Bonkende wielen bij maximale stuuruitslag

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Simonlebon
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2010 14:38

Bonkende wielen bij maximale stuuruitslag

Bericht door Simonlebon »

Sinds 5 jaar heb ik tot volle tevredenheid een Renault Grand Espace.
Mijn vrouw gebruikt hem voornamelijk en rijdt niet veel kilometers.
Sinds begin december openbaren zich twee vreemde dingen bij de besturing.
hieronder komt probleem één.

De auto staat geparkeerd ;
Om uit onze parkeerhaven te komen moet mijn vrouw het stuur helemaal naar rechts draaien ( maximale stuuruitslag) ze rijdt altijd uitermate rustig achteruit - wie niet ?
nadat de banden ongeveer een halve slag rond zijn gedraaid gaan de banden "bonken" en daarbij maakt dit ook een bonkend geluid. Het voelt net alsof de aandrijving ergens misgrijpt/soms kort doorslipt.
nadat het stuur weer recht is gezet - geen last of vreemde bonken meer
ik heb inmiddels mijn garage ( geen dealer) twee keer gevraagd om te kijken ( en wat te doen - uiteraard ) maar die kan het euvel niet vinden en gooit het op gladheid :? - dat is het dus absoluut niet.

hij heeft wel de uitlijning zowel digitaal als handmatig gecontroleerd, en de banden zijn goed
mijn vrouw wordt nu een beetje zenuwachtig - wil er liever niet meer mee rijden. :cry:

Na het forum doorgelezen te hebben heb ik wel een idee - maarik hoor graag jullie mening

Ik zou het zeer op priijs stellen wanneer jullie mij kunnen helpen / adviseren. :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De voorwielen worden aangedreven middels aandrijfassen met een koppeling bij het differentieel en bij het wiel, die bij het diff. vangt de verende beweging op. Die bij het wiel ook nog de verdraaing van links naar rechts. Het is bekend dat deze homokinetischekoppelingen bij uiterste wieluitslag niet zwaar belast mogen worden(dit kunnen de koppelingen slecht verdragen), als de wagen wat meer km's heeft gereden komt er toch enige slijtage(speling), de kans dat ze gaan kraken(letterlijk) is dan aanwezig. Remedie: nooit op max.stuuruitslag rijden, alleen rollen, dus geen gas geven. Homokinetische koppelingen vervangen is ook een mogelijkheid. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Laat de gehele voortrein controleren door een bedrijf wat er verstand van heeft.
Fusee kogels willen ook wel is een bonkend geluid maken bij een espace/velsatis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • maximale laadsnelheid ZOE R135 Z.E. 50 met CCS
    door wepe » » in Opladen Zoe
    4 Reacties
    507 Weergaves
    Laatste bericht door Andere Peter
  • maximale bandenbreedte Megane
    door Moos69 » » in Megane
    0 Reacties
    250 Weergaves
    Laatste bericht door Moos69