Laadpaal ervaringen (openbaar)

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.
Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door HarmOtten »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Deel 911 door het aantal seconden hoe lang het duurt om het percentage met 1 te laten ophogen, en je krijgt er ongeveer het vermogen uit waarmee geladen wordt :D.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Die moet ik onthouden. Ik zet de totaal geladen kW (% * 22kW batterijcapaciteit) af tegen de laadtijd, Harm doet dat binnen een paar seconden. De data van onze Denemarkenreis geeft behoorlijk wat variatie in prestatie van laders te zien, zelfs van dezelfde lader op andere tijdstippen. Er zijn blijkbaar wat factoren die dat laden beïnvloeden. Van de 43 kWh heb ik geconstateerd dat bij 91% de ventilatoren deels wegvallen omdat de lader wat rustiger naar het einde gaat, vandaar dat die 43 niet gehaald wordt over de gehele laadtijd.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

image.jpg
De snelle laadpaal in Oosterhout is uitgeschakeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door PieterZoe »

De nieuwe laadpalen-update in de RLink store lijkt heel actuele data te bevatten. Alle nieuwe palen die mij in de buurt (Amsterdam) recentelijk geplaatst zijn staan erin! Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door fivari »

Bij mij hetzelfde: de laadpalen in de buurt en diegenen waar ik de laatste tijd geladen heb, staan allemaal en correct vermeld sinds de update van enkele dagen terug. Dat is dus voor de regio Leuven en de Belgische kust.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013
Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Smartrix-Zoe »

Een oplaad verhaal.
Afgelopen vrijdag belde mijn dochter me om 19.00 op of ik haar toch wilde ophalen en niet de dag daarop. Ze had al een paar nachtjes bij vrienden van ons geslapen. Van Vleuten naar Arnhem. Daar even laden bij de snellader aan de westervoortseweg en dan weer terug. Moet lukken met de Zoe dacht ik. Ik had die rit al vaker met de Zoe gemaakt.
De Zoe nog even bij de snellader in de Meern van 80 naar 95% geladen. Eerst stopte de lader daar al naar 10 seconden maar ik kreeg hem weer aan de gang. Met de gedachte aan die snellaadpaal in Arnhem lekker doorgereden voor Zoe begrippen. 110km per uur. Daar aangekomen (20.15) met 30% snel de kabel er in gestoken en hij ging lekker laden en stopte weer. Zelfde als in de Meern. nog een keer geprobeerd en toen ging hij verder. Bij 37% krijg ik de melding in het scherm. Accu laden niet mogelijk :fp: Nee.....niet nu. Ik stap uit en ik ruik iets waar ik mijn bedenkingen bij had. Stekker er uit gehaald en even gewacht. Stekker er weer in en de pas tegen de paal en opnieuw starten. De Zoe knipperde nog wel blauw/rood maar hij ging toch laden. :think: Gelukkig dacht ik. Ik stap weer in en bij 45% weer de melding dat de accu niet meer kan laden en weer een raar luchtje bij het uitstappen. Weer even gewacht en hoopte dat ik het kunstje weer kon herhalen. Na een paar pogingen ging de paal zelf op storing. De AC43 optie was verdwenen. Er is daar in de buurt een Renault dealer in de buurt maar het was al bijna 20.45 uur. Daar wel even heengereden maar ondanks een Groot ZE embleem geen paal kunnen vinden. Dan maar naar de Ikea in Duiven om te laden. Melding van het niet kunnen laden was er niet meer. Daar iets voor 21.00 uur aangekomen en de paal was gelukkig vrij. De kabel aangesloten en....hij ging laden. Ik wilde zeker 80% hebben want ik moest nog 12km om bij mijn dochter te komen. Daarvandaan had ik al berekend dat ik 72km nodig had om thuis in Vleuten te komen. Moest ik wel helemaal binnendoor via Wageningen, Amerongen en Doorn. Na 15 minuten keek ik even door mijn stuur en zag 66% staan. Dat schiet lekker op dacht ik maar nog voordat ik weer mijn blik wegdraaide kwam de melding..... Laden niet mogelijk. Nog een paar keer geprobeerd maar helaas. Inmiddels was het alweer 21.30. Ik had een bereik van 86 km. Moet misschien net lukken dacht ik. Na 12km om 21.45 aangekomen bij ophaaladres en nog 72km beschikbaar met melding opladen niet mogelijk even wat gedronken. Mijn dochter (12jaar) was al redelijk moe :Sleep: , en vond het wel spannend of we wel thuis zouden komen. Ik kreeg ook de vraag waarom ik niet gewoon met de touran gekomen was :roll: .Om 22.15 ingestapt en tot mijn verbazing was de melding niet kunnen laden weer verdwenen. Mooi dacht ik want dan kan ik onderweg nog even bij laden als het nodig is. In wageningen aangekomen even bij paal (11kw) dicht op route gepakt en de zoe ging laden maar na 3% ging de paal in storing.... Dan maar doorrijden en dan zien we wel hoe ver we komen. Met 8% over kwamen we om 00.04 aan in Vleuten. Mijn dochter was inmiddels al naast me in slaapgevallen. Ze had haar kussen en dekbed bij zich dus dat was niet zo moeilijk..

Tja..... Zo kan het ook wel eens gaan. Het gaat heel vaak goed maar af en toe kan het behoorlijk tegen zitten.
De grote vraag is nu waar licht dit aan? Is het de auto of zijn het de palen? Ik denk nu wel de auto want die heeft 2 palen in storing gezet.
Met de Touran was ik om 21.00 al weer thuis geweest en ik vroeg me af of de I3 of Leaf ook vaak meldingen krijgen van accu laden niet mogelijk of zal dat door de DC minder storingen geven dan bij AC.
Wat denken jullie?
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door HarmOtten »

@Smartrix-Zoe,
Dat is een vraag waar ik al langer mee worstel. Zowel de paal als de auto geven beide geen detail-informatie over wat er nu werkelijk aan de hand is, als het laden niet lukt. Slechte aarding? Spanning/stroom te hoog, of te laag? Een defect in de paal, of in de auto?
Vandaar ook dat ik dit draadje begonnen ben: http://www.renaultforum.nl/forum/on-boa ... 17675.html Helaas blijkt het nog niet zo eenvoudig te zijn om zelf storingscodes uit de Zoe te lezen, dus voorlopig is de enige manier om dan maar naar een Renault ZE vestiging te gaan, en daar de storingen uit te lezen. Zorg dat je zelf de km-standen bij de hand hebt van wanneer de storing optrad, want die wordt bij de storing vermeld.

Heb je de storingen van de laadpalen ook doorgegeven aan de providers?

Tenslotte nog een tip: Ik was laatst ook bij de Renault garage om dit soort storingen uit te lezen, en toen bleek dat er voor een elektronische component bij het laadcircuit een software/firmware update beschikbaar was die dit zou moeten verbeteren. Let wel, van die component kun je zelf via R-Link geen versienummer opvragen, dus je kan alleen in de garage laten checken of dit nodig is. Wellicht vermindert deze update bij jou ook het aantal storingen bij het laden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013
Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Smartrix-Zoe »

@Harmotten,
Bedankt voor je reactie. Ik zal de km standen even opschrijven. Dat kan ik nog wel terug leiden. Binnenkort gaan mijn dashboard van kleur veranderen dus kunnen ze meteen kijken.
Dat onderdeeltje waar je het over hebt is bij mij ook al eens vervangen toen de auto hellemaal niet meer uit de melding niet laden kon komen. Helaas dus nog niet opgelost dus.
Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat ik de auto bij aankomst thuis aangesloten heb om mijn laadpaal en hij ging gewoon laden en de volgende ochtend was hij weer 100% vol.
Ook was de berichtgeving van laden en stoppen laden via de mail na de eerste storing in Arnhem gestopt. Ik kreeg pas de volgende dag weer een melding van starten van laden.

Ik heb deze keer niet gebeld naar het storingsnummer. Het was al laat en ik wilde mijn tijd niet verspelen met een toch vaak onbevredigend belletje met de servicedesk. Ze moeten volgens mij ook een melding krijgen als de paal in storing gaat lijkt mij.
Normaal doe ik altijd wel de melding of ik laat het Martijn weten.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013
Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Ad van der Meer »

@smartrix-Zoe
Waren het TNM snelladers? Ik probeerde gisteravond de snellader bij de IKEA Barendrecht, maar die werkte niet. In het gesprek met de monteur begreep ik dat Leiderdorp gisteren ook in storing stond. Beide TNM snelladers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013
Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Smartrix-Zoe »

Het was de snellader in Arnhem aan de westervoortseweg. Die zijn van TNM/Allego.
De paal bij Ikea in Duiven ging niet in storing. De gemeentepaal 11kw in Wageningen wel.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door PieterZoe »

@smartrix-zoe. Was bij jouw auto wel eens de BCB-component van de lader in de auto vervangen? het patroon van opblazen van een aantal laders achter elkaar komt overeen met wat ik meemaakte toen mijn BCB defect was

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 20
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door renault15.17 »

Ook weer een klein avontuur beleefd:
Afgelopen zondag zijn we richting Scheveningen vertrokken voor een paar daagjes aan zee. Op zich konden we de 134 km wel in een keer halen, maar ruim was het niet. En we kwamen toch langs het gloednieuwe Fastned Station "Knorrestein" aan de A12 bij Zoetermeer (richting Den Haag dus). Aangekoppeld aan laadzuil 3 (25803) gebeurde er heel lang niks, de zo gekende fluittoon bleef uit..... En toen kwam er een melding op laadzuil "communicatiefout / laden niet mogelijk: auto moet uitgeschakeld zijn" (iets van die strekking, exacte melding weet ik niet meer). Tot drie keer toe geprobeerd, maar telkens hetzelfde probleem. Tja, wat dan? Toch maar even de andere laadzuil proberen (Fastned ID 25801). En wat denk je? Probleemloos! In een 10tal minuten ongeveer een 25% bijgeladen. Nog even de Fastned helpdesk gebeld, maar omdat ik geen acuut laadprobleem had, maar besloten om later een mail te sturen.
En dus door naar het hotel in Scheveningen. Daar aangekomen bleek er letterlijk naast het hotel een openbaar laadpunt te zijn. Gewoon een standaard laadzuil zoals er heel veel in Scheveningen / Den Haag te vinden zijn. Maar vrijwel meteen na het aansluiten kwam de gevreesde rode neus en de melding Accu laden niet mogelijk / controleer regelaar. Nog een tweetal andere laadzuilen geprobeerd, maar zodra ik de laadkabel in de neus stak, kwam de rode LED (nog voordat ik aan de laadzuil aansloot, dus echt alleen door het insteken van de laadkabel aan de ZOE). Aangezien het al na tweeën was en we nog niet geluncht hadden, werd dat eerste prioriteit, de ZOE kwam later wel. Na de lunch eerst ingecheckt in het hotel en vervolgens moest de ZOE naar een andere straat omdat het hotel daar parkeerkaarten voor had (aan straat waar het hotel aan ligt, mag maar 2 uur geparkeerd worden, ook bij de laadpaal (?)). En toen was de foutmelding in de ZOE weer verdwenen en kon ik weer probleemloos laden.

Vandaag op de terugweg nog even de Greenflux paal bij Hotel V.d. Valk in Nuland geprobeerd. Let er op dat deze laadpaal aan de achterzijde van het hotel te vinden is, inrijden na het tankstation. Aan de voorzijde van het hotel staat wel een ev-box laadpaal waar je gratis kunt laden, maar de aansluiting is er eentje van het type 1. Daar heb je dus niks aan. Als je het laadpunt gevonden hebt, functioneert het probleemloos. Zoals ik van alle Greenflux laadpunten gewend ben.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Heb je al antwoord van Fastned helpdesk gekregen?

En leg eens uit: heeft Knorrestein twee AC laadaansluitingen?? Allebei 43kW?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 20
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door renault15.17 »

Nog geen antwoord van Fastned, mail is vanavond pas verstuurd.

En ja bij Knorrestein staan twee laadzuilen, allebei met een 43 kW AC aansluiting.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Wat goed zeg. Zijn er meer Fastned locaties met twee 43kW laadzuilen?
Dan kan ik de info aan mijn AC-lader.nl kaart toevoegen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013
Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Ad van der Meer »

Zuidpunt heeft ook 2 x 43kW AC.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Kreeg net feedback van Fastned zelf: ALLE Fastned stations zijn sinds nr. 10 standaard uitgerust met 2 multimode ABB Terra53CJG laadzuilen, dus vanaf nr. 10 altijd 2x 43kW AC beschikbaar! Dat zijn momenteel dus al Mienscheer, Witte Molen, Broerdijk, Zuidpunt, Knorrestein en Elsgeest.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014
Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door VanAssen »

Even een ervaring melden over Zuidplein Amsterdam.
Geparkeerd na kaartje trekken bij de ingang P1, aan een gratis lokale lader en lekker de stad in.
Tegen 20.00 uur terug en ja, waar nu het parkeerkaartje nu betalen.
Nergens en je komt niet het terrein af. :discuss:
Met de hulp van een vriendelijke taxicahauffeur in een Leaf meegeglipt door de afsluiting.
Niet openbaar in het weekend dus.

Blijkt dus op het bord aan de ingang te staan, niet gezien en we waren toen al binnen. :fp:

Naja, gratis geladen en een hele middag geparkeerd geweest. :lol:

Ging weer lekker die 360km heen en terug met even kort bijladen ter hoogte van 't Harde (TNM) en Bornheim (Fastned)
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door BB-One »

Hier ook van het weekend een paar (negatieve) ervaringen. Moest naar Lemmer afgelopen weekend. Volgens diverse websites twee laadmogelijkheden in deze mooie plaats. De eerste (stationsweg 20), nergens een laadpaal te vinden, dire keer langsgereden nog uitgestapt (in de regen!!) om even goed te kijken. Maar helaas, dan maar op naar de volgende, deze bleek wel te bestaan, maar daar stond een (mooie) tesla voor zonder dat deze aangesloten was. Maar daar kon ik geen commentaar op hebben want deze laadpaal stond op zijn eigen inrit en om daar nu op zondagmorgen om negen uur al aan te bellen..... Overigens er was van mijn kant geen nood, ik moest even een half uurtje wachten dus ik dacht laat ik mijn tijd even nuttig besteden. Nu moest ik op de terugweg wat rustiger rijden ;-(

Ik heb ook maar even reviews op oplaadpalen.nl achtergelaten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013
Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Roy-ZOE »

Ik kon mijn 'oude posts' over het uitstellen van opladen niet meer terugvinden. Dit leek me een goede plek.

Ik ben nog steeds benieuwd wat er met de ZOE gebeurt al hij echt leeg is. Stilstaan natuurlijk :D , maar wanneer gebeurt dat?

Afgelopen donderdag heb ik onbedoeld een nieuwe test uitgevoerd.
Samenvatting en conclusie tot nu toe. Tot -4 km (min 4) kun je probleemloos doorrijden. Daarna kun je in ieder geval door tot voorbij -7(min 7) in de 'beperkte prestatie modus.

Ik reed donderdag van Utrecht naar Delft op en neer. Even bijladen bij Fastned Zoetermeer op de heenweg omdat Delft echt dramatisch is qua laadpunten en 135 km bij 7 graden op de winterbanden me een te grote gok is. Afijn. met een redelijk gevulde accu begon ik de terugreis om 23.30 uur. Lekker 130 rijden zolang het kan en dan terug naar Eco om precies op 0 thuis te komen.

Op de een of andere manier bleef mijn ZOE maar stroom eten en bleef ik ongeveer 2 km tekort komen. Daar maak ik me inmiddels weinig zorgen over. Rustig door met 90 km/uur en je komt er wel.
Totdat de afrit die je wilt hebben bij Utrecht is afgesloten en je 6 km moet omrijden via de ring Utrecht...... Nadat het eerste zweet was opgetrokken bedacht ik me dat het op z'n ergst laat kon worden in combinatie met een ervaring met Renault assistance. Eerkijk is eerlijk: ik zat mijn smoezen al door te nemen. Afgesloten weg. Tegenwind......

Afijn. ongeveer 4 km voor het eerste laadpunt op weg naar huis, midden op de ring (ik reed inmiddels 80, verwarming uit etc) schakelde de ZO naar 'beperkte prestaties' Heb maar niet getest hoe hard hij dan nog kan, maar 60 gaat prima. Je rijgt alleen een veel minder piekvermogen. (soort dubbel eco). Toen ik de afrit Stadion afrolde wist ik in ieder geval zeker dat ik max 100 m hoefde te duwen.

Nog 800 m naar huis.Ik besloot het experiment door te zetten. Daar nog een extra obstakel, vaste lader dubbel bezet, waardoor er nog 500 m bijkwam.

Afijn. Hoewel ik dit niet als standaard ga gebruiken (0=0) vind ik het wel erg geruststellend dat je zelfs bij 0 nog ruim 7 km doorkunt en dat het dan nog niet op is. Hoewel waarschijnlijk niet goed voor de batterij wel erg fijn in geval van nood, of niet functionerende laders.

Hoewel ik toch wel een beetje baalde de laatste km's is mijn totale blijheid met de ZOE alleen maar toegenomen. Je kunt dus echt rustig naar de buurt van 0 rijden. Hij laat je niet in de steek! En dat vind ik toch wel belangrijk bij een auto. We zijn immers maatjes die samen op weg zijn!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door zoe2goe »

Mooi verhaal Roy, het relativeert mijn "avontuurtje" in België weer! Ik denk dat we allemaal de ervaring hebben dat we stukje bij beetje steeds meer "durven". En het conservatisme in range van Renault betaalt zich, behalve misschien in de marketing, zeker terug.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 279
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 09 jun 2025 09:04
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Casss »

Roy, je geeft aan: Lekker 130 rijden zolang het kan en dan terug naar Eco om precies op 0 thuis te komen.
Hoe bepaal je het moment dat je omschakelt op Eco? De Zoe zelf geeft dat nl. al erg snel aan tekort te komen...terwijl ik in de praktijk dan toch wel thuis kom.

Hoe ver komt de Zoe eigenlijk wanneer je constant 130 km rijdt ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013
Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Roy-ZOE »

Wanneer terug, das een beetje een gevoelskwestie.
In dit geval had ik heen 96 gereden en geeft de batterij indicator dus aan wat ik nog kan als ik 96 blijf rijden.
Dan rijd ik hem zover leeg tot net onder het niveau van km's dat ik nog moet. BV 130 tot hij 30 km aangeeft terwijl ik nog 33 km moet. Dan komt het zeker goed.

Mijn cijfers van gisteren Utrecht Hengelo: heen 94 bij temperatuur 12graden., op winterbanden. Makkelijk 130 km gereden en nog 6% over. Gemiddeld ongeveer 16 KW/100km. Na opladen stond de capaciteit op 142 km.

Retour 116 gereden met stop bij Fastned ~ Vundelaar.; temp 9 graden en verlichting en verwarming aan .Dan is het gemiddelde verbruik ongeveer 21 KW/100 km en haal je dus net iets meer dan 100 km.

Met 130 gaat het gemiddelde verbruik nog wat verder omhoog. Ik denk dat je dan in deze tijd van het jaar naar de 90 km zakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 279
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 09 jun 2025 09:04
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Casss »

Ladidaar
Met de nieuwe gratis app Ladidaar kunnen bestuurders van elektrische voertuigen gemakkelijk met elkaar in contact komen. Zo kunnen zij eenvoudig onderling afspraken maken over het gebruik van de elektrische laadpunten.
http://www.s-hertogenbosch.nl/nc/nieuws ... aadpunten/
http://www.ladidaar.nl/
https://www.facebook.com/ladidaar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door PieterZoe »

Een erg goed idee. Nu nog even als pilot in Den Bosch maar als dit landelijk wordt doe ik graag mee

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Verwijderd 18461 »

De app doet het toch ook gewoon buiten Den Bosch? Volgens mij kan iedereen er al gebruik van maken.
Heb de app geïnstalleerd en een account aangemaakt, want het lijkt me een goed uitgewerkt concept.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Zie jij al laadpalen?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Verwijderd 18461 »

nee, dat blijft helemaal leeg. De messaging-functie werkt toch al wel?
Ik zie de kaart niet echt als noodzaak voor deze app, de data komt (als het dan straks werkt?) net als bij de apps van The New Motion of Nuon van oplaadpalen.nl.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Mijn kenteken is 2-SJT-31
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Verwijderd 18461 »

je hebt een bericht. Of niet (dan werkt de app dus nog niet..)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lvanoort
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 okt 2014
Laatste bezoek: 30 jan 2017 18:16

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door lvanoort »

Hoop dat deze pilot een succes wordt en straks overal standaard is. Vandaag moest ik laden en had daarvoor van de valk Dordrecht gekozen snellader en direct even lunchen. Helaas was de snellader bezet door Volvo (hybride?) en ondanks het grote bord met max 30 minuten bleef hij bezet en in de gewone lader ernaast bleef bezet (ook vol volgens mij) heel ergerlijk dat men ze niet even verplaatst zodat en ander ook kan laden. Na 1.5 uur toen we uiteindelijk maar weg wilde gaan was de Volvo dan eindelijk weg de andere stond er ook na mijn lading van 25 min. Nog steeds :( hoop zo dat je straks die auto's kunt berichten of ze weg willen gaan.......
Groet Leontine


Zoe Intens zwart vanaf 27-10-14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door zoe2goe »

Ik wil geen roet in het eten gooien, want ik ben juist een enorm voorstander van dit soort innovatieve "group" dingen (wat tegenwoordig social heet ;-) ). Maar toch: probleem is natuurlijk dat de kans klein is dat die Volvo rijder een ladidaartje heeft.

Ik stel hierbij een alternatieve aanpak voor en wie gaat met mij naar Allego: zodra de paal merkt dat het afgenomen vermogen daalt onder een bepaalde threshold OF onder een bepaald percentage van het vermogen in de eerste paar minuten, geeft die een signaal naar de centrale verwerking. Die "weet" wie er aan het laden is. en stuurt een ordinaire ouderwetse SMS.

Terwijl ik het tik bedenk ik nog een aantal varianten waarmee een wachtende kan beinvloeden, maar dit is de essentie.

Any takers?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door BB-One »

Idee op zich goed, maar hoe groot is de kans dat allego het telefoonnummer van de lader heeft? Van mij hebben ze in ieder geval geen nummer..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door BB-One »

Maar is voor de Volvo en dure laad sessie geweest.... 90 minuten maal 0,25 plus 2,25 geeft afgerond 25 euro voor maximaal 12kWh.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door E-mission »

Een Volvo V60 PHEV kan niet snelladen, geen van de stekkers kan je aansluiten. Maar de (vaak aanwezige) langzame Lolo daarnaast doet het wel voor ze. De batterij is netto ca. 8 kW.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door zoe2goe »

@BB-One: de gebruiker van de lader heeft ten minste zijn kaartje gezwiept. En dus een account. Ik weet niet meer zo of ik indertijd bij de registratie een mobiel nummer heb (moeten) opgeven. En ja, dat betekent dus inderdaad dat Allego dat nummer niet heeft maar ook niet hoeft te hebben, mits de kaartprovider maar een API heeft waarin deze of dat nummer afgeeft, of als proxy de sms stuurt (eenmalig "sta toe dat wij u sms-en als uw auto weer vol is", uiteraard).

Fantastische analyse van de kosten trouwens. Had hij/zij graag een SMS voor gehad denk ik ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • V2H laadpaal
    door Marvette » » in Algemeen Z.E.
    3 Reacties
    415 Weergaves
    Laatste bericht door Marvette
  • Mobiele lader / granny charger ervaringen
    door R.A.P. » » in Opladen Zoe
    3 Reacties
    432 Weergaves
    Laatste bericht door jorismb