Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
Jeroen43
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2016 12:02
Actief als: particulier

Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door Jeroen43 »

Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een Renault Grand Scenic 2.0L automaat Benzine uit 2012 met 18K op de teller. Ik vraag me af of het een goed idee is om LPG in te bouwen. Ik begrijp dat er een Nissan motor in zit met 'zachte' kleppen. Ik krijg van zowel de Renault dealer als LPG inbouwers te horen dat het toch mogelijk is i.c.m. electronische klepsmering. Ik ben een rustige rijder, maar ik wil er toch wel 2 ton mee kunnen rijden. Net uitgerekend dat het over die km's al snel €20.000 aan brandstof bespaard. Ik ben geen kenner, nog nooit een Renault gehad (wat een prachtige auto is dit zeg). Maar niet bepaalt zuinig (1:11 snelweg 100km/u en in de stad 1:8). Dat wil ik met 25K per jaar niet op benzine blijven doen. Blijft over: LPG inbouw (mijn voorkeur) of (met verlies) omruilen voor een andere auto met geschiktere motor. Ik begrijp dat de handgeschakelde versie een Renault motor heeft en dus beter geschikt zou zijn?
Ervaringen zeer welkom. Verzoek om on topic te blijven ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door WillemS »

Vroeger zat er lood in de benzine, dat lood zorgde ervoor dat de kleppen goed bleven sluiten en niet teveel insloegen op de zittingen.
Nu hebben we al jaren loodvrije brandstof. Motorenfabrikanten moesten dus op zoek naar betere kleppen en hardere klepzittingen, die zitten er nu dus al jaren in.
Bij regelmatig en goed(tijdig) onderhoud gaan motoren zo'n 250/400.000 km mee op LPG/LPI.
Klepsmering is bedoeld voor motoren die nog dateren van voor de loodvrije brandstof.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door mechanic »

De lpg inbouwer hier raadt het ook zeker aan om extra klepsmering te gebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door kaleido 1 »

Is het een tce uitvoering ? is dacht ik alleen bij de lichtere motoren het geval .
Deze kunnen slecht tegen lpg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jeroen43
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2016 12:02
Actief als: particulier

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door Jeroen43 »

Het is een M4R F7. Al heb ik geen idee wat dat betekent.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door kaleido 1 »

Dan geen probleem , met klepsmering , doen ze er in apeldoorn ook in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jeroen43
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2016 12:02
Actief als: particulier

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door Jeroen43 »

@kaleido: Kan je jezelf iets toelichten? Waarom is het DAN geen probleem? Ik ben een leek. Ik zie wel dat LPG inbouwers het doen, maar heb geen ervaringen gehoord van mensen die er al lang mee rijden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door kaleido 1 »

Type motor , tce types zijn niet geschikt voor lpg , veel problemen mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BeVe
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 sep 2008 19:14

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door BeVe »

Als je met de TCE motoren de nieuwste motoren van Renault bedoeld, ik heb een Dacia met de TCE 90 motor en rijdt daar inmiddels 40.000 km mee op LPG,met klepsmeersysteem`. Geen enkel probleem, merk geen verschil met op benzine rijden. Rijdt er gemiddeld 1 op 13 mee. Genoemde motoren worden ook af fabriek met LPG geleverd en zijn dan ivm de milieu eisen goedkoper dan een benzine uitvoering.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door kaleido 1 »

Ik heb al diverse 120 tce motoren gezien , die niet verder kwamen dan ongeveer 100.000 km met klepsmeersysteem .
Misschien dat de tce 90 er beter tegen kan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jeroen43
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2016 12:02
Actief als: particulier

Re: Scenic (2012) LPG inbouw met klepsmering doen/niet doen

Bericht door Jeroen43 »

Ik ben al overtuigd. Geen goed idee. Ik vind mijn Scenic te onzuinig dus ik ga nog wel verder kijken naar andere modellen. Ik heb vandaag gekeken naar Mazda CX-5 en Opel Zafira (bi fuel). Maar aan de ruimte van de Scenic raak je snel gewend zeg. Dan voelt al het andere al snel claustrofobisch. Misschien nog even kijken naar de Citroën grand C4. Deze auto's komen volgens mij eerder aan de 1:13/14 ipv 1:9. Maar nu ga ik zelf off topic ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht