Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Plaats reactie

Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door TimTim »

Dames/Heren:

Onze Captur 1.5dci is nu bijna één jaar oud (17 juni 2015 gekocht).
We hebben er nu 22.300km mee gereden. Dus in juni max 25.000km

Alvast een beetje aan het oriënteren voor welke beurt hij nodig gaat hebben, maar kom er niet helemaal uit:
Ik zie in de documentatie die bij de auto zit dat hij een zogenaamde 'A-onderhoudsbeurt' moet hebben indien hij 1 jaar oud is óf elke 30.000km.

Daaronder zie ik echter ook dat hij een zogenaamde 'B-onderhoudsbeurt' moet hebben indien hij 2 jaar oud is óf elke 30.000km.

Welke beurt moet ik nu hebben?
Kijkende op de Renault website zie ik dan hun vaste onderhoudsprijzen genoemd:
A-beurt: 109,- euro
B-beurt: 229,- euro
A+B-beurt: 299,- euro


Ik zie dat ze bij een A-beurt alleen maar het interieurfilter vervangen (!) en 'diverse controles' (?) worden uitgevoerd.
Ik zie dat ze bij een B-beurt de olie/oliefilter vervangen en 'diverse controles' (?) worden uitgevoerd.
Ik zie dat ze bij de A+B-beurt alle gecombineerde werkzaamheden van de losse omschreven beurten uitvoeren.

Moet ik dus 'verplicht' een A+B beurt uit laten voeren?
(ja ik heb natuurlijk nog geen 30k gereden, maar 25k, maar natuurlijk geen zin om twee maanden daarna al weer voor de volgende beurt te moeten komen).

Dat is qua prijs toch niet normaal??? Elke diesel rijdt 25.000+ km per jaar, dus (zo goed als) elke diesel zou dus elk jaar terugkerende een A+B beurt á 299,- euro uit moeten laten voeren?

Die 'gecombineerde' beurt komt er dus op neer dat ze voor die 70,- euro extra tov een B-beurt enkel en alleen het interieurfilter vervangen??? (Dat ding kost 15 euro en is 30 sec werk op te plaatsen)

Wie geeft mij advies (ook mbt of je je garantie behoud als je bijv alleen de B-beurt zou kiezen)?
(niet zeggen dat je geen auto moet rijden als je geen onderhoud kan betalen, want dat is niet het doel van mijn aangemaakte topic)

Ik snap dat arbeidsloon goed betaald moet worden en bepaalde checks gewoon gedaan moeten worden, maar een auto van 1 jaar oud heeft echt alleen maar 4,8 liter 5W30 olie (Elf 5w30 kost 35, euro) nodig en een vlugge allround check lijkt mij...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door DHL »

In Belgie noemen ze dit anders. Bij 30k km klein onderhoud, bij 60k km groot. Dus ik denk beurt B nu en AB bij 60 als ik vergelijk met wat ze hier doen.
Staat die specificatie 5W30 zo opgegeven in het boekje? Pollenfilter vervang je best volgens de voorschriften. Op 30k km moeten wel nog meer zaken nagezien worden zoals bvb de remmen. Daarom niet versleten (kan wel) maar ontstoffen en zo. Banden kunnen versleten zijn op 30 k en dit zou dan bovenop de prijs komen. Oliefilter vervang je best ook alle 30k km.
Zie wel nergens luchtfilter staan die op, ik geloof 60k, moet vervangen worden.
Op 60k moet die ook aan de computer om uit te lezen. Alles samen toch even aan bezig als je onderhoud uitvoert volgens de regels. Techniekers hier die bij Renault werkten zullen de werkzaamheden beter kunnen uitleggen. Voor mij als Belg is het moeilijker te bepalen welk onderhoud je nodig hebt, omdat hier blijkbaar op een andere manier onderhoud voorgesteld wordt. Voor de 60k beurt betaalde ik ongeveer 400 euro bij de scenic met zelfde motor. Vind de aangeduide prijzen niet hoog eigenlijk, dacht altijd dat Nederland duurder was dan Belgie. Ah ja, da A beurt lijkt me voor iemand die 15 k per jaar doet...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Axel57 »

Onze benzine versie heeft toen hij 1 jaar was de A beurt gehad ca 15000km.

Over 2 maanden is hij 2 jaar en ca 30000km en krijgt hij de B Beurt

En inderdaad de A-beurt stelt niet heel veel voor.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Thomas84 »

TimTim schreef:
Ik snap dat arbeidsloon goed betaald moet worden en bepaalde checks gewoon gedaan moeten worden, maar een auto van 1 jaar oud heeft echt alleen maar 4,8 liter 5W30 olie (Elf 5w30 kost 35, euro) nodig en een vlugge allround check lijkt mij...
Bij de dealer betaal je meestal rond de 15-20 euro voor een liter olie. Daar betaal je niet de prijs waarvoor je het op internet kan bestellen.

Bij Volkswagen zelfs 24 euro voor een litertje shell olie...

Zou gewoon effe de dealer bellen voor informatie. Die kunnen je haarfijn uitleggen wat het verschil is en je adviseren welke het beste voor je is.

Volgensmij kom jij nu op een b beurt uit en het jaar erna op een a+b beurt.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door nikk »

Neem aan dat de dealer waar de auto gekocht is ook een schrijven de deur uit doet als de auto bijna een jaar oud is
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Axel57 »

299 euro voor een A+B beurt met bijna 30000km is toch niet veel?

Ik neem ook aan dat als je een nieuwe auto koopt en je zoveel km rijdt je toch ook kijkt naar de onderhouds intervallen en kosten?

Ik heb op onze Captur een onderhoudscontract genomen. plus garantie verlenging 5jaar. Tuurlijk dat kost ook geld.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door TimTim »

Allemaal alvast harstikke bedankt voor jullie reacties.
@Axel57: Bij aanschaf heb ik me natuurlijk verdiept in onderhoud/kosten.
300,- euro na de eerste 30.000km is inderdaad niet bijzonder veel geld, het gaat me alleen om de rare A+B constructie.
Het lijkt nu zo dat ik een A+B-combibeurt zou moeten laten uitvoeren omdat ik nu zówel de 12mnd benader áls richting de 30.000km ga, maar dat lijkt mij helemaal niet zo bijzonder. Dat doet elke dieselrijder...
Die 'A'-beurt lijkt mij gewoon erg veel geld voor wat ze doen (enkel interieurfilter vervangen).

Maar als het inderdaad zo is dat ik geen A+B-combibeurt moet maar enkel nu een B-beurt (en dan bij 60.000km wel een combibeurt), dan lijkt het me al wat logischer en qua onderhoud/prijs beter uit te leggen.

Omdat er kennelijk geen eenduidig antwoordt op mijn onderhoudsvraag bestaat, zal ik het aan mijn dealer vragen en het hier laten weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Axel57 »

ja sorry heb geen diesel en maak niet zoveel km.

Maar die zijn er wel op dit forum normaal gesproken.

Dus misschien komen er nog reacties, en de dealer zou het toch zeker moeten weten.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door avdb55 »

1 van de verschillen kan o.a. zijn dat bij de diesel uiterlijk bij 60k het brandstoffilter moet worden vervangen.
Daar zit iets arbeidsloon in, want het zit (een klein beetje) verstopt.
Maar sla het maar niet over, uiteindelijk kost dat een turbo.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door DHL »

Maar volgens mij zitten brandstoffilter en luchtfilter niet in het forfait berekend. Moet je die afzonderlijk bij betalen.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Thomas84 »

avdb55 schreef:1 van de verschillen kan o.a. zijn dat bij de diesel uiterlijk bij 60k het brandstoffilter moet worden vervangen.
Daar zit iets arbeidsloon in, want het zit (een klein beetje) verstopt.
Maar sla het maar niet over, uiteindelijk kost dat een turbo.
Wat heeft een brandstof filter met de turbo te maken?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door DHL »

Bedoelt misschien luchtfilter?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door avdb55 »

Geloof me nou maar.
Slecht filter >> vervuilde brandstof >> injectoren beschadigen >> slechte inspuitkwaliteit >> slechte verbranding >> vervuilde olie (30.000 km interval!) >> turbo defect.
Zoals regelmatig de andere Franse diesels bewijzen.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pikey
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 apr 2016 19:44
Actief als: particulier
Locatie: Dordt

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Pikey »

Mijn bus krijgt zelfs na 450.000 nog steeds tussen de 10-15.000km een beurt. De kosten van die paar liter olie en filters wegen niet op tegen de extra slijt. Ennnn hij rijdt gewoon beter na elke beurt.
Master T35-140 2004 & W210-50 1997

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Eric H »

Heb ook voor 5 jaar totale garantie en onderhoud gekozen, dus alle beurten gebeuren netjes op tijd en krijg daar via "Mij Renault" netjes bericht van.
Mijn captur moest precies na een jaar voor de A beurt, dit was enkel alles even nalopen en controleren en meen ik dat er een Interieur filter werd vervangen.
In Augustus is de Captur 2 jaar en staat er dan rond de 16000 km op en kom ik voor de B beurt, dit is sowieso olie verversen incl olie filter en wat er verder gedaan wordt moet ik dus nog afwachten.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Thomas84 »

avdb55 schreef:Geloof me nou maar.
Slecht filter >> vervuilde brandstof >> injectoren beschadigen >> slechte inspuitkwaliteit >> slechte verbranding >> vervuilde olie (30.000 km interval!) >> turbo defect.
Zoals regelmatig de andere Franse diesels bewijzen.
Vind dit vrij ver gezocht.... Een filter kan vervuilen en dus dicht gaan slaan. Hij zal moeilijker starten of in gaan houden. Je kan eerder last krijgen van vocht wat in diesel kan zitten. Dit wordt afgevangen in het filter. Dit kan slecht zijn voor je verstuivers. Je zal ook eerder een verstopt roetfilter krijgen door een niet goede verbranding dan dat vervuilde olie je turbo sloopt... Het regeneren van het roetfilter kan wel zorgen voor slechtere olie. Door het extra inspuiten van de diesel om de temperatuur te verhogen komt er diesel in je carter terecht. Hierdoor wordt je olie steeds meer verdunt met diesel en gaat de smerende eigenschap omlaag en is er kans op schade aan lagers e.d.. Maar volgensmij is de 1.5 dci van een 5e injector uitgerust welke direct in de uitlaat spuit en heb je daar geen last van.

Neemt niet weg dat een brandstoffilter tijdig vervangen moet worden.



Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Axel57 »

@Eric de tweede beurt is de B beurt.

ps voor de garantie heb je 2 maanden speling. Onze is van 14 juli en ik heb pas vakantie vanaf de 25e dan gaat onze ook voor de B beurt zal dan richting de 28000km zijn. Heb de A beurt net voor een jaar laten geven (3 dagen eerder) dus had nu maar even geinformeerd hoe dat zit met garantie. Volgens de dealer zit er 2 maanden speling in de tijd om toch de garantie te behouden. Die B beurt duurt normaal ook maar een uur. Dat is dus koffie dringen en in de showroom rondkijken. :lol:

En makkelijk he zo'n onderhoudspakket.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Eric H »

Axel, klopt, was een typ fout van me, moest natuurlijk de B beurt zijn.
Als je alle onderhoudsbeurten in 5 jaar daar de kosten van berekent en dan ook nog de garantie daarbij dan is het best een leuk aantrekkelijk pakket, 5 jaar geen kosten wat betreft onderhoudsbeurten samen met de garantie.
Daarbij ook nog eens 5 jaar pechhulp in heel Europa.
Zitten de APK beurten eigenlijk ook tot 5 jaar in dit pakket?
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door DHL »

Uit nieuwsgierigheid... hoeveel vragen ze in Nederland voor dit pakket?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Eric H »

@DHL, De exacte prijs kan ik je helaas niet vertellen, ik vond dat de inruil van mijn auto wat minder was dan ik eigenlijk zelf in gedachten had en heb toen o.a als compensatie 5 jaar gratis onderhoud en garantie erbij gedeald en weet de prijzen hiervan niet precies.
Misschien dat Axel57 hier wat meer over kan vertellen.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Eric H »

Net even op Mij Renault gekeken en daar staat wat betreft de onderhoudsbeurt B het onderstaande precies:
Onderhoudsbeurt

uit te voeren vóór 15/08/2016
Onderhoudsbeurt B
Vervangen oliefilter
Verversen motorolie

Ben ik nog een jaar verder dan staat dit als onderhoudsbeurt gepland:

uit te voeren vóór 15/08/2017
Vervangen remvloeistof
Onderhoudsbeurt A (a)
Vervanging van het interieurfilter (a)

Dan ben ik nu eigenlijk wel erg benieuwd wanneer onderstaande werkzaamheden gebeuren, of moet je daar zelf een aparte afspraak voor maken dus ?
AIRCONDITIONING

Advies van Renault
Voor een langere levensduur van uw airconditioning raadt Renault u aan aandacht te schenken aan de volgende punten:

- het cabinefilter moet elk jaar vervangen worden;
- de airconditioning moet jaarlijks gedesinfecteerd worden om microben en bacteriën in het circuit te elimineren;
- het gehele systeem moet jaarlijks gecontroleerd worden.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door mechanic »

De controle op werking is niks meer dan de uitstroomtemperatuur meten. Dealer gebruikt een thermometer,en een luie monteur voelt met de hand of het koud aanvoelt.
Aircoreinigen kan op meerdere manieren,vaak gebruikt een garage een spuitfles en de ventilatie op recirculatie. Zolang het niet stinkt is het imo niet nodig,kost vaak een 40e. Beter zet je de ac altijd 5min voor einde rit handmatig uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Eric H »

@Mechanic, bedankt voor je uitleg.
Je krijgt dus via Renault geen bevestiging wanneer je Airco gecontroleerd moet worden, je moet dit zelf beslissen wanneer jij denkt dat het nodig is dus.
Wij hebben meestal de ClimatControl aan, is het ook het beste om deze 5 min voor einde rit uit te zetten ?

Wat mij opviel is dat je of de ClimatControl aanzet op bv 18 graden maar je kan ook alleen de knop AC indrukken zodat het lampje uit gaat en denk ik de "Normale Arco" aangaat en die houd dus geen temperatuur aan maar zolang hij aan staat gewoon door blijft koelen, klopt dit wat ik nu vertel ? ( sorry dat ik nu heel even off topic ben :shhh: )
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door avdb55 »

@EricH
Waarom zou je de airco aan willen zetten door naar 18 °C te schakelen? (tenzij dat dat de gewenste temperatuur is)
Het grote voordeel van cimate control is nu juist dat je - zodra je eenmaal de juiste temperatuurstand gevonden hebt - overal vanaf kunt blijven. En ja, we hebben hier op het forum al vastgesteld dat de temperatuuraanduiding indicatief is.
Met de knop AC bepaal je of je de compressor wel of niet wilt laten inschakelen. Mijn ervaring is dat je bij de meeste auto´s al vanaf een buitentemperatuur hoger dan 14 °C - in combinatie met wat zonne-instraling - blij bent dat er een koeling in het systeem zit.
Of de compressor in onze Cappies een eenvoudige aan/uit is danwel of deze cyclusgestuurd is (afhankelijk van de koelingsbehoefte schakelt het systeem de compressor voortdurend aan/uit) danwel er een variabele compressor opzit weet ik helaas niet. Zal de volgende keer eens beter onder de motorkap kijken.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Axel57 »

De dealer had een soort flyer liggen waarop dacht ik 1750 of 1799 stond voor verlenging garantie en onderhoud voor 5 jaar.

Dat zat voor mij in het all-in-one pakket.

APK is dan maar een keer ( na 4 jaar) en kost nooit meer dan een paar tientjes.

Volgens mij kun je in de Captur de airco niet handmatig aanzetten alleen uitzetten dan gaat dat lampje branden dacht ik.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Grad »

Volgens mij kan het op de volgende manier.
Als de airco op auto aanstaat op een bepaalde temperatuur draai je aan de knop van de ventilator, airco gaat dan van de automaat af en vervolgens kun je door de ventilator harder of zachter te laten blazen de temperatuur in de auto kouder maken.
knopje AC dient er volgen mij alleen voor om de airco uit te zetten.
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door mechanic »

Om stank en vervuiling te voorkomen is het altijd wijs de airco uit te schakelen ong 5min voor het einde van de rit. Pollenfilter jaarlijks vervangen heeft de voorkeur. Als het geen koolstof filter is kun je deze uitblazen en terugmonteren. De kosten zijn minimaal dus vervangen is beter. Dit voorkomt ook stank.
Echt reinigen pas bij overmatige stank nodig. Bij het opstarten van de airco ruik je altijd wel iets.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Eric H »

@Grad, ik denk dat jij goed zit met hoe het werkt, vanmiddag alles nog eens uit getest en kwam op hetzelfde uit.
@Mechanic, bedankt voor je uitleg.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Marguerite
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 589
Lid geworden op: 10 jul 2014 10:41
Actief als: particulier
Locatie: Delft

Re: Wat kost mijn eerste onderhoudsbeurt (1 jaar, 22k)

Bericht door Marguerite »

https://www.youtube.com/watch?v=4V6iGeyItPo

Het hoe en wat van de Renault servicebeurten...
Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht