Keiharde batterij tech

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Keiharde batterij tech

Bericht door zoe2goe »

Ik liep tegen deze presentatie op, die behoorlijk diep ingaat op degeneratie van Li-Ion batterijen. Niet heel recent, maar wel de state of the art van onze generatie batterijen ongeveer. De allerbelangrijkste meenemer was voor mij: met name bij hogere temperaturen is langzaamladen volstrekt funest voor de levensduur. Korte versie: tijdens opladen treden er secundaire reacties op die primair afhankelijk zijn van tijd, niet van energie-flow. Langzaam laden = langere reactietijden = meer "slechte" bijproducten = snellere degeneratie. Dat had ik dus niet verwacht.

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door NeufegliseThierry »

Yes, 'gelukkig' bewijs voor wat ik al geruime tijd roep. Ik deed dat op basis van signalen vanuit Nissan en mijn platte constatering dat Leafs met 120.000 km en veel snellaadervaring (lees: ex-taxi's) nagenoeg geen degeneratie vertoonden terwijl net zulke oude exemplaren met weinig km's en veel langzaamladen dat al wel lieten zien.

Het lijkt erop dat laden sec slechts is voor de accutoestand en dat je dus moet zorgen dat het laadproces zo kort mogelijk is.
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door NeufegliseThierry »

En dus ook goed nieuws voor de veelrijders onder ons ;-)
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door PieterZoe »

Hey Jeroen, superinteressante presentatie. Vooral de eerste 15 minuten waarin de relatie tussen temperatur, laadsnelheid en degradatie wordt beschreven (en verklaard). Ook de verklaring voor het steeds minder worden van het verval is erg interessant.

Zoals je al aangaf, lijkt het er inderdaad op dat het vooral in de zomer aan te raden is om sneller te laden. In de experimenten uit deze presentatie ligt de maximum snelheid bij 2.5C (redelijk in de buurt bij de 2C die wij halen bij FastNed en Allego op 43kw).

Wat ze niet aangeven, en wat ik me dus nog afvraag, is:
- is er een maximum? M.a.w. is het nog beter om met 3C of zelfs 4C te laden? of gaan er dan andere negatieve processen een rol spelen? heb jij daar een idee over?
- Hoe verhoudt zich degradatie door langzaam laden tot degradatie als gevolg van de batterij lang op SOC=100% of SOC=0% houden?

Interessante materie. We leren steeds meer over het behoud van LiOn batteries...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door zoe2goe »

Ik pretendeer niet de antwoorden op je vragen te weten, dus met die disclaimer.........
- sneller laden: lastig. Enerzijds zie je dat ze in de modelbouw tot soms wel 14C laden, maar of die ook 10 jaar in dagelijks gebruik meegaan..... ik heb het idee dat vooral thermisch management en de dimensionering van de laad-elektronica (uiteraard niet bij CCS) dan een rol gaat spelen, méér dan de chemie van een individuele cel.
- uit de presentatie begrijp ik dat beide elektroden in 100% geladen toestand zéér reactief zijn, dus ik denk dat dat toch niet helemaal onderschat moet worden.

Maar wat moeten we ermee? Aan de ene kant denk ik: lekker niks, want wat boeit het mij? Ik betaal genoeg aan batterij-huur en dat is dat. Aan de andere kant trekt het idee van laden op wat hoger vermogen wat meer. Ten minste vind ik dat ik moet overwegen naar 25A te gaan. Dan kan ik in theorie de volle PV wegwerken. Als ik dan ook nog zo bestuur dat via de dongle de SOC aan mijn huis-automatisering wordt doorgegeven (Node-RED en Mosquitto, voor de liefhebber) en ik daarmee de lader uitschakel op 90%, dan zou dat ws flink schelen. Maar niet in geld (voor mij).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door NeufegliseThierry »

zoe2goe schreef:Maar wat moeten we ermee? Aan de ene kant denk ik: lekker niks, want wat boeit het mij? Ik betaal genoeg aan batterij-huur en dat is dat. Aan de andere kant trekt het idee van laden op wat hoger vermogen wat meer. Ten minste vind ik dat ik moet overwegen naar 25A te gaan. Dan kan ik in theorie de volle PV wegwerken. Als ik dan ook nog zo bestuur dat via de dongle de SOC aan mijn huis-automatisering wordt doorgegeven (Node-RED en Mosquitto, voor de liefhebber) en ik daarmee de lader uitschakel op 90%, dan zou dat ws flink schelen. Maar niet in geld (voor mij).
Tsja, deze kennis gebruiken vanuit het perspectief van milieudenken? Lijkt me een goede zaak. En: jij huurt, maar als je de accu koopt denk je er misschien puur vanuit je portemonnee al weer anders over.
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door OlafH »

Is er ook een optimum? Dus naarmate de batterij warmer, wordt er sneller geladen, dus beter? Of toch beter de batterij koelen (zoals onze Zoe doet) en iets langzamer laden? Persoonlijk zet ik altijd de eco knop aan tijdens snelladen zodat er a) sneller wordt geladen bij hoge temperaturen en b) minder energie verloren gaat aan allerlei ventilatoren en aircopompen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door NeufegliseThierry »

OlafH schreef:Is er ook een optimum? Dus naarmate de batterij warmer, wordt er sneller geladen, dus beter? Of toch beter de batterij koelen (zoals onze Zoe doet) en iets langzamer laden? Persoonlijk zet ik altijd de eco knop aan tijdens snelladen zodat er a) sneller wordt geladen bij hoge temperaturen en b) minder energie verloren gaat aan allerlei ventilatoren en aircopompen.
Net zoals bij mensen geldt bij accu's inderdaad dat er zoiets is als te warm of te koud en een 'range' waarbinnen wij/de accu prettig werkt. In mijn Leaf (en ook Evalia) zat een goede indicator, dan zag je op je dashboard hoe warm de accu was, vond ik behoorlijk nuttig bij lange afstanden (even op en neer naar Groningen vanuit de Randstad met veel snelladen en weinig afkoeltijd en de temperatuur liep flink op).

Vraagje terug: hoezo helpt het tijdens het laden de Eco knop in te drukken? Ik veronderstel dat je auto uitstaat aangezien dat het beste is tijdens het laadproces. Wat doet het er dan toe of de eco knop ingedrukt is of niet? Heb ik iets gemist in de handleiding?
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door OlafH »

De Zoe gaat koelen zodra de gemiddelde batterijtemperatuur boven de 28 graden komt. Dan springt de airco aan plus een hele rits ventilators. Als de auto op Eco staat tijdens het laden gaat de Zoe helemaal niet koelen, hoe warm de accu ook is (heb hem tot 41 graden gehad).
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door zoe2goe »

Volgens mij het is aanslaan van de batterijkoeling niet alleen een functie van de temperatuur van de batterij. Ook het laadvermogen lijkt er toe te doen. Als je aan een snellader hangt gaat de koeling veel eerder aan dan aan een langzame lader. Mem het "pre-emptive cooling". Is ook wel verstandig want met snelladen wordt er toch wel wat warmte ontwikkelt die wellicht de capaciteit van de koeler te boven gaat, m.a.w., als je dan wacht tot de temperatuur dat het moet ben je te laat.

De accu van (in ieder geval de oude) Leaf is, net als de Fluence ZE, aanzienlijk gevoeliger voor hoge temperaturen dan de ZOE. Dat is één van de redenen dat dat metertje ontbreekt.

Dat ECO is gewoon raar, maar wel handig. Ik kan de gedachtegang erachter (onder de aanname dat het een bewuste keuze is en geen bug) maar met heel veel moeite aan elkaar breien.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door OlafH »

Het algoritme achter de koelfunctie is heel eenvoudig. Die functioneert vanaf 8 kW laadvermogen, daaronder niet. En altijd vanaf 28 graden is mijn ervaring.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door NeufegliseThierry »

OlafH schreef:De Zoe gaat koelen zodra de gemiddelde batterijtemperatuur boven de 28 graden komt. Dan springt de airco aan plus een hele rits ventilators. Als de auto op Eco staat tijdens het laden gaat de Zoe helemaal niet koelen, hoe warm de accu ook is (heb hem tot 41 graden gehad).
Er vanuit gaande dat 28 graden een optimale temperatuur is, dan wil je toch helemaal niet de eco knop indrukken tijdens het laden?
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door OlafH »

Dat is dus de vraag, zie de eerste post van dit topic.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door zoe2goe »

Olaf: absoluut onjuist. Op een warme zomeravond na een fikse rit koelt de Zoe op een 16A enkelfase. Sorry.

Neuf: knop, gewoon ook niet doen :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door OlafH »

Zal er nog eens op letten, maar heb de schoorsteenfans nog niet horen aanslaan onder de 8 kW.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door zoe2goe »

Gaat ook heel beheerst. En vast helemaal niet in deze temperaturen. Ik had het na een flink ritje op een zwoele zomeravond.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door OlafH »

Gisteren met een accu van gemiddeld 32 graden aan een 8 kWh laadpaal gehangen. De enige fan die aansprong was in de neus. Aan de zijkanten en achter geen enkel geblaas te horen. Eco=0

Edit: zal de volgende keer ook eens kijken naar de airco functie op CanZe.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door OlafH »

Sta nu te laden met een accu van 31 graden bij Fastned. Buiten 0 graden en de batterijkoeling is niet aan. Wordt de buitentemperatuur ook meegenomen of er wel of niet gekoeld moet worden wellicht?
Dit ia wat het airco scherm van CanZE weergeeft:Afbeelding
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door zoe2goe »

In ieder geval draait de compressor niet, dus geen actieve koeling. Zo te zien wel fans van de batterij. Met een buitentemperatuur van rond het vriespunt moet dat ook wel goed wezen lijkt me zo? Die 90% van de fan voorop is voor zover ik het begrijp voor de koeling van de elektronica bij dit soort vermogens. Ik ben even vergeten of naast de motor en de PEB ook de BCB een water-aansluiting heeft.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door OlafH »

Ah, dat is natuurlijk logisch dat er geen airco koeling nodig is. Hoe zie dat de schoorsteen fans draaien?
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door zoe2goe »

Ik denk dat ik me vergist heb. De status van de batterij koeling kan zijn: Nee / Alleen koelen / gekoppeld koelen. Ik verwacht dat bij Nee die fans niet draaien (zacht geruis naast de achterwielen, klinkt een beetje als in een vliegtuig op kruishoogte), en dat de andere twee respectievelijk die fans aan zonder en met de AC bijgeschakeld zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door zoe2goe »

Beetje off topic maar ik wilde geen nieuw draadje starten:

https://www.greencarreports.com/news/11 ... g-analysis
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door PieterZoe »

Interessant Jeroen! vooral om te lezen hoe de prijs van de batterij is opgebouwd (Ampera e). Ik gebruik zelf regelmatig onderstaande plaatje in presentaties over prijsontwikkeling van de EV battery. Ik heb daar eigenhandig ook de form factor in geplot. Die ontwikkeling is ook bepalend voor het succes van de EV
Clipboard02.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017 21:31
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door VanGieterveen »

OlafH schreef:De Zoe gaat koelen zodra de gemiddelde batterijtemperatuur boven de 28 graden komt. Dan springt de airco aan plus een hele rits ventilators. Als de auto op Eco staat tijdens het laden gaat de Zoe helemaal niet koelen, hoe warm de accu ook is (heb hem tot 41 graden gehad).
Niet mijn ervaring.
Rijdt atijd ECO en bij ca. 28 gr. C gaat de batterij koeling altijd bij.
Niet altijd voldoende 28 gr. C te houden, maar bijspringen doet ie zeker wel.
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EV-pioneer EVerhard
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 apr 2016 12:11
Actief als: particulier

Re: Keiharde batterij tech

Bericht door EV-pioneer EVerhard »

Klopt, hier hetzelfde waarbij het niet uitmaakt of je nu met 3,5, 11, of 43kW aan het laden bent....... Als de batterij heet is na een lange rit gaan bij het laden altijd de fans aan.
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes : :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht