Ik weet het zo net nog niet...
Juist het idee de auto helemaal af te rijden kan voor mij ook een argument zijn om juist
voor de batterijwissel te kiezen..
De Zoe (van eind 2013) heeft mij met ca 1.000 km op de teller bijna 17k gekost. Inmiddels (sinds aanschaf juli 2014) ca. 40.000 km gereden.
Stel ik rijd de auto af door er nog 175.000 km mee te rijden. Bij gem. 20.000 km per jaar is dat nog bijna 9 jaar.
3500 euro/ 175000km = 0,02 cent per km extra.
Gewoon doorrijden kost afgerond 17.000/(175.000+40.000)= 0,079 ,zeg afgerond 8 cent afschrijfing. Met alleen de accuhuur ca 6 cent? kom ik al op 14 cent. En dan nog alle overige kosten, verzekering, reparatie en onderhoud, stroom, etc ..
Als ik er dan toch nog zoveel jaren mee door moet rijden is dan die 0,02 cent niet relatief laag? tov alle ander kosten...?
Familie woont op 180 km afstand, die afstand is nu alleen te doen door onderweg 2 maal (relatief duur) te laden. Thuis zonnepanelen, relatief goedkope stroom. Dus met nieuwe accu kan ik 3 kwart van die reis op zonne energie goedkoop af.
Als ik voornemens ben nog zo veel jaar door te rijden, dan is het ook een bijkomstig voordeel dat mijn 3 jaar oude accu 'verjongd'. Batterijgezondheid % is nu iets boven de 80%.
Misschien komt er nog iets van die investering in de nieuwe accu terug. Mocht de auto ooit nog verkocht worden dan zal die nieuwe accu vast
enige honderden ? exta opleveren...tov de oude.
Juist die nieuwe accu zou ook een prikkel kunnen zijn om de auto óp'"te (kunnen) rijden. Nu doorrijden kan er ook toe leiden dat over een paar jaar de verleiding niet meer te weerstaaan is tot het kopen van een nieuwe auto met grotere range...? Het leidt juist tot uitstel van ...