TomTom kaartupdate.....

De R-Link zit in alle nieuwere Renaults. Lees hier waar anderen tegen aan lopen, of plaats zelf iets
Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Vanmiddag my Renault geopend. Onmiddellijk weer de mededeling dat er een update beschikbaar was. Aangeklikt - Mededeling dat de Update R-Link (verplicht) versie 11.319 voor stond. Aangeklikt - R-Link tool werd automatisch geactiveerd. DAARNA de SD-kaart in de sleuf, waarna in ongeveer 20 minuten de update op die kaart stond. Naar de auto. Motor NIET gestart. Op de aan/uitknop van de R-Link gedrukt. mededeling "geen kaart gevonden". Toen pas de SD-kaart aangebracht. Downloaden startte automatisch. Na 15 minuten alles op zwart -@#"!^*&-. Paar minuten gewacht en toen maar eerst eens op de aan/uitknop gedrukt. En O-WONDER, het proces ging gewoon verder. Na een minuut of 5 stond de boel er op. Hier en daar een vraag met "ja" beantwoord. Ook gebeurde er nog van alles, o.a. met een processor, maar dats ging allemaal volledig automatisch. De navigatie uit geprobeerd en het werkt vlekkeloos.
Je zou er gewoon weer lol in krijgen!!!!
De grote vooruitgang is dat je niet meer 20 minuten met een draaiende motor in de auto hoeft te zitten. Dat scheelt een hoop achterdochtig kijkende buren!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 451
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Theo-R-link »

We zitten hier in kaartupdate, maar volgens mij waren dat systeemupdates! En als het zwart wordt gewoon wachten. Gaat wel verder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

@cog
Het op zwart gaan is geen storing of zo, het systeem schakelt zichzelf na 15 minuten uit als het contact niet aan staat. Daarom bevelen ze aan om de update met draaiende motor uit te voeren dan voorkom je dat. Ik heb de update vandaag uitgevoerd en na 20 minuten was deze klaar. Nu is alleen de hamvraag wat is er verbeterd e.o. veranderd ik zie n.l. geen enkel verschil in het menu of wat dan ook.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

@wajime
In het begin kon je niet anders dan met een draaiende motor downloaden. Probeerde je het toch met de motor uit, dan viel inderdaad na 15 minuten alles uit en kon je opnieuw beginnen. In dat opzicht dus een hele verbetering. Alleen durf ik nog steeds niet aan het portier te zitten, want als je dat in het begin opende, kon je ook weer opnieuw beginnen. Ook heb ik het een keer mee gemaakt dat de hele update kwijt was en bleef.
Ja en wat is er nu verbetert? Dat weet je nooit. Het zou Renault sieren als daar info over verstrekt wordt. Heb je je al eens voor gesteld hoe alles gaat bij mensen die geen fora lezen of zelfs geen account hebben bij Renault?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Noudje
Lid
Lid
Posts in topic: 91
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 mar 2017 16:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Noudje »

@cog Gefeliciteerd ! Maar feitelijk staat Renault voor l*l als er op deze manier over gesproken wordt.
Captur II Intens E-tech Hybrid 145 - two-tone blanc nacré/ noir étoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

@Noudje Inderdaad, het is om te huilen. Vooral als je ziet hoe TomTom zelf updates aanbiedt. En voor welke prijs!!! Maar wie weet, ik blijf moed houden!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Het vervelende is dat de radio en de achteruitrijcamera ook in het r-link gebeuren verwerkt zijn , vergeleken met een losse tomtom is het peperduur als je het topmodel van tomtom koopt dan ben je €380,- kwijt(tomtom adviesprijs) en heb je lifetime kaartupdates en file info. Bij Renault ben je voor 3 jaar € 288,- kwijt en kost de Europakaart bij aanschaf ook nog eens €100,- Helaas is Renault daar niet uniek in er zijn automerken die helemaal geen updates aanbieden en waar je voor een nieuwe kaart €150,- mag af tikken.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Noudje
Lid
Lid
Posts in topic: 91
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 mar 2017 16:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Noudje »

Omdat de kaarten bij Renault behoorlijk achterlopen heb ik vooralsnog altijd een up to date TomTom Start 25 ( met lifetime updates) bij me die ik aansluit als ik naar bestemmingen rijdt waarvan ik weet dat ze aan grote veranderingen onderhevig zijn (geweest). Te gek voor woorden maar better safe than sorry.
Captur II Intens E-tech Hybrid 145 - two-tone blanc nacré/ noir étoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Noudje
Lid
Lid
Posts in topic: 91
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 mar 2017 16:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Noudje »

@wajime Het navigatie gebeuren is voor de meeste autofabrikanten een verdienmodel geworden. Helaas heb je als koper vaak geen keus, het navigatiesysteem zit ingebouwd. Toch verbaast het me, alhoewel ik weet dat het bij TomToM commercieel niet top gaat, dat TomTom zichzelf zo buitenspel gezet heeft mbt abonnementen, updates en dergelijke. Veel gebruikers van de R-Link leggen de schuld van het gebrek aan updates bij TomTom en niet bij Renault. Lang niet iedereen volgt bijv. dit Forum.
Captur II Intens E-tech Hybrid 145 - two-tone blanc nacré/ noir étoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Noudje
Lid
Lid
Posts in topic: 91
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 mar 2017 16:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Noudje »

Het blijft een wonderlijk gebeuren. Ik checkte Mijn producten in de R-Link Store. Tot gisterenavond stond daar niets vermeld. En vandaag: ziedaar, alle aangeschafte, geannuleerde en verlopen producten staan er (weer) keurig vermeld. Maar kan je producten die je niet meer hebt cq. verlopen zijn ook uit dat lijstje wissen ??
Captur II Intens E-tech Hybrid 145 - two-tone blanc nacré/ noir étoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

@Noudje Ik werd vandaag gebeld door mijn contactpersoon dat het "mijn Producten" tabblad weer werkte. Zojuist gecheckt en inderdaad bij mij werkt het ook weer. Dacht in eerste instantie dat het tabblad "mijn apps beheren" nu niet meer werkte maar het duurde alleen behoorlijk lang voordat er iets op het beeldscherm kwam. Weer een stap vooruit zullen we maar zeggen. Als ze nu de gebruiksvriendelijkheid van de website en de upgrades weten te verbeteren want dat is nog steeds iets waar je voor gestudeerd moet hebben. Overigens is het bij mij nog steeds zo dat de oude kaart een vinkje heeft en de nieuwe kaart niet, en in de auto staat bij mijn producten nog steeds dat er geen enkele kaart geïnstalleerd is terwijl ik nu toch al enige weken met v9.75 rijd. Dus ze hebben nog wel wat werk te doen, want perfect is het nog allemaal niet.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Wat ik overigens ook vreemd vind is dat poi's zijn gekoppeld aan safety camera's en dat je het vinkje niet kunt weghalen, alles is grijs behalve de kaarten.
safety camera's waarschuwingen zijn in Oostenrijk bijvoorbeeld verboden en het uitzetten in je systeem volstaat daar niet, het mag n.l. niet in de kaart aanwezig zijn en je kan daar behoorlijke boetes voor krijgen. En als je het wil uitvinken dan kan dat dus niet en als het wel zou kunnen dan ben je ook je poi's kwijt terwijl op een "losse"tomtom dit als apart bestand in de kaart aanwezig is. Het is ook vreemd dat je de stemmen ook niet kunt verwijderen die zijn ook allemaal grijs.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Noudje
Lid
Lid
Posts in topic: 91
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 mar 2017 16:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Noudje »

@wajime Ook m
Bij mij staat 1 kaart aangevinkt en 1 niet. De kleinste kaart is aangevinkt ( kaart met de minste Mb= Mo). Is dat bij jou ook zo ? Verder is het irritant dat je zo weinig kunt deleten. Ik gebruik (als het geluid aanstaat) maar 1 stem en ben niet geïnteresseerd in flitspalen in Moldavië. Maar misschien wordt het allemaal nog wel eens wat.
Captur II Intens E-tech Hybrid 145 - two-tone blanc nacré/ noir étoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

@Noudje Bij mij staat ook de kleinste tevens oudste aangevinkt.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



groen_duiven
lid
lid
Posts in topic: 75
Berichten: 134
Lid geworden op: 13 mei 2016 22:35
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door groen_duiven »

Dat zie ik al geruime tijd: de oude kaart is aangevinkt en de nieuwe (grotere) kaart is niet aangevinkt. Terwijl ik toch echt met de kaart 975 rij.
Alle andere opties op SD-kaart zijn grijs en kunnen niet uitgeschakeld worden.

Sinds 1 week heb ik in de R-Link store er ineens een SD-kaart van 1932 Mo er bij staan die voor 452 Mo gevuld is.
Kies ik voor beheren dat staat er één uitgevinkt item, namelijk Kaart van Europa (4.057,8 Mo)..
Geen idee wat dit nu weer is.


groen_duiven
Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique eco2 (met R-Link en achteruitrijcamera)
Applicatie: 11.346.3206684-8060 GPS: 2.18.911.318008
Kaart: Europe v11.05

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 451
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Theo-R-link »

Gelukkig moet ik nooit in Gent zijn, want met onze Rlink die een jaar achter loopt op Tomtom, zal het lang duren voor je daar de weg vindt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Noudje
Lid
Lid
Posts in topic: 91
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 mar 2017 16:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Noudje »

@Theo-Rlink Je weet niet wat je mist. Gent is een prachtige en levendige stad. Er er staan ook in België richtingaanwijzers voor als de Rlink navigatie het laat afweten :D
Captur II Intens E-tech Hybrid 145 - two-tone blanc nacré/ noir étoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

@Theo-R-Link: Al eens de route Brugge - Zeebrugge - Sluis (Nld) v.v. gereden??? Al heb je een super TomTom, dan nog heb je er niets aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



evx
Lid
Lid
Posts in topic: 27
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2014 09:40
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door evx »

Eerder het jaar kreeg ik van Renault Klant Relaties als antwoord dat als ik de Europa Map Service Update koop, ik alleen de kaart updates kan
downloaden die tijdens de looptijd uitkomen.

Na opnieuw contact met klant relaties, krijg ik vandaag als antwoord dat dit een gevolg van een fout was die inmiddels hersteld is.
Het zou nu mogelijk moeten zijn om bij aanschaf de update service, de laatst beschikbare kaart te downloaden (en niet te wachten tot de volgende update)

Wie heeft hier ervaring mee en heeft recent de update service gekocht en kon toen inderdaad europe 975 downloaden ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

Geen ervaring, maar ik ben wel heel benieuwd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Ik ook

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 56
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door TCe120ECD »

Nou breekt mijn klomp.
Ik dacht dat bij updates de versies worden aangegeven met v1.0 enz en bij SDkaarten met v975 enz.
Zie: details Map Update Service :
Renault sas
12-month subscription allowing until 4 updates
Versie: 1.0
Datum update: 08/03/2017
Type product: Mus
Vereiste ruimte: 0 Mo
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Dus...?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



KT797J
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 15
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2017 18:48
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door KT797J »

EVX, Ik heb in maart de updateservice gekocht, terwijl de v975 al uit was. Renault klantenservice gaf toen aan dat door een fout het niet mogelijk was om v975 te downloaden. Na 3 weken kreeg ik een berichtje dat de nieuwe kaart klaar stond en kon hem toen wel downloaden. Maar het betekent nog steeds dat je met een kaart rond rijd die bij TomTom al bijna 9 maanden oud is. Succes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



evx
Lid
Lid
Posts in topic: 27
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2014 09:40
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door evx »

Hi KT797J
Dank voor de update, goed om te weten dat het dus werkt.
Dat je dus idd 975 kan downloaden als je nu de update service koopt.
En ja 975 mag dan al oud zijn, maar toch altijd beter dan 960

Ik ga het de komende dagen proberen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

nela
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jan 2014 15:11
Actief als: particulier
Locatie: Ede

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door nela »

De kaart Europa V975 45 landen is de laatste update van 10-1-2017 en kaart Europa V986 25 landen is de laatste update van 10-11-2016. Dit vlgs de store van Renault.
Als TomTom een nieuwe versie uitgeeft duurt het maanden voor Renault dit heeft omgezet voor gebruik met de R link. Maw we lopen altijd achter tov TomTom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Ja Nela dat is al bekend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

Het kan dus, bedankt voor de info mensen! En ja, dat Renault hopeloos achter loopt tov TomTom , dat weten we al jaren. Daar zullen we het voorlopig mee moeten doen.
Zelf rijd ik nog steeds met v960 rond en daar heb ik nog altijd geen problemen mee ondervonden. Wel heb ik "here" en google maps" op de smartphone als reserve, dat wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Als ik het update overzicht bekijk dan komt er bij gemiddeld maar een keer in de maanden een kaart update.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

In de.... maanden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

sorry 9 maanden
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Ja en dan een update kopen voor max. 4x per jaar.
Hoe dan ook er is nog weinig veranderd in ruim 2 jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

En ook nog goed opletten of de "oude" versie niet weer opnieuw wordt aangeboden als "nieuw". Van versie 960.7089 bijvoorbeeld was de datum update eerst 15 maart 2016 terwijl die opnieuw werd aangeboden met als datum update 19 november 2016. De vereiste ruimte was in beide gevallen exact dezelfde, namelijk 4.002,1 MO. Tja en dan word ik toch weer een tikkeltje argwanend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Volgens mij was dat omdat de versie 965 'mislukt' was. Die hebben ze er tussen uitgehaald dacht ik...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gerardb
Lid
Lid
Posts in topic: 19
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2015 10:45
Actief als: particulier

TomTom kaartupdate.....

Bericht door gerardb »

Hallo navigatie experts,
Ik hoop dat jullie een goed idee voor mij hebben met het volgende probleem. Ik heb in maart 2015 een nieuwe Captur gekocht met navigatie versie 9.30. Tijd voor een nieuwere versie dus. Maar jullie begrijpen het al: 'het updaten gaat mij niet lukken'. Wat ik fout doe weet ik niet maar als ik inlog op de R-Link site en ik ga vervolgens naar de afd. 'Kaarten' (https://.nl.rlinkstore.com/store/productlist/9/Navigatie$0020kaarten#) en klik op Europa kaart 45 landen dan blijft het oorverdovend stil. m.a.w. ik kan klikken wat ik wil maar kom niet verder. Dus dacht ik dan maar een paar euri's meer betalen en een complete SD-kaart kopen. Maar ook dat is niet zo eenvoudig! Ik heb er eentje gevonden op de webshop van VKV maar dan is het versie 9.65 van 05/2016 (volgens de site). Prijs € 112,51. Die prijs vind ik nog niet zo erg maar de versie vind ik wel een beetje oud. Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen? Bij voorkeur een voor-geïnstalleerde SD-kaart. En dan wel graag versie 9.75 natuurlijk. Reacties worden zeer op prijs gesteld. vr.gr. Gerard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

@Jurjo: Volgens mij is niet v960, maar v955 er tussen uit gehaald. In ieder geval had ik met v955 grote problemen en op een gegeven moment kregen wij het aanbod om v960 te downloaden. GRATIS nog wel, maar dat duurde niet lang.
@Gerard: De link die je noemt wordt bij mij door Safari niet gevonden. Zelf ga ik altijd via myRenault naar de updates en dat lukte gisteren nog wel, al heb ik niets gedownload. Versie 975 is ook niet echt nieuw meer. De datum update is 10 januari 2017. Als ik het een beetje in schat, komt er binnen een paar maanden een nieuwe versie uit. Dat kan dus, zoals ik hier boven meldde, opnieuw v975 zijn, maar het is ook wel mogelijk dat er echt een nieuwere versie aan geboden wordt. (Niet echt nieuw zoals bij TomTom, maar daar hebben we al genoeg over gediscussieer!) Mocht je nog even kunnen wachten met de aanschaf, dan zou ik dat doen. Intussen kun je via jouw account kijken of het downloaden wel lukt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht