Melding Oliedruk defect Modus

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mhusken
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2014 13:16
Actief als: particulier

Melding Oliedruk defect Modus

Bericht door mhusken »

Ik word gek...

Heb ongeveer 5 maanden geleden een Modus 1.6-16v uit 2005 gekocht. Na 4 maanden tijdens een ochtendritje met koude motor, brandt het stop-symbool en krijg ik de melding 'oliedruk defect' in beeld. Auto aan de kant gezet, opnieuw gestart, weg en rijd weer als een tierelier. Oliepeil gecontroleerd, is prima. De volgende dag bij koude motor weer de melding 'oliedruk defect', is weer weg bij opnieuw starten maar dit herhaalt zich vaker (bij koude motor) en erger. Soms moet ik dan gas geven en start hij pas. Naar Renault geweest voor diagnose, blijkt de UPC onder de motorkap niet goed beschermd te zijn geweest voor vocht, omdat de parafan niet goed afgesloten is gemonteerd. Uitlezen van storing levert DF008 Multiplex netwerk melding op. Stekkers en bedrading rondom de UPC zijn gecorrodeerd en verbogen. Advies om eerst de bedrading te vervangen.

Toen ben ik daar maar gestopt, aangezien ze aangaven dat het wel eens flink in de papieren kon gaan lopen omdat ze niet wisten waar het schip zou gaan stranden. Terug naar de garage waar ik de auto gekocht had (flink eind rijden, 150km).
Daar hebben ze aan de hand van de diagnose de UPC gereinigd en de draden ook, gelijk daar de distributieriem vervangen, en alles zou weer paletti werken. Ze hadden de auto enkele dagen getest. Ik nam de auto mee, reed verder wel ok de storing kwam op dat moment niet in beeld. De volgende ochtend echter weer hetzelfde gezeur, 'oliedruk defect' en de motor was bijna niet aan te krijgen. Garage gebeld, 'nee meneer, we hebben 'm getest en werkend afgeleverd'..
Na paar keer zo geklooid te hebben, hem bij mijn lokale garage gezet. Die zoeken het in eerste instantie bij het oliefilter van de carterpan en de oliepomp, maar tot nu toe helaas nog geen succes..

Iemand van jullie misschien een idee naar dit mystery?

Alvast bedankt!

Groeten Michiel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Bericht door RichTrip »

Dit soort storingen zijn op afstand vrijwel niet te beoordelen. Diagnose van de dealer lijkt de juiste, maar vervanging biedt inderdaad geen garantie. Het zijn inderdaad dure reparaties daar een kabelboom aardig lang en uitgebreid kan zijn.
Het is niet zelden zelfs een soort van economische total-loss mocht ook de UPC defect zijn.
Het gevolg is dat de verkopende partij met lapmiddelen probeert de auto te 'repareren'. Indien er garantie in het spel is, dan het bedrijf verzoeken de auto te repareren. Lokale garage lijkt zich te veel op de melding zelf te richten zonder zich te verdiepen in de achterliggende oorzaak.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mhusken
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2014 13:16
Actief als: particulier

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Bericht door mhusken »

Thnx voor uw reactie RichTrip, tsja op economische total-loss zit ik natuurlijk niet te wachten, hopelijk draait het daar niet op uit. Ik vind het gewoon vreemd dat het euvel alleen met koude start optreedt. Eenmaal warm gedraaid start de auto probleemloos en draait de motor goed. En altijd dezelfde melding. Van een computer die ontregelt is, zou ik meerdere vreemde meldingen of storingen verwachten.

Gr. Michiel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Bericht door WillemS »

Zo'n door vocht en corrosie ontstane storing is idd vaak lastig te vinden, maar kontrole van de oliedruk is goed te doen.
Daarmee sluit je gebrekkige smering in ieder geval uit. Deze storingen veranderen vaak in de loop van koud naar warm door uitzetting/krimpen van verbindingen c.q. stekkers e.d. Als er geen kabelbreuken zijn dan kan de oplossing zijn alle stekkers 1 voor 1 los te halen en te reinigen en evt. de verbindingen wat strakker te laten klemmen. Dit is een tijd rovende klus.
Er zijn chemische middelen voor om de kontakten te reinigen, daarna wel inspuiten met vaseline.
Succes.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mhusken
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2014 13:16
Actief als: particulier

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Bericht door mhusken »

Bedankt voor uw reactie WillemS, ik zal vragen of de garage daar ook naar kijkt!

Gr. Michiel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mhusken
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2014 13:16
Actief als: particulier

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Bericht door mhusken »

Inmiddels ben ik bij de vierde garage beland, de derde kwam er na een maand (!) nog niet uit..
De laatste heeft alles nogmaals vanaf begin goed nagekeken, UPC en bedrading/zekeringkast schoon en droog.
Daar hebben ze de oliedrukschakelaar vervangen, de waarde hiervan fluctueerde nogal.. ik rij er inmiddels een paar dagen mee en het gaat prima. Schakelaar kostte een tientje! Garage had het in een dag opgelost. Ik zal het maar niet hebben over de onderzoekskosten van de andere garages :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Bericht door kaleido 1 »

Echt waar , daar begin je toch mee pffff.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Melding Oliedruk defect Modus

Bericht door WillemS »

Fijn dat het is opgelost. Je weet nu tenminste ook bij welke garage je moet zijn !!
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht