Mobiele 3 Fasen oplader

Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door HarmOtten »

Ik ben op zoek naar een mobiele oplader voor de ZOE die zowel 1-fase als 3-fasen ondersteund, en een zo uitgebreid mogelijk vermogensbereik.
Ik ben al bekend met de 1-fase lader van het merk ELPA:
ELPA charger.jpg
de FlexiCharger van Renault zelf:
Renault-FlexiCharger.jpg
En ik vond op het internet de volgende 3-fasen laders:

crOhm:
crOhm_EVSE1M40_Ladebox_3.jpg
Deze is beschikbaar in een 22 kW en een 43kW variant! Hier kan je de specificaties downloaden: http://www.crohm.ch/index.php/software- ... ports.html

wallb-e to go:
wallb-e to go 2.jpg
http://www.muurlader.nl/uitleg-laadstat ... adstation/

Ratio Electric: http://rtp-service.de/?page_id=8 Model 31325.

Heeft iemand misschien ervaringen met een van deze (of andere) 3-fasen laders?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Ik maak op dit ogenblik zelf zo'n lader (eigenlijk is lader een verkeerd woord, want de lader bevindt zich in de Zoe en het laadstation is in wezen een intelligente schakelaar die het elektriciteitsnetwerk met de lader in de wagen verbindt). Het bevat wat elektronica en een contactor. Ik wacht momenteel op de elektronica. Indien je geïnteresseerd bent kan ik voor jou wel zo'n laadstation maken. Stuur me in dat geval maar een pm.
Verwachte kostprijs ongeveer 600€, de vaste laadkabel inbegrepen.
De mogelijkheden zijn: 1 of 3 fasig laden. tot 32 Amp. Laadstroom instelbaar via menu.
Van zodra het laadstation afgewerkt is, beschrijf ik het toestel wel op dit forum.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Hij is af!!
En hij werkt perfect!!
De fivari-charger.

Afbeelding
Het laadstation is driefasig uitgevoerd, de stroom kan ingesteld worden van 10A tot 32A. Of 7 tot 22 kW aan laadvermogen afhankelijk van de achterliggende driefasige aansluiting.
Het station is voorzien van een 32A CEE-stekker, maar ik heb twee hulpstukken gemaakt zodat ik ook op een 16A aansluiting terecht kan en zelfs op een gewoon stopcontact.
Bij dat gewoon stopcontact is ook het beruchte Belgische Neuter-probleem en de faseverschuiving opgelost.

Afbeelding
Links 32A - 16A en rechts, ja dat is wel duidelijk.

De CrOhm waarvan hierboven sprake kost naar verluidt 2200€ zonder BTW (en zonder verzendingskosten?). Voor de helft van de prijs wil ik er wel enkele maken :twisted:
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door electronaut »

Complimenten! Knap gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door GertjanVB »

Puur interesse; wat is dat beruchte Belgische Neuter probleem?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Dit is nogal technisch, maar je hebt erom gevraagd. :D
In grote delen van België bestaat het elektriciteitsnet uit 3 x 230V zonder nulgeleider (driehoekschakeling). Hierdoor ontstaat er tussen de 3 verschillende fasen en de aarding een spanningsverschil van ongeveer 135V. Voor een éénfasige 230V aansluiting neemt men dan vanuit twee fasedraden en niet zoals bij het Nederlandse systeem (3 x 400V + nulgeleider, sterschakeling) een fasedraad en de nulgeleider te nemen.
Heel wat elektrische voertuigen kunnen vanuit het hierboven beschreven Belgische net niet laden omdat ze checken of de linkergeleider in een stopcontact op dezelfde spanning staat als de aarding en dat de weerstand tussen beiden niet te groot is. Om die reden heb ik een scheidingstransformator moeten installeren. Van het secundair zwevende net dat na de transfo ontstaat wordt een fase aan de aarding gekoppeld waardoor wel de vereiste situatie ontstaat: 1 fase op niveau van de aarding en de andere daar 230V AC van verwijderd. Voor een driefasige lading geldt hetzelfde: ook daar zou ik een 3-fasige scheidingstransformator moeten plaatsen en het sterpunt van de secundaire moeten verbinden met de aarding.
Mijn laadstation heeft éénfasig geen transformator meer nodig, maar 3-fasig laden op een 3 x 230V zou niet lukken. Gelukkig zijn de krachtstroomaansluitingen in België wel van het 3 x 400V + N -type.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door GertjanVB »

Wow :doh:
Ik weet genoeg.....

Dank voor de uitleg en goed dat we hier op het forum van zulke technisch onderlegde forumleden hebben!

NB: had je dan ook al een idee over het geval Maasmechelen Village (elders gepost)? ik kom niet verder dan de mededeling over de zekeringen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

De zekeringen: dat lijkt mij ook de meest waarschijnlijke verklaring. Of de differentieel natuurlijk. Dat het even goed ging wijst in de richting van een van beide.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door MartijnEV »

Hi fivari, mooi! Nog een vraagje: kan jouw systeem op een Nederlandse Schuko stekker (dus randaarding ipv pen zoals in België), die omkeerbaar is, vaststellen welke van de twee spanningsdraden de "nul" is? Of maakt het in jouw systeem niet uit?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

De kern van het systeem, de doos op de eerste foto, blijft steeds hetzelfde, tot en met de krachtstroomaansluiting.
De rest zijn de koppelstukken en kunnen eenvoudig worden aangemaakt. Ik heb er voorlopig twee:
3f 32A - 3f 16A
3f 32A - 1f schuko
Kan perfect uitgebreid worden met bv. een blauwe 1-fasige campingaansluiting 16A. Dat zou ik trouwens aanraden omdat dan perfect hogere laadstromen kunnen ingesteld worden.
Voor het laadstation maakt het niet uit of er een 1-fasige of een 3-fasige aansluiting gerealiseerd werd: er is een 4polige contactor die de vier aders doorverbindt. De ingestelde stroombeperking geldt voor alle fasen.
Ik probeer nog eens een filmpje over de werking te maken.
Afbeelding
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door MartijnEV »

Wat ik bedoel: de NL Schuko randaarde stekker kan je op twee manieren insteken (omdraaien) in het NL stopcontact. Dus soms zit de Nul links en de Fase rechts, en soms andersom. Ik weet dat de Zoe het niet accepteert wanneer de Nul en de Fase 'verkeerdom' zitten. Hoe gaat jouw systeem daar mee om?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Ik merk dat ik inderdaad niet op jouw vraag had geantwoord. Door de kunstgreep die ik uithaal maakt het inderdaad niet uit of de nul en de fase goed of omgekeerd zitten.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Ik dram misschien wat door over dit laadstation, maar je weet hoe dat met passies gaat. Ik kreeg nog enkele bijkomende vragen als pb. Ik deel dit graag met heel het forum.
harmotten schreef:Hallo Filip,
Nogmaals: goed bezig!

Ik heb nog een paar vraagjes.
1. Hoe stel je de stroomsterkte in?
Voor alle duidelijkheid en ere wie ere toekomt: ik heb alleen maar geassembleerd; de ontwikkeling van de elektronica en het programmeren van de microprocessor gebeurde in de VS. Het is echter mogelijk en niet zo moeilijk om de software aan te passen. Ik heb de programmer om dat te doen, maar het zal er de eerste weken niet van komen. Het is voor mij ook niet echt nodig, de standaardsoftware voorzien in alle nodige opties.
De stroomsterkte kan ingesteld worden door een eenvoudige bediening met de drukknop. Lang indrukken brengt je in de setup, daar kan men met korte toestindrukken de verschillende opties doorlopen tot max current passeert. Een lange toetsindruk laat dan toe om de stroomsterkte aan te passen. Standaard kan gekozen worden tussen 10A, 12A, 16A, 18A, 20A, 25A, 30A en 32A. Stel dat men een zware vaste kabel heeft en een zware krachtstroomaansluiting dan zouden zelfs, mits softwareaanpassing, stromen tot 63A mogelijk worden. Eens de gewenste stroomsterkte is geafficheerd wordt die bevestigd met een lange druk. Daarna kan je het setupmenu verlaten en ligt de stroom vast tot een nieuwe aanpassing werd uitgevoerd.
2. Hoe start (en stop) je het laden?
Het laden start eigenlijk vanzelf: van zodra de laadkabel in het laadstation en in het voertuig zijn ingebracht, start de communicatie tussen station en voertuig en kort daarna start het laden. Stoppen kan door een druk op de knop van het laadstation of door het ontgrendelen van de laadingang op het voertuig. Het lostrekken van laadkabel of aansluiting aan het net tijdens het laden is geen goed idee, maar is wel mogelijk.
3. Kan je instellen wat je op de display te zien krijgt?
Ja, als je de moeite doet om de software te herschrijven. In Frankrijk zijn er die voor een Franse vertaling zorgden. Alles is open source. Aanpassingen op het scherm zijn mogelijk, maar ook de procedures kunnen aangepast worden. ALLES is mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat ik het kan :?
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door avdvee »

Gisteren ontvangen:

Zoals beloofd zou ik u op de hoogte houden omtrent ontwikkelingen rondom de Renault Zoe.
Op dit moment kan ik u meedelen dat er een laadkabel voor incidenteel gebruik bestelbaar is.
Hier zitten wel wat haken en ogen aan, en ter informatie stuur ik u in de bijlage dan ook wat extra wetenswaardigheden toe. Het is namelijk nodig om de kabel eerst te testen in onze werkplaats op uw auto om te zien of er een aanpassing gedaan moet worden in de software van de auto. Bij sommige auto’s die voor een bepaalde datum geproduceerd zijn is dat namelijk het geval. Laadt de auto gewoon dan kunt u de kabel tegen een borgbetaling een aantal dagen lenen om hem uit te proberen. Pas daarna besluit u om vervolgens al dan niet tot aanschaf over te gaan.
Mocht u de kabel willen proberen dan verneem ik dat graag uiteraard, zodat ik deze voor u kan bestellen. Vervolgens kunt u gebruik maken van de proefperiode zoals omschreven voordat u tot daadwerkelijke aanschaf over gaat.

Met vriendelijke groet,

Autobedrijf Bochane Mafait Almere

Zoe Kabel Incidenteel Gebruik.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door avdvee »

Zojuist toch maar (ter test) aangevraagd ...
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door HarmOtten »

Beste fivari,

Ik heb nog een aantal vraagjes over je zelfgemaakte lader:
1. Is de fivari-charger waterdicht? (eventueel uitgedrukt in IP-code: http://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code)
2. Wat voor garantie geef je?
3. Wordt de stekker in het mennekes stopcontact ook vergrendeld?
4. Hoe lang denk je nodig te hebben om er ook een voor mij te maken?

Kun je ook de volgende verloopstekkers maken? (Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik net weer de verkeerde stekker heb :wink: )
  • - CEE5-32 female -> CEE5-16 male
    - CEE5-32 female -> CEE3-32 male
    - CEE5-32 female -> CEE3-16 male
    - CEE5-32 female -> Schuko male (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuko)
    (Stekkers graag in beschermingsklasse: IP67)
Ik kijk uit naar het filmpje over de werking! :)
Groet,
Harm.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

harmotten schreef:Beste fivari,

Ik heb nog een aantal vraagjes over je zelfgemaakte lader:
1. Is de fivari-charger waterdicht? (eventueel uitgedrukt in IP-code: http://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code)
De lader is zo waterdicht als de box waarin die is ingebouwd. Ik bekeek even de website die je opgaf: ik zou zeggen vermoedelijk IP 65, maar zeker minstens IP54 zoals een Keba P20 laadstation: dus spatwaterdicht. Mijn versie is minder waterdicht omwille van het venstertje, maar bij een volgende versie zou ik de elektronica onder een doorzichtig deksel inbouwen zodat er geen perforatie voor het schermpje meer nodig is. Het laadstation onderdompelen zou ik toch ook dan niet doen.
2. Wat voor garantie geef je?
Het toestel werkt bij aflevering. Bij fouten kort na de ingebruikname zal ik de componenten herstellen/vervangen, tenzij er sprake is van een verkeerde manipulatie (bv. laten vallen).
3. Wordt de stekker in het mennekes stopcontact ook vergrendeld?
Die optie kan met deze elektronica niet aangeboden worden. De andere stekkers zijn trouwens ook niet vergrendeld.
4. Hoe lang denk je nodig te hebben om er ook een voor mij te maken?
De verzending van de elektronica uit de VS is de bepalende factor. Dat heeft vorige keer, dedouanering inbegrepen, ruim 2 weken geduurd. Een realistische inschatting is dus een drietal weken.
Kun je ook de volgende verloopstekkers maken? (Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik net weer de verkeerde stekker heb :wink: )
  • - CEE5-32 female -> CEE5-16 male
    - CEE5-32 female -> CEE3-32 male
    - CEE5-32 female -> CEE3-16 male
    - CEE5-32 female -> Schuko male (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuko)
    (Stekkers graag in beschermingsklasse: IP67)
Dat kan zeker, of je kan het eenvoudig zelf doen. De verloopstukken zouden met standaardstekkers gemaakt worden die in principe de gevraagde beschermingsklasse hebben.
Wanneer je echt zou willen dat ik een laadstation maak, kan je nog wat opties specificeren. Bv.: in plaats van een Mennekes-stekker zou je ook een vaste kabel aan het laadstation kunnen verbinden.
Ik kijk uit naar het filmpje over de werking! :)
Groet,
Harm.
Ik maak er werk van en post het op Youtube.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Zoals beloofd een korte amateurfilm over de mogelijkheden en het gebruik van mijn homemade laadstation. Het is nu wachten op nominaties. Ik was trouwens aangenaam verrast door het gemak waarmee youtube-films online kunnen geplaatst worden.

Afbeelding

Ik ga ervan uit dat de hulpstukken voldoende duidelijk zijn.

Nog wat toelichting bij de instellingen en de werking.
Eens het laadstation bekrachtigd is, staat het in de laatst ingestelde modus. Dus wanneer je altijd met dezelfde laadstroom laadt, moet je maar één keer instellen.
Je drukt na het opstarten 1x lang zodat je in het menu instellingen komt. Vervolgens doorloop je de menu-items. Dat zijn respectievelijk:
Service level (voor de selectie van level1 of level2, voor de Zoe is enkel level 2 mogelijk)
Max current (voor het instellen van de laadstroom, standaardmogelijkheden 10A, 12A, 16A, 18A, 20A, 24A, 30A en 32A)

en dan zijn er nog wat bijkomende opties die ik nooit gebruik:
diode-check (een in laadstations ingebouwde veiligheid die vermijdt dat er spanning komt op een niet met een voertuig verbonden laadkabel, deze veiligheid kan hier afgezet worden)
Ventilatie, ik vermoed om een relais aan te sturen die een ventilatie activeert
Ground check dat doet de zoe al uitgebreid, maar wordt standaard al door het laadstation uitgevoerd en kan ook uitgeschakeld worden
Date/time:instellen van datum en uur
delayer: uitgesteld laden
Reset: spreekt voor zich
exit: om uit het settings-menu te gaan en terug te keren naar het laadmenu

Van zodra de laadkabel langs beide zijden verbonden is, begint de wederzijdse communicatie en start het laden met een stroom die ongeveer 5% lager is dan het ingestelde maximum.
De laadstroom bij een instelling van max current = 16A bedraagt 15,3A, de powerfactor 0,94.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Even mezelf concurrentie aandoen met wat een vergelijkbaar product is. De 3-fasige Elpa-lader blijkt te koop:
http://www.e-station-store.it/ricarica-portatile/evr3-tipo2-max-22-kw.html

Kostprijs afgerond 900€ zonder hulpstukken voor aansluiting op gewoon stopcontact of 16A CEE en af te halen in Italië.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door HarmOtten »

Elpa in 3-fasen uitvoering, dat is eigenlijk precies wat ik zoek!
evr3-ricarica-trifase.jpg
Alleen €900 + verzendkosten + kosten van 4 verloop kabeltjes, vind ik wat veel worden. Zeker voor iets wat ik in de praktijk toch maar weinig zal gebruiken. Alleen, je zal het maar een keer nodig hebben...
Wat dat betreft kan fivari een apparaat leveren met dezelfde mogelijkheden voor een lagere prijs, alleen het design is dan iets minder gelikt.
:think:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door HarmOtten »

Zie hier de Fivari-Charger (gemaakt door fivari) die ik dit weekend heb opgehaald, inclusief verloopkabels:
Fivari-Charger.jpg
Dit is een mobile lader die geschikt is voor 1 of 3 fasen. De maximale stroomsterkte kan d.m.v. de drukknop in het menu ingesteld worden op 10, 12, 16, 18, 20, 24, 30 of 32 Ampère. Dit resulteert voor 1 fase in een vermogen van 2,3 t/m 7,4 kW en voor 3 fasen van 7 t/m 22 kW (!) Let op: je moet zelf de juiste stroomsterkte instellen.
Ik heb gekozen voor een 6 meter lange vaste kabel (oranje) die van het kastje naar de auto gaat, zodat de lader tijdens het laden altijd aan de auto vast zit. Hierdoor kan de behuizing ook wat kleiner zijn. Er is gekozen voor een doorzichtig deksel, zodat voor de display geen opening in de behuizing meer gemaakt hoeft te worden. Hierdoor is het geheel beter waterdicht.
De ingang van de lader is voorzien van een CEE-5 32A stekker. Deze stekker kan rechtstreeks ergens aangesloten worden, of je kan via een van de vier verloopkabels naar CEE-5 16A, CEE-3 32A, CEE-3 16A of schuko. Daarnaast heb ik nog 2 verloopstekkers van schuko naar een Zwitserse en een Italiaanse stekker.
Om in België op een gewoon stopcontact met het zogenaamde neuterprobleem te kunnen laden zit er nog een speciaal schuko-kabeltje bij. Hier niet afgebeeld.

Het hart van dit systeem is gebaseerd op Open Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE)
Zie: https://code.google.com/p/open-evse/

Voor de veiligheid ben je afhankelijk van de aardlekschakelaar en installatie-automaat van de installatie waar je inprikt. De lader is hierbij alleen doorgeefstation.

Ik heb tot nu toe thuis alvast getest op een gewoon stopcontact met 10, 12 en 16A, en dat werkt perfect! Binnenkort maar eens ergens de 3-fasen aansluiting proberen.

Als ik nu op vakantie ga met de Zoe, moet er altijd wel een stekker zijn die past! :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door E-mission »

Ik wil nog heel graag een verloopkabel van CEE-3 16A (blauw) naar CEE-5 16A (rood). Ik heb een rode 5 pins 32A stekker, maar kwam erachter dat die niet past in de vliegclub en veel autodealers met krachstroom omdat mijn stekker te groot was (zelfde diameter als vrouwtje), dus neem aan dat dat 5 pins rood 16a is. Waar kan je die verloopkabels krijgen? Online heb ik me rotgezocht. Een losse stekker is ook goed als ie met klemmen werkt en daardoor snel is om te bouwen zonder tools.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Ik monteer die dingen zelf: twee losse stekkers, een stukje 3G2.5 kabel en correct doorverbinden.
Enige tool die je nodig hebt, is een degelijke schroevendraaier.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door E-mission »

Dan blijft nog steeds de vraag over waar je die stekkers vandaan haalt? Ik heb voor de 3 pins CEE16 en 5 pins CEE32 geen schroevedraaier nodig, werkt erg mooi met klemmen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door HarmOtten »

Inmiddels heb ik mijn Fivari-Charger ook getest op 3 fasen 16 Ampère. Dit werkt perfect en gaat zoals verwacht net zo snel als mijn 11kW EV-Box die ik thuis aan de muur heb hangen. Binnenkort ook maar eens testen op 3 fasen 32 Ampère (22kW)!
Zo ziet hij er uit:
Fivari-Charger 1_.JPG
Zie display: "L2" staat voor Level2 laden, en daarachter zie je de ingestelde stroomsterkte.

Dit zijn alle stekkers waarmee ik nu kan opladen:
Alle stekkers_.jpg
Van links naar rechts:
Type2, CEE5-32A, CEE5-16A, CEE3-32A, CEE3-16A (campingstekker), Schuko, Zwitserse,en Italiaanse stekker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door GertjanVB »

Impressive :shock:
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door MartijnEV »

Haha mooi zeg! Indrukwekkend inderdaad!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door avdvee »

Ziet er inderdaad heel heftig uit!!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Harm koos voor een uitvoering met vaste kabel. Voor mezelf maakte ik eentje met een Mennekes uitgang waarop ik mijn meegeleverde laadkabel kan aansluiten.
Afbeelding
Afbeelding
Wij zijn op reis in Denemarken en de dochter mag de Zoe gebruiken. Momenteel laadt zij hiermee de Zoe zonder probleem op een gewoon stopcontact @ 16A. Bij de eerste laadbeurt op een stopcontact best na een half uur even de temperatuur checken
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door NielsTn »

Ook hier een Fivari Open EVSE lader gebruiker :)
Vandaag opgehaald in een zonovergoten rit. Tevens mijn eerste rit, lange afstand en grensoverschreidend!
Fivari had keurig e.e.a. klaar liggen en na een uitgebreide uitleg kwam Zoe2Go ook nog langs (en nog dank voor de gezamelijke lunch!!)
Nu laadt ie nog even op 1 fase 14-16Ampere, maar nu kan ik wel gefaseerd de zaken oppakken om naar 3x25A te 'upgraden'.

Als er nog vragen zijn over gebruik dan... is er weer iemand die iets kan antwoorden :)
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

Laatste creatie: fivari-charger zonder vaste laadkabel. Met hulpkabels voor alle courante stopcontacten en een oplossing voor het Belgische neuterprobleem (geen nulgeleider).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door Sordone »

Hi Fivari. Wat kost zo'n set ? En alleen de EVSE ?
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 30
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door fivari »

PM gestuurd met wat info.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Mobiele 3 Fasen oplader

Bericht door VanAssen »

Hallo fivari,

heb je net ook een aanvraag (mail) gestuurd voor de EVSE lader.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Draadloze oplader
    door JanSt » » in Austral
    35 Reacties
    3609 Weergaves
    Laatste bericht door Boerria
  • Aansluitschema ZE oplader
    door Pienokio » » in Algemeen Z.E.
    1 Reacties
    215 Weergaves
    Laatste bericht door Sordone