Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Meerwaldt1963 schreef:Met R-link Explorer is het zeer gemakkelijk een backup van je sd kaart te maken.
Er zijn nog veel meer dingen mee mogelijk omdat hij de virtuele bestanden op je sd kaart laat zien.
Ik heb de informatie van http://www.tomtomax.fr gehaald dmv. De pagina te vertalen met google.
Mij is he gelukt om een werkende kopie te maken.
Ik heb een gewoon 8gb kaart gebruikt
Heb ik ook geprobeerd met hetzelfde kaartje als waarvoor de clonezilla methode faalde. Maar ook dat lukte niet met telkens de melding in de zin dat de kaart niet kan gebruikt worden. Ik doe een nieuwe poging van zodra het kaartje dat parleur heeft aangehaald is geleverd. Ik vermoed dat de kaartgrootte er voor iets tussen zit. R-Link Explorer ziet er super handig uit om POIs toe te voegen, een ander icoontje van de auto te gebruiken enz... Maar eerst moet het systeem werken en dat doet het voorlopig niet.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Ik had geen handleiding.
Wat ik heb gedaan:
Backup bestanden tomtom.000 etc gekopieerd naar een map.
Nieuwe Sd kaartje geplaats en r-link explorer gestart.
knop tools ingedrukt
Build new sd card
En dan aanwijzingen volgen
Je hoeft alleen bestand tomtom.000.000 te selecteren, de andere worden opnieuw aangemaakt op de sd kaart
Klaar
Renault Captur Dynamique TCe90 / R-link / Pack Style / Park City Camera
Omdat er een update is geweest van het r-link systeem, ook meteen weer even nieuwe backup sd kaart gemaakt.
Aangezien de sd kaart al was geformatteerd voor de r-link moest ik eerst de sd kaart normaal formatteren.
Daarna r-link explorer opgestart en de sd kaart opnieuw opgebouwd met het bestand tomtom.000
Wanneer je de sd kaart niet eerst normaal formatteert werkt het niet.
Renault Captur Dynamique TCe90 / R-link / Pack Style / Park City Camera
Eigenlijk is het schandalig dat Renaultdealers niet in staat zijn de gebruikers van navigatiesystemen rechtstreeks te helpen. Bovendien zouden de systemen voor een jaar of 10 gratis ge-updated moeten worden. Problemen met de systemen worden gemakshalve doorgeschoven naar de leverancier van het systeem, terwijl het in Nederland niet alleen goed gebruik maar tevens ook wettelijk verplicht is de verkoper van het product aansprakelijk te stellen voor kwaliteit.
@s.veldman
Helemaal mee eens!
En dan nu weer dat geduvel met de TOMTOM prijzen,
al of niet op een nieuw kaartje, die totaal afwijken van onze catalogusprijs...pffff
Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018
Ik lees hier maar van SD kaart kopieren enz. Maar als ik mijn SD kaart in de computer steek, vind ik daar niets op, ook niet als ik 'verborgen bestanden tonen' aanvink.
@Theo_R-Link, dat kan je ook niet via de normale procedure. Wil je de bestanden zien, dan moet je R-Linkexplorer installeren (voor het progje, zie info elders op dit forum).
Ik heb dat geladen en eens op de computer gaan zien. Er staan twee files van TomTom en daar staat bij date modified 23/5/2015 toen ik mijn laatste update deed. Maar dat gaat toch enkel over het systeem???
@Theo-R-Link, bedoel je met "eens geladen" dat je R-Link explorer hebt geïnstalleerd? Zo ja, dan moet je via explorer je SDkaart kunnen benaderen en zie je 4 files: TOMTOM.000/ TOMTOM.001/ TOMTOM.002 en TOMTOM.003.
Hiervan kan je TOMTOM.000 openen, zie je de map "inhoud 000" en je kan zo verder met mappen openen.
Ergens in dit onderwerp lees ik hoe je een SD kaart kan kopiëren, maar daarvoor moet men dan in het opstartsysteem knoeien enz. Is er geen simpele methode?
Ik heb vooral de beschrijvingen van Parleur gevolgd:
SD-kaart van http://www.subtel.nl/cgi-bin/cosmoshop/ ... num=912367
Image backup en restore met CloneZilla http://www.stoops.info/wbb3/ClonzillaStart.html
Resultaat een werkende SD-kaart? Hoe kan ik dat goed beoordelen.
De SD-kaart wordt bij mij wel herkend maar de kaart van Europa is dan niet geldig.
In de beschrijving in dit forum lees ik nergens of ze met een werkend kaartje ook een goed werkende TOMTOM kaart bedoelen.
Heeft nu iemand een werkende kopie kunnen maken waarbij ook de navigatie kaart op de kopie goed werkt?
Nu een kopie van de SD-card gemaakt met RLinkExplorer.
Eerst van originele SD-card de 4 TomTom.00x bestanden met RLinkExplorer (copy/paste) lokaal opgeslagen.
Daarna nieuwe SD-card gekoppeld aan de PC en dan via menu Tools - Buld new SD-card. (duur minstens 1 uur)
Bemerk in de auto geen verschil tussen de originele SD-card en de kopie.
Dus ook de navigatiekaart van Europa werkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mij is het ook nooit gelukt. Verschillende kaartjes geprobeerd en verschillende technieken, maar zonder succes.
Altijd "kaart niettemin herkend"
Welke sd-kaart heb join gebruikt?6
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
ik ga het nog een keer uitvoeren, testen en verslag uitbrengen. Aanvankelijk was de door mij uitgevoerde procedure met Clonezilla en een bepaalde SD kaart met voldoende ruimte (achteraf een lucky shot, omdat niet alle SD kaarten de zelfde grootte hebben) zo succesvol dat ik voor mijzelf het probleem als afgedaan heb beschouwd.
Bij mij lukt het dus uiteindelijk wel! Het gaat dan wel over mijn Benelux V915. Eerst gekopieerd met DivImage XML naar een 16 GB kaartje en dat werkt. Dan met R-Link explorer naar een 8 GB kaartje, lukte niet. Toen herinnerde ik mij dat ik ergens gelezen had dat dit enkel naar een Renault kaartje lukte. Dus mijn, niet werkend V930 kaartje als doel genomen en ik merkte dadelijk dat de behandeling helemaal anders was dan naar het 8 GB kaartje. Het lukte ook, en dus heb ik nu twee kaartjes, spijtig genoeg wel V915, maar als ik nu een kaartupdate doe, weet ik dat ik er een kopie kan van maken, en gerust ben.
Nu had ik de kaarten van dat V930, voor een vroegere poging, naar een map gekopieerd, dus nu opnieuw testen. Geen succes die kaarten zijn dus zeer waarschijnlijk beschadigd.
Reactie van Renault: het werkte toen jij het er de eerste keer in stak, dus zal je daarna bij het updaten wel iets fout hebben gedaan. Op eerste zicht een begrijpbare reactie, maar als dit zou gebeuren bij een smartphone of een computer, dan ben ik toch overtuigd dat de firma dat in garantie zou nakijken.
Wat ik ook raar vind: dit onderwerp: kopiëren van SD kaart wordt hier al sinds december 2013 behandeld, en het is pas nu dat men over het gebruik van R-Link explorer spreekt. Heeft niemand dat, juist zoals ik, nooit vroeger gezien?
Het kan allemaal veel sneller. In 6 simple stapjes.
1. Zorg ervoor dat je kaartje gebruikt wat meer ruimte heft dan 8GB (zelf had ik nog een 64GB over)
2. Download het gratis programma AOMEI BAckupper standard, en installer dit (werkt ook onder WIN10)
3. Zorg ervoor dat je twee kaartlezers gebruikt. In de ene plaats je je orgineel, zet deze voor de veiligheid op schrijf protected of lock. In de ander plaats je het "nieuwe" SD kaartje.
4. Kies nu in het menu van AOMEI Backup Clone.
5. Geef als source de drive van het orginele kaartje aan (driveletter), klik op next en als destination drive geef je het "nieuwe: sd kaartje aan. (driveletter)
6. Start de clone actie.
Stop het nieuwe kaartje in de R-link en in eerste instatie wordt er angegeven dat er geen kaarten gevonden worden, echter al snel daarna verschijnt de melding: ( "Europese kaarten aan het laden" o.i.d.) en hoppa UNO COPY !
Veel simpeler is met R-link explorer. Je kopieert de kaarten (tomtom) naar een map op je computer .dan steek je het nieuwe SD kaartje in en drukt in R-link explorer op SD kaart maken. Hij vraagt dan waar de kaarten staan, en maakt een nieuw SD kaart. Zo staan je kaarten op je computer, en kan je, steeds een SD kaart (bij) maken.
Theo-R-link schreef:Veel simpeler is met R-link explorer. Je kopieert de kaarten (tomtom) naar een map op je computer .dan steek je het nieuwe SD kaartje in en drukt in R-link explorer op SD kaart maken. Hij vraagt dan waar de kaarten staan, en maakt een nieuw SD kaart. Zo staan je kaarten op je computer, en kan je, steeds een SD kaart (bij) maken.
Zo is het mij nooit gelukt.
Eigenlijk is het mij nooit gelukt, op geen enkele manier.
Ter info: bij de opstart kan je kiezen tussen Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Ik heb van mijn Europa kaart 2 kopies gemaakt, zonder probleem. R-link explorer is wel een Windows programma, voor appel moet je iets anders gebruiken.
Hello, ik heb mijn Europa kaart (960V) gekopierd naar een Beneluxkaart EN naar een 18GB kaart van het merk Kangourou (dit maar om duidelijk te maken dat het niets speciaals moest zijn) Ik heb nog een Beneluxkaart liggen, maar daar lukt het niet op (te klein) Dus open je Rlink Explorer, steek je werkende SD kaart in je computer. Voor alle zekerheid zet de schrijfbeveiliging aan. Maak een map op je computer (kaartkopie bv) Kopier vanuit Rlink Explorer, je kaarten (alles waar TomTom voorstaat) naar die map. Haal je werkende SD kaart uit je computer, zet de schrijfbeveiliging terug af. Steek je nieuwe SD kaart in je computer en klik in Rlink Explorer op Tools en dan op Create een new SD kaart. Hij zal dan zeggen wat je moet doen.
Er kan zeker een backup gemaakt worden van de SD card, gebruik hiervoor een image tool bijvoorbeeld HHDRawCopy1.10Portable voor.
Image maken op je lokale hardeschijf van je computer/notebook en daarne met dezelfde software op een nieuwe SD kaart zetten.
Er gaan verhalen rond dat dit alleen op een 8 of 16Gb SD kaart kan, dit is niet waar. Ik heb zelf een backup op een 64Gb gezet en dit werkt prima.
Ik moet hierbij wel vermelden dat mij navigatie systeem in een 2014 GT-line zit met een SD kaart reader onderin en niet in het navigatiescherm zelf.
Ik vond een image geen goede oplossing, veel ingewikkelder. En waarom zou men dat gebruiken, als Renault zelf een zeer simpel programma (Rlink Explorer) daarvoor heeft.
Ondertussen heb ik de kaart wel moeten 'klonen', want een nieuw SD kaart maken met 'Build a new SD kaart' in Rlink Explorer, lukte plots niet meer. Reault services beweerde dat je nooit een kaart kon kopieren, en altijd een nieuw moest kopen. Ik stuurde een screenshot van Rlink explorer met Build a new SD kaart uitgerold, maar er kwam geen reactie meer.
Ik hoop dat je snapt dat het programma niet door Renault wordt gemaakt en ondersteund. “ R-Link Explorer is a community-made tool meant to allow users to browse the hidden files handled by Renault’s proprietary SD cards designed for use in R-Link GPS navigation systems for making backups or editing properties that would be otherwise inaccessible to car owners.”
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
ondertussen kan je Rlink explorer niet meer vinden. Spijtig, een reserve is toch plezierig, als er iets mis loopt met je kaart.
Als je dan een update koopt, en er loopt iets fout bij het installeren (iedere keer bij mij) kan je gewoon verder met je copy.
Omdat ik op plaatsen moet zijn, waar ik niet vaak kom en, mijn kaart al wat ouderdom heeft, besloot ik een update van West Europa te kopen. En dan kwam het: het updaten zelf gebeurd niet. Ik bel met de klantendienst, en die vragen mijn chassisnummer. Als ik zeg vragen ze dat te laten weten, en dan zouden ze contact opnemen.
Als dat een uur later nog niet gebeurd is, chat ik, en ook die zullen het doorgeven. Om half twee bel ik weer, en dan zijn ze in vergadering, en zouden om drie uur bellen. Ik zet de laptop af, en kijk TV. Om drie uur start ik de laptop weer op.
Ik bel weer en dezelfde vrouw zegt dat ik geduld moet hebben.
Ik hoor niets meer, en om kwart over vijf sluit ik af.
Dus nu een weekend wachten tot ik opnieuw kan hulp vragen. Maar laat ons eerlijk zijn, voor 'klantenservice' is Renault zwaar gebuisd
dat is uiteindelijk goed gelukt. ik kocht echter een update voor mijn kaart van West Europa, en krijg het niet klaar om ze te installeren. Door de klantendienst word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zelfs heel onbeschoft behandeld. Op mijn schriftelijke klachten word niet gereageerd.
Weet er iemand waar ik wel, in Belgie, zou kunnen geholpen worden???
In elk geval in klantvriendelijkheid, is Renault zwaar gebuisd.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Goedemorgen, Ik heb een nieuwe clio met easy link systeem, nou ben ik al 2 dagen bezig om met de usb stick de navigatie te uploaden...maar ik krijg iedere keer fout neem contact op met de dealer en die zegt het uploaden gaat automatisch als u rijd,...
Ik heb nl een 2de aftermarket keycard bij mijn 2de hands Renault Grand Scenic IV 2019 gekregen,maar deze werkt niet omdat hij nog niet gelinkt is. :think:
Middag
Even een vraagje heb Senice 4 navigatie geupdate bij de garage onder nr 9.12.138.703531 alleen ik zie in mijn systeem dat er kaarten van 2018 in staan tevens bj auto .
Waar kan ik controleren dat er een nieuwe update is geweest
Hoor graag...
Ik heb sinds vorige week een Captur uit 2013. MIjn R-link geeft aan dat er geen netwerkverbinding is. Ik vermoed dat het abonnement verlopen is. Hij geeft ook een melding dat update mislukt is.
In de R-link store krijg ik geen optie hiervoor. Ik...