Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Ik bedoel, heb best verstand van zaken tot op bepaalde hoogte. Maar ik moet iets over het hoofd zien. Bak klinkt ook goed. Geen malle geluiden ofzo. Geen noodloop, geen diagnose lampjes, geen meldingen bij Renault uitgelezen. Kortom, er moet iets kleins zijn wat ik over het hoofd zie.
Vind het sowieso knap dat mensen meedenken zonder de auto te zien. Want deze klacht is ook slecht te beschrijven. Sterker, passagiers merken weinig van het hobbelen tot ze zelf een keer hebben gereden. Dan zeggen ze ineens, ja, ik merk het nu ook op de berijdersplaats. Althans, volgens mijn vriendin
Ge hebt soms toch garages met een vermogentestbank , is meestal voor diesels maar benzine kan ook getest worden.
Zoals slechte egr of bobine, de map sensor of wat doet de auto op de rollenbank . Een 4 gastester eraan, nog wat egr test . Te arm mengsel.
Dit zijn ook meestal de firma's waar de radial jet pomp ,injectors,enz naar toe gaan voor reparatie.
Schokken, als het maar geen defecte motor-of boitesteun is ?
Constant 60km/h. Let vooral op het vebruik. Verder zie je weinig van het inhouden. Valt nu wel op dat er iets rammelt onder de cockpit. Dus daar ga ik ook nog naar zoeken.
En zie hier. Ik heb niet het idee dat dit motortje roet in het eten gooit. Bedoel, de gestelde 10 sec zijn nog steeds voldoen om op 100 te komen, zoals voorgeschreven. Sluit de motor daarom uit. Heb autrans dus een email gestuurd maar tot op heden geen antwoord. Dus eerdaags ff kijken bij een ander.
Ander dingetje met deze bak in de bebouwde kom; ( die van mij ) schakelt rond de 50 km/u naar zn 4. Draait ie dus erg weinig toeren en bij het geringste gas geven schakelt ie weer terug en dan weer op enzovoort. Druk in de bebouwde kom de knop aan de zijkant van de pook tegenwoordig altijd in zodat de bak niet naar zn 4 schakelt.
Is de auto inmiddels uitgelezen?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Jups. Kwam niks uit. Beetje drukverschil in de bak, 0,5% afwijking. Tja, dat was voor het spoelen. Dus hoe het nu is weet ik niet. Maar ik geef niet op. Eens kom ik er achter wat het precies is
Oja, Nikk. Hoe zit dat bij jou met het vebruik? Zoals je ziet, tussen de 5.3 en 6.1 liter per 100km bij 64km/h. Ik vind het zo schommelen. Bij mijn Renault 25 destijds schommelde dat veel minder op het dashboard. Maar misschien is dat bij jou ook zo?
Dit was op een rechte weg, windstil zonder stijgen of dalen.
Mijn verbruik en toerental is heel stabiel bij vaste snelheden. Mijn 1.6 16V ( de K4M ) met DP0 bak ligt in een Megane 1 break maar dat mag mi niet veel uitmaken.
@ stadium,
Ja inderdaad hangt het van je rechter voet af wanneer de bak opschakelt maar het vervelende is dat als je rond 50 rijdt dit juist de snelheid is waarbij de bak net overschakelt naar 4. Draait de motor iets van 1800 rpm. Zodra je dan het gaspedaal dan maar iets beroert schakelt de bak weer terug. Dit zorgt er bij mijn Megane voor dat ie in de bebouwde kom veel op en terug sckakelt.
Voor mij is de oplossing om de bak dan met de knop aan de zijkant van de pook niet verder als 3 te laten schakelen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Dit was dus op cruise, rechte weg en windstil. Blijf het vreemd vinden dat varieren in verbruik terwijl er dus nergens een hobbel of heuvel is. Maarja, verder loopt hij ook prima. Dat bij 52km/h naar vier vind ik logisch. Als je naar je verbruiksmeter kijkt zie je dat het verbruik rond die snelheid in 3 veel hoger ligt. En bij 60 moet je echt wel in vier rijden.
Voor zover ik weet hoort de automaat in het 4e verzet niet te slippen dus zou je ook geen variatie in toeren kunnen hebben bij een vaste snelheid. Dat het in de motor zit verwacht ik, mede daarom, ook niet. Toch iets in de bak.
Wat betreft de bakolie: quote "Om er voor te zorgen dat de sensoren en de actuatoren goed kunnen blijven functioneren is het belangrijk om de automaatbakolie schoon te houden. Na verloop van tijd zal de olie zwart kleuren doordat de koppelingsplaten slijtstoffen afgeven. Deze slijtstof zal zich gaan afzetten op de sensoren waardoor deze verkeerde waardes kunnen doorgeven aan het brein."
Bij 52 km/u rijden in het hoogste verzet ( die langer is dan de 5 van een handbak ) werkt bij mij niet prettig. Vanaf een goede 60 km/u draait het prettiger
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Als de lockup zijn werk doet en hij slipt zou het koppelomvormer kunnen zijn
Ik heb alleen in de 2e versnelling dat ik zie dat de lockup ingezet word,net als op het filmpje
Voor de rest niks,maar hoe mooier de motor loopt des te beter bak reageerd
Die moet je mij even uitleggen, Stadium III. Wat is de lockup?
Voor zover ik zie en voel werkt de bak prima. Behalve dan dat hij in vier inhoud (onregelmatig alsof het contact aan en uit word gezet).
Waar ik het idee van heb (maar ik heb geen idee hoe een automaat werkt) is dat er een drukverlies/verschil is in de vierde versnelling. Alleen in vier, andere versnellingen hebben het probleem niet. Alsof in het traject, die de vloeistof in vier aflegt, een vernauwing zit of verstopping, die de druk dus laat afnemen en toenemen.
Bak is gespoeld. Maar of dit met een reinigingsmiddel is geweest weet ik niet. Er is wel verschil merkbaar (voor en na spoelen) maar de ervaring is niet positief. Enerzijds is de bak het beter gaan doen. Anderzijds, hij houd nu in bij een andere snelheid.
Ik ben bang dat ik hem nog een keer moet laten spoelen maar dit keer met een reinigingsmiddel en helaas op eigen kosten.
Ik heb nog 1 optie. Dat is een enorme slagroomtaart meenemen en de handelaar, waar ik hem kocht bedanken voor het gratis spoelen. Maar hem dan ook vertellen dat het probleem in de bak zit en nu alleen maar erger is sinds het spoelen.
Wie weet wil hii voor de slagroomtaart nog een keer zijn best doen?
"Tegenwoordig hebben veel koppelomvormers een zogenaamde lock up, waarbij op constante snelheid de impeller en turbine worden gekoppeld voor een zo efficiënt mogelijke overbrenging."
Euh, juist. Ja lijkt er inderdaad een beetje op. Maar dan zou hij het toch in alle versnellingen moeten hebben? Bedoel, mijn klacht is alleen waarneembaar in 4. Dit hangen is zeg maar niet mijn klacht. Maffe vind ik, de snelheidsmeter merkt weinig van het even blijven hangen. Die loopt gewoon redelijk vloeiend door. Al met al vind ik hem ook prima rijden behalve de kleine klacht die zich voor doet tussen 56 en 90km/h.
Maar ik heb weer iets geleerd. Dankjewel Nikk voor de link.
Ouderkerk aan de Amstel. Ik probeer ook uit te zoeken of je iets aan de bak kan meten met een obd apparaat tijdens een rit. Lijkt mij dat er dan iets uit moet komen?
Heb vandaag met een nieuw flesje brandsrof injectie cleaner rond gereden. Daarbij met 84 op de snelweg gezeten (achter vrachtwagen) en zowel in 2, 3 als 4 gereden. Het lijkt erop dat als de bak een hogere temperatuur bereikt de klachten minder worden. Maar na een kleine pauze en op de terugweg was een schudden/inhouden, gewoon weer terug. Inmiddels toch al 1000km verder sinds de spoeling.
Verdacht blijft nog steeds dat er geen lock up lijkt te zijn in het hoogste verzet. Toeren toename zonder snelheids toename zou in theorie niet mogelijk moeten zijn.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Mag ik vragen, waar woont Stadium III? Misschien een keer leuk om de twee te vergelijken? Kan je een stukje rijden in mijn Clio zodat je weet waar ik het over heb. Misschien hoort het wel zo? Maar ik denk van niet
Ja dat is het maffe. Je voelt het alleen. Zien doe je niks. Ddus daarom sluit in de motor uit en twijfel aan de bak. Als dit heel lang gaat duren moet ik toch een keer flink geld over de balk smijten. Twijfel dan er aan of ik zelf de bak vervang voor een ruilbak (sloop) of het brein laat vervangen bij een specialist. Want ik verdenk de lagers of andere dingen niet qua bak.
Hoe kom ik er eigenlijk achter welke bak er precies op zit? Ik bedoel, zit eens te kijken naar eventueel een andere bak maar er zitten veel verschillende onder.
Ja dat dp0 begrijp ik. Maar dan volgt er nog meer. Zag al iets van DP0043 enzo. En ja, zit zelf te denken aan het vervangen van de twee modulatiekleppen. Want ik verwacht dat daar een fout in zit. Ze werken wel maar 1 van de twee sluit kennelijk deels of opent deels. Althans, zoiets denk ik. Ze doen het in iedergeval goed genoeg om geen foutcode te veroorzaken.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Paar weken over nagedacht nadat de Megane bij de APK een aantal afkeurpunten had en beslist om wat eigenlijk mijn favoriete auto van de vijf is het veld moet ruimen. Veel goede herinneringen aan de auto. Mee op vakantie naar Frankrijk Italie en...
Hoi R vans, ik heb een Laguna, waarvan de stekker tussen de rempedaal verklikker en de draadboom niet goed functioneert.
2 tyrips diagonaal om stekker en verklikker en slangklem er om heen, maken dat de remlichten blijven branden. Het mechaniek...
Goedemiddag 🤗
Ik heb vorig jaar een Renault twingo uit 2002 gekocht en dit is zowel een schakel als automaat.
Ik kan dat zelf instellen.
Maar nou bokt hij soms en soms slaat hij van zelf als ik op automaat rijd over naar schakel.
Ik heb m’n accu na...
Ik heb een Megane 1.2 TCE BOSE uitvoering uit 2017, sinds januari. Super tevreden met de auto, rijdt als een zonnetje, helemaal geweldig. Half jaar garantie erop genomen, aangezien ze tegenwoordig een godsvermogen vragen voor al die...
heb sinds december 2023 een clio4 uit 2018 nu bemerk ik sinds het begin al een kortel ratel wanneer ik doorschakel/weg rij in de 2e versnelling, de ratel is maar van korte duur en is dan weg (ook niet altijd hoorbaar) heb zelf het...