Vel Satis uitval ventilator en parkeer assist

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
farbrook
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2012 17:50
Actief als: particulier

Vel Satis uitval ventilator en parkeer assist

Bericht door farbrook »

hallo,

Ik heb een dec. 2004 Vel Satis, waar gelijk zowel de (dashboard) aanjager als de parkeer assist is uitgevallen.
Als ik hem in zijn achteruit zet krijg ik een langgerekt signaal en volgens het instructie boekje functioneert hij dan niet. Het boekje heeft gelijk.
De aanjager werkt wel door de uitgangen tussen de stoelen in; dus voor de achterpassagiers, maar niet uit de openingen in
het dashboard.
Heeft iemand een idee ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Vel Satis uitval ventilator en parkeer assist

Bericht door Renault47 »

er is een aparte aanjagermotor voor de achterpassagiers die dus kennelijk wel werkt. Controleer eerst zekering F4 van 20 ampere. Deze zekering bevindt zich links van het dashbaord achter het paneel wat je er zo uit kan halen. F4 is de vierde zekering van onder in de linkse rij. Ik meen dat zowel de parkeersensoren als de aanjager op die zekering zitten. Een andere mogelijkheid is dat er regenwater in je aanjagermotor zit omdat je paravaan is verstopt. De aanjagermotor bevindt zich onder het dashboard aan de passagierskant. Stekker van de motor afhalen, een bout losdraaien en de aanjagermotor rechtsom draaien en naar beneden laten zakken. Als de motor nat is deze goed drogen en de paravaan schoonmaken (ruitenwissers eraf en zwarte kunststof paneel weghalen en afvoeren links en rechts schoonmaken). Ook de stekkerverbinding controleren en als deze groen uitgeslagen is reinigen met contactspray (dus niet wd40 of siliconenspray!) Hopelijk werkt je aanjagermotor dan weer, anders vervangen.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
farbrook
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2012 17:50
Actief als: particulier

Re: Vel Satis uitval ventilator en parkeer assist

Bericht door farbrook »

hallo,

De aanjagermoter was inderdaad nat en helaas niet meer te repareren; dus vervangen.
Van de parkeersensoren bleken er 2 kapot en zijn vervangen. Nu blijkt er ook een probleem in de aansluiting te zitten.
Er zijn 4 sensoren die dmv stekkertjes met 1 kabel zijn verbonden en uiteindelijk via de (grotere) stekker bij de meest rechtse sensor naar voren loopt.
Volgens Renault moet ik de hele kabelboom vervangen (265 Euro) Nu heb ik melaten vertellen dat de aansluiting dezelfde is als die van de Espace ; alleen is daarvoor wel een kabel met de 4 stekkertjes aan te schaffen (ca 68 Euro) en hoef ik niet de hele kabelboom te vervangen.
iemand bekend of dit klopt ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stefan537
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:21
Actief als: particulier

Re: Vel Satis uitval ventilator en parkeer assist

Bericht door stefan537 »

wij hebben ook dat probleem gehad en het verholpen door er 4 ANDERE dus geen nieuwe sensoren in te doen.

mvg stefan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht