Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Plaats reactie

Topic author
kapiteinrob
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2015 13:05
Actief als: particulier

Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door kapiteinrob »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en deze woensdag ontvang ik mijn Zoe Intense QuickCharge! Dat is net op tijd voor de jaarlijkse camping reis die mijn vrouw en ik te ondernemen in de richting van het zuiden van Frankrijk, en dit jaar zijn we van plan om er te komen in onze Zoe, een hele uitdaging! We zullen vertrekken vanaf Amsterdam op 19 juli.

Ik ben benieuwd naar ervaringen op dit forum om te kijken of we goed voorbereid op reis gaan en of we nog dingen vergeten zijn. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan, hebben een Kiwhi pass en een laadkabel voor incidenteel gebruik (+ een 3-polig CEE stekker omvormer, 20m kabel) erbij. Onze route is uitgestippeld in Google maps (we nemen de Auxerre, Avallon, Macon route, niet de Bourges route). Rood is 43kwh opladen, groen is 22kwh, geel zijn onbetrouwbare punten, en bruin zijn kampeerplekken.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Ik heb NL en BE niet geplot, maar dat komt volgens mij wel goed (met The New Motion pas). De afstanden tussen laadpunten lijkt in orde te zijn, behalve voor Parijs --> Auxerre, maar we zullen daar ergens kamperen en opladen. De eerste belangrijke stopplaats is "Camping - Rue de la Grappe Fleurie" en we willen verder reizen naar "Domaine des Chênes Blancs ". Na een paar weken zullen we via dezelfde route terugreizen.

Belangrijke vragen die ik zou willen bespreken zijn:
1. Is onze route haalbaar? Zijn er knelpunten waar we over na moeten denken?
2. Wat is de betrouwbaarheid van de oplaadpunten op deze route? Welke opties hebben we als een punt niet werkt?
3. Hebben we de juiste passen om op reis te gaan? We willen een Bricomarche en E Leclerc pas aanvragen als we langs hun winkels komen, om er voor te zorgen dat we daar als backup kunnen laden. Zoals gezegd hebben we al een Kiwhi pass.
4. Moeten we nog ergens anders voor oppassen?

Bij voorbaat dank voor al jullie hulp, ik post onze ervaring als we terug zijn!

Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door fivari »

Waarschijnlijk heb je er wel rekening mee gehouden dat heel wat laadstations in Frankrijk een type 3 aansluiting hebben.
Je vermeldt je CEE koppelstuk. Heb je dan ook een occasionele lader voor je Zoe? Voor laden onderweg is die niet erg bruikbaar, wel om tijdens een overnachting terug vol te laden.
Voor de rest: snelheid is alles. Wanneer het nipt wordt, is er maar één oplossing: de snelheid minderen. Wat ook erg scheelt is in de slipstream van een vrachtwagen of bestelwagen hangen.
Er zijn ook al enkele laadstations van de Corri-door geïnstalleerd. Misschien liggen ze wel op jouw route. Je hebt er opnieuw een andere kaart voor nodig.
Succes en houd ons op de hoogte.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kapiteinrob
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2015 13:05
Actief als: particulier

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door kapiteinrob »

Hallo Fivari,

Klopt, de route die ik heb geplot op My Maps (Google) betreft enkel laadpunten met een Type 2 aansluiting (voor Zoe dus). We hebben inderdaad een occasionele lader (incidenteel gebruik, ook wel "granny cable") mee. We zullen die op de camping gebruiken, maar ook eventueel om bij een gevonden stopcontact even een paar KM bij te laden om het net te halen naar de volgende snellader.

Bedankt voor de snelheid tip, we hebben weinig tijd om te oefenen, maar zullen uiteraard zuinig rijden. Is het de moeite waard om van de snelwegen af te blijven? En hoe groot is het effect van hoogteverschillen op het bereik?

Het corri-door project ziet er werkelijkwaar geweldig uit! Door Frankrijk rijden wordt een fluitje van een cent als dit afgerond is!

link: https://blog.alliance-renault-nissan.co ... ut-service

Ik zie dat er in Bosgouet Nord (A13) en Tardenois Nord (A4) reeds stations zijn geplaatst, maar kan niet vinden waar er inmiddels nog meer zijn geplaatst. Ik geloof dat ik hier een pas kan bestellen trouwens: http://www.sodetrel-mobilite.fr/cb/portal/#/, maar ik vermoed dat dit te lang gaat duren om te verzenden. Ik ga morgen eens kijken of ik een account kan maken en de pas kan laten bezorgen op de eerste camping die ik bezoek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door fivari »

Achter een vrachtwagen op de snelweg, tegen 90 km/u is zuiniger rijden dan op de gewestwegen.
Ik reed eind februari, bij relatief koud weer, van Leuven naar de Belgische kust, 130 km, waarvan 100 km snelweg en kwam aan met 12% over, gewoon door indien mogelijk achter een vrachtwagen te rijden. Zelfs bij die snelheid verbruik je maar 10 kWh per 100 km.
Snelweg betekent ook constante snelheid wat het verbruik ten goede komt.
de hoogteverschillen leiden niet echt tot meerverbruik. Wat je bergop meer verbruikt, recupereer je bergaf. Enkel een flinke helling op het einde van een lang traject kan problemen geven. Om te kunnen recupereren moet je wel boven geraken. Dus even te checken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door avdvee »

Nou spannend hoor; toevallig deze week weer eens een grote rit gedaan (300 km op een dag) en je moet domweg iets meer nadenken ;-) Dat gecombineerd met het buitenland maakt het ronduit spannend omdat je niet 100% zeker weet of laders werken/ beschikbaar zijn.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kapiteinrob
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2015 13:05
Actief als: particulier

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door kapiteinrob »

Klint logisch fivari - dank voor de tips, we zullen erg zuinig rijden om bepaalde stukken te halen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door HarmOtten »

Veel is al genoemd als tip, maar zorg ook dat je bandenspanning minimaal de waarde heeft volgens voorschrift. Zelf tel ik er altijd 0,3 bar bij op, dus 2,8 bar in de banden. Dit is naast snelheid en temperatuur een belangrijke factor in je verbruik.

Wat betreft hoogteverschillen kan ik zowel uit theorie als uit de praktijk melden dat je per 1000 meter stijging ongeveer 5kWh extra nodig hebt. En voor 1000 meter dalen krijg je ongeveer 4kWh terug.
Bij meer gewicht in de auto zullen deze waarden iets toenemen. Bedenk dat de auto zelf al 1500kg weegt, en een klein beetje meer gewicht verandert niet zo heel veel aan de getallen.
Een goede indicatie van de hoogtes van je route kun je bepalen met deze Duitse site. Deze maakt keurige hoogte profielen van de geplande route. Bovendien kan je met de muis over de grafiek gaan om te zien waar de hoogste punten in je route zijn.

Fijne vakantie! en laat ons na afloop weten hoe je gevaren bent :D .
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door GertjanVB »

Gaat leuk zijn. Neem de tijd en zoals Fivari zegt, is snelheid alles. Constant met een beperkt tempo op de autoroute is wellicht zuiniger, maar binnendoor is leuker. Kost wel tijd natuurlijk, maar een hotelletje onderweg is ook weer leuk en onderdeel van de vakantie!
Weet niet of je deze site kent, de snelladers zijn wel dun gezaaid in het gebied waar jullie door heen gaan.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kapiteinrob
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2015 13:05
Actief als: particulier

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door kapiteinrob »

@HarmOtten, dank voor de tips, we krijgen 'm mee van de dealer morgen, maar zullen de bandenspanning zeker controleren! Heerlijk dat het hoogteverschil nauwelijks uitmaakt, wat geweldig toch aan zo'n auto.

@GertjanVB, zo willen wij het zeker aanpakken, we hebben geen haast en zijn flexibel! De Google map is ook uitstekend, we zullen 'm scannen voor mogelijkheden als we in nood zitten, dank!

Wij posten zeker een verslagje van onze avonturen als we weer terug zijn!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Bereik tegen 110 km/u

Bericht door fivari »

Tegen een behoorlijk tempo kan het ook nog prima: vorige week met de Zoe va Leuven naar de Belgische kust. De cruise control op 110 km/u, geen files dus tegen een vrij constant tempo kunnen rijden, geen gekke toeren als achter bestelwagens duiken.
Resultaat bij het verlaten van de snelweg in Gent: gemiddelde snelheid van 105 km/u; verbruik 17,3 kWh/100 km of een omgerekend bereik van 127 km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Bas1975
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 226
Lid geworden op: 10 jul 2014 17:02
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door Bas1975 »

Gaaf! Best avontuurlijk, benieuwd naar je reisverslag!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kapiteinrob
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2015 13:05
Actief als: particulier

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door kapiteinrob »

Nou, we hebben het gehaald!

Het verslag is hier te lezen (in het Engels):

http://myrenaultzoe.com/index.php/topic ... of-france/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door Jsj »

Leuk verslag !

Waar een pak Dutch stroopwafels al niet goed voor kan zijn !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Z.E.Paulus
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 94
Lid geworden op: 28 jun 2015 16:49
Actief als: particulier

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door Z.E.Paulus »

Als ik je verslag zo lees kapiteinrob, dan realiseer ik me pas hoe goed de infrastructuur rondom het elektrisch autorijden hier in Nederland eigenlijk al is... Altijd wel ergens een mogelijkheid om al dan niet snel op te laden... Wel jammer dat je dan weleens een plug-in-hybride aan een snellader gekoppeld ziet staan, wetende dat die plug-in-hybride helemaal geen snellaad mogelijkheid heeft, staat dus gewoon langzaam te laden aan een 43kWh Allego lader... :twisted: Beetje jammer... :fp:
Renault Zoe Intense (mei 2013)
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie... :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door GertjanVB »

Tja, moedig en knap maar ook teleurstellend zou je zeggen. Zo'n puinhoop in een land waar ze toch In staat zijn zo'n fantastisch autootje te bouwen. Klinkt als Belgie, maar daar kun je met je TNM-kaart nog redelijk terecht. Wat idd opvalt is dat ze het blijkbaar nergens voor elkaar krijgen een roaming kaart landelijk werkend te krijgen. Laat staan dat er Europees iets dergelijks zou zijn: iets voor ons daadkrachtig Europees Parlement?

Laat gelijk zien waarom de ZOE r240 is uitgebracht: voor de Franse thuismarkt waar snelladen of buiten de deur laden blijkbaar totaal niet aan de orde is, maar thuisladen des te meer.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Met de Zoe naar Zuid Frankrijk!

Bericht door Sordone »

Mooi reisverslag met nuttige tips. We zijn met onze Zoe als test al naar Luxembourg geweest, inderdaad veel goedkoper en goed te doen.
Voor de reislustige onder de Zoe's, hier is nog een mooie site met 220 V laadpunten in Europa, helaas qua taal alleen in het Italiaans.
http://route220.it/mappa/ en http://route220.it/#app.
Als je een plugsurfing account hebt kan je daar mee inloggen, in de android app werkt dit.
De filters werken bij mij niet in de app maar dat neem ik voor lief. Hoe meer kaarten hoe beter.

Frankrijk is al met het roaming concept bezig. Zie
http://www.gireve.com/en/roaming/gireve ... m_122.html
Misschien werkt het in 2016 beter...
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht