continue laadstroomwaarschuwing

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie

Topic author
djdijkman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 08:12
Actief als: particulier

continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door djdijkman »

Goedemorgen, ik heb een espace 2.0t uit 2006. Vorig jaar dynamo vervangen, sinds enige tijd krijg ik na ca 20 min rijden elke keer de waarschuwing laadstroom defect gecombineerd met een waarschuwingspiep. Dit echt om de paar minuten, garage komt er niet uit, accu en dynamo zijn goed, geen foutmelding in computer. Iemand nog suggesties wat het zou kunnen zijn?
Ik las al iets over krukaspoelie, compatible dynamo (dat is gecheckt bij renault en zou goed moeten zijn) of iets met de computer. Alvast dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door Renault47 »

Je zou een eenvoudige multimeter op een 12v contact kunnen aansluiten en tijdens het rijden kunnen zien of de spanning tijdelijk wegvalt, maar vermoedelijk ben je zelf al op dat idee gekomen.
Ik kan mij ook herinneren dat iemand op het Vel Satis forum hetzelfde probleem had en na lang zoeken bleek de oorzaak het instrumentenpaneel te zijn. Er bleken meerdere slechte contacten in te zitten....
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door demi »

djdijkman schreef: sinds enige tijd krijg ik na ca 20 min rijden elke keer de waarschuwing laadstroom defect gecombineerd met een waarschuwingspiep.
Als het na 20 min zowat optreed dan ben ik bang dat het de krukaspoulie is en dat deze begint na te geven dan wel te slippen omdat het motorcompartiment dan lekker warm begint te worden en zo ook de vulcanisatie van de demper van de poulie. Uw Espace is al weer 11 jaartjes jong en als deze nog nooit is vervangen is hij denk ik wel aan de beurt, maar.....
Ik las al iets over krukaspoelie, compatible dynamo (dat is gecheckt bij renault en zou goed moeten zijn) of iets met de computer. Alvast dank!
Dan zou ook de stuurbekrachtiging zo nu en dan kortstondig extreem zwaar moeten draaien.
TIP (1) kijk of u een krijt merkteken kunt zetten op de poulie zodat u kunt nagaan of er een verschuiving optreed.
TIP (2) probeer zoveel mogelijk verbruikers aan te zetten die worden aangedreven door de poulie, dus
- veel stroomverbruikers aan
- airco aan
- en continu sturen van links naar rechts
Als de melding dan weer verschijnt of het sturen word ineens vreemd zwaar dan slipt de poulie misschien en dit is dan weer terug te zien op de krijt streep markering

Maar het kan ook zomaar de multieriem zijn die aan vervanging toe is of te slap is afgesteld waardoor deze slipt en er geen laadstroom moment is van de wisselstroomgenerator oftewel de dynamo dan wel alternator
dus controleer ook even de spanning van de multieriem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
djdijkman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 08:12
Actief als: particulier

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door djdijkman »

Dank je wel! Ik ga ermee aan de slag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



sjefbertens
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2017 13:02
Actief als: particulier

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door sjefbertens »

Het beste advies is volgens mij al gegeven door Renault 47.
Een slippende riem is herkenbaar direct na de start, grote laadstroom, zeker bij gasgeven merkbaar.
Ook bij gebruik van de stuurbekrachtigingspomp en airco.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door demi »

Renault47 schreef: Ik kan mij ook herinneren dat iemand op het Vel Satis forum hetzelfde probleem had en na lang zoeken bleek de oorzaak het instrumentenpaneel te zijn. Er bleken meerdere slechte contacten in te zitten....
Hiervoor kan topic starter djdijkman eventueel een afspraak voor maken om het paneel preventief te laten repareren, deze panelen geven vroeg of laat sowieso de geest. hij mag contact met mij opnemen via 06-30463996 of via [pb] :thumb: mocht het paneel de veroorzaker zijn dan is de storing ook meteen verdwenen, mocht de storing aanhouden dan is het paneel in ieder geval uit te sluiten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
djdijkman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 08:12
Actief als: particulier

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door djdijkman »

Als de spanning tijdelijk wegvalt bij de controle zoals renault 47 aangeeft dan zit het niet in het paneel maar eerder dus in de poelie of de multiriem? Multiriem is vorig jaar wel vervangen samen met de waterpomp en distributieriem. De poelie volgens mij niet, weet ook niet of dat in het onderhoudsschema staat. Ik neig wel erg naar slecht contact omdat er echt geen peil op te trekken is. Zondag 4 uur gereden zonder piep... Vandaag wel weer na een half uurtje. Ik laat eerst die poelie en riemen checken, is dat het niet dan paneel laten repareren. Staat pas op 230.000 dus moet nog even mee :) Rij overigens op G3 wat niet relevant is maar wel perfect gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door mechanic »

De krukaspoulie hoort bij sommige f4rT mototen periodiek vervangen te worden bij elke riemeissel.
Dealer heeft er een overzicht van.
Meestal,bij een defect aan de poulie,ruik je verbrand rubber en id dit dan ook prima te zien aan de poulie zelf. Merkteken aanbrengen zoals eerder genoemd is de beste methode om dit uit te sluiten.
Een 2.0T op lpg en 230dkm,dat zie je bijzonder weinig. Vaak met een rede,uitzonderingen daargelaten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stefanbmw
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 222
Lid geworden op: 07 feb 2015 22:16
Actief als: particulier

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door stefanbmw »

Had met 2.0T Espace 4/2006 iets soortgelijks. Uiteindelijk toch dynamo laten reviseren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
djdijkman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 08:12
Actief als: particulier

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door djdijkman »

Dank voor jullie reacties, uiteindelijk is de oplossing een combinatie van de voorgestelde oplossingen geweest. Dus de krukaspoelie is vervangen samen met de multiriem die te slap stond. Daarna bleek de nieuwe dynamo toch nog niet helemaal goed te functioneren dus die is onder garantie vervangen door de onderhoudsgarage. Voor de dynamo is zowel het materiaal als het arbeidsloon niet in rekening gebracht dus dat vind ik heel netjes. We rijden vrolijk door met onze geliefde espace. Nog maar 230.000 km op de teller, laatst een testje gezien van een 2.0 espace met 770.000 km op de teller en die deed het nog steeds best aardig (zie autoweek.nl) Dus we gaan nog even door.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: continue laadstroomwaarschuwing

Bericht door mechanic »

Dat was een espace 3,die toch nehoorlijke mankementen heeft. Weliswaar rijdbaar,maar toch niet fris meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in