On-board diagnostics


Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:11
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Roy-ZOE »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Mijn opmerking hoort misschien niet helemaal hier thuis maar schoot me wel te binnen bij lezen van dit draadje: RenaultNL heeft mijn ZOE klaarblijkelijk op afstand kunnen uitlezen. Ze wilden data over laadproblemen. Nu blijkt dat ze die al hebben zonder dat ik bij de garage ben geweest....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door daf55 »

Zij kunnen blijkbaar gewoon in je "My Renault" pagina? Daar staat alles al in aan data en geladen stroom.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: On-board diagnostics

Bericht door WillemS »

Even wennen maar, dit is de toekomst.
Ze weten straks ook waar je bent en wat je doet.
En natuurlijk "klantenbinding".
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Ik was laatst in Duitsland, en toen stond het gsm-netwerk in de TCU op "Telecom Deutschland":
Version info - TCU 1c Telecom Deutschland_.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: On-board diagnostics

Bericht door WillemS »

Vluchten kan niet meer !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Ben van de week weer aan het tellen geweest, dit keer bij Fastned De Velder bij Liempde. Na de vooorgaande sessies een te verwachten beeld. De omstandigheden waren nagenoeg gelijk aan die bij de vorige laadbeurten. Misschien was de batterij ietsjes koeler. De Chameleonlader bepaalt de ontvangen stroom, de karakteristiek van de lijn is dan nagenoeg gelijk. Op het eind kunnen de lijnen over elkaar gelegd worden inclusief het dipje na 90% SoC.
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Nu de buitentemperatuur weer wat hoger is heb ik vandaag de Max Charge Power grafiek met de i907 van iCarsoft uit kunnen breiden tot een batterijtemperatuur van 24°C:
MaxChargePower8.png
Renault Zoe - Charge power restriction 8.png
Dezelfde data, maar in een ander grafiektype (Moet nog even een naam voor verzinnen):
Renault Zoe - Charge power 8.png
Je ziet dat bij een batterijtemperatuur van 24°C er tot vrijwel 100% met een vermogen van 11kW geladen kan worden. Terwijl dat op een koude winterdag zomaar bij 70% al beperkt kan zijn.
Wat je in deze grafieken (nog) niet kan zien is dat de temperatuur van de batterij door het laden kan oplopen. En hoe sneller wordt opgeladen, hoe sneller de temperatuur zal oplopen. Wellicht kan ik dat met wat lijntjes in de middelste grafiek ook nog zichtbaar maken (Als ik voldoende data daarvoor kan verzamelen tenminste...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

De grafiek geeft de hoogtelijnen weer, dat zou een mogelijke naam kunnen zijn.
Ik heb niet echt veel ervaring met snelladen, maar die drie keer, 2x eind januari van dit jaar en ook nog eens op 12/03, had ik toch echt wel de indruk dat het tot 80% aan vol vermogen ging. Toegegeven, de batterij was op dat ogenblik lekker opgewarmd, want ik had telkens een rit van +- 100 km achter de rug.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Vandaag weer 's kunnen meten bij wat hogere temperatuur. Buitentemperatuur was ongeveer 25°C toen ik thuis kwam.
Tijdens het laden steeg de batterijtemperatuur van 23 naar 27°C.
Zie hier de bijgewerkte grafieken:
MaxChargePower9.png
Renault Zoe - Charge power restriction 9.png
Renault Zoe - Charge power 9.png
Bij deze temperatuur is het mogelijk om tot vrijwel 80% met vol vermogen op te laden. Daarna neemt het vermogen geleidelijk af. Ik ben benieuwd waar de lijnen naar toe zullen gaan als het buiten boven de 30°C is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

Harm, dat bevestigt mijn ervaring dat laden van een door het rijden goed opgewarmde batterij tot 80% op vol vermogen kan.
Heb jij al kunnen uitvissen welke informatie waar te vinden is? Is er een overzicht beschikbaar?
Nu loop ik alle menu's wat af. Er is wel enige ordening,maar toch niet altijd even logisch
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Via email (cardiag@icarsoft.com) heb ik contact gehad met iCarsoft. Ik had twee vragen gesteld:
1. Will support for the BCB-unit be added in the future?
2. I see a lot of Additional information xxxx fields, which do contain data. Will a description be added?


Antwoorden:
1. About BCB unit, engineer can not guarantee whether it will be added into the scanner. However, if this is added into the software, we will publish the software onto our website and then customers can update their scanner to latest software.
2. About the descriptions, engineer said they are data pre-left by Renault manufacturer. There is no exact meaning for the moment.


Ik had graag meer toezeggingen gehad, maar hier moeten we het helaas even mee doen.
De BCB-unit is een belangrijk onderdeel in de Zoe. Foutmeldingen hierin kunnen er voor zorgen dat de Zoe helemaal niet meer geladen kan worden, totdat deze gewist zijn. (Heb ik nu 2x meegemaakt, de 1e keer werd daarna de cameleon-lader vervangen, de 2e keer alleen de foutmelding gewist)
Wellicht kunnen andere mensen eerst naar ondersteuning van de BCB-unit vragen vóórdat ze de i907 van iCarsoft kopen, zodat iCarsoft meer getriggerd worden om dit alsnog middels een firmware update toe te voegen!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Kleine, niet al te bijzondere update. Vandaag aandacht gegeven aan de CAN sniffer. Ik heb de hardware in een kastje gebouwd.

Je ziet nog een groene LED aan D13. Dat is om aan te geven dat het programma loopt, een "heartbeat". Vooralsnog geen plannen om een SD kaart toe te voegen of zo voor logging. Dat moet maar met een laptopje. Dit was ook een moment om te kijken of ik de ontwikkelomgeving aan de gang kreeg. Dat is gelukt.

Edit: overwegingen over kabel geschrapt, dit is het geworden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

En vrijwel meteen het eerste succes! Het was even lastig de uitvoer van het programmatje terug te krijgen naar de computer (voor de Arduino fans: gebruik SerialUSB ipv Serial en bouw een pauze in de setup die je de kans geeft de Serial monitor te openen). Daarna nog de draadjes van de CANbus omgewisseld.

Nu krijg ik dit soort "onzin" op hoge snelheid binnen. En dat is het interne gebabbel tussen de computers in de Zoe.

Vanaf nu heb ik niks meer te maken met de CANbus, en kan ik door naar een hoger niveau, zijnde dit gebrabbel ontcijferen.
ID: 0x646 Len: 8 Data: 0x40 91 5 91 81 9A 19 50
ID: 0x130 Len: 8 Data: 0x0 C8 6F FE 0 9F FE 2D
ID: 0x17A Len: 8 Data: 0xFF FF FF AA 0 C0 31 A3
ID: 0x186 Len: 7 Data: 0x0 0 32 3 20 0 20
ID: 0x65B Len: 6 Data: 0x0 0 0 FC 41 34
ID: 0x1F6 Len: 8 Data: 0xDE 4 0 3B 0 FF 0 FF
ID: 0x12E Len: 8 Data: 0xCB 7F FC 7F E0 FF FF 0
ID: 0x242 Len: 7 Data: 0x2 0 FF EF FE 0 C
ID: 0x29C Len: 8 Data: 0x0 0 0 0 FF FF 0 0
ID: 0x352 Len: 4 Data: 0x5C 0 0 0
ID: 0x212 Len: 6 Data: 0xFE 3D C0 50 0 0
ID: 0x218 Len: 1 Data: 0x9C
ID: 0x4FA Len: 2 Data: 0x0 0
ID: 0x671 Len: 2 Data: 0x0 0
ID: 0x6F8 Len: 5 Data: 0x44 0 D5 AA FF
ID: 0x1F8 Len: 8 Data: 0xF8 4 FF EF FE 0 A D
ID: 0x17E Len: 8 Data: 0xFF FF FF 0 FF 40 0 FF
ID: 0x18A Len: 6 Data: 0xFF F0 0 6 40 0
ID: 0x432 Len: 8 Data: 0x50 40 2 B EC 80 0 58
ID: 0x130 Len: 8 Data: 0x0 E8 6F FE 0 9F FE D
ID: 0x17A Len: 8 Data: 0xFF FF FF AA 0 C0 31 A3
ID: 0x186 Len: 7 Data: 0x0 0 32 3 20 0 20
ID: 0x1F6 Len: 8 Data: 0xDE 4 0 3B 0 FF 0 FF
ID: 0x12E Len: 8 Data: 0xCC 7F FC 7F E0 FF FF 0
ID: 0x29A Len: 8 Data: 0x0 0 0 0 0 0 9 F6
ID: 0x2B7 Len: 5 Data: 0x0 E0 FF FE 94
ID: 0x1F8 Len: 8 Data: 0xF6 4 FF EF FE 0 C D
ID: 0x17E Len: 8 Data: 0xFF FF FF 0 FF 40 0 FF
ID: 0x18A Len: 6 Data: 0xFF F0 0 6 40 0
ID: 0x638 Len: 6 Data: 0x50 13 89 C0 0 0
ID: 0x130 Len: 8 Data: 0x0 8 6F FE 0 9F FE ED
ID: 0x17A Len: 8 Data: 0xFF FF FF AA 0 C0 31 A3
ID: 0x186 Len: 7 Data: 0x0 0 32 3 20 0 20
ID: 0x1FD Len: 8 Data: 0x8 40 7 FF 7F C8 50 0
ID: 0x1F6 Len: 8 Data: 0xDE 4 0 3B 0 FF 0 FF
ID: 0x12E Len: 8 Data: 0xCC 7F FC 7F E0 FF FF 0
ID: 0x242 Len: 7 Data: 0x2 0 FF EF FE 0 C
ID: 0x29C Len: 8 Data: 0x0 0 0 0 FF FF 0 0
ID: 0x354 Len: 8 Data: 0x0 0 0 0 0 0 0 0
ID: 0x212 Len: 6 Data: 0xFE 3D C0 50 0 0
ID: 0x1F8 Len: 8 Data: 0xF4 4 FF EF FE 0 E D
ID: 0x17E Len: 8 Data: 0xFF FF FF 0 FF 40 0 FF
ID: 0x18A Len: 6 Data: 0xFF F0 0 6 40 0
ID: 0x439 Len: 2 Data: 0x3E 80
ID: 0x3F7 Len: 2 Data: 0x8 0
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Even een snelle update. SOC heb ik inmiddels van de CANbus, dus in principe ben ik waar ik wezen wil. Dit project is natuurlijk veel te leuk om in de hoek te smijten, dus er komt nog wel een keer meer. Ik heb ontzettend veel hulp gehad van een knaap in Portugal met een Fluence die al enorm veel heeft uitgezocht. De Zoe is niet hetzelfde, maar er zijn grote overeenkomsten.

De volgende uitdaging heeft vrijwel niets met de Zoe zelf te maken, maar wel met EV/laden. Mijn doel is een systeem te bouwen zodat ik zonder enige "hands on" iets kan maken als: "laadt in de nacht op tot 75%, gebruik overdag overcapaciteit op de zonnepanelen om bij te laden". Uiteraard zal de werkelijkheid complexer worden omdat je in de zomer de zaken anders wilt dan in de winter, een volle lading wilt als je 's-ochtends ver weg moet, etc, maar je begrijpt dat ik centraal de SOC nodig heb.

De bedoeling is nu de microcontroller nu met een Wifi module uit te rusten (voor de liefhebbers: een ESP8266) en dat de SOC elke, zeg eens wat, 5 minuten wordt doorgegeven.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Jsj »

Respect voor wat je inmiddels bereikt hebt.

Ik denk dat dit wel eens iets leuks kan worden... Ik blijf het volgen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

@Jsj: dank!

Het is allemaal nog heel ruw maar om te "bewijzen" dat het werkt nog een fototje. Op het dashboard zie je 94%. Op de laptop zie je op de zesde regel SOC: 94. Die bovenste regels zijn gegevens waarvan ik weet hoe ze in de data streams zitten. De kolommen eronder zijn ruwe data waarvan ik nog niet weet wat ze betekent, of in ieder geval nog geen software die dat netjes uit elkaar trekt heb gemaakt. Elk data blok representeert één data stream en wat je hier ziet wordt continue, real time aangepast op het scherm.

Edit: hier nog twee video's van wat Aleandre Moleiro heeft gepresteerd met zijn Fluence. Respect!



Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Opladen bij tropische temperatuur leverde vandaag weer nieuwe data op voor de MaxChargePower grafieken:
MaxChargePower10.png
Renault Zoe - Charge power restriction 10.png
Renault Zoe - Charge power area 10.png
Duidelijk is dat, hoe hoger de temperatuur van de batterij, hoe sneller het opladen kan gaan. Daarnaast kan het ook zijn dat de oplader even te warm wordt, en daardoor een hele korte laadpauze inlast.
Verder blijkt uit de grafieken, dat je bij deze temperatuur tot ongeveer 97% SOC voordeel hebt van een 43kW lader boven een 22kW! Onder 82% SOC is dit voordeel al maximaal. Vandaar dat ik nooit voor een Zoe zal kiezen die maximaal maar met 22kW kan laden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Ik heb inmiddels in de datastreams ook de "battery health" gevonden (voor de liefhebbers: PID 0x658, byte 4): 92% :think:

Gisteren ook de clima helemaal uitgevogeld. Niet dat je daar nou iets aan hebt, maar goed, weer een uit te zoeken datastream van mijn lijstje. Nog 51 to go :shock:
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: On-board diagnostics

Bericht door avdvee »

Wat een klus zeg; het voelt als uitvogelen van DNA. Zoe DNA dus :-)

Overigens begreep ik dat je de Twizy kunt 'opvoeren' via een dongle in dezelfde diagnostics bus. Dat betekent dus niet alleen uitlezen maar ook 'infecteren'. Kan dat ook met de Zoe denk je? Zeg 10kW extra vermogen? Uiteindelijk heeft de motor volgens mij nog wel ruimte maar heeft Renault dit om batterij technische redenen afgeknepen??
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

:shhh: No comment
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Vandaag met HarmOtten (hij met de iCarSoft i907, ik met mijn eigen bouw) aan het snuffelen geweest op de diagnosestekker. Het gaat te ver om "Eureka" te kraaien, maar het lijkt er op dat we bijvoorbeeld de celtemperaturen inderdaad kunnen uitlezen. Deze moeten echt worden opgevraagd, het is geen data die spontaan langs komt, zoals bijvoorbeeld alles wat je op het dashboard ziet. Het is een flinke klus om de logs die we hebben gemaakt uit te pluizen, maar er zijn dus weer een paar velden bij.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

De 8 batterij compartiment temperaturen: cracked.
Het maximale laadvermogen: cracked.
Realtime stroom in- en uit de batterij: cracked.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Dit mag gerust een doorbraak genoemd worden! Vanaf nu liggen alle mogelijkheden open. Denk aan:
- Automatische koppelingen die afhankelijk van de zonnekracht het laadgedrag van de auto beïnvloeden.
- Het tonen met welk vermogen de batterij daadwerkelijk wordt opgeladen.
- Het tonen van het maximale oplaadvermogen afhankelijk van de temperatuur en SOC van de batterij. En daarmee berekenen wat de ideale rijsnelheid is om in een zo kort mogelijke tijd op je bestemming aan te komen.
- enz.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Ad van der Meer »

Het tonen met welk vermogen de auto geladen word vind ik interessant. Is dat voor of na het omvormen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Jsj »

Ja dit bied mogelijkheden inderdaad. Goed bezig !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

Ik zag vandaag dit product in de spam passeren:
Head up display on OBD.
Ik kan me niet voorstellen dat dit op onze Zoe zou werken, maar het blijft toch knap wat er allemaal ontwikkeld wordt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Jsj »

Er zitten voor de mainstream auto's mooie dingen tussen. Jaren geleden gebruikte ik eens een Bluetooth obd dingetje om eea uit te lezen via een smartphone. Tegenwoordig kijkt men daar niet meer van op.

Voor een Zoe zal het zeker wat gecompliceerder liggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

OBD-2 adapters werken niet op de Zoë, althans, niet zonder zwaar aangepaste software. Doe geen moeite met zo'n ding met bv Torque Light, want dat werkt inderdaad niet.

Harm en ik zijn in een klein maar internationaal groepje rijders bezig de geheimen to ontfutselen zoals je weet, en als ik terug ben van vakantie is een van mijn zelf opgelegde taken in dat groepje om te kijken hoeveel data we met die chinese 5 euro dongles toch nog uit de gigantische datastroom kunnen halen; nu werken we nog met kostbaarder hardware. Nog even geduld, maar verwacht in deze draad over een tijdje meer nieuws daarover.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Jsj »

Ja het zou inderdaad mooi zijn op dat met een standaard OBD adapter te kunnen doen.

Dat gaat jullie vast wel lukken. De eerste resultaten zijn veelbelovend in ieder geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Vandaag heel even tijd gehad om te prutsen met een "el cheapo Chinese knockoff" ELM327 van een paar Euro. Ik heb inderdaad één parameter kunnen opgevraagd (de kilometerstand ;-) ). Het vergt nog wel het nodige uitzoekwerk om vast te stellen of we andere soorten gegevens (om precies te zijn: die uit "vrije" datastromen, en berichten die uit meerdere paketten bestaan) kunnen opvragen, maar ik ben blij verrast. Een "Zoë app" lijkt nu toch niet meer tot de onmogelijkheden te behoren. Ook mijn eigen veel-slimmer-laden project komt daarmee wel in een stroomversnelling terecht! Ik hou jullie op de hoogte!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Vrije data stromen: check!! Denk daarbij aan alles wat naar het dashboard en de R-Link gaat en nog VEEL meer. Sommige van die stromen gaan zo snel dat een ELM327 dat niet kan bijhouden, maar het is mij met een "langzame" stroom (climate control ;-) een dataframe per seconde) in ieder geval gelukt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Jsj »

Briljant dit ! Dus nu zorgen dat de ELM327 het kan bij benen of elke seconde een stukje van de code opvangen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

De ELM kan maar een ding tegelijk. Dus wat je moet doen is zoiets als:
1. vraag de data op die je in een request-reply volorde kunt opvragen;
2. herhaal 1. voor alle gegevens die je wilt;
3. zet een filter voor het "vrije" frame type wat je ook nog wilt hebben *)
4. zet de ELM in "monitor all"
5. wacht op een of twee van die frames
6. stop de monitor all
7. herhaal vanaf 2. voor andere vrije stromen die je wilt inspecteren.
8. terug naar 1.

Voor het gevoel:

In de vrije stromen zit zo'n beetje alles wat je tijdens het rijden ervaart: snelheid, lampen, clima, alles op het dashboard, alles op de R-link, gas en rempedaal, cruise control, laadklepje open, etc etc. Alleen alles in veel en veel groter detail dan normaal. Voorbeeld: je hebt daarin rotatiesnelheid van alle wielen individueel. Daar heb je voor een mooie display app niet zo veel van nodig: wat op het dashboard staat, staat er al!

*) zonder filter lukt het niet, denk aan drinken uit de tuinslang. Dat autotje spuit ruim 1600 vrije frames per seconde over de bus!


De request-reply data bevat dingen als individuele cel spanning, maximaal vermogen om mee op te laden, etc. Dat kan met de ELM veel gecontroleerder worden opgevraagd, maar ik heb nog een probleem met gegevens die vanwege de omvang in meerdere frames worden verstuurd. Denk bijvoorbeeld aan een bericht met 64 cel spanningingen. Dit probleem is 100% zeker te omzeilen maar in het slechtste geval moet daar nog even flink voor "low level" voor geprogrammeerd worden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Tataaaa: ook multi frames kan ik opvragen met de ELM327. Daarmee komt een app a la "leaf spy" wel dichterbij. Er is in ieder geval geen technisch obstakel meer.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Snelle update. Ik heb een korte check gedaan met een "nieuwe" ELM (deze meldt 2.1 als je hem een ATZ commando geeft) en deze zijn totaal onbruikbaar. Helaas zijn het deze nep 2.1 versies die nu hoofdzakelijk worden verkocht op ebay en zo. Leaf Spy heeft hetzelfde probleem, zie hun Google Play pagina:

"Due to a recent cost reduction (and feature reduction) many of the cheap ELM327 OBDII Bluetooth adapters from Asia no longer work with the Leaf and report themselves to be version 2.1. The only one currently recommended is the Bluetooth Konnwei KW902 which still supports all the needed ELM commands to communicate with the Leaf."
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Wel even aardig om te melden denk ik. Hieronder staat een stukje output van een niet al te ingewikkeld programma van nog geen 400 regels C-code. Het draait op de PC, maakt via een USB-naar-serieel, en dan via een serieel-naar-Bluetooth adaptertje *) verbinding met een "goeie" ELM.
==> Odo:30459
==> Max ch:3990
==> Soc:41%
==> Temperature:28 28 28 28 28 27 28 29 28 28 29 29 C
==> V1: 1:3832 2:3831 3:3826 4:3826 5:3830 6:3831 7:3826 8:3827 9:3827 10:3827 11:3829 12:3826 13:3827 14:3826 15:3827 16:3829 17:3826 18:3829 19:3830 20:3830 21:3830 22:3831 23:3829 24:3829 25:3829 26:3831 27:3829 28:3829 29:3829 30:3831 31:3829 32:3832 33:3827 34:3826 35:3827 36:3830 37:3826 38:3830 39:3829 40:3829 41:3826 42:3826 43:3831 44:3830 45:3829 46:3827 47:3829 48:3830 49:3831 50:3831 51:3830 52:3831 53:3831 54:3830 55:3831 56:3832 57:3829 58:3830 59:3827 60:3830 61:3829 62:3830
==> V2: 63:3829 64:3829 65:3826 66:3826 67:3827 68:3829 69:3825 70:3829 71:3827 72:3825 73:3824 74:3827 75:3822 76:3832 77:3833 78:3833 79:3824 80:3824 81:3832 82:3822 83:3827 84:3830 85:3830 86:3827 87:3830 88:3829 89:3830 90:3830 91:3830 92:3830 93:3830 94:3830 95:3830 96:3832 97:36762 98:36703
==> time to full:350
Je ziet de kilometerteller, maximaal oplaadvermogen, SOC, 96 cel-spanningen (laatste twee getallen negeren) en het aantal minuten tot 100% (op moment van opname hing de auto aan de lader).

*) Die vreselijk ingewikkelde route dient twee doelen:

1) dit bootst in redelijke zin na wat een appje op een telefoon of tablet gemakkelijk met Bluetooth kan doen, en is daarmee een proof of concept voor display appjes.

2) ik kan die Bluetooth adaper ergens in de buurt van de vaste parkeerplek van de auto ophangen en dan bij laden even de SOC opvragen (Q.E.D. derde regel van de quote). Of het verstandig is de CANbus van de auto altijd "Bluetooth" beschikbaar te maken met een 1234 pin is natuurlijk weer een hele andere vraag :shock:
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht