Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Beste Fastned-fan,

Hartelijk dank voor je interesse om te investeren in Fastned! Leuk dat je samen met zoveel anderen mee wilt bouwen aan deze voor Nederland zo belangrijke infrastructuur. Via deze e-mail brengen we je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Goedkeuring AFM
Fastned wil dat iedereen die enthousiast is over elektrisch rijden de mogelijkheid krijgt om mede-eigenaar te worden van de infrastructuur van de toekomst. Daarom willen we iedereen de mogelijkheid bieden om certificaten van aandelen in Fastned te kopen. Hiervoor is een door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) goedgekeurd prospectus nodig. Dit zal nog enige tijd in beslag nemen, maar we streven ernaar om alles eind maart rond te hebben. Daarna starten we zo snel mogelijk de verkoop van certificaten.

Wil je Fastned helpen om het netwerk van tweehonderd laadstations zo snel mogelijk gefinancierd te krijgen? Vertel anderen dan over Fastned en de mogelijkheid om mede eigenaar te worden!

Nieuwe stations
In de tussentijd bouwen we natuurlijk verder aan de stations. Vorige week hebben we het vijfde laadstation geopend op de verzorgingsplaats Het Veen aan de A50 van Zwolle naar Apeldoorn. De komende weken starten we de bouw op verzorgingsplaatsen Bornheim, Vundelaar, De Panjerd en Lageveen. Hier een lijst met alle laadstations: http://www.fastned.nl/4105/waar-staan-we.html

Renault ZOE
Renault ZOE rijders kunnen we melden dat de nieuwe stations ook worden voorzien van 43 kW AC. Hiermee kun je straks je ZOE in twintig tot dertig minuten opladen.

Het laatste nieuws
Via Facebook en Twitter sturen we updates zodra nieuwe stations worden geopend. Via deze kanalen blijf je ook op de hoogte van ander Fastned-nieuws.

In de tussentijd
Voor het geval je het nog niet gezien/gelezen hebt enkele interessante links: File bij de laadpaal, The Fastned Movie, en The Fastned Story.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... nten.dhtml

http://issuu.com/thefastnedstory/docs/thefastnedstory

Wil je het boek ‘The Fastned Story’ graag in hard-copy ontvangen, stuur dan s.v.p. een reply met je naam en adresgegevens, dan sturen we het zo spoedig mogelijk naar je toe!

Vriendelijke groet,

Het Fastned team
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Elders op het forum stellen we vast dat Renault vooralsnog niet in staat is niet van zins is snelladen (43kWh) echt te realiseren, dat is jammer, maar we kunnen er nu ook zelf iets aan doen dus!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MarcoZE »

Ik heb me reeds aangemeld en ook dit bericht ontvangen. Uiteraard investeer ik mee! Crowdfunding is namelijk net zo'n mooi voorbeeld van de "nieuwe wereld" als elektrisch rijden.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Arnold, hou nou eens op met Renault te beschuldigen iets niet te kunnen, wat ze helemaal niet ambiëren / van plan zijn om te gaan doen! Renault levert je een prachtige Zoe. Voor laadinfra heb je (talloze) andere marktpartijen waarvan Fastned er eentje is.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MarcoZE »

Dave,

Ik ben het met Arnold eens. Het kan zijn dat Renault het niet van plan is, maar als gebruiker van het product is dat niet mijn verwachting. Kortom je kunt als Renault wel op een eilandje blijven zitten van autoproducent, maar volgens mij moet je luisteren naar klantverwachtingen. Ik verwacht heus niet dat ze chocoladehagelslag gaan produceren omdat ik het lekker vind, maar een goede laadinfrastructuur is een onlosmakelijk onderdeel van de kwaliteitsbeleving van de producten van Renault.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Arnold, hou nou eens op met Renault te beschuldigen iets niet te kunnen, wat ze helemaal niet ambiëren / van plan zijn om te gaan doen! Renault levert je een prachtige Zoe. Voor laadinfra heb je (talloze) andere marktpartijen waarvan Fastned er eentje is.
Beste Dave, ik stel vast dat Renault geen echte snelladers (43kWh) levert. Dat is een feit en geen beschuldiging en ik zie geen reden om dit punt niet langer aan de kaak te stellen. Sterker nog ik kan jou eigenlijk niet volgen in deze omdat het voelt alsof ik geen kritiek mag hebben op zaken waar ik het niet mee eens ben :?:
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Smartrix-Zoe »

Ik heb me ook al aangemeld om bij te dragen en ik had dit goede nieuws ook ontvangen.

Voor Renault is het nu toch al te laat om nog in actie te komen. Ze hebben een uitgelezen kans voor een bliksemstart van de Zoe laten mislukken.
Ik ben er van overtuigd dat wanneer renault zelf een dekkend snellaad netwerk klaar had voor de introductie van de Zoe er nu veel meer Zoe's verkocht waren. n.b. Die palen hoeven geen gratis stroom te leveren!!
Daarnaast had de drempel veel lager gelegd moeten worden om ZE dealer te mogen worden.

Het is dus niet echt kritiek.....Maxima zou zeggen.....Renault nl is een beetje dom geweest. :D

Fastned heeft gelukkig visie.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Uiteraard mag je kritisch zijn Arnold. Renault beseft volgens mij ook dat er nog veel beter kan m.b.t. de auto en randzaken als R-link, apps en ZE-connect. En ze willen daar denk ik ook graag terugkoppeling over.
Ook respecteer ik je standpunt, kan het tot op zekere hoogte ook nog volgen.
Wat mij echter enorm stoort in deze is dat jij het voorrecht gehad hebt om face-to-face met Renault NL hier over te spreken. Jij kent dus het standpunt van Renault in deze dat zij voor zichzelf hier geen rol in zien. En nu blijf je hier op dit forum (terwijl je ook nog weet dat de partij die je aanspreekt hier niet kan/zal reageren), in meerdere onderwerpen, telkens jouw mening verkondigen dat Renault het volgens jou verkeerd ziet en dat zij een snellaadinfra zouden moeten opzetten. En door je woordkeuze / taalgebruik komt het op mij over alsof je geen andere "waarheid" (een "nee" in deze) wilt accepteren. Of Renault het verkeerd ziet / doet zal wel gaan blijken, maar blijf er niet over aan de gang (of ga nogmaals rechtstreeks in discussie).

NB je aangepaste post hierboven is een hele goede verbetering mijns inziens. Goede woordkeuze :wink: :thumb:

Maar genoeg nu, weer on topic: wat gaan de certificaten kosten en hoeveel moeten er verkocht worden voor één Fastned station?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MarcoZE »

Dave,

Waarom kan/zal Renault NL hier niet reageren? Mag dat niet?
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Jij kent dus het standpunt van Renault in deze dat zij voor zichzelf hier geen rol in zien. En nu blijf je hier op dit forum (terwijl je ook nog weet dat de partij die je aanspreekt hier niet kan/zal reageren), in meerdere onderwerpen, telkens jouw mening verkondigen dat Renault het volgens jou verkeerd ziet en dat zij een snellaadinfra zouden moeten opzetten. En door je woordkeuze / taalgebruik komt het op mij over alsof je geen andere "waarheid" (een "nee" in deze) wilt accepteren. Of Renault het verkeerd ziet / doet zal wel gaan blijken, maar blijf er niet over aan de gang.
Ik ken het standpunt van Renault Nederland in deze echter ik heb nog steeds de hoop dat ze hun beleid bijstellen. Realiseer me terdege dat met het concreter worden van 43kWh plannen van Fastned de noodzaak afneemt echter ik heb nog steeds de zorg dat het niet snel genoeg gaat en het imago van 'net niet' te lang aan de Zoe blijft kleven. Vergis je niet wat de impact is van zo'n filmpje van de ANWB; dat zal nog maanden rondzingen en koren op de molen zijn van allerlei petrolheads.

Maar wellicht heb je ook wel een punt. Frustreert het mij dat Renault (niet zozeer NL) naar mijn smaak achterblijft.
(of ga nogmaals rechtstreeks in discussie).
Dat doe ik ook, geloof me!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

@MarcoZE: even via PB geantwoord.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door electronaut »

Partner Nissan heeft tientallen snelladers geïnstalleerd. Het feit dat Renault ervoor gekozen heeft haar klanten niet dat stukje nazorg te bieden is frustrerend en tegelijk raadselachtig. Wil je auto's verkopen? Dan dan moet je er toch echt wel wat energie in steken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Ad van der Meer »

Nissan/Renault heeft wel stevig geïnvesteerd in CHAdeMO snelladers en daarmee een basis gelegd voor de verkopen van de Leaf. Nu is de Zoe minder afhankelijk van 43 kW laders dan de Leaf van CHAdeMO dankzij de Chameleon charger, maar toch.

Ik denk dat het verstandig is om het aantal ZE-dealers te beperken. Eerst maar eens expertise opbouwen bij het personeel en dan uitbouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Het is allemaal vanwege de betrokkenheid bij een goed product als de ZOË. Het is dan idd tenenkrommend als je als gebruiker de kansen ziet, maar moet zien hoe de maker die kansen niet wil of kan benutten. Het lijkt erop dat de middelen van Renault NL gelimiteerd zijn en daarom niet kan terwijl ze wel willen.
Het vergelijk met Apple is al vaker gemaakt; Apple heeft een heel ecosysteem om de iPod heen opgebouwd om de verkoop van die iPod en later de iPhone en iPads een boost te geven en niet te vergeten beleving van het product te verbeteren. In die context zie ik het belang van Renault voor het plaatsen van laadpalen of in ieder geval stimuleren daarvan.
Idd kan het op een gegeven moment als vervelend worden ervaren als dit blijft terugkomen, ikzelf ben op een gegeven moment maar gestopt met de Rlink kritiek te herhalen. Maar een reactie van Renault of zichtbare vooruitgang zou wonderen doen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Ad van der Meer »

Ik denk dat een vergelijk met Apple icm elektrische auto's erg scheef gaat. Apple heeft schofterig hoge marges (als je arbeidscondities van de productiewerknemers bekijkt) en ik ben niet zeker of Renault en Nissan überhaupt al winst maken op hun auto. Vanuit de positie van Apple is het erg makkelijk om een mooi ecosysteem te creëren.
Echter, net als bij Tesla denk ik dat voor iedere 43kW snellaadpaal die ze plaatsen ze weer een aantal Zoe's kunnen verkopen aan mensen en bedrijven die op het vinkentouw zitten. Tesla pakt het slim aan door een eigen stekker een laadsysteem te maken waardoor andere er geen gebruik van kunnen maken. Even heel extreem gesproken, stel Renault plaatst een 43kW lader en dan gaat er een Ampera even op zijn gemak staan laden. Ik zou mij stilletjes al zitten ergeren als een Model S met 22kW staat te laden terwijl ik moet wachten...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Afgezien van de "schofterige" marges, beschrijf je wel hetzelfde systeem; bied een goed product en totaalpakket. Mensen worden niet gedwongen dat product te kopen maar doen dat uit vrije wil. Tesla is ook niet goedkoop maar verkoopt prima ( kan ik overigens niet betalen en ben daarom heel blij met de ZOË)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door electronaut »

Ad van der Meer schreef:Even heel extreem gesproken, stel Renault plaatst een 43kW lader en dan gaat er een Ampera even op zijn gemak staan laden. Ik zou mij stilletjes al zitten ergeren als een Model S met 22kW staat te laden terwijl ik moet wachten...
Had ik niet bij stilgestaan. Maar het zou toch mogelijk moeten zijn dit soort 'misbruik' onmogelijk te maken? Bijvoorbeeld dat de laadpaal weigert te beginnen met laden als de auto minder dan 22 kW trekt, en na een maximale tijd van 0,5 uur afschakelt. Tesla-rijders ben ik niet bang voor. Die hebben zo'n grote accu dat ze zelden hoeven te snelladen en dan gaan ze liever naar een van hun eigen Superchargers of kiezen ze een 50 kW CHAdeMO uit.

Leuk trouwens dat je vergelijkt met Tesla. Het contrast is pijnlijk als je ziet met hoeveel voortvarendheid zij aan de slag gaan. Terwijl ze een kleine start-up zijn met maar een fractie van de middelen die een groot bedrijf zoals Renault heeft. Voordat de eerste auto's geleverd werden was Tesla al begonnen met plannen en vergunningen aanvragen. Sinds een maand kun je via een 'supercharged electric highway' met je Model S naar de wintersport.

Jouw 'rondje Nederland' van twee weken geleden toont aan dat wij afhankelijk zijn van de voorzienigheid. En als de goden je dan welgezind zjin, heb je nog steeds een volle dag nodig om die 500 km te rijden. En dat vind ik gewoon jammer. Voor mezelf, maar ik wist waar ik aan begon en kan uit de voeten, dus meelij is niet nodig. Maar hoeveel potentiële kopers haken af als ze beseffen dat ze nergens kunnen snelladen? De vijver met early adopters die bereid zijn dit soort ongemakken voor lief te nemen is al goeddeels leeggevist.

Tesla snapt dat snelladers geen kostenpost zijn maar een noodzakelijke voorwaarde om je auto tot een succes te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Kortom, en nu weer on-topic: daarom investeren in Fastned! :-D
Fastned zal door heel Nederland 43kW snelladers neerzetten waardoor je met de Zoe overal makkelijk kunt komen en lange afstanden op 1 dag(deel) kunt afleggen.
Fastned en Renault Zoe: De Ideale Combinatie !
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door electronaut »

Weet iemand of er ergens een overzichtje is van de 44 verzorgingsplaasen die naar andere bedrijven dan Fastned zijn gegaan (The New Motion, Greenflux, Mister Green, ANWB, etc)?

Het lijk me dat dat vooral in de Randstad het geval is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ZOE ZEN ZEdriver
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jan 2014 17:27
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door ZOE ZEN ZEdriver »

Ik stond vandaag bij een Fastned (Hattem), maar ik heb geen 43KW gezien. Alleen de 22 KW versie. Is toch wel een tegenvaller als je een soort spoed-oplaad-hub verwacht. Rekent Renault voor die laadbeurt dan ook die 2 euro of is dat toch echt alleen bij 43KW?

@electronaut. Doe mij die lijst ook maar als je er eentje hebt!
100% elektrisch sinds 28 november

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Hattem heeft inderdaad nog 22kW. Alle nieuwe Fastneds die hierna geopend worden krijgen 43kW.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Rekent Renault voor die laadbeurt dan ook die 2 euro of is dat toch echt alleen bij 43KW?
Neen, vooralsnog alleen bij 43kWh!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door E-mission »

Het is een gemiste kans van Renault inderdaad, alhoewel het mijns inziens alsnog makkelijk kan en alsnog zelfs op meerdere fronten winstgevend kan zijn. Samen met de kip ook het ei leveren, Tesla en Nissan snappen het. Tesla bouwt een strategisch laad netwerk voor hun klanten op, Nissan heeft 24hr bereikbare (betaalde) snelladers rond heel Nederland neergezet bij al hun dealers en Renault houdt het op een paar 22 kW paaltjes die alleen tijdens kantoortijden wellicht te bereiken zijn. Door bij elke Renault dealer een 24 hr 43 kW paal neer te zetten garandeer je dat je met de Zoe ook bij langere trips vertrouwde en snelle palen hebt om zorgeloos door NL te rijden. Als Fastned al denkt hun hele netwerk binnen 3 jaar winstgevend te hebben, dan moet dat in principe Renault ook wel lukken. Maar dat is niet eens de doelstelling, aangezien de beschikbaarheid van zo'n netwerk op zichzelf al heel veel extra Zoe's zou moeten doen verkopen. Maar zoals gezegd, waarschijnlijk verdien je de palen op meerdere froten heel snel terug.

En je kan het, betaald of niet, heel makkelijk exclusief maken voor Renault (Zoe) rijders door de eigenaren een Renault klanten pas te sturen met chip voor gebruik aan de paal. Net als met tankstations kan je zelfs acties en loyaliteits programma's aan het gebruik koppelen. Of misschien wel een soort samenwerking met Fastned waarbij ze een gedeelde investering kunnen doen. Genoeg mogelijkheden lijkt mij.

Maar goed, vooralsnog investeer ik graag wat in Fastned die het overduidelijk wel lijken te snappen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Even nog off-topic: Bij Renault dealer Oving in Zwolle hebben we vandaag (zondag) perfect kunnen laden op 22kW. 4 laadplaatsen, 24x7 bereikbaar. Naast ons stond nóg een andere gast-Zoe te laden, een zwarte Intens. Van te voren even mailen, dan houden ze de plekken vrij (koppelen ze eigen ZE-auto's zaterdagmiddag af).
Uitstekende service van deze Renault dealer!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Je kunt inmiddels je Fastned certificaten reserveren. Heb ik maar meteen even gedaan.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MarcoZE »

Ik ben er ook bij :-)
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door erijder »

Nou ik niet. Las vanmorgen artikel in FD. Wat een afzetterij zeg. Echt aan alle kanten.

Volgens FD artikel zou Fastned tot nu toe 5 mln geïnvesteerd.hebben in de concessie en bouwen van 9 laadstations. Nu dus naar de beurs om 40 mln op te halen waarvoor ze 25% aandelen willen uitgeven. Dat geeft het bedrijf een waardering van 160 mln! En maakt de heren dus in 1 klap multi-multi miljonair, althans op papier.

Een laadbeurt zou volgens het FD artikel EUR 10,- gaan kosten voor 15 minuten laden waarmee je dan 100 km zou kunnen rijden.

Uitbouw van het netwerk in NL zou 40 mln kosten. Ze verwachten (volgens het artikel conservatief) 200.000 elektrische auto's in NL in 2020 en dan doorgroei naar 1 mln in 2025.

Om te beginnen de 10 EUR per 100km en/of 15 min. Stel dat, dat klopt. Voor 100 km heb ik ongeveer 15 kWh nodig, met 43 kw in ongeveer 20 min te laden. Dat zou neerkomen op een prijs per kWh van 0,67 cent per kWh. Inkoopprijs in de 3e schijf van de energie belasting is ongeveer 6,5 cent. Die gaat dus 10x over de kop. Erger nog, met mijn diesel auto gebruik ik voor 100 km ca 4,5 liter diesel A 1,50 de liter komt dat op EUR 6,75. Bij Renault tik je per snellaad beurt ook nog EUR 2,- af dus laden bij fastned is steaks bijna 2x duurder dan diesel rijden. En dan sta je, je ook nog 20 min te vervelen. En niet voor een beter milieu of meer duurzame toekomst maar om beide heren multimiljonair te maken.

Wel een goede investering dus? Ook dat betwijfel ik. Om een waarde van 160 miln te rechtvaardigen moet de jaarlijkse kasstroom al gauw tussen de 16 en 24 mln zijn (discontovoet van 10-15%). Stel ze maken schofterige marge van 80% dan heb je het over een omzet van zo'n 30 mln (midden van de range en na vpb). Dat zijn dus 3 mln laadbeurten per jaar. Bij 200.000 e-auto's zijn dat er 15 per jaar per auto. Minimaal eens per maand dus aftikken bij fastned. OK zou kunnen misschien, alhoewel ik wel de diesel pak voor lange afstanden bij dit soort prijzen.

200.000 e auto's realistisch in 2020? Ik vraag het me af. Het gaat hier alleen om de echt elektrische auto's, de plug-in hybrides kunnen over het algemeen niet snel laden en voor dit soort prijzen ga je vrolijk over op brandstof. Nu zijn er een paar duizend in NL. Er komen er ca 200 per maand bij, daar zitten de nodige BMW i3's onder met range extender (zullen ook wel doorrijden met dit soort prijzen) en ca. 30% tesla model s. Die hebben een dusdanige range dat snelladen langs de snelweg ook niet snel nodig is.

Als we in 5 jaar naar 200.000 auto's moeten, moet verkoop van e-auto's naar ca 40.000 per jaar of een dikke 3.000 per maand, daar zijn we dus nog factortje 15 van af. Het zou een markt aandeel beteken van e auto's van ca 10%. Dat zie ik zo 1,2,3 niet gebeuren. En hoe langer het duurt, hoe hoger de verkopen later moeten zijn.

Ik zie de verkoop van e-auto's op een gegeven moment echt wel los komen, maar dit is toch wel optimistisch. En het wrange is, laadnetwerk is belangrijk. Betaalbaar laadnetwerk. En dat mist nu en als het aan fastned ligt, mist dat straks ook (onbetaalbaar)

En dan nog een risico, snel groeiende accu capaciteit en snelle opkomst van gewone laadpalen. Als de gemiddelde range straks richting model 's achting rangen gaat, zeg 400 km plus en overal staan laadpalen, hoe vaak laad je dan nog langs de snelweg voor dit soort prijzen?

Het komt op mij allemaal nogal over als pure hebzucht. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er helemaal niets op tegen als mensen die hard werken en hun nek uitsteken goed geld verdienen, maar 120 mln voor een paar jaar werk en je investering van 5 mln even 32x over de kop. Dat klinkt als pure hebzucht. Met het prijspeil dat ze willen rekenen, gaan ze ook zitten op de Max Max en niet op een rate die helpt e-rijden echt te bevorderen.

Ik hoop dat het FD artikel niet blijkt te kloppen, maar vrees het ergste. Hoop dat partijen als Greenflux en zelfs de oude tankstations zoveel concurrentie gaan geven dat de prijzen snel dAlen en dat de heren achter Fastned nog leren dat een rendement van een % of 50 ook heel mooi is.
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door E-mission »

In het artikel zijn een paar dingen snel door elkaar gegooid en wat verkort volgens mij. Snelladen duurt meestal een kwartier tot een half uur (zie site). De 100 km is op de praktijk range van een Leaf gebaseerd. En een volledige snellaad sessie zal waarschijnlijk ongeveer een tientje kosten. De prijsstelling wordt nog bekend gemaakt, maar vanaf 19 mei zal het betaald zijn (via de app). Feedback over prijsstelling ontvangen ze nog steeds graag (zie site). Een volledige sessie voor een tientje betekent nog steeds dat het goedkoper is dan diesel / benzine, ongeveer 45 cent per kWh.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door electronaut »

Ik ook! Aandeeltje toekomst

-----------------------------------------------------------------------

erijder, Fastned is een startup, en die maken geen winst vanaf dag 1. Dus jouw boekhoudkundige beschouwingen zijn niet erg relevant. Ze gaan voorbij aan de groeimarkt waarin Fastned opereert en de verwachting dat er ooit veel meer dan 1 miljoen elektrische auto's op de weg zijn. Investeren in een startup is altijd een gok, en als je dat niet aankunt dan moet je beslist je geld op een spaarrekening houden staan.

Jouw verhaal doet me denken aan alle analysten die klagen over hoe verschrikkelijk het aandeel Tesla wel niet overgewaardeerd is. En dat deden ze al toen het nog op 50 dollar stond... Ook typisch boekhoudkundig rekenwerk zonder te kijken naar de ontwikkelingen van de toekomst.

Je betaalt niet voor de stroom, maar de beschikbaarheid. In een flesje cola uit de koeling is ook maar een paar procent van de verkoopprijs besteed aan ingredienten. Is dat dan ook afzetterij? Wekt dat ook zulke verontwaardiging op? En de concurrenten rekenen dezelfde prijs omdat dat kennelijk is wat het kost om bijna overal 24x7 gekoelde dranken te kunnen aanbieden.

Voor die paar keer per jaar betaal ik gewoon de prijs van gemak en ik denk dat veel mensen dat zullen doen. Op het totaal maakt het niet zoveel uit. Ja ik kan ook 10.000 euro meer uitgeven aan zo'n plug-in hybride ipv de Zoe. Dat zijn 1000 laadbeurten bij Fastned. En dan komen daar nog de kosten bij van benzine, onderhoudsbeurten, oliefilters, etc. Dat is pas afzetterij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Ik heb ook een leuk aantal certificaten van aandelen gereserveerd!
Ik geloof helemaal in het FastNed verhaal!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door E-mission »

En oja, de 2 euro per snellaadbeurt van Renault zou afgeschaft worden heb ik begrepen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door erijder »

@emission, denk ook dat de FD journalist er wel een heel simpel verhaaltje van gemaakt heeft. Maar goedkoop zou het niet zijn.

@electronout, ik weet hoe start-ups werken, maar uiteindelijk zou je toch een keer geld moeten gaan verdienen. Ik had het daarom ook over het perspectief over 5 jaar. Je kan ook verder vooruit kijken, maar ja de verwachte kasstroom moet steeds groter worden hè, zo werkt dat met verdisconteren. Bij 10% discontovoet is een euro over tien jaar vandaag maar 38 cent waard.

Ik zou zeggen, ken je Better Place nog? Batterijwisselstations en werkte samen met Renault. Heeft ruim 500 miljoen opgehaald op de markt en is nu failliet.

Het heeft niets te maken met dat ik niet geloof in elektrisch rijden, maar met de waardering. Ik zie gewoon een paar gasten die met geld van pappa (Ruud Lubbers) even snel rijk willen worden. Ik zal het prospectus wel graag willen zien. Maar een verhouding 75% voor de nieuwe aandeelhouders, 25% voor de oprichters lijkt mij meer voor de hand liggen. Maar goed misschien zijn er wel genoeg mensen die er voor deze waardering in trappen. Succes er mee!
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door electronaut »

erijder, ja, elke startup heeft een risico, dat zei ik al. Tesla zou ook nog steeds kopje onder kunnen gaan. De huidige aandelenprijs van Tesla is niet gebaseerd op het perspectief over 5 jaar, want in 2019 zal Tesla nog steeds een veel te klein aantal auto's verkopen om een beurswaarde van zo'n 25 miljard te rechtvaardigen.

Een perspectief van 5 jaar lijkt me aan de korte kant. Kijk, als je een 'normaal' aandeel koopt, een stabiel en veilig fonds van de AEX, dan krijg je een dividendrendement van pakweg 7%. Om waarde van dat aandeel te rechtvaardigen, moet de verwachting zijn dat die 7% nog zeker voor een jaar of 15 zo goed als gegarandeerd is. Als jij denkt dat er een gerede kans is dat bijvoorbeeld Unilever over vijf jaar zomaar ineens ophoudt te bestaan, ga jij niet investeren met slechts 7% dividend per jaar. Kennelijk vewachten de meeste beleggers dat niet en kijken ze over een veel langere termijn en zijn ze dus tevreden met 7%.

Dat doe ik dus ook met Fastned, ik zie het op de langere termijn, meer dan 20 jaar. Ik investeer om twee redenen:
1. Put your money where your mouth is.
2. De grote omslag in de markt vindt plaats tussen 2020 en 2030. Over die periode gaat het marktaandeel van elektrische auto's van 10% naar 90% en Fastned is dan als beste gepositioneerd om snellaadvoorzieningen aan al die e-rijders aan te bieden.

Ik realiseer me terdege dat ik reeds over 3 jaar mijn geld kwijt kan zijn, en dan is het jammer maar helaas, mijn leven zal er geen spat door veranderen. Ik houd me sowieso aan regel 1 dat je alleen maar moet beleggen met geld dat je kunt missen. Maar ik kan mezelf in elk geval nooit verwijten dat ik met mijn handen in mijn zakken langs de zijlijn ben blijven staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door electronaut »

enne, 'even snel rijk worden' is wel erg cynisch. Dat kan op zoveel andere en snellere manieren, dan is dit de weg van de meeste weerstand. Zoals jij notabene zelf hebt voorgerekend zal er in de komende jaren veel te weinig geld binnenkomen om rijk te worden. Dat beseffen deze jongens terdege.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door VanAssen »

Heb me ingeschreven voor de 1ste en 2 de trange.
Heb de Fastned app getest, prima.
Vandaag de nieuwe 43kW aansluiting getest, liep 2 minuten (koeling bij) en daarna wel doorladen maar maximaal 11kWh.
Had nog 60%, maar duurde in totaal 35 minuten tot 99%.

Fastned helpdesk gebeld, gaf aan dat het een Zoe probleem is.
Zou update voor nodig moeten zijn? :shock:

Iemand dit ook al gehad? :?:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht