how to poetsen/onderhouden autovelgen

Winterklaar maken, handige trucjes om lastig zaken makkelijker te doen, dat soort dingen
Forumregels
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door tazjp »

Afbeelding

Stappenplan voor het reinigen van velgen
Hoe ga je te werk als je je autovelgen wil poetsen? Volg de volgende stappen...

1. Verwijder stof en vuil
Gebruik een tuinslang of hogedrukspuit om al het vuil en stof van je velgen te spuiten. Wrijf vervolgens elk zichtbaar deel van de velgen droog. Hoe ingewikkelder het design van de velgen, hoe nauwkeuriger je moet poetsen.

Afbeelding

Waarom is het zo belangrijk dat je vuil en stof eerst grondig verwijderd van de velgen? Het poetsmiddel dat je gebruikt, zal zich anders mengen met de vuil- en stofdeeltjes en zo de velgen beschadigen.

2. Ken je velg
Zorg ervoor dat je weet uit welke materialen je velgen samengesteld zijn en behandel ze met het gepaste reinigingsmiddel. Als je het verkeerde poetsmiddel gebruikt dan riskeer je het uitzicht van je velgen voorgoed te beschadigen.

3. Gebruik een kwalitatief reinigingsmiddel
Verzeker je ervan dat je een kwalitatief reinigingsmiddel uitkiest voor je velgen. Pols ook eens bij anderen als je vindt dat de velgen van hun wagen er uitstekend uitzien. Of informeer je bij je garagehouder. In ieder geval blijken velgenreinigers die verkocht worden aan spotprijzen een navenant resultaat op te leveren.

4. Reinig je velgen
Eens je de juiste velgenreiniger gevonden hebt, kan je ze beginnen poetsen. Gebruik een zachte poetsdoek of een speciale velgenborstel - een zachte borstel, al dan niet voorzien van een smallere top zodat je alle kleine openingen gemakkelijk kan bereiken.

Afbeelding

Breng het reinigingsmiddel vervolgens aan in ronddraaiende bewegingen. Concentreer je daarbij telkens op een stukje in plaats van de hele velg in een keer te willen behandelen. Zo worden je velgen volledig bedekt met een dun en gelijkmatig laagje velgenreiniger.

5. Verwijder de velgenreiniger
Ten slotte verwijder je de velgenreiniger met een schone doek door dezelfde ronddraaiende bewegingen te maken waarmee je het product hebt aangebracht.

Zorg ervoor dat dat er geen resten van het product achterblijven, wax je velg voor een schitterend resultaat.

Tips voor het reinigen van velgen
ik rond dit artikel af met enkele tips en weetjes omtrent het poetsen van autovelgen:

Poets je velgen nooit in direct zonlicht. De velgenreiniger kan zich dan chemisch vastzetten in de velgen.
Je hoeft niet per se een specifiek reinigingsproduct voor velgen te gebruiken. Met een ovenreinigingsmiddel of remmenreiniger kan het ook. Zorg er in dat laatste geval wel voor dat de remmenreiniger niet in contact komt met de lak van je wagen. Laat beide producten enkele minuten inwerken en boen het er vervolgens af.
Zijn je velgen ontzettend vuil en ziet het ernaar uit dat je er enkele uren zoet mee bent? Demonteer dan een autoband en leg deze op 2 houten latjes die voorkomen dat je de band en velg beschadigt.
Lees de gebruiksaanwijzing van het reinigingsmiddel en volg de aanwijzingen nauwgezet om schade aan de velgen te voorkomen. Bij sommige agressieve reinigingsmiddelen volstaat droogwrijven niet en moet je een tuinslang gebruiken om het product grondig af te spoelen. Anders riskeer je dat het product de de toplaag van de velg aantast en dat er witte vlekjes achterblijven.
Draag wegwerphandschoenen als je met agressieve reinigingsproducten werkt.
Eventueel kan je een beschermingsmiddel gebruiken voor velgen. Als je dit na reiniging van de velgen aanbrengt, voorkomt hij dat de ze al te snel weer vuil worden.
Ook een waxlaagje aanbrengen na het poetsen van de velgen behoort tot het onderhoud en houd je velg mooi.
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2666
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door Pleiades »

Ah geweldig!
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door Meganieker »

Velgenborstel zou ik persoonlijk niet gebruiken op ALU of op gespoten velgen, hier krijg je Swirls oftewel krassen van !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
tazjp
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 78
Lid geworden op: 27 jul 2010 01:16
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door tazjp »

Velgenborstel zou ik persoonlijk niet gebruiken op ALU of op gespoten velgen, hier krijg je Swirls oftewel krassen van !
als je de juiste velgenborstel hebt, krijg je geen swirls.

als je deze hebt Afbeeldingkrijg je geen swirls.

hier de eigenschappen van de borstel Dit unieke gereedschap kan de moeilijkste schoonmaaktaken aan en is erg bestand tegen de chemische effecten van krachtige reinigingsproducten. De borstel heeft geen metalen onderdelen, maakt geen krassen en mag gebruikt worden op gelakte of met kunststof afgewerkte wielen en op alle onderdelen in de motorruimte. Zelfs bij intensief gebruik vervormt de kop van de borstel niet.
waar vuil zit, zit geen glans


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

williams clio
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jan 2011 14:17
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door williams clio »

Heb nog een vraag betreffende het verwijderen van remstof op de calipers.
Probeer dit altijd te verwijderen met velgenreiniger, maar dit werkt niet naar mijn tevredenheid.
Kan iemand hiervoor een oplossing aandragen.

Alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door Ebber »

Mijn velgen zijn altijd brandschoon of het nu mijn winterset is of zomerset.
Gewoon bijhouden met wassen daarmee heb ik nog nooit problemen gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door CPTR »

Zelf ben ik zeer tevreden over dat merkloze spul van de Action, geen geld ook :D . 't Stinkt alleen...

Opspuiten, met een kwastje in de moeilijke hoekjes smeren en met ruim water afspoelen. Prachtig resultaat.

Ik zorg er wel voor dat 't niet op m'n schijven terecht komt.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ebber
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jan 2011 19:19
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door Ebber »

scenic schreef:Ik zorg er wel voor dat 't niet op m'n schijven terecht komt.
Maakt niet zo veel uit hoor die lichte aanslag die het achterlaat is na 1 keer remmen al weg.
Is hetzelfde als je wat roestvorming hebt op je schijven na een paar dagen stil gestaan te hebben in de regen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

-stijn-
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mar 2013 12:42
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door -stijn- »

Voor mijn velgen gebruik ik het volgende:

- was handschoen meguair's
- Glossworkz Shampoo
- ez velgenborstel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door Hans C »

Een eenvoudige manier om velgen proper te maken, is ze inwrijven met bruine zeep pasta. Een nachtje laten "trekken" en de dag erop met de hoge druk afspuiten. Als er een witte film achter blijft, gewoon met dreft oid wassen en spoelen.
Deze methode is zeer geschikt voor velgen die lekker zwart zijn van het remstof en moeilijke patronen.
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fred_S
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:42
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door Fred_S »

Oud topic maar toch, spuit de velgen in met Dasty van de Wibra en laat dit een minuut intrekken, daarna met een spons en veel water af sponzen en na zemen. Doe dit al jaren zo en werkt beter als al die zeep speciaal voor velgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



moniquevos
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2021 21:43
Actief als: particulier

Re: how to poetsen/onderhouden autovelgen

Bericht door moniquevos »

Leuk om deze stappen te delen. Bij mij was het onderhouden van de velgen mis gegaan. Tijdens de voorbehandeling had ik bij mijn spaakwielen een hogedrukspuit gebruikt, waardoor het water de velgbasis had bereikt. Er ontstond roest daar. Gebruiken jullie liever een borstel met harde, stugge haren of een flexibele velgenborstel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht