1.6 dCi 130 Handbak ervaringen


Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

Hi!,

Vandaag proefgereden in een Talisman Estate 1.6 dCi 130 handgeschakeld als beoogd opvolger van mijn huidige leaseauto.

Het viel mij op tijdens de uitgebreide proefrit dat de auto wat traag reageert op het gaspedaal, in elke versnelling.

Voorbeelden:
  • 50km/h in de derde versnelling binnen de bebouwde kom, buiten bebouwde kom nadert, dus na het bord gas geven om naar 80km/h te versnellen en het leek wel alsof de auto eerst 2 seconden moest nadenken om vervolgens in beweging te komen.. Heel irritant!
  • Op de snelweg versnellen om een auto in te halen? Agenda erbij en inhaalmanoeuvre plannen (zo leek het wel :P)
Bij terugkomst bij de dealer dit verteld en hij vertelde mij dat dit kan komen doordat het een nieuwe auto betrof. De auto had letterlijk 30km op de teller staan (voor de proefrit, hehe :twisted: )
  • Herkennen de berijders van de 1.6 dCi 130 pk dat?
  • Kan het zo zijn dat de auto nog moet inrijden?
  • Herkennen de berijders dan ook dit? Hield de auto de eerste paar duizend kilometer in bij het gasgeven?
Ik hoor graag wat ervaringen van mede Talismanrijders met ook deze aandrijflijn.

n.b., als de auto eenmaal in beweging was gekomen was de versnelling zelf wel conform mijn idee bij 130pk/320nm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Betalisman
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 mar 2017 23:36
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Betalisman »

Ik heb die ook gereden en het viel me ook tegen. Uiteindelijk is de 1.5dci 110pk icm EDC een betere keus (ook volgens mijn dealer).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Talisman Estate 110 EDC Intense -19 inch - R-Link Bose - Easy life - winter pack - Eibach Pro-kit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Domi1963 »

In welke rijmodus heb je gereden? Of beschikte het testvoertuig niet over multi-sense??
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

Domi1963 schreef:In welke rijmodus heb je gereden? Of beschikte het testvoertuig niet over multi-sense??
Betrof een Intens uitvoering, dus met multi-sense. Uiteraard geprobeerd in Sport, dit maakte wel verschil tegenover Comfort maar het probleem zoals hierboven beschreven was dus ook aanwezig in Sport modus, zij het in mindere mate.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frankko
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 11 aug 2016 20:26
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Frankko »

1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb erover gelezen inderdaad. Reden om niet voor de 110dCi (EDC) te gaan is o.a. de Serie Signature Limousin welke pas vanaf de 130dCi te kiezen is.

En zucht, de Talis (Sedan) is zo mooi maar die 2.0TDCi in de Mondeo reed weer fijner (nog afgezien van het turbogat/trage reactie van hierboven).

First World Problems :fp: :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Domi1963 »

Bij Renault is de 2.0 dCi ook weer terug. Wel enkel in de koleos voorlopig. Volgens mij moet deze motor ook gewoon in de espace-V en Talisman kunnen.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Betalisman
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 mar 2017 23:36
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Betalisman »

Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Talisman Estate 110 EDC Intense -19 inch - R-Link Bose - Easy life - winter pack - Eibach Pro-kit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DUCMANs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:55
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door DUCMANs »

Ik vermoed (en hoop want ik krijg er ook zo een....) dat het hier mee te maken heeft:

Uit de handleiding:
Dieselmotor: Rijd de eerste 1500 km niet sneller dan 130 km/uur in de hoogste versnelling en laat de motor met niet meer dan 2 500 tr/min
draaien. Daarna kunt u sneller rijden maar pas na 6 000 km zult u over het volle vermogen van de motor kunnen beschikken.
Talisman Estate 130dCi Intens 2017 -
Megane Estate GT-Line 130 dCi '12 - '17
Laguna Estate GT 180 dCi '08 - '12 :clap:
Laguna Estate 2.0 Dyn. (LPG) '05 - '08

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

DUCMANs schreef:Ik vermoed (en hoop want ik krijg er ook zo een....) dat het hier mee te maken heeft:

Uit de handleiding:
Dieselmotor: Rijd de eerste 1500 km niet sneller dan 130 km/uur in de hoogste versnelling en laat de motor met niet meer dan 2 500 tr/min
draaien. Daarna kunt u sneller rijden maar pas na 6 000 km zult u over het volle vermogen van de motor kunnen beschikken.
Maar dan heb je het over het vermogen zelf, niet over de reactiesnelheid van de motor.

Heb jij dit niet ervaren dan tijdens je proefrit? Het probleem doet zich nml. ook voor als de motor 2000rpm draait en je wilt versnellen naar bijvoorbeeld 2500 rpm (in welke versnelling dan ook).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Ik mag vrijdag a.s. mijn Intens Estate 1.6 DCI 130 handbak ophalen dus zal het de eerste kilometers in de gaten houden en de ervaringen hier posten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DUCMANs
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:55
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door DUCMANs »

Mark de Asfalttijger schreef: Maar dan heb je het over het vermogen zelf, niet over de reactiesnelheid van de motor.

Heb jij dit niet ervaren dan tijdens je proefrit? Het probleem doet zich nml. ook voor als de motor 2000rpm draait en je wilt versnellen naar bijvoorbeeld 2500 rpm (in welke versnelling dan ook).
Ja en nee.... zoals bijna alles in de TM wordt dit denk ik software matig gestuurd.
Kan me voorstellen dat die vertraging er mee te maken heeft maar echt logisch is het niet inderdaad.

Zelf heb ik het niet kunnen ervaren helaas; er was geen 130 PK wagen aanwezig voor mijn proefrit :-(
Ik rijd nu Megane met 130 PK en ben daar wel tevreden over vandaar dat ik het wel aandurfde.
Talisman Estate 130dCi Intens 2017 -
Megane Estate GT-Line 130 dCi '12 - '17
Laguna Estate GT 180 dCi '08 - '12 :clap:
Laguna Estate 2.0 Dyn. (LPG) '05 - '08

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

Ok.

@hvdb, laat e.e.a. maar weten.
@DUCMANs, de dealer bood mij aan om binnenkort eens te gaan rijden in een Megane IV met ook de 1.6dCi 130, dit is een rijdende demo dus zou dit 'inrijprobleem' niet (meer) moeten hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frankko
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 11 aug 2016 20:26
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Frankko »

Betalisman schreef:
Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Medewerker Renault NL?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Betalisman
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 mar 2017 23:36
Actief als: particulier

1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Betalisman »

Frankko schreef:
Betalisman schreef:
Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Medewerker Renault NL?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarom denk je dat?

Antwoord is overigens nee, ik heb een TME 1.5 EDC Intens. Die in 12.3sec naar 100 gaat (Flitsmeister app) dus... 15 sec is onzin.

Ja, ik heb proefgereden in de 130pk handgeschakeld. Verschil met 110pk is verwaarloosbaar daarom 110 icm EDC betere optie bij een vergelijkbare prijs.

Note: persoonlijke mening.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Talisman Estate 110 EDC Intense -19 inch - R-Link Bose - Easy life - winter pack - Eibach Pro-kit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TM10-2017
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2017 20:27
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door TM10-2017 »

Heb mijn 1.6dci-130PK Handbak nu 2 weken. Soms lijkt het idd dat de wagen even moet nadenken. In SPORT valt dit redelijk goed mee. In comfort duurt dit allemaal wat langer. Eco durf ik niet te proberen. Vooral in tweede, na een haakse bocht, lijkt het dat je moet helpen duwen.
Kom net van een 150PK Octavia. Deze had al vol vermogen bij zeer lage toeren. Deze reed veel 'vlotter', maar luidruchtiger. Heb ook de 1.5dci getest.
Bij deze was mijn ervaring nog slechter...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

hvdb schreef:Ik mag vrijdag a.s. mijn Intens Estate 1.6 DCI 130 handbak ophalen dus zal het de eerste kilometers in de gaten houden en de ervaringen hier posten.
Vertel!

Je hebt vast al meer dan 30km op de klok staan :D :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frankko
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 11 aug 2016 20:26
Actief als: particulier

1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Frankko »

Betalisman schreef:
Frankko schreef:
Betalisman schreef:
Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Medewerker Renault NL?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarom denk je dat?

Antwoord is overigens nee, ik heb een TME 1.5 EDC Intens. Die in 12.3sec naar 100 gaat (Flitsmeister app) dus... 15 sec is onzin.

Ja, ik heb proefgereden in de 130pk handgeschakeld. Verschil met 110pk is verwaarloosbaar daarom 110 icm EDC betere optie bij een vergelijkbare prijs.

Note: persoonlijke mening.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die van mij met dezelfde app 15 sec. Maakt niet uit welke stand. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Betalisman
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 mar 2017 23:36
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Betalisman »

Frankko schreef:
Betalisman schreef:
Frankko schreef:
Betalisman schreef:
Frankko schreef:1,5dci edc niet nemen want is geknepen en gaat daardoor in 15 sec. naar de 100. Überhaupt de talisman aanraden lukt me niet helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Medewerker Renault NL?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarom denk je dat?

Antwoord is overigens nee, ik heb een TME 1.5 EDC Intens. Die in 12.3sec naar 100 gaat (Flitsmeister app) dus... 15 sec is onzin.

Ja, ik heb proefgereden in de 130pk handgeschakeld. Verschil met 110pk is verwaarloosbaar daarom 110 icm EDC betere optie bij een vergelijkbare prijs.

Note: persoonlijke mening.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die van mij met dezelfde app 15 sec. Maakt niet uit welke stand. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat lijkt me niet okay, heb je het al eens geprobeerd met de stopwatch? Schijnt dat deze functie op de flitsmeister app niet altijd even betrouwbaar is.

Als het bij mij ook 15sec zou zijn zou ik daar ook niet blij van worden. In de sport merk ik duidelijk verschil nu 11k gereden dus motor sowieso in andere modus (vanaf 6k).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Talisman Estate 110 EDC Intense -19 inch - R-Link Bose - Easy life - winter pack - Eibach Pro-kit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Mark de Asfalttijger schreef:
hvdb schreef:Ik mag vrijdag a.s. mijn Intens Estate 1.6 DCI 130 handbak ophalen dus zal het de eerste kilometers in de gaten houden en de ervaringen hier posten.
Vertel!

Je hebt vast al meer dan 30km op de klok staan :D :thumb:
Ja inmiddels 280 km gereden. Ik herken de trage gas respons zoals je die beschrijft. In de sport stand is de reactie een stuk sneller. Maar het is sowieso wennen een nieuwe auto met onbekende motor en versnellingsbak. Ben benieuwd of het karakter echt veranderd na 2000 / 6000 km.

Tot nu toe niet storend en geen moment spijt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

hvdb schreef:
Mark de Asfalttijger schreef:
hvdb schreef:Ik mag vrijdag a.s. mijn Intens Estate 1.6 DCI 130 handbak ophalen dus zal het de eerste kilometers in de gaten houden en de ervaringen hier posten.
Vertel!

Je hebt vast al meer dan 30km op de klok staan :D :thumb:
Ja inmiddels 280 km gereden. Ik herken de trage gas respons zoals je die beschrijft. In de sport stand is de reactie een stuk sneller. Maar het is sowieso wennen een nieuwe auto met onbekende motor en versnellingsbak. Ben benieuwd of het karakter echt veranderd na 2000 / 6000 km.

Tot nu toe niet storend en geen moment spijt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Al wat meer ervaring? :wink:

Als je bijvoorbeeld 50km/h in de derde versnelling rijdt, en je geeft volgas... reageert de auto dan direct? In de mogelijkheid om een filmpje te maken en te delen?

Blijf twijfelen tussen de Talis en Mondeo.. :fp: :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door DHL »

Inrijden zal dit niet veranderen. Dit staat al jaren in de gebruiksaanwijzing van de Renaults. Het is zeker niet dat je plots meer vermogen ter beschikking krijgt of een snellere respons krijgt. Dit is gewoon het 'loskomen' van de motor, zoals bij elke nieuwe wagen. Gaandeweg gaat die iets beter presteren. Heb al verschillende nieuwe Renaults gehad en nooit werd het rijgedrag plots anders. Dus zeker geen softwarematige beperking of zo. Zal eerder aan de reactiesnelheid van de soft- of hardware van het gaspedaal afhangen dat die trager reageert. Dus eigenlijk een produkteigenschap.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Mark de Asfalttijger schreef: Al wat meer ervaring? :wink:

Als je bijvoorbeeld 50km/h in de derde versnelling rijdt, en je geeft volgas... reageert de auto dan direct? In de mogelijkheid om een filmpje te maken en te delen?

Blijf twijfelen tussen de Talis en Mondeo.. :fp: :fp:
Inmiddels 800km op de teller, begin aan de motor en versnellingsbak te wennen. Prettige motor, zeker op hoge snelheid in de 6e versneling. (voor mijn gevoel is hij vanaf 150 km/h in de 6e versnelling echt in z'n sas)
Echt sprintjes heb ik nog niet gedaan om de motor de eerste kilometers wat te ontlasten.

De Talisman laat mij wel veel ontspannender rijden, vorige auto was een Golf 7 Variant TDI en die nodigt meer uit tot "stampen".
4-Control ervaar ik trouwens als geweldig!! :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Mark de Asfalttijger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2017 20:19
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Mark de Asfalttijger »

hvdb schreef: Inmiddels 800km op de teller, begin aan de motor en versnellingsbak te wennen. Prettige motor, zeker op hoge snelheid in de 6e versneling. (voor mijn gevoel is hij vanaf 150 km/h in de 6e versnelling echt in z'n sas)
Echt sprintjes heb ik nog niet gedaan om de motor de eerste kilometers wat te ontlasten.

De Talisman laat mij wel veel ontspannender rijden, vorige auto was een Golf 7 Variant TDI en die nodigt meer uit tot "stampen".
4-Control ervaar ik trouwens als geweldig!! :clap:
Ik heb het ook niet over stampen of sprintjes trekken maar puur over de reactiesnelheid, dus niet de snelheid zelf ;-)
Ik wil gewoon dat de auto semi-direct reageert als ik het gaspedaal indruk en niet 1,5/2 seconden 'bedenktijd' nodig heeft.

Ik heb in mijn auto-leven al bijna een miljoen kilometer gedieseld en de trage reactie tijdens de proefrit viel mij direct op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Knippie »

Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Domi1963 »

Knippie schreef:Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert
Daar heb ik geen last mee sinds de update van het motormanagement en het vervangen van de versnellingsbak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Knippie »

Het is niet overdreven en storend. Ik trap het pedaal diep in en ipv direct vooruit te schieten, heeft de bak halve tel nodig ofzo.. ook na update motorshizzle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Domi1963 »

Knippie schreef:Het is niet overdreven en storend. Ik trap het pedaal diep in en ipv direct vooruit te schieten, heeft de bak halve tel nodig ofzo.. ook na update motorshizzle
Is dat niet het bekende turbogat dat je voelt?? Bij de 200 TCe heb je maar vol koppel bij 2500 rpm, terwijl bij de 150 pk versie het max koppel al aanwezig is bij 1750 rpm. Daar begrijp ik ook niet waarom tussen beide versies er zo een wezenlijk verschil is?? Dit klopt tenzij er een drukfout in de brochures en handleidingen zou staan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Knippie »

zou kunnen, ik ben op dit vlak absoluut geen kenner.. Zolang het mij niet stoort laat ik de boel de boel..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Domi1963 schreef:
Knippie schreef:Bij de 200pk benzine ervaar ik wel een korte bedenktijd. Bak moet even nadenken wat te doen. Geen 2 sec waar jij het over hebt hoor. Mijn 150pk diesel in mijn vorige volvo was super alert
Daar heb ik geen last mee sinds de update van het motormanagement en het vervangen van de versnellingsbak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hou er rekening mee dat deze vraag specifiek in relatie staat met de handbak, volgens mij heeft Domi1963 een automaat...?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Knippie »

je hebt gelijk.. de 200pk's zijn altijd automaat. Wilde mijn ervaring delen voor het algemene perspectief..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door hvdb »

Inmiddels bijna 2000 km met de auto gereden.
Gasresponse is niet z'n sterkste punt, erg belangrijk in welk toeren gebied je zit.
Ik vind het niet storend maar dat is persoonlijk. Het is seconden werk (of minder zelfs) dus kan het niet meetbaar maken voor iemand die een keuze wil maken...

@ Mark de Asfalttijger: Succes met je keus, Talisman of Mondeo, ben benieuwd wat het wordt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door Domi1963 »

Heb je je dealer al geraadpleegd? Er valt misschien iets te herprogrammeren aan de gasrespons. Bij de TCe 200 waren er ook een ganse reeks welke hun vermogen niet haalden en dienden geherprogrammeerd te worden. Waarom niet met de dCi 130??? Heb je al gevraagd of hetzelfde zich voordoet met een 130 dCi met automaat??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gaboek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2017 21:28
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door gaboek »

Ik heb dezelfde motor (handgeschakeld) in mijn Talisman sedan Intense en ik ben hier uitermate tevreden over. Het klopt dat eerste paar duizend kilometer het wel lijkt alsof hij niet echt snel is. De teller staat nu op 25K kilometer en de motor reageert uiterst vlot en dat nog wel in de comfort stand. Ik vindt dat vooral in de lage toeren de trekkracht goed is en zeker niet traag. Ook op de snelweg is het snel inhalen geen probleem, zelfs in de zesde versnelling.
Tijdens een proefrit heb ik destijds gereden met een 1,5DCI maar die vindt ik echt niet voldoende voor deze grote en zware auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TM10-2017
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2017 20:27
Actief als: particulier

Re: 1.6 dCi 130 Handbak ervaringen

Bericht door TM10-2017 »

Ik heb nu ook ruim 2000km op de teller. De wagen begint sneller te reageren dan voordien. Kan ook zijn dat ik me beter heb 'aangepast': verhouding koppeling - gaspedaal. Het toerental hou ik inderdaad ook wat hoger. Dit stoort niet want de motor is uiterst stil. Ook ben ik terug van sport naar comfort gaan rijden, omdat de ophanging anders te hard is op de slechte Belgische wegen. Nee, dit is een fijne motor (kom van 150PK Octavia). Het verschil is dat het bij de Skoda meteen lijkt of je er al verschillende jaren mee rijdt. Bij de TM is het wat langer wennen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht