Motorolie?

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Motorolie?

Bericht door Verwijderd 18239 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@M.N.:
Als het goed is heb je van je dealer ook een aantal A4's gehad met de onderhoudsintervallen/schema en daar staan tevens de voorgeschreven vloeistoffen op vermeld zoals kwaliteit en dikte motorolie, kwaliteit remvloeistof en kwaliteit koelvloeistof.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Motorolie?

Bericht door avdb55 »

@DHL:
Het is echt beter om bij een tekort aan koelvloeistof gewoon water bij te vullen dan zo maar een willekeurige koelvloeistof van onbekende samenstelling of herkomst. Met het bijvullen van water (zelfs als dat "schoon" slootwater is) is het enige risico een verdunning met een verhoging van het vriespunt als resultaat. Nou daar heb je reserve genoeg. Je dealer kan dat compenseren door het te dunnen mengsel gedeeltelijk af te tappen en bij te vullen met onverdunde koelvloeistof.
Als je bijgevuld hebt met een andere koelvloeistof kan dit ernstige gevolgen hebben voor de corrosie-inhibitoren. Er zijn verschillende systemen van corrosie-inhibitoren in gebruik en vaak bijten die elkaar. Resultaat: je moet volledig spoelen en opnieuw vullen. Je dealer wrijft zich al zijn handen bij het denken aan de rekening.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door M.N. »

Bedankt avdb55. Hier dacht ik ook aan.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door DHL »

Ja dat is correct, verschillende koelvloeistoffen mengen kan erg slecht zijn. Maar ik wou eigenlijk vooral zeggen dat koelvloeistof die een beetje te laag staat, niet direct een probleem hoeft te zijn. Je kan daar mee doorrijden en laten bijvullen in de garage. Mij is eigenlijk altijd gezegd dat water ook niet zo goed is, in geval van nood wel het beste.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gsus
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 137
Lid geworden op: 29 dec 2013 10:46
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Gsus »

Heb geregeld olie gepeild maar kreeg gister ineens "Olie bijvullen" op het display te zien. De peilstok gaf daarna ook veel te weinig olie aan. Dus maar naar de Praxis gereden (dealer was dicht) en daar een liter Mobil 10W40 gehaal dat er helemaal in kon.

Maar is dat niet een beetje vreemd? na 11000 km al zoveel olie verbruikt? Ik kan me niet herinneren dat ik de afgelopen 25 jaar olie heb hoeven bijvullen.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 14612

Re: Motorolie?

Bericht door Verwijderd 14612 »

Hmmm, er is op het forum vaker melding gemaakt van hoog (hoger) olieverbruik van de TCe120. 1 liter bijvullen op 11000 km valt uiteraard ruim binnen de vastgestelde normen, maar je komt het bij moderne motoren niet zo vaak tegen. Meestal kun je zonder bijvullen de onderhoudsintervallen (15K of 20K kilometers) wel halen.
Je schrijft dat je regelmatig peilt. Is het niveau dan niet/nauwelijks gedaald de periode hiervoor en is nu plotseling sprake van grote daling? Dan wordt het zaak de boel goed in de gaten te houden, want er kan een probleem/lekkage ontstaan zijn!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Brakb
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1288
Lid geworden op: 03 mar 2013 09:12
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Brakb »

@Gsus, naar de dealer gaan, wij hadden het ook en we moeten nu elke maand ff langs om te peilen.
RN weet hier inmiddels ook van.
Het mag niet , dit is teveel.
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Burg »

Ja, inderdaad. Mijn dealer heeft mij ook gevraagd het oliepeil en het daarbij gereden kilometers in de gaten te houden. Het aantal gereden kilometers is op het moment , schrik niet, van maximum tot minimum op de peilstok zo'n 5500 km.
Er is geen lekkage geconstateerd, dus puur overmatig verbruik. :cry2:
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gsus
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 137
Lid geworden op: 29 dec 2013 10:46
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Gsus »

Ja het leek me ook wat veel. Ik hou dit wel scherp in de gaten en zal idd ook de dealer laten peilen. Kunnen ze het zelf zien wat het verbruik is.
Hoop dat ik niet een olieboot heb gekocht. :( Pfff 2015... Dacht dat dit iets was uit de tijd van de Ford Cortina en Datsun Sunny.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Burg »

Het tussentijds peilen kun je gewoon zelf doen. Echter het bijvullen kan je beter door de dealer laten doen (tenzij het oliepeil te laag is natuurlijk), zodat zij kunnen constateren dat het echt zo is. Bovendien heb ik een My Renault + kaart.
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Motorolie?

Bericht door Huite »

Misschien dat dit verder helpt wat betreft het olieverbruik van TCe 120's?
http://www.captur-forum.de/board14-rena ... l%C3%A4rt/
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Leen
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2014 18:46
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Leen »

Mijn Captur 1.2 verbruikt vanaf het begin 1 liter olie per 5000km.
Software update gehad daarvoor, hielp niet.
Dealer is met endoscoop gaan kijken, nu blijkt dat er koolaanslag zit wat de olieschraapveren belemmerd om hun werk te doen.
Staat nu 32000km op, nieuw gekocht.
Wie heeft raad?
Mvg Leen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door TCe120ECD »

Mijn TCe 120 zou dan een uitzondering zijn? Tot nu toe zelf nooit olie bij hoeven vullen. 3 jaar oud en 21000 km. Enige wat ik zelf vul is de benzine tank en ruitenwisserreservoir :clap:
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ikke57
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jun 2014 11:43
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door ikke57 »

Leen schreef:Mijn Captur 1.2 verbruikt vanaf het begin 1 liter olie per 5000km.
Software update gehad daarvoor, hielp niet.
Dealer is met endoscoop gaan kijken, nu blijkt dat er koolaanslag zit wat de olieschraapveren belemmerd om hun werk te doen.
Staat nu 32000km op, nieuw gekocht.
Wie heeft raad?
Mvg Leen

Heb hetzelfde probleem gehad met mijn Captur1.2, dealer heeft na inspectie met een endoscoop kleppen en olieschraapveren gereinigd en het probleem schijnt nu opgelost. (Oplossing is door Renault Nederland aangedragen.) Sinds het reinigen ruim 5000 Km gereden en nagenoeg geen olieverbruik meer.
Auto is ruim 2 jaar oud (nieuw gekocht)en 53000 km gereden
besteld 02-05-2014 / Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City / R-link / Zwarte middenarm steun Geleverd 04-10-2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Paultje1965 »

De koolaanslag is ontstaan omdat er olie verbrand is. Dat is misschien gebeurd voordat de software update voor de oliepomp erop zat. Het probleem is nu dat die aanslag nog altijd ervoor zorgt dat de olieschraapveren hun werk niet goed doen. Ultieme oplossing zou zijn om de motor uit elkaar te halen en de olieschraapveren te vervangen. Dat zou ik persoonlijk nooit doen bij een verbruik van 1:5000. Tenzij de dealer het betaald :roll: Misschien helpt het om eens wat langere stukken te rijden en/of van die benzine met dat reinigende goedje erin. Misschien helpt het; kwaad kan het niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Motorolie?

Bericht door Huite »

Ja, zie ik net zoals Paultje 65.
Je dealer vriendelijk vragen of hij het probleem oplost.
Anders een klacht bij Renault NL deponeren.
Niet accepteren dus!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gogol
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 nov 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Gogol »

ikke57 schreef: Heb hetzelfde probleem gehad met mijn Captur1.2, dealer heeft na inspectie met een endoscoop kleppen en olieschraapveren gereinigd en het probleem schijnt nu opgelost. (Oplossing is door Renault Nederland aangedragen.) Sinds het reinigen ruim 5000 Km gereden en nagenoeg geen olieverbruik meer.
Auto is ruim 2 jaar oud (nieuw gekocht)en 53000 km gereden
In het tweede jaar kreeg ik ± 1,5 maand voor de onderhoudsbeurt een te lage oliestand. Mij werd geadviseerd om niet te wachten op onderhoudsbeurt en meteen Renault+ te nemen, zodat ik altijd olie kon laten bijvullen. Ik rijd ongeveer 7000-8000 km/jaar. Nog nooit meegemaakt dat ik olie moest bijvullen met andere auto's. Er is een notitie van gemaakt door de dealer. Gelukkig heb ik wel de verlengde garantie genomen en zal ik het bij een volgende keer zeker niet accepteren en de auto onder garantie laten repareren. Dank voor je bericht @ikke57.
Captur Helly Hansen 120 Tce
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door TCe120ECD »

Waarom wordt de motor van een nieuwe auto zo snel vervuild. Niet alle Capturs hebben last van overmatig olie verbruik (mijn Captur tot nu toe gelukkig niet). Komt het soms door het soort benzine die men tankt?
Ik heb van dag één af alleen Shell benzine bij de zelftank getankt. Wat/waar tanken jullie?
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Motorolie?

Bericht door Huite »

Geloof niet aan een relatie tussen een verhoogd olieverbruik en het merk van de gebruikte benzine! :snooty:
Bij de TCe 120 motoren van Renault is sprake geweest (?) van modellen met een te hoge oliedruk. Ook wat exemplaren met olielekkages via een niet goed afdichtende distributiedeksel. Maar dat heeft allemaal echt niets met het merk benzine te maken hoor.

Wij knallen al jaren alles in onze auto's wat goedkoop is en hebben nog nooit benzine gerelateerde problemen gehad.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Paultje1965 »

Het is eigenlijk andersom: de eerste Capturs (2013 - 2014?) hadden last van verhoogd olieverbruik. Dat bleek te liggen aan de oliepomp die wat teveel druk leverde. Aangezien dat ding elektronisch geregeld is kan softwarematig de druk gereduceerd worden. Dat is met een software update ook gebeurd. Ook bij de mijne. Blijkbaar is in sommige gevallen de update toch wat te laat gedaan. De overmatige hoeveelheid olie werd namelijk verbrand (waar moet het anders heen, tenzij op de grond?) en deze resten zorgen ervoor dat de zuigerveren niet meer optimaal kunnen afdichten.

Dat is misschien op te lossen door benzine met een sterk reinigend vermogen te gebruiken. Heel misschien.... Als de motor niet vuil is maakt het uiteraard niets uit wat voor benzine je erin kiept.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ikke57
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jun 2014 11:43
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door ikke57 »

Op 1 maart plaatste ik de reactie dat nav het reinigen van de kleppen en zuigerveren het overmatige olieverbruik opgelost was. Edoch vanmorgen kreeg ik plotseling weer de melding olie bijvullen. Toevallig stond ik net in de garage om banden te wisselen en de monteurs waren met stomheid geslagen want ze dachten dat het probleem opgelost was, er hoefde maar 1,8 liter bij.
Probleem blijkt dus weer terug. Ga nu zelf met n klacht richting RN met het verzoek om vervolgstappen bekend te maken.
besteld 02-05-2014 / Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City / R-link / Zwarte middenarm steun Geleverd 04-10-2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Paultje1965 »

Dat is slecht nieuws :cry: Hopelijk maakt RN er werk van want het klinkt als een serieus probleem. Volgens zit er nu niets anders meer op dan de motor open maken. Op hoeveel kilometer is die 1,8l olie verbruikt?

Bij mij is het inmiddels 7000km geleden dat ik de melding 'olie bijvullen' kreeg. Toen heeft de dealer de software van het dashboard (!) weer opnieuw geinstalleerd en heb ik de melding niet meer gezien. Als ze nu maar niet simpelweg de melding er uit geprogrammeerd hebben. Dat is natuurlijk ook een 'oplossing'. Durf haast niet te peilen maar ik moet het ook maar eens gaan doen. We hebben hier het gezegde dat 'alles wat naar olie en benzine stinkt' niet te vertrouwen is. Met uitzondering dan van Mechanic, die is bewezen betrouwbaar! :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motorolie?

Bericht door mechanic »

Stonk ik zo erg dan? :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Motorolie?

Bericht door FrankV »

Mijn Captur heeft nu 65.000 km gelopen, bij 40.000 km is de software update van de oliepomp uitgevoerd ivm bovenmatig olieverbruik. Melding "olie bijvullen" nooit gezien (ook niet daarvoor....). Deze week de 60.000 beurt laten doen, een paar weken daarvoor nog zelf olie gepeild, was prima in orde. Ook geen opmerking van de monteur gekregen. Ik ga er dus van uit dat bij mijn Captur het probleem opgelost is.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Paultje1965 »

@Frank: De software update die de druk van de oliepomp verlaagd zou het probleem met het olieverbruik moeten oplossen en doet dat meestal ook. In mijn geval kreeg ik, net na de aflevering, de melding 'olie bijvullen'. Omdat dit onder het rijden gebeurde is het waarschijnlijk een valse melding. Immers, tijdens het rijden klotst de olie door het blok en valt er niets te meten. Ze hebben dan ook de dashboard software opnieuw geinstalleerd en sindsdien is er niets meer op het scherm verschenen. De update voor het olieverbruik moet de mijne allang gehad hebben (hoop ik).

@Mechanic: Geen benzine, olie of andere luchtjes waargenomen. Vandaar ook natuurlijk die betrouwbaarheid :)

P.s. de mijne zojuist gepeild: alles goed! Phew! Wel ca. 2 cm boven maximum; geen idee waarom de dealer dat doet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Gl1800 »

Paultje1965 schreef:@Frank: De software update die de druk van de oliepomp verlaagd zou het probleem met het olieverbruik moeten oplossen en doet dat meestal ook. In mijn geval kreeg ik, net na de aflevering, de melding 'olie bijvullen'. Omdat dit onder het rijden gebeurde is het waarschijnlijk een valse melding. Immers, tijdens het rijden klotst de olie door het blok en valt er niets te meten. Ze hebben dan ook de dashboard software opnieuw geinstalleerd en sindsdien is er niets meer op het scherm verschenen. De update voor het olieverbruik moet de mijne allang gehad hebben (hoop ik).

@Mechanic: Geen benzine, olie of andere luchtjes waargenomen. Vandaar ook natuurlijk die betrouwbaarheid :)

P.s. de mijne zojuist gepeild: alles goed! Phew! Wel ca. 2 cm boven maximum; geen idee waarom de dealer dat doet.

Ik verbaas me toch wel heel erg over jouw uitleg, ik denk dat je met alle respect erg weinig verstand van auto's hebt.
Zie dit als een positief bedoelde waarschuwing naar jou aub.
Dat het oliepeil niet gemeten kan worden omdat het heen en weer klotst is echt de grootste onzin.
Niet het oliepeil wordt nl gemeten maar de oliedruk als het peil te laag is dan daalt de druk en als die onder het vereiste minimum komt gaat jouw olieDRUK lampje branden, als je dan nog even doorrijdt draait je motor in de soep

Als jouw dealer het oliepeil 2 cm te hoog afvult ( wat ik me niet kan voorstellen) is dit ook een monteur die geen verstand van motoren heeft. Dit is echt heel slecht voor de motor. Hierdoor wordt het olieverbuik alleen maar in de hand gewerkt en gaan jouw olie keerringen lekken als je pech hebt.
Heb je geen lekke koppaking vraag ik me af, als je olipeil te hoog is kan er nl ook koelwater in je carter zitten en stijgt het oliepeil omdat er koelwater bij inzit.
Ik zou die 2 cm er maar snel uit laten halen en of laten controleren op een lekke koppaking.
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motorolie?

Bericht door mechanic »

Zo heel gek is de uitleg van Paul niet,al zal dit bij de captur wellicht al anders zijn.
Zoiezo bij eerdere modellen zat er buiten een peilstok ook een electronsche peilstok in het carter welke ook enkel het peil meet en dat naar het tellerpaneel doorgeeft.
De oliedruk wordt daarnaast dmv een drukschakelaar gemeten.
Oliepeil 2cm boven maximum bij een koude motor lijkt me ook rede even terug te gaan naar de garage om wat olie af te laten/uit te zuigen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Paultje1965 »

Inderdaad, ik heb eigenlijk (bijna) nergens verstand van. Ben ik achter gekomen toen ik mijn kentekenverlichting wilde vervangen :) Wat ik wel weet is dat het bericht 'olie bijvullen' niet van de oliedruksensor komt maar van het oliepeil. Er is dus een elektronische peilstok, net als in veel andere Franse auto's. Best fijn eigenlijk want om er achter te komen dat je oliepeil te laag is via de oliedruk is een beetje laat.
Dat de dealer teveel vult bevestigd eigenlijk alleen mijn mening over de dealer. Toen ik vorige keer terug kwam met die melding 'olie bijvullen' terwijl er nog genoeg inzat hebben ze, zoals geschreven, de software opnieuw geladen. Daarna zullen ze, voor de zekerheid, ook maar een flinke scheut olie erbij hebben gedaan anders zou die zeikerd (ik dus) weer terug komen binnen de garantietermijn. (Met een beetje geluk kunnen ze daarna alsnog wat aan me verdienen met nieuwe keerringen :twisted: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motorolie?

Bericht door mechanic »

Gewoon even teruggaan,kleine moeite voor de dealer.
Mbt de kentekenverlivhting moet dat nu wel lukken toch :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Paultje1965 »

Ik denk dat ik dat zelf maar doe; kan ik gelijk even nieuwe olie erin doen. Kan nooit kwaad. Een paar liter 5W40 hoeft de kop niet te kosten.
Die kentekenverliching lukt nu maar is nu (hopelijk) nooit meer nodig, als het tenminste fatsoenlijke LEDs zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motorolie?

Bericht door mechanic »

Denk aan het oliefilter,en de carterplug(ring).
Vul het onderhoudsboekje ook in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Paultje1965 »

Oliefilter en ring voor de aftapplug worden uiteraard ook vervangen. Of ik het boekje ook ga invullen weet ik niet. Het is tenslotte maar een 'tussendoor' olieverversing. Meer onder het motto: Ik kan de extra olie niet afzuigen dus ik moet de aftapplug toch opendraaien dus dan maar gelijk nieuw erin. Nog niet nodig maar kwaad kan het ook niet. Kost me minder dan een dag vrij nemen om naar de dealer te gaan en heb ik nog nieuwe olie op de koop toe.

Maar goed, ik ben in ieder geval blij dat ik geen olieboot getroffen heb. De Captur (2013) van mijn ouders is daarvoor de deur uitgeschopt. Helaas was toen nog niets bekend van de update dus misschien had het nog goed kunnen komen. De dealer vond het niet erg want ze konden weer een nieuwe verkopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motorolie?

Bericht door mechanic »

Dealer was toch niet al te ver,wellicht op zaterdag oid even langsgaan. Als oliewissel nog niet nodig is wellicht slim,en scheelt weer wat eurie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Motorolie?

Bericht door Paultje1965 »

Doordeweeks gaat niet want de dealer zit wel redelijk dichtbij (15km) maar de verkeerde kant op. Zal eens informeren of het zaterdags kan. Zijn ze meestal niet zo gek op. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Het is natuurlijk wel een kleinigheidje. Komt wel goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motorolie?

Bericht door mechanic »

Daar zijn de zaterdagen voor bij de dealer,kleinigheidjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Motorolie?

Bericht door Huite »

Zou een erg slechte dealer zijn als hij je niet op zaterdag met een (door hemelf veroorzaakt probleempje helpt.
Wij doen vrijwel standaard het regulier onderhoud op zaterdagen omdat we door de week niet kunnen. Is geen enkel probleem.
Onze dealer heeft als motto dat hij nooit "nee" verkoopt en maakt dat ook al 14 jaar bij ons waar.
Wij nemen het ritje naar de dealer van plusminus 180 km dan ook graag op de koop toe!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in