd of hetzelfde zich voordoet met een 130 dCi met automaat??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gaboek
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2017 21:28
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door gaboek »

Ik heb dezelfde motor (handgeschakeld) in mijn Talisman sedan Intense en ik ben hier uitermate tevreden over. Het klopt dat eerste paar duizend kilometer het wel lijkt alsof hij niet echt snel is. De teller staat nu op 25K kilometer en de motor reageert uiterst vlot en dat nog wel in de comfort stand. Ik vindt dat vooral in de lage toeren de trekkracht goed is en zeker niet traag. Ook op de snelweg is het snel inhalen geen probleem, zelfs in de zesde versnelling.
Tijdens een proefrit heb ik destijds gereden met een 1,5DCI maar die vindt ik echt niet voldoende voor deze grote en zware auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TM10-2017
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2017 20:27
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door TM10-2017 »

Ik heb nu ook ruim 2000km op de teller. De wagen begint sneller te reageren dan voordien. Kan ook zijn dat ik me beter heb 'aangepast': verhouding koppeling - gaspedaal. Het toerental hou ik inderdaad ook wat hoger. Dit stoort niet want de motor is uiterst stil. Ook ben ik terug van sport naar comfort gaan rijden, omdat de ophanging anders te hard is op de slechte Belgische wegen. Nee, dit is een fijne motor (kom van 150PK Octavia). Het verschil is dat het bij de Skoda meteen lijkt of je er al verschillende jaren mee rijdt. Bij de TM is het wat langer wennen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jumpman
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 aug 2016 13:43
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Jumpman »

Heb nu ruim 85.000km erop staan. Motor is heerlijk. Veel rustiger dan een 1.5dCi bij dezelfde snelheid, draait veel minder toeren.
Tussensprintjes doet hij ook goed, stoplicht sprintjes trouwens ook.
Over de motor niks dan lof. Ben blij dat ik de 1.6 heb genomen. Had tijdje terug de 1.5dCi mee toen mijn Talisman voor een beurt moest, dus ik kan het vergelijken.
Talisman Limousine 130dCi Intens, Blanc Glacier, Panorama Dak, Pack Easy Park Assist, R-Link 2 8,7" incl. Bose, 19" Alizarine, Wegklapbare trekhaak, Zwarte plastidip spiegels. sinds 11/08/2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Thomas84 »

Jumpman schreef:Heb nu ruim 85.000km erop staan. Motor is heerlijk. Veel rustiger dan een 1.5dCi bij dezelfde snelheid, draait veel minder toeren.
Tussensprintjes doet hij ook goed, stoplicht sprintjes trouwens ook.
Over de motor niks dan lof. Ben blij dat ik de 1.6 heb genomen. Had tijdje terug de 1.5dCi mee toen mijn Talisman voor een beurt moest, dus ik kan het vergelijken.
Dat is toch vreemd aangezien de bakverhoudingen van de 1.5 dCi en 1.6 dCi handgeschakelde nagenoeg gelijk zijn. Scheelt bij 1000 toeren in elke versnelling nog geen 1km/h, alleen in de 6e versnelling scheelt het 1.5.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door berenburg »

Hogere versnelling dus bij dezelfde snelheid

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Thomas84 »

Screenshot ervan Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

hvdb schreef: @ Mark de Asfalttijger: Succes met je keus, Talisman of Mondeo, ben benieuwd wat het wordt!
Ehm, tsja..

Heb nog eens goed bij ons op de parkeerplaats rondgekeken (800 auto's, waarvan ~10 Talismans) en bij elke wagen vond ik wel een paneel of deur/kofferklep welke niet goed stond. Naast het feit dat de proefrit mij niet 100% overtuigde (los van de langzaam reagerende aandrijflijn) heb ik besloten om geen Talisman te kiezen als volgende leaseauto. Ook geen Ford aangezien ik verwacht dat er volgend jaar een facelift aan komt.

Wat het wel geworden is... Een Passat Highline Business R met wat opties. Saaier dan de Talisman, iets minder mooi dan de Talisman maar ik vond hem innovatiever (Active Info Display, Matrix LED koplampen en ACC met file-assistent bijvoorbeeld) dan de Talisman. Dat in combinatie met de gratis DSG hield ik over het totaalplaatje er een beter gevoel aan over.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frankko
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 11 aug 2016 20:26
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Frankko »

Mark de Asfalttijger schreef:
hvdb schreef: @ Mark de Asfalttijger: Succes met je keus, Talisman of Mondeo, ben benieuwd wat het wordt!
Ehm, tsja..

Heb nog eens goed bij ons op de parkeerplaats rondgekeken (800 auto's, waarvan ~10 Talismans) en bij elke wagen vond ik wel een paneel of deur/kofferklep welke niet goed stond. Naast het feit dat de proefrit mij niet 100% overtuigde (los van de langzaam reagerende aandrijflijn) heb ik besloten om geen Talisman te kiezen als volgende leaseauto. Ook geen Ford aangezien ik verwacht dat er volgend jaar een facelift aan komt.

Wat het wel geworden is... Een Passat Highline Business R met wat opties. Saaier dan de Talisman, iets minder mooi dan de Talisman maar ik vond hem innovatiever (Active Info Display, Matrix LED koplampen en ACC met file-assistent bijvoorbeeld) dan de Talisman. Dat in combinatie met de gratis DSG hield ik over het totaalplaatje er een beter gevoel aan over.
Goede keuze. Vriend van me heeft een Passat en alleen voor een beurt geweest en voor de rest geen problemen (niets bijzonders want zo hoort het). Mijn Talisman gaat woensdag voor de 8e keer (update) waarvan 1 beurt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gert-Jan Verzee
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 apr 2017 09:15
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Gert-Jan Verzee »

Inderdaad ook een goede keuze Mark, een Passat is gewoon een degelijke auto. Wel jammer dat het geen Talisman is geworden, ongeacht de ervaringen hier op het forum had het een probleemloze auto kunnen zijn :D Maar je moet nooit een auto kopen/leasen waar je geen goed gevoel bij hebt :wink: in ieder geval proficiat met de mooie auto :thumb:
Renault Talisman - Intens TCe 200 sedan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jumpman
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 aug 2016 13:43
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Jumpman »

Thomas84 schreef:
Jumpman schreef:Heb nu ruim 85.000km erop staan. Motor is heerlijk. Veel rustiger dan een 1.5dCi bij dezelfde snelheid, draait veel minder toeren.
Tussensprintjes doet hij ook goed, stoplicht sprintjes trouwens ook.
Over de motor niks dan lof. Ben blij dat ik de 1.6 heb genomen. Had tijdje terug de 1.5dCi mee toen mijn Talisman voor een beurt moest, dus ik kan het vergelijken.
Dat is toch vreemd aangezien de bakverhoudingen van de 1.5 dCi en 1.6 dCi handgeschakelde nagenoeg gelijk zijn. Scheelt bij 1000 toeren in elke versnelling nog geen 1km/h, alleen in de 6e versnelling scheelt het 1.5.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Was vergeten te melden dat het om een 1.5dCi EDC ging.
Kan er geen gegevens van vinden, maar in mijn beleving echt veel meer toeren en meer motor geluid dan in de 1.6!
Talisman Limousine 130dCi Intens, Blanc Glacier, Panorama Dak, Pack Easy Park Assist, R-Link 2 8,7" incl. Bose, 19" Alizarine, Wegklapbare trekhaak, Zwarte plastidip spiegels. sinds 11/08/2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Hier inmiddels ruim 7000km op de teller en moet zeggen dat ik de 1.6 dCi 130 pk met handbak een zeer prettige combinatie vindt.
Ik heb nog niet het idee gehad dat ik vermogen te kort kom. Eigenlijk komt de combinatie pas echt lekker in z'n ritme boven de 150 km/h :shhh:

Conclusie: Dik tevreden over de aandrijflijn!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door berenburg »

De rest mag wat op aan te merken zijn maar rijden is perfect soepel snel en stil, bij 160 kun je nog gewoon met elkaar praten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Frankko schreef:
Betalisman schreef:
Frankko schreef:
Betalisman schreef:
Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Medewerker Renault NL?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarom denk je dat?

Antwoord is overigens nee, ik heb een TME 1.5 EDC Intens. Die in 12.3sec naar 100 gaat (Flitsmeister app) dus... 15 sec is onzin.

Ja, ik heb proefgereden in de 130pk handgeschakeld. Verschil met 110pk is verwaarloosbaar daarom 110 icm EDC betere optie bij een vergelijkbare prijs.

Note: persoonlijke mening.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die van mij met dezelfde app 15 sec. Maakt niet uit welke stand. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het is al even geleden dat dit ter sprake kwam in dit topic maar het viel mij gister op dat ik met mijn 1.6 dCi 130pk handbak ook precies 15.0 seconde nodig had voor 0-100km/h volgens de gratis Flitsmeister... ik heb nog niet opnieuw een sprintje gedaan maar ik krijg zomaar de indruk dat het wel eens aan Flitsmeiser kon liggen.

Heeft iemand al eens 0-100km/h getest met een andere app?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jumpman
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 aug 2016 13:43
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Jumpman »

Ik kom zeer regelmatig onder de 15sec. met flitsmeister. Heb er geen schermprintje van.
Denk zo rond de 11,3 seconden of zoiets
Talisman Limousine 130dCi Intens, Blanc Glacier, Panorama Dak, Pack Easy Park Assist, R-Link 2 8,7" incl. Bose, 19" Alizarine, Wegklapbare trekhaak, Zwarte plastidip spiegels. sinds 11/08/2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Betalisman
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 mar 2017 23:36
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Betalisman »

12.3 met flitsmeister pro 1.5edc


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Talisman Estate 110 EDC Intense -19 inch - R-Link Bose - Easy life - winter pack - Eibach Pro-kit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht