Lampen en matten

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@GertjanVB Men zegt dat LED verlichting weinig tot geen UV afgeeft. Deze wordt door de gele "slurry" vrijwel geheel omgezet in zichtbaar licht.

Ik steek mijn kop er niet voor in de guillotine maar het lijkt wel OK te zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Gertjan, dank voor de tip!
Dat had ik inderdaad ook gelezen, maar iets verderop zegt hij dat je toch beter de originele adapter kan gebruiken. Vandaar dat ik eerst probeer daar een extra setje van te krijgen.
De link naar die Opel adapters is trouwens gewijzigd. Maar ik twijfel of het niet deze moet zijn. Want bij de tuningshop staan er wel plaatjes bij, en zien ze er zo uit: Opel Astra H, Opel Astra G.
(Komt nog wel €12 administratiekosten/verzendkosten bij).
Maar bij uncarparts in Eindhoven heb ik ze ook gevonden (via Marktplaats). En daar kom ik vlak langs, dus kan ik ze afhalen. (Afhalen kan: Maandag: 18:30 - 21:00, Woensdag: 18:30 - 21:00, Vrijdag: 18:30 - 21:00)

Volgens een expert van OliNo geven LED's die 6000K lichtkleur afgeven geen UV-straling. Dus dat is geen probleem.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

@H***m O. Ze zijn al besteld zie ik :-) Kan ik nog assisteren of frōbel je ze er zelf in? (ben zeer benieuwd!)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB, Dat is idd mijn bestelling :).
Ik ga eerst zelf een poging ondernemen om ze in te bouwen. Maar dank voor het aanbod! Zal nog wel ff duren, want de verzendtijd kan zomaar 2 maanden duren.

Ondertussen vond ik de specificaties van de gebruikte LEDjes op de website van CREE. Daar is ook de data sheet te downloaden.
De maximale lichtstroom is 1198 lm. Er zitten 2 LEDjes in deze lamp, dus in totaal 2396 lm. Voor het gemak afgerond naar 2400 lm.
Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken als ze in de ZOE zijn ingebouwd.

De beloofde levensduur is >= 30000 branduur. Stel dat je gemiddeld 60km/u rijdt, en je hebt altijd het dimlicht (of groot licht) aan, dan zouden ze theoretisch minimaal 1,8 miljoen km meegaan 8) .
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

De LED :idea: :idea: zijn binnen!
Nieuwsgierig dat ik was, heb ik ze gelijk uitgepakt en bekeken. Ze zien er stevig uit, en voelen degelijk aan. Geen waaibomen metaal.
LED headlight - parts.jpg
LED headlight - Product manual.jpg
Het ronde metalen deel waar de lamp mee vast komt te zitten, is gemakkelijk middels een bajonetsluiting los te maken, zodat je de metalen adapter er eenvoudig omheen kan schuiven. Ik moet ze nog wel even wat aanpassen voordat ik ze kan inbouwen. Maar ik heb al wel even een LED :idea: aangesloten om te zien of ze het doen. Nou, er komt veel (wit) licht uit, dus de eerste indruk is goed. Van het weekend ga ik de metalen adaptertjes passend te maken.
Ook de driverkastjes passen in de behuizing van de koplamp-unit, en hopelijk past de LED-lamp zelf er dan ook nog bij. Tis wel een heel gefriemel, want je kan er slecht bij.
Wordt vervolgd...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Lampen en matten

Bericht door OlafH »

Vorige week maar eens ouderwetse xenon ingebouwd. 5000 K lampen gebruikt, deze komen precies overeen met de daglicht lampen.
Wat betreft het adapter beugeltje: het is het beste om deze gewoon heel te houden. Dus niet inknippen, maar gewoon de kabels doorknippen, lampje monteren en kabels solderen. De ballasten zijn met parkers op de kunststof steun gemonteerd aan de voorzijde onder de motorkap en kabeltjes netjes ge-tie-wrapt. Alles iets meer dan een half uur werk en een uitstekend kleur resultaat.

Ballast links:
Afbeelding
Ballast rechts:
Afbeelding
kleur resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

De H7 Cree LED-lampen 6000K (per stuk 2400 lumen, 20W) zitten erin!
Uiteindelijk bleek het inbouwen erg mee te vallen. Het los maken van de originele halogeen lampen was bijna nog meer werk.
Net als E-mission heb ik ook de originele metalen adapters gebruikt. Deze passen net wat beter in de koplamp, en ze hoeven in mijn geval niet te worden opengebroken, maar slechts miniem te worden aangepast. Met een rond metaalvijltje heb ik de opening ietsje groter gemaakt.
01 Aanpassen metalen adapters.JPG
Dan past het losse onderdeel van de LED-lamp er precies doorheen:
02 Metalen adapter past om LED-lamp.JPG
Vervolgens deze twee metalen onderdeeltjes samen in de koplamp vastzetten, om daarna het driverkastje met stekkers aan de bovenkant in de koplamp te schuiven, en de LED-lamp zelf middels de bajonetsluiting vast te zetten. (Zie ook het stappenplan in de installation manual in mijn vorige post)
03 LED-lamp gemonteerd met driver in de koplamp.JPG
De koelribben worden al snel warm als de LED-lamp aan is.
Na het sluiten van de rubben dop is nog slechts een kleine bobbel door het rubber zichtbaar:
04 Bobbel op rubber dop.JPG
Zie hier het eerste resultaat:
05 1e resultaat.JPG
's Avonds heb ik met een collega Zoe rijder de volgende foto's gemaakt om het verschil te kunnen zien.
Boven is Halogeen 3850K 1500 lm 55W, en onder is LED 6000K 2400 lm 20W.
Dimlicht:
1 Dimlicht_.JPG
Groot licht:
1 Grootlicht_.JPG
Links Halogeen, rechts LED
Van voren_.JPG
Ik vind de lichtopbrengst niet slecht, al lijkt de bundel iets minder scherp, waardoor vooral het groot licht net iets te kort komt. Persoonlijk vind ik de wat blauwere kleur licht wel mooier bij mijn auto passen. Ik ga er in ieder geval de komende tijd mee rond rijden om te zien hoe het met de duurzaamheid van deze LED-lampen gesteld is.
Wat vinden jullie er van?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door zoe2goe »

Ziet er alletwee (Harm, Olaf) prima uit! Ik vind dat blauwige ook wel gaaf, maar dat is uiteraard persoonlijk. Inbouwen zonder "schade" is dus bij alletwee mogelijk en dat is wel goed te horen.

Ik ben nog wel benieuwd hoe warm de LED lampen nu worden in die afgesloten ruimte, want dat is eigenlijk DE beperkende factor. Goed te zien dat de LED lamp niet los komt van het koellichaam (dacht ik eerst) maar dat die bajonet alleen maar een montage constructie is. De wametegeleiding in de lamp is dan in ieder geval optimaal.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Idd mooi. Wellicht nog een Xenon-rijder op de testlocatie zetten. Ik was idd benieuwd naar de lichtopbrengst en uiteraard de duurzaamheid. Dat gaan we horen!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door daf55 »

Ik ben te lui om terug te bladeren om de kosten van de LED lampen te vinden...

Wat kost LED en wat Xenon?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Lampen en matten

Bericht door OlafH »

€ 79,00 voor Xenon bij www.xenonlamp.nl
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door MartijnEV »

Mooi! Ook fijn dat ze zo goed in te bouwen zijn.
Grappig dat er KEMA KEUR op de kabels staat. Typisch Nederlands, terwijl het een product uit het Verre Oosten is.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Welk setje? Canbus, 2 lampjes en ballast
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Voor de LED-lampen heb ik slechts $39,90 (ongeveer €36) betaald bij AliExpress.
Dezelfde aanbieder heeft ze nu niet te koop staan, maar wel diverse andere aanbieders:
http://www.aliexpress.com/item/Pair-201 ... 34467.html
http://www.aliexpress.com/item/No-Need- ... 44162.html
http://www.aliexpress.com/item/set-2014 ... 48754.html

Doordat het nu overdag langer licht is, hoef ik het Dimlicht bijna niet te gebruiken. Maar elke gelegenheid dat het enigszins nodig is, zal ik ze zeker aandoen :)
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Ontwikkeling gaat als een trein: inmiddels alweer 3000 lumen. Maar het mooie compacte koellichaam zie je niet veel. Dus benieuwd naar de levensduur en de warmteontwikkeling en wat het doet met het rubber afdekkapje.

NB: die eerste set (3000 lumen) zou niet voor canbus zijn. Hoe zit dat met canbus bij jouw lampjes?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB,
Die 3000 lumen geldt niet voor de H7 uitvoering, want die wordt alleen in 2400 lumen geleverd. En daardoor kan waarschijnlijk het aantal koelribben ook kleiner zijn.
De levensduur gaan we zien. Wat dat betreft is het jammer dan het nu geen winter is. Maar er zijn andere redenen waarom ik blij ben dat het nu geen winter is :wink: .
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door zoe2goe »

Voor LED's is de winter een medaille met twee kanten: je gebruikt de lampen meer, maar ze worden veel beter gekoeld :wink:

@GertJan: Als ik het goed begrijp hebben sommige moderne auto's een stroommeting in de toevoerleiding naar de verlichting. Dit wordt meestal verzorgt door de schakeleenheid voor die "afnemer". In theorie hoeft er alleen nog maar een voedingsbus en een CANbus door de auto te lopen en wordt bij elke verbruiker een kleine controller geplaatst. In de praktijk wordt dat wat meer gebundeld in controllers voor meerdere afnemers. Het is aan de controller om te controleren of een ingeschakelde afnemer ook daadwerkelijk stroom verbruikt, daar eventueel een foutmelding op rapporteert en bij welke stroom dan. Beetje semantiek, maar het heeft dus niks met CANbus zelf te maken, maar wel met het principe van schakel EN controleer (wat met CANbus 10x makkelijker te implementeren is).

Ik zag "CANbus-ready" nummerplaat LED verlichting. Mijn hemel, dat doet dus niks anders dan kunstmatig het gebruik van het peertje weer opkrikken. Beetje paard achter de wagen, want dan doe je het alleen nog voor de kleur en de levensduur van de lamp.

Dat allemaal gezegd hebbende: ik heb geen idee of de Zoë de stroomafname van een koplamp controleert, maar ik wel heel zeker dat als het zo is, de stroomsterkte waarop er wordt gealarmeerd onder die van de LED lampen ligt, anders hadden we het wel van Harm gehoord ;-) . De kans dat die LED koplampen een extra ballast hebben in de peer lijkt me nul: de warmteontwikkeling zou veel en veel te groot worden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Echt wel 3000 lumen voor de H7. Expliciet wordt gezegd "niet voor canbus"
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB,
De plaatjes bij deze aanbieder doen inderdaad voorkomen dat de H7 lamp ook 3000 lm is, maar ik heb zo m'n twijfels of die informatie klopt, want verderop bij die aanbieder staat 30W en 1,5A. Ehm, P = U * I = 12 * 1,5 = 18W + nog wat verliezen in de driver maakt ongeveer 20W en geen 30W.
Ook dit plaatje slaat kant nog wal:
H7 of H4.png
Het plaatje is van een H7 lamp, maar de vergroting is van een H4.
Daarnaast zijn dit de LEDjes die ze gebruikt hebben in de lampen, waarvan er 2 per lamp in zitten. Per LEDje 1200 lm, dus per twee is 2400 lm per lamp.
Met alle respect, maar de informatie die de Chinezen op hun sites zetten klopt vaak van geen kanten.

Wat ik zeker weet is dat op de doos van de LED-lampen die ik ontvangen heb 2400 lm staat.

Voor wat betreft het canbus verhaal. Zelfs als je de stekker van 1 koplamp losmaakt terwijl het licht aan staat, komt er geen melding op het dashboard. Dus de Zoe detecteert niet of je dim/grootlicht stuk is. Of dit bij nummerplaat of andere verlichting wel gedetecteerd wordt weet ik niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

We leren met elke post :-)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Als ik de foto's bekijk lijkt grootlicht minder ver te reiken als met halogeen? Dit terwijl met Xenon het juist vele malen verder gaat. Op deze eerste indruk afgaand heeft xenon nog steeds wel mijn voorkeur.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door PieterZoe »

Vooral het verbruik van LED spreekt me aan: 40w (2×20) is toch wel een stuk minder dan 110w dat we nu verbruiken. Bij een stadsrit (5kw vermogen) is het 2%. Och, het is allemaal relatief natuurlijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Xenon geeft 2 keer 35w, dus 70 totaal. Ietsjes meer dan LED wellicht, maar de licht opbrengst met vooral grootlicht is echt gigantisch. Door de donkere polder en Veluwe (binnendoor rijden scheelt je nog veeeel meer energie dan LED) maakt dat een heel groot verschil. Betreffende herten en zwijnen is het met xenon toch echt alsof het overdag is.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@E-mission,
Klopt, banden harder oppompen, binnendoor rijden i.p.v. snelweg, of in het algemeen een lagere snelheid aanhouden, bespaart véél meer energie dan zuinigere lampen installeren. Bij de omschakeling van Halogeen naar LED moet je denken aan 1, maximaal 2 kilometer extra range. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
Maarja, aan de andere kant, je zal anders maar net die ene kilometer te kort komen... :think:

Je kan het ook anders bekijken. Als je thuis alle gloeilampen vervangt door LED, waarom dan niet ook in de auto?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 28
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Jsj »

bedankt voor het delen van de ervaring.

Lijkt me niet tegen te vellen icm de Zoe koplamp/lens.

Wat wel opvalt is de kleurweergave van LED. Kijk maar eens naar de kleur van het gras.

Dat is wel vreemd van volgens mij zijn de LEDS van CREE altijd minimaal CRI80..
Of zouden die chinezen toch stiekem een cloon van de CREE led toepassen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

De LEDs van CREE zijn in meerdere kleuren leverbaar. Zie blz. 3 van de specificaties.
De aanbieder op AliExpress had echter alleen de Cool-White (6000K) versie.

Het zou kunnen zijn dat het gras wat vochtig was, zodat door de reflectie het er wat blauwig uitziet.

Laatst heb ik een uur lang met deze LED-lampen aan in het donker gereden, en ik vond het een prettig cool licht.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door PieterZoe »

En heb je toen daarna ook de temperatuur van de lamp/armatuur gevoeld?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 28
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Jsj »

Wat jij bedoelt is de kleur temperatuur van de LED in Kelvin en is iets anders dan kleurweergave.

oftewel CRI ( Color rendering index )

De specs van CREE geven uitsluitsel:

Typical CRI for Cool White (5000 K – 8300 K CCT) is 65. • Minimum CRI for 70-CRI White is 70.

Bijvoorbeeld, een gloeilamp heeft een CRI van 100 ( maximaal ) en die geeft de kleuren dus zo goed mogelijk weer.
Halogeen heeft ook een goede kleurweergave. Gastontlading tussen de 80-95.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 28
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Lampen en matten

Bericht door Jsj »

Mocht je het interessant vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurweergave-index

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

@Jsj,
Dank voor deze uitleg! Weer iets geleerd :)

@PieterZoe,
Na die rit van een uur heb ik niet aan de lampen gevoeld. Ze zullen dan zeker warm aanvoelen. Nog interessanter zou zijn om dan met een warmtecamera een mooi fotootje te maken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Net een tweet-sessie met Renault NL achter de rug over Xenon-verlichting in de ZOE. De reden dat dat niet in de ZOE kan is vanwege de constructie van de lamp-unit: ".....Deze heeft een kapje waardoor bij groot licht de Xenon verlichting geen signaalwerking heeft...." Kunnen de ervaringsdeskundigen daar wat van vinden?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Lampen en matten

Bericht door OlafH »

Dat is waar wat RNL zegt. Xenon heeft een opstarttijd, dus als je met verlichting uit rijdt heeft de xenon geen tijd om op te warmen (=voldoende licht geven) voor een lichtsignaal. Als je xenon hebt moet je dus theoretisch altijd met licht aan rijden om te kunnen seinen. Daarom hebben auto's met bi-xenon altijd een extra setje halogeen in de koplampen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 74
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Lampen en matten

Bericht door HarmOtten »

Inderdaad! Daar had ik ook nog niet aan gedacht. Als je alleen met dagrijlampen aan rijdt, en je wil even met groot licht seinen, dan heeft Xenon tijd nodig om op te starten. LED-verlichting daarentegen heeft daar geen last van, want die heeft onmiddellijk z'n volle lichtsterkte.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Het argument van Renault klinkt heel vaag. Bixenon is gewoon 1 lamp voor zowel groot als dimlicht, waarbij groot licht geblocked wordt met een schuif die electro magnetisch bediend wordt. Er zit juist GEEN extra lamp in bixeon. De Zoe heeft standaard al bi-halogeen. Dus ook 1 licht voor groot alsmede dimlicht, waarbij er een schuif zit om het groot licht gedeelte te blokken. Dat maakt hem uitermate makkelijk voor Xenon ombouw omdat je een enkele Xenon lamp er in zet en dan automatisch bi-xenon hebt. Normaliter moet je in auto's met H4 lampen een bi-xenon set daarvoor aanschafffen. Of, als je geen H4 hebt of H7 bi-halogeen, zal je twee sets xenon moeten aanschaffen om zowel dimlicht als grootlicht in xenon te krijgen. Ik heb beide met verschillende motorfietsen meegemaakt.

Het grote voordeel is dat je dus zowel dimlicht als grootlicht in xenon en ook dat je grootlicht direct zonder opwarmen voorhanden hebt als je dimlicht aan hebt. Enkel voor seinen vanuit uitstand is er vertraging tot de volle lichtsterkte. Maar zelfs met maar een derde van de sterkte die je initieel wellicht hebt zit je al op gelijke lichtsterkte van een normale halogeen lamp.

Ik verklaar het argument van Renault dan ook als poep / merde.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 21
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door GertjanVB »

Puur theoretisch dus juist (en de reden dat Renault het zo niet kan verkopen), maar praktisch geen bezwaar (waardoor het wel zelf in te bouwen is).
Waarvan akte :-) Waar kan ik mijn ombouwsetje voor de Zoe-dag2015 reserveren?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 37
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lampen en matten

Bericht door E-mission »

Je kan hem ook zelf vast bestellen, dan zetten we hem met de volgende meeting er meteen in. Is met paar minuten gedaan. http://www.harvest-automotive.nl/auto-s ... pters.html
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht