Nieuwsgierig naar Zoe

Plaats reactie

Topic author
scara
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:59
Actief als: particulier

Nieuwsgierig naar Zoe

Bericht door scara »

Hallo,

Momenteel rijden we met 2 benzine wagens (Toyota Yaris 2014 & 2015).

Op het moment van aankoop heb ik mij niet geconcentreerd op elektrische wagens wegens de hoge aankoopprijs.

Dit jaar is onze regering (Vlaanderen, België) echter gestart met een subsidie voor een elektrisch voertuig.
Dus ben ik toch maar even beginnen rondkijken of het plausibel is om 1 ICE te vervangen door een EV… Nog niet voor onmiddellijk, maar wel uit grote interesse.

Misschien volgend jaar (mits goedkeuring van mijn ega, of vroeger indien de juiste cijfers vallen met de lotto)…

Op mijn werk is er een Nissan Leaf eerste generatie beschikbaar als poolwagen. Een heel aangename ervaring om mee te rijden. Verder ben ik ook wel geïnteresseerd in elektronica en laat een elektrische wagen nu net een groot stuk elektronica zijn…

Zelf werk ik op 25 km van mijn woonplaats, mijn ouderlijk huis is zo’n 80 km van mij.
Met andere woorden een bereik van 160 km zou moeten volstaan voor mij.

Tot heden lijken er wel geen laadpalen te zijn op de route die ik neem naar mijn ouders. Toch een belangrijk aandachtspunt (Ook hier heeft de regering beloftes gemaakt, …).

Momenteel is er echter maar 1 voertuig die mij aanspreekt. De Renault Zoe, mede door de lage aankoop prijs tegenover de instap Nissan Leaf (met energie slurpende verwarming).

Waar ik echter wel geen raad mee weet zijn de 2 types motoren die beschikbaar zijn voor de Zoe.

Enerzijds is er de Q210 die snelladen ondersteund, anderzijds de R240 die dan weer sneller zou laden aan tragere snelheden. \
Is het verschil in laadsnelheid merkbaar? Heeft de Q210 enkel last van traag laden bij een gewoon huis tuin en stekker laadgebruik of ook met gebruik van een wallbox?

De enige reden waarom ik eventueel wel de Q210 zou kiezen is omdat ik mij waarschijnlijk toch wel eens buiten de actieradius van 80km zou wagen. Dan is 30 min wachten toch al aangenamer dan 60 min.

Ben ik correct dat een Zoe altijd aan de maximale snelheid oplaad via mennekes d.m.v. de Chameleon techniek? M.a.w. laad een Zoe sneller dan een Leaf (3/6kw)?

Bij mijn ouders zou ik proberen opladen met een gewone stekker. De batterij is dan normaal nog niet op 0, een paar uur laden zou moeten volstaan om ruimschoots terug thuis te raken.

Thuis zou ik eventueel een lader willen voorzien die de batterij sneller kan opladen dan via de klassieke stekker. Kan je hierin kiezen welk type lader je in huis voorziet? Is een 11/22kw lader bijvoorbeeld mogelijk? Of is 3.5/7kw realistischer? Regelt Renault hiervoor de installatie?

De maandhuur van de accu lijkt overeen te stemmen met mijn huidige maandelijkse benzine kost.

Wat gebeurd er met de batterijen indien je een tweedehands Zoe overneemt? Worden deze vervangen door 100% nieuw batterijen?

Sorry voor dit spervuur aan vragen, maar iets zegt mij dat een forum vol met verstokte gebruikers beter informatie kan verschaffen dan een dealer die zijn folder voorleest.

Met vriendelijke groet,

Zonnige zuiderbuur

PS: Tips om echtgenote te overtuigen? :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Nieuwsgierig naar Zoe

Bericht door zoe2goe »

Welkom. Veel vragen!

De huidige Zoe's laden AC (een of drie fasen), geen ChaDeMo. Het unieke is dat ze alles aankunnen van één fase 16A (3.7 kW) tot drie fase 64A (43 kW, Q210 / 32A, R240).

Ik begrijp dat je zelf een wallbox & plaats om te laden zou kunnen hebben. Dat is top.

Besef dat je nooit buiten de deur wilt "volladen", immers, thuiskomen is genoeg. En daar blinkt de Q210 wel uit. Tot 80% lading (bij 20 graden celsius) blaast die lekker op vol vermogen vol. Met andere woorden, als je range 140 km zou zijn (is ZEER afhankelijk van je rijstijl), hoef je voor het ritje ouders maar 20 km bij te tappen. Als je in staat bent dat op 43 kW te doen bij een wat legere batterij ben je letterlijk in een paar minuten weer weg.

Thuisladen: aut heeft alleen Mennekes dus je MOET een laadbox of oma lader hebben. Doe verstandig, neem een laadbox. Als je driefasen in je meterkast hebt, is 11 kW haalbaar.

Zoe batterijen zijn huur. Je hebt dus extra maandlasten, maar nooit gezeur. Als de batterij slecht wordt (contractueel onder de 75%) wordt deze vervangen.

Echtgenote: nodig een Zoe rijder uit, en vraag of ze even mag rijden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Nieuwsgierig naar Zoe

Bericht door VanAssen »

Ik kan zoe2goe zijn antwoorden alleen maar bevestigen.

Echtgenote echt even laten rijden (wow) en verzekeren dat ze naar haar ouders kan zonder problemen.

Werkt echt.

Mijn schoonouders wonen ca. 80km weg in the middle of nowhere. (Oost Grunningen)

Maar toen daar een 11kW lader van EV-Net was geplaatst in het dorp was ze om. :-)

En dat was in 2013!!! Nu is het een makkie inmiddels met de nodige snelladers onderweg.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Nieuwsgierig naar Zoe

Bericht door HarmOtten »

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een elektrische auto die kan snelladen, in geval van de Zoe dus de Q210. Dit is vooral voor de keren dat je er iets verder mee op pad gaat erg handig. Daarnaast lijkt me de inruilwaarde, mocht je 'm ooit nog 's willen verkopen, hoger te liggen als je met 43kW kan opladen. Verder is de verwachting dat eind van dit jaar een batterij upgrade (dubbele capaciteit!) beschikbaar komt. Kosten nog onbekend. Maar mocht je besluiten je Zoe hiermee uit te rusten, dan is de mogelijkheid tot snelladen helemaal aan te bevelen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Nieuwsgierig naar Zoe

Bericht door fivari »

In België rijden er niet al te veel Zoe's. Het gevolg van het subsidiebeleid tot begin dit jaar. De Zoe is geen typische leasewagen. Daarvoor is die net iets te eenvoudig, ook al rijdt hij fantastisch.
Sinds begin dit jaar is er die premie, die is trouwens al bijna volledig opgebruikt. Dus niet te lang meer aarzelen.
Bij het grote publiek zeggen technische aspecten als laadvermogen niet veel. Maar de Zoe is de enige auto, naast de Tesla MS met duocharger (optie 2000€?) die het volle vermogen van de publieke laadpalen kan benutten. Dat wil zeggen dat hij in 1 uur terug volgeladen is. Of dat hij aan 140 km/u aan het laden gaat aan dergelijke laadpalen. Dit geldt zowel voor de 210 als voor de 240.
Die snellaadmogelijkheid moet je echt nemen als je regelmatig lange trajecten aflegt. Zelf gebruikte ik die al enkele keren op weg naar Dusseldorf: fantastisch. Tijd voor een plasje en een koffie en de auto is terug vol. Wanneer je de auto als tweede wagen wil gebruiken is die mogelijkheid niet echt nuttig: je zal bijna altijd thuis opladen waar je toch geen 43 kW ter beschikking hebt en de 240 zelfs efficiënter oplaadt.
Dan is er de thuislaadinfrastructuur: zelf installeerde ik een Keba P20. Mooi toestel, laadstroom eenmalig in te stellen met dipswitches en dan de kap erop. De Zoe neemt de stroom ook daadwerkelijk op. Maar soms heb je andere verbruikers en wil je de stroom misschien tijdelijk beperken. Dat kan niet met de Keba. Om een lang verhaal kort te maken: ik gebruik nu alleen nog mijn eigen laadstation. Hiermee kan ik met enkele drukken op de knop de laadstroom instellen. Bovendien is het een mobiel laadstation dat mee kan op een reis naar een onbekende laadinfrastructuur. het maakt van elk stopcontact een laadpunt. Thuis kan je dan een blauwe (enkelfazig) CEE 32A installeren of een rode (driefazig) CEE 16A. En zo toch op hoger vermogen laden.
Er was een tijd dat Renault de klanten gratis een laadstation aanbood. Als ze dat bij jou ook doen, niet twijfelen. Indien niet is de Fivari-charger misschien wel een oplossing, niet alleen voor thuisladen maar ook als universeel en flexibel mobiel laadstation en bovendien minder duur dan vele andere minder performante oplossingen. http://www.fivari.be
Harm heeft zo'n lader en Jeroen (Zoe2goe) werd er ook al eens door "gered".
Ik kan uit je profiel niet afleiden waar je woont, maar als dat in de buurt van Leuven is, ben ik graag bereid om een demo te geven en wat persoonlijk advies te verstrekken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht