EDC maakt soms rauw geluid

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mcrbls
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2014 00:01
Actief als: particulier

EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door mcrbls »

Sinds juni zijn we in het bezit van een Renault Captur TCe 120 EDC. Hele fijne auto, maar sinds kort horen we soms een rauw geluid bij het automatisch schakelen van 1 --> 2 .
Het gebeurt op het moment dat we op een asfaltweg op een (flauwe) helling stilstaan en we weg willen rijden. Bij het automatisch opschakelen van 1 --> 2 horen we heel soms een geluid, en voelen we, alsof de voorwielen op grind slippen, maar dat is dus zeker niet het geval. We kunnen het nog niet reproduceren en de dealer kan er zo ook niets mee.
Ik begon al te twijfelen of ik het wel goed hoorde, totdat ik dit tegen een familielid met ook een Captur had gezegd. Ook hij blijkt dit probleem (en zelfs vaker) te hebben. Ook daar kan de dealer niets mee, omdat het niet te reproduceren is. Bij hem is de boordcomputer al gereset en heeft de dealer de auto een aantal dagen getest, maar dat heeft niet geholpen.

Zijn er hier andere Captur eigenaren bij wie dit bekend voorkomt? En het liefst weet wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door avdb55 »

klinkt als het probleem dat onze dienstauto´s (Megane) hadden. Die hadden soortgelijke geluiden als je vanuit rustig rijden ineens gas gaf om bijv. in te halen. Snel terugschakelen ging niet zoals het moest. Heeft lang geduurd, maar het is er nu toch uit. Opgelost door softwareaanpassing. Mijn advies is: blijven klagen, niet opgeven.
Is voor mij wel een van de twee rednen geweest om te kiezen voor de handbak (dCI), maar bij de 120Tce is dat geen optie.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door Huite »

@mcbrls
Zeker weten dat het niet de hillstart assist is die je dan hoort? :think:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door TCe120ECD »

Heb ook een automaat, met dat geluid. Ik heb gemerkt dat het geluid zich alleen voordoet bij een koude motor, bij het optrekken vanuit stilstand. Lijkt wel alsof de remmen een fractie te laat los komen, een soort schurend geluid, terwijl de auto zelf niet inhoud. Ik kan alleen niet lokaliseren of het nou linksvoor of rechtsvoor is. Maar wat Huite schrijft, zou ook kunnen zijn, want als ik onze Wijk uitrij, moet je op de rondweg stoppen om verkeer op de rondweg voorrang te verlenen. Je trapt dan je rem in en op het moment dat je weer gas geeft, hoor je na enkele meters rijden even dat geluid. Bij rustig optrekken niet, dus alleen bij even verder gaspedaal indrukken. Bij een Warme motor doet het zich niet voor. Naar de dealer rijden zou de motor al warm zijn, dan kan je niets van het geluid reproduceren of de auto een nacht bij de dealer laten staan.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mcrbls
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2014 00:01
Actief als: particulier

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door mcrbls »

@avdb55: Als het bij andere modellen met EDC is voorgekomen moet het ook voor de Captur op te lossen zijn. Hopelijk dat ze in Frankrijk met een juiste oplossing komen. Ze hebben alleen nog geen contact met ze gehad vanwege de vakantie in Frankrijk.

@Huite: Ik heb er ook even aan gedacht dat het misschien de Hill start assist kan zijn. Zeker omdat mijn oom het geluid ook wel eens bij de achterwielen hoort en wij het tot nu alleen hoorden als we van een (kleine) helling weg wilden rijden. Alleen heb ik net nog vernomen dat mijn oom het geluid vandaag ook heeft gehoord toen ze in moesten houden voor een stoplicht en toen weer optrokken. In die combinatie treedt de hill start assist niet in werking.
En wij hoorden het niet meteen bij het wegrijden, maar net erna op het moment dat de automaat opschakelt.

@TCe120ECD: Klinkt inderdaad hetzelfde. Mijn oom heeft de auto een week bij de dealer laten staan en zij hebben in die tijd geen geluid gehoord. Na het ophalen bij de dealer hoorden ze het weer een keer.

Als Renault kan aangeven wat het is en dat het verder geen kwaad kan, kan ik er wel mee leven. Maar ik zit er niet op te wachten dat het een groter probleem blijkt te zijn en dat de oplossing veel meer inspanning kost. Ook al zitten we nog ruim in de garantieperiode.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door borry52 »

Ik hoor dat geluid, en voel het ook, als ik moet afremmen voor b.v. de verkeerslichten. Als het licht op groen springt nét voordat de wielen stilstaan en ik geef gas dan gebeurt het. Ik vermoed dat de EDC pas in de eerste versnelling gaat als je stilstaat en als je gas geeft terwijl de wielen nog iets draaien moet hij snel van 2 naar 1 schakelen en dat veroorzaakt vermoedelijk dit geluid, tenminste bij mij. Als ik rustig gas geef gebeurt het namelijk niet.
Volgens mij kan dit in de software aangepast worden zodat hij net iets eerder in de eerste versnelling gaat voordat hij helemaal stilstaat.
Op een helling heb ik het nog niet uitgeprobeerd maar ik kan mij zo voorstellen dat de EDC niet goed van 2 naar 1 schakelt als er nog druk op de versnellingsbak staat, in mijn geval omdat de wielen nog iets draaien en in het andere geval dat je tegen een helling stopt.
Als hij in december voor zijn eerste beurt gaat wil ik dit wel aangeven en ik kan het ook demonstreren.
Voorlopig stoort het mij niet zo dat ik direct actie moet ondernemen.
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door Huite »

Mijn roerbakkie (héél ouderwetsch ik weet het!) begint met ruim 40K steeds lekkerder te schakelen... :mrgreen:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door avdb55 »

@huite:
nog beter??? Kan dat dan? Als er iets is waar ik happy mee ben dan is het het schakelen. Licht en precies. Krek zo het hoort.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door Huite »

Ik schakel niet zo veel op mijn Autobahn ritjes van plusminus 700 km.
Dat zal wel maken dat de bak wat kms nodig heeft om helemaal los te zijn.
Bak doet het trouwens vanaf het begin al prima. Bij jou ook dus.

Weer terug naar de EDC...!
Hoop niet dat dit een drama a la Volkswagen wordt met hun bakken met dubbele koppeling... :think:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door borry52 »

Ik heb bij mijn vorige werkgever, ben nu gepensioneerd, een VW Transporter 2.5 / T5 met DSG bedrijfswagen gehad en heb daar 180.000 km mee gereden zonder problemen. Ik ben echt geen rustige rijder en dit was een snelle jongen. Ook geregeld een aanhanger er achter gehad met afzetmateriaal en verkeersborden van over de twee ton. Nooit geen probleem. :thumb:
Nu rijd een collega met deze auto en hij heeft er al weer 40.000 mee gereden zonder problemen.
Iedereen roept dat de DSG van volkswagen een waardeloze bak is maar ik deel deze mening niet.
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door TCe120ECD »

Onder verwijzing naar mijn bericht van 25 augustus.
Het geluid werd vaker hoorbaar ook bij warme motor. Ben vorige week naar de garage geweest en samen met de chefwerkplaats een proefrit gemaakt. Het geluid was goed hoorbaar en volgens de chef was het de versnellingsbak. Gisteren auto afgeleverd bij de garage, werd een geluidsopname gemaakt en contact opgenomen met RN. Omdat het niet Softwarematig opgelost kon worden, zullen onderdelen vervangen moeten worden. RN moet toestemming geven. Afwachten dus.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door Huite »

Klinkt lekker... :shock:
Hoeveel kms staan er nu bij jou op?
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door TCe120ECD »

Nu ongeveer 9500 km. Maar het probleem deed zich al voor tijdens de zomervakantie, toen stond de teller op ongeveer 1600 km. Volgende week heb ik de Cappie één jaar.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

themailman
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 mei 2014 21:12
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door themailman »

Dit probleem heeft zich bij ons ook voorgedaan wij hadden toen ongeveer 15000 kilometer op de teller staan.
Bij ons hebben ze toen gekeken of het softwarematig op te lossen was, het was volgens de garage een probleem bij het optrekken en dan snel door schakelen naar de 2de versnelling vooral als daarvoor een klein stukje gereden was bijvoorbeeld in file bij verkeerslicht.
Echter kon de garage het niet op die manier oplossen en heeft RN aangegeven dat er een complete nieuwe versnellingsbak in gezet moest worden.
Dit is nu een 2000 KM geleden en tot op heden geen vervelende geluiden meer gehoord.

Dit is uiteraard allemaal onder garantie uitgevoerd.
Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique
two-tone Beige Cendré / Noir
Pack City Camera, Pack Style
Armsteun, wielen 17" in kleur Diamantee Noir Privacy glass
trekhaak, instaplijsten, kofferbak dorpel

Besteld op 5-5-2014 /geproduceerd op 6-6-2014 /geleverd op 28-06-2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door TCe120ECD »

Bij mijn Cappie hebben ze een nieuwe BesturingsUnit van/voor de Automaat geplaatst. Schakelt nu probleemloos, nogwel.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mcrbls
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2014 00:01
Actief als: particulier

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door mcrbls »

Even een update:
Uiteindelijk kwam Renault Nederland in november, na overleg met Frankrijk, zelf met een opname. Het geluid op die opname kwam precies overeen met het geluid bij ons. Daarna heeft de auto nogmaals bij de garage gestaan en toen hoorden ze het zelf ook en hebben er een geluidsfragment van gemaakt. Dat was voor Renault Nederland en Frankrijk voldoende om er een nieuwe versnellingsbak in te plaatsen.
De nieuwe automaat zit er nu sinds kerst in en de auto rijdt/schakelt als nieuw. En belangrijker: zonder het geluid! Nu hopen dat het zo blijft. Volgens de garage is het een verbeterde versie van de automaat die erin zat (half jaar oud), maar of dat waar is of dat ze het zeiden om de klant tevreden te houden weet ik niet.
De garage was in het hele verhaal heel meewerkend, maar omdat we het geluid niet konden opnemen konden ze er in eerste instantie niet veel mee (Renault NL moet i.v.m. de garantie toestemming geven) en duurde het wat langer. Uiteindelijk hebben we het via Renault Nederland gespeeld om er meer vaart achter te zetten. Maar we zijn zeer tevreden over de behandeling van de garage. :thumb:

Overigens is het een bij Renault bekend probleem met de EDC. Het komt niet alleen bij de Captur voor. Als iemand dit ook heeft adviseer ik om (er een geluidsopname van te maken en) naar de dealer te gaan. Wij kregen te horen dat het onder garantie valt en dat we nog wel even garantie hebben. Maar ik had geen zin om te zitten wachten totdat de problemen groter worden of dat het net buiten de garantie valt. :naughty:

Maar goed, wij zijn (weer) blije Captur rijders! :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenicized
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 sep 2013 19:53
Actief als: particulier
Locatie: in de buurt van Arnhem

Re: EDC maakt soms rauw geluid

Bericht door Scenicized »

Ik herken het geluid, ik hoorde het eens per 2 weken bij koude motor/bak. Vanochtend is tijdens het jaarlijkse onderhoud een softwareupdate geplaatst die met dit probleem zou samenhangen. De komende weken eens in de gaten houden.
2018 Scenic 160 TCe EDC Initiale Paris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht