Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek

Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Model/uitvoering : Laguna Coupe Initiale 3.5 v6 _
Bouwjaar : 2009_
Brandstof : benzine_
Mijn vrouw heeft deze auto toentertijd nieuw gekocht. Na ca 60k km was er sprake van een scheur in het motorblok en werd er keurig onder garantie een nieuw blok geplaatst.

Deze week, ca 70k km verder, stopte de auto er tijdens het rijden plots mee; zonder dat enig waarschuwingslampje oid was gaan branden. Zonder stuurbekrachtiging veilig in de berm kunnen sturen. Motor wilde niet meer starten; slechts de melding 'transmissie controleren'.

Bij de garage bleek dat de motor was vastgelopen. Bij demontage van de carterpan bleek er ijzerslijpsel in te zitten...

De motor is altijd bij de Renault dealer in onderhoud geweest; vorig jaar echter geswitched naar een 'Renault servicepunt' (als zodanig op de site van Renault vermeld). Nu blijkt dat die garage sinds kort geen servicepunt meer is.. (...)

Enfin; de auto is as-we-speak onderweg naar de dealer die de auto geleverd heeft. Vervolgens ben ik erg benieuwd hoe er met e.e.a. omgegaan wordt.

De auto was aangeschaft met verlengde fabrieksgarantie van 5 jaar; die is allicht inmiddels verlopen. Het komt me echter voor dat een voorval als dit, bij een volgens het boekje onderhouden auto, niet mag voorkomen bij een km stand van ca 120k. Laat staan als de motor slechts 70k gelopen heeft.

Als gezegd: ik moet nog horen hoe Renault hierop zal reageren, maar om beter beslagen te ijs te komen ben ik erg benieuwd of andere wellicht een vergelijkbare ervaring hebben (en hoe dat is verlopen). Elke tip of suggestie van harte welkom..

Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mechanic »

Garantie op garantie is vaak niet aan de orde,of in kleine mate.
Maar in een geval als deze zou rn zeker coulance moeten geven.
100% zal waarschijnlijk niet gebeuren,ben benieuwd wat de dealer zegt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ron2014
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jul 2014 20:59
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door ron2014 »

Heb je rechtsbijstand? Laat er dan een expert naar kijken. Die kan je onafhankelijk vertellen wat de oorzaak is. De dealer zal echt niet toegeven in geval van motorschade.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door DHL »

En waarom zou de dealer niet toegeven in geval van motorschade? Je moet gewoon afwachten wat er nu gezegd wordt. Zoals Mehanic zei is er misschien een tussenkomst van Renault. Ik zou niet op voorhand gaan dreigen met een expert of zo.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Mee eens. Sowieso vang je met stroop meer vliegen dan azijn. Maar je bent wel mede-afhankelijk van de servicegerichtheid van de dealer en daarbij helpt het om goed voorbereid te zijn.

In dat kader ook dit berichtje op dit forum. Daarnaast ben ik ook el even op zoek gegaan naar een evt ruilmotor; heb er zojuist een gevonden voor 2000 euro (hoop geld, maar een kwart van een nieuwe).

De dealer heeft overigens op voorhand al aangegeven foto's te zullen sturen naar Renault. Even afwachten dus.

Ik zal zeker hier laten weten hoe e.e.a. verloopt.

Laat onverlet dat ik me aanbevolen hou voor soortgelijke ervaringen.

Hopen dat we deze mooie dame op de weg kunnen houden!
laguna1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door RichTrip »

Het is wel dikke vette pech. Deze motoren staan over het algemeen genomen als zeer betrouwbaar te boek.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door DHL »

Inderdaad een mooie wagen. Zou jammer zijn mocht je die niet herstellen. Ik gok toch op een tussenkomst, allé ik hoop het sterk voor jou...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Je kunt je voorstellen dat, als een motor binnen 130.000 km tweemaal 'opgeblazen' blijkt ik niet echt een gevoel van 'betrouwbaar heb... :cry2:

Maar het zal wel aan de rijstijl van m'n vrouw liggen. :lol:

Intussen in ieder geval een aanbod voor een vervangende motor (73k gereden) ontvangen (2000 euro). De kans dat de dame het gaat overleven is al weer wat groter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Zuma
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 mar 2009 17:50

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Zuma »

Inderdaad vrij vreemd dat je 2 keer achterelkaar een kapotte 3.5 V6 hebt. Ik zou aandachtig vragen wat de oorzaak is. Misschien zit er iets in de toevoer naar de motor toe dat de boel vernaggelt.

Getypt met veegtelefoon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Zuma
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 mar 2009 17:50

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Zuma »

Ik bedoel het is wel typisch dat het iedere keer om de +/- 60K gebeurd

Getypt met veegtelefoon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

Deze motor is volgens mij de 3,5 v6 VQ35DE van Nissan. Zie deze link; https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_VQ_engineocht.
de Motor is erg betrouwbaar, 2x een defekte motor in de coupe lijkt op een gebrekkige koeling in die krappe motorruimte, maar dit is een "wild guess" van mij.
Ben wel heel benieuwd wat er als oorzaak uitkomt.
Succes met de vervanging.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Voor wie het interesseert zal ik hier vermelden hoe 'het proces' verder verloopt.

Let wel: ik wil dat niet doen vanuit 'bashing', maar wel 'ter leering ende vermaek'.

Actuele stand van zaken is dat de Renault dealer (Munsterhuis Almelo) terugkoppeling heeft gehad van Renault Nederland.
Renault Nederland geeft aan hier 'niets mee te doen' omdat:
a. het blok bij 60k km al onder garantie vervangen is
b. het laatste onderhoud bij een niet-Renault-dealer heeft plaatsgevonden.

Punt a is allicht klinkklare onzin en zou juist reden moeten zijn wél iets te doen
Punt b is eveneens onzin: betreffende garage (Stegehuis Vriezenveen) hebben we via de Renault-website als Renault-servicepunt gevonden. Inmiddels blijkt inderdaad dat ze daar nu niet meer op staan maar alle garagefacturen, inclusief de laatste van feb j.l. zijn op Renault briefpapier.

Ondertussen geeft Renault aan dat een vervangende, gereviseerde, motor 7500 euro kost; en materiaal en arbeidsloon voor inbouw 2500. Totaal 10.000 herstelkosten; ongeveer overeenkomstig de economische waarde van de auto.

Als gezegd: heb zelf een blok gevonden voor 2000; die 'andere garage' geeft aan graag te willen bijdragen aan een oplossing en wil voor 1000 euro inbouwen... Bovendien willen zij graag de oude motor nader onderzoeken om te weten wat nu de oorzaak is geweest. Want zij geven aan dat deze V6, die bijv ook in Espace ligt, juist bekend staat om betrouwbaarheid.

Terzijde: je zou verwachten dat juist de Renault-dealer cq Renault Nederland geïnteresseerd zouden zijn in de oorzaak maar de constatering dat de motor 'is vastgelopen' levert hen kennelijk voldoende informatie.

Soit:
Reanult zegt binnen tien dagen te zullen reageren. Ik heb aangegeven die termijn onnodig lang te vinden maar dat ik bereid ben twee dagen te wachten alvorens m'n advocaat in te schakelen... Dat laatste heeft vermoedelijk iets geholpen; er is inmiddels weer contact geweest tussen Renault NL en de Renault Dealer...

To be continued...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door de mon »

Sommige hoor ik stoeffen over long life motorolie ,zo'n 60 000 km rijden die daar mee. Er zit een klep in of naast bij de oliefilter. Die opent als't filter verstopt is. En dan een klein oliefiltertje bij sommigen(zeker diesel) ,ik vervang dat bij elke smering.
Maar telkens je de motor stil legt heb je condensatie die ook telkens vervuilt. Doe er nog te warme olietemp bij door ingepakte motor boven en onder en de smering/koeling mindert snel ,wordt onbetrouwbaar.
Voor lease geen grote zorg maar voor particulier ....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mariton
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 okt 2007 21:33

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mariton »

ff Max Verstappen bellen?
Heeft deze een turbo?
Dan waarschijnlijk een deel van een fanblad door de inlaat in de motor gekomen.
Verklaart het metaalslijpsel in het carter,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mechanic »

Deze motor heeft geen turbo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Update:

De oorzaak is nog steeds niet bekend omdat er nog steeds volstrekt geen onderzoek naar gedaan is.

Desalniettemin houdt Renault hetzelfde standpunt: 'we doen er niets mee'....

Ergo: advocaat opgeschakeld, formele ingebrekestelling de deur uit. Even de reactietermijn afwachten. Verwacht daarvan gelijke uitkomst. Volgende stap is danwel geschillencommissie danwel rechter.

to be continued

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Zuma
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 mar 2009 17:50

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Zuma »

(Dubbele) Turbo aan die 3.5 V6 dan moet het hele onderstel en aandrijving verzwaard worden

Getypt met veegtelefoon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Zuma
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 mar 2009 17:50

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Zuma »

Vergat nog de ;-)

Getypt met veegtelefoon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Als je aan e motor in huidige staat een dubbelen trbo hangt zal er weinig veranderen vrees ik.. :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Als beloofd zou ik hier een update plaatsen zodra meer bekend.

Het is een langslepend proces, ondermeer omdat we e.e.a. eerst aan de geschillencommissie hebben willen voorleggen maar daar uiteindelijk niet ontvankelijk verklaard werden. Reden is dat de auto aanvankelijk vanuit werkgever is gekocht en gereden en pas later in privé overgenomen.

Dat laatste betekende vervolgens ook dat we niet de Renaultdealer aansprakelijk moesten stellen, maar Renault Nederland. Daarbij een beroep op non-conformiteit - met dien verstande dat daarbij dan de bewijslast bij ons ligt. Geen eenvoudige zaak.

Inmiddels is door een externe expertisebureau de motor geheel gedemonteerd en is er een duidelijke oorzaak vastgesteld.
WillemS schreef: Ben wel heel benieuwd wat er als oorzaak uitkomt.
De uitslag luidt:
" Dit motordefect is het gevolg van een productfout en kan niet worden gerelateerd aan onderhouds- of gebruiksomstandigheden"

meer uitgebreid:
"Naar aanleiding van het vervolgonderzoek is een duidelijk beeld ontstaan, waardoor er een blokkade van de motor is ontstaan. Doordat in de lagerkap en motorbehuizing de beide lagerschalen van het tweede hoofdlager over elkaar zijn gaan draaien, kon de krukas niet meer vrij ronddraaien. De krukas heeft geklemd tussen het onderblok en de hoofdlagerkap. Door de wrijving welke hierdoor is ontstaan, is de onderste lagerschaal vastgelast op de kruktap.

Op zowel de hoofdlagers als de drijfstanglagers is een scheef schadebeeld zichtbaar, wat is veroorzaakt doordat de krukas niet geheel in lijn heeft gedraaid. In de motor zijn geen sporen aangetroffen, welke zouden zijn ontstaan als gevolg van een smeergebrek door een afname van de oliekwantiteit en/of oliekwaliteit. Wij zijn van mening dat de schade aan de motor het gevolg is van een onjuiste uitlijning van de krukas in de motor. De schade is niet ontstaan als gevolg van gebruik of onjuist onderhoud en/of nalatigheid in onderhoud van het voertuig. Evenmin is er sprake van het gebruik van een niet-voorgeschreven oliesoort en oliekwaliteit.

In verband met de vervorming van de krukas en het meedraaien van de lagers in het onderblok is het niet meer mogelijk de huidige motor te reviseren. Het is noodzakelijk de huidige motor compleet te vervangen.
"

Enfin; deze conclusie wordt nu voorgelegd aan Renault Nederland. Ik heb de hoopvolle verwachting dat Renault haar standpunt op grond van deze duidelijke uitkomst zal herzien; zoniet dan zullen we de gang naar de rechter maken..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mechanic »

Uitslag is hoopvol,nu de reactie van rn afwachten.
Ondertussen staat de auto al een flinke poos stil..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Zuma
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 mar 2009 17:50

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Zuma »

OK onjuiste uitlijning van de krukas in de motor.... Dat kan dan alleen maar een fabricagefout zijn. Reken erop wel op dat Renault NL counterexpertise zal willen uitvoeren. Dat kost ze namelijk een stuk minder....

Getypt met veegtelefoon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Zuma schreef:Reken erop wel op dat Renault NL counterexpertise zal willen uitvoeren. Dat kost ze namelijk een stuk minder....
Dat ligt er allicht aan wat de uitkomst van die counterexpertise is.. ;).

Maar... die strategie was voorzien en renault is tevoren door de expert uitgenodigd het onderzoek gezamenlijk uit te voeren. Hun reactie is in het rapport opgenomen:
"Na overleg met de manager van de afdeling Techline kan ik u melden, dat er geen technisch medewerker bij uw onderzoek aanwezig zal zijn. Hij gaat ervan uit dat een en ander volledig en zorgvuldig gedocumenteerd wordt, zodat wij op basis van uw eindrapport onze conclusies kunnen trekken"

En dat eindrapport is inderdaad zeer gedetailleerd, incl foto's van onderdelen, olie-analyses etc.

Hoe vervelend de kwestie ook is: dit proces is ergens ook wel weer leerzaam en interessant. Nu slechts hopen dat Renault zich een beetje 'groots' op zal stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

Lagerschalen zijn plm.1@2mm. dik en hebben "keep" die voorkomt dat de schaal kan draaien waardoor de olie toevoer wordt geblokkeerd, er zit in het midden van de schaal een gat dat correspondeert met het oliekanaal in het blok. De schalen kunnen alleen verschuiven als de lagerkap loskomt door b.v. vergeten de kap juist vast te zetten.
Ik wens je veel sterkte toe bij de verdere afwikkeling.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

WillemS schreef:Lagerschalen zijn plm.1@2mm. dik en hebben "keep" die voorkomt dat de schaal kan draaien
Yep, in het rapport is sprake van "In de lagerkap troffen wij het restant van de blokkeernok van de onderste lagerschaal aan (foto 4). "

alsook "De krukas is, behoudens de tweede hoofdlagertap geheel intact. Er zijn geen gebreken aangetroffen in de olietoevoerleidingen. Het is duidelijk zichtbaar dat het tweede hoofdlager heeft meegedraaid in de motorbehuizing. Hierdoor is het niet meer mogelijk de motor te reviseren."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

Hans, de vraag die bij mij opkomt is; de 2e motor is dat een complete originele geweest of heeft de garage een nieuw blok opgebouwd met de nog bruikbare onderdelen van de 1e defekt geraakte motor. In het laatste geval "kan"het zijn dat die betreffende lagerkap "vergeten" is goed aan te trekken. Zoiets kan gebeuren als de betreffende monteur gestoord werd in zijn werkzaamheden.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Zuma
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 mar 2009 17:50

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Zuma »

Tsja vaak weet je dat niet als consument of erbij onderdelen van de oude motor op de vervangende motor zijn gezet. Men kan daar zelfs gewoon geen melding van maken. Wie kan of gaat dit nu visueel controleren? Alleen als alles nagelnieuw erin wordt gezet kan je dat misschien nog spotten. Maar zelden gaat alles nagelnieuw erin.

Getypt met veegtelefoon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mechanic »

Rn zal voor garantie niet overgaan voor revisie binnen de dealer organisatie. Maar een kaal motorblok leveren. Aanbouwdelen natuurlijk omzetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3871
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Renier »

Wat een verhaal. Hoop voor je dat je eruit komt met Renault NL.
Zoals ik het lees is jullie als eigenaar sowieso niets te verwijten.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

We zijn weer een maand verder, tijd voor een update:

Renault stelt nu 'niet uit te kunnen sluiten dat het een fabrikagefout is' (terwijl de expert letterlijk zegt dat dat wél het geval is).

De kosten van reparatie werden becijferd op een dikke 10.000 euro en Renault biedt aan daarvan de helft te betalen.

Ik heb vervolgens aangegeven te willen weten of daarbij sprake is van een nieuwe motor. In dat geval is een 'eigen bijdrage' immers verdedigbaar; de waarde van de auto zal daarmee immers stijgen. Maar bovendien aangegeven dat kosten van arbeidsloon e.d. logischerwijs voor rekening van Renault dienen te komen (daar heb ik immers geen voordeel van).

Reactie van Renault is dat het inderdaad een nieuwe motor betreft en dat zij inderdaad alsnog de kosten van arbeidsloon voor hun rekening willen nemen. Echter: gelijktijdig verhogen ze de totaal-factuur naar 12.000. Voor de motor wordt een bedrag van 9200 euro gerekend. De factuur voor mij zou uiteindelijk op 4905,- uitkomen.

An sich is dat laatste niet per se een onacceptabel voorstel. Maar er spelen twee andere zaken een rol:
a. de dagwaarde van de auto bedraagt ca 10.000. Daar ga je geen reparatie van 12.000 tegenaan gooien, dan zoek je naar goedkopere alternatieven. Volgens Renault zijn die er niet, volgens mij wel (zie verderop)
b. de kostencalculatie wekt, mede vanwege de verhoging met 2000 euro, de indruk dat sprake is van een coulance-sigaar uit eigen doos.

Ik ben zelf op zoek gegaan naar wat een vervangende motor zou kosten. In eerste instantie zoekend naar een gereviseerd model. Maar daarbij heb ik ontdekt dat Renault kennelijk 'overstock' van deze motor aan de handel verkoopt. Ik kan een compleet nieuwe motor uit overstock, met een jaar garantie, kopen voor 1100 euro. Ergo: Renault brengt 9200,- in rekening voor sec het motorblok, stellend dat er geen alternatief is maar verkoopt ondertussen datzelfde blok kennelijk aan de handel voor ca 10% van dat bedrag.

Links of rechtsom: Renault is niet bezig met het corrigeren van een door haar gemaakte fabricagefout maar met een strategie om hier zonder verdere kosten uit te komen cq zelfs op te verdienen. Dat kan ik met zakelijke pet op wel begrijpen, maar toont tegelijk hoe weinig serieus Renault haar klanten neemt.

Ik kan me voorstellen als je, bovenstaand lezend, een beetje het gevoel heb dat ik 'het onderste uit de kan' wil halen. Ik stel mezelf die vraag ook wel: ben ik nu aan het zeuren of de, terecht, mondige klant. Immers: zo'n fabrikant rekent er ook op dat je als klant op enig moment 'eieren voor je geld' kiest in plaats van vast te bijten in waar je recht op hebt.

Bottom line: de motor is, aantoonbaar, door een fout van Renault kapot gegaan; uitgangspunt moet zijn een oplossing te vinden die mij geen geld kost.
Ik draag die oplossing nu feitelijk zelf aan en vind dat Renault daar iets mee moet doen. Zoniet, dan zal ik de rechter vragen wat hij er van vindt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad met mijn 1e Espace(1985) waarvan de lak na 6 jaar laasjes begon te vertonen. Na het vormen van een groep eigenaren met dezelfde klachten bood Renalut Nederland een compromis aan. Bij de dealer kwam het overspuiten van de gehele wagen op 5.000 guldens waarvan ik de helft zou betalen. Tijdens het gesprek(ik kan op z'n kop lezen) zag ik dat een bedrag van 2.500 gulden stond vermeld voor het volledig overspuiten van een Espace. Eind van het verhaal was dat ik 1.250 ging betalen en nooit meer bij die dealer ben teruggeweest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mechanic »

Een keer een motor die defect raakt is al vervelend genoeg,twee keer is eigenlijk onacceptabel.
Aantoonbaar een fabricagefout zou imo beteken geheel kostenloos,echter is dit al de 2e keer. Hoe dat juridisch zit weet ik ook niet.
Mocht je fors bij moeten betalen weet je waar je goedkoper uit kunt zijn nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

WillemS schreef:Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad
Inderdaad heel vergelijkbaar. Met als verschil dat je allicht geen 'gereviseerde lak' kon kiezen en dus wel moest gaan voor opnieuw spuiten (waarvan je dan ook voordeel hebt). De overeenkomst is vooral dat Renault coulance doet voorkomen, maar je feitelijk de helft van de dubbele prijs wilde laten betalen.
mechanic schreef: Mocht je fors bij moeten betalen weet je waar je goedkoper uit kunt zijn nu.
Klopt. Als ik Renault helemaal 'links' liet liggen zou ik voor 2000 a 3000 euro zelf elders een nieuwe motor kunnen laten inbouwen; daar waar Renault spreekt over 12.000 euro met 'uit coulance' een eigen bijdrage van 5000. Vergelijkbaar met het gevalletje lakschade hierboven.
Maar het inmiddels ook een principepunt geworden. Renault is de oorzaak en Renault moet het maar oplossen. Bovendien kan ik ze dan ook aanspreken mocht het in tweede instantie toch niet in orde zijn (wat extra relevant is doordat de auto inmiddels een half jaar stil staat).

Ander principe-aspect is dat ik echt vind dat Renault uit eigen beweging in reeds veel eerdere fase zelf een initiatief had moeten nemen. In plaats van achter hun product cq klantrelatie te staan proberen ze gewoon uit hoe ver ze kunnen gaan.

Ik ga nu een voorstel doen waarbij ze een nieuwe motor plaatsen en ik, incl alle bijkomende kosten, een bedrag van 2500,- wil bijdragen; de helft van wat ze nu voorstellen. Dat voorstel zal ook m'n positie voor de rechter versterken, verwacht ik.

Maar ik vermoed dat het niet zover zal komen en dat Renault eieren voor z'n geld zal kiezen. To be continued..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

HansV, mijn dochter heeft een Espace4 type JKOF, de de 3,5liter motor daarvoor staat voor ca. 6.200, in de boeken (prijs van 2003).
Wellicht heb je hier iets aan.
Je kunt proberen eens bij een andere Renaultdealer te vragen voor hoeveel deze motor geprijsd staat in hun onderdelen systeem.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

WillemS schreef: Je kunt proberen eens bij een andere Renaultdealer te vragen voor hoeveel deze motor geprijsd staat in hun onderdelen systeem.
Dat was allicht een prima suggestie. Maar helaas: daar blijkt het blok toch voor 7600,- ex BTW in het systeem te staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht