Terugloop Accu

Plaats reactie

Topic author
Sandra68
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2017 19:54
Actief als: professional

Terugloop Accu

Bericht door Sandra68 »

Beste Zoe-rijders

Graag zou ik 100% elektrisch gaan rijden, dus ik hou de ontwikkelingen op dat gebied een beetje in de gaten. Ik zal vooral zakelijk rijden en ik werk in het hele land. De actieradius was van de betaalbare auto's was steeds te beperkt (de Tesla ging boven mijn budget). En ik wil eigenlijk 220-250 in een streep kunnen rijden, zonder laden. Nu lijkt dat wel te kunnen met de nieuwste Zoe, al het niet al te koud is... en hoeveel dagen per jaar is het nu echt koud...?
Maar, als de capaciteit van de accu terugloopt, naar de genoemde 66% (koop) of 75% (huur) dan wordt het toch wel wat magertjes, zeker omdat snelladen niet snel kan als de accu nog maar voor 30% vol is. Ik probeer dus wat meer zekerheid te krijgen over hoe de accu zich houdt. Een Tesla rijder gaf aan dat zijn accu (na 40.000) niet merkbaar minder is geworden, maar ik meen dat daar een andere techniek of type batterij in zit.

Wat is jullie ervaring, hoe houdt die batterij zich? Of wat zou je ervan mogen verwachten?
Wat is nu het verschil tussen de batterij van de Zoe en de Tesla, zijn ze wel of niet te vergelijken?

Ben erg benieuwd naar jullie kennis en ervaringen!

Hartelijke groet,
Sandra

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Terugloop Accu

Bericht door GertjanVB »

Hoi Sandra, dat gaat best lukken. 66% duurt wel een flink aantal jaren, als het al zover zou komen. In het draadje batterij-gezondheid-meten kun je een indruk krijgen wat je met een 22kWh batterij kunt verwachten.

Deze cijfers zijn over de Teslacijfers gelegd en die presteert beter. De oorzaak ligt (waarschijnlijk) in de batterijgrootte en daarmee wordt het aantal keren helemaal leeg en helemaal vol beperkt, wat blijkbaar goed is voor de levensduur. Dat gezegd hebbende zal de 40 kWh door dit fenomeen beter presteren dan de 22 kWh batterij. Daarnaast lijkt Renault bij het snelladen heel voorzichtig te zijn met deze 40 kWh batterij. De vooruitzichten lijken goed voor de levensduur. Enig voorbehoud is toch op zijn plaats aangezien die grotere capaciteit behaald is binnen hetzelfde volume van het batterijpakket. Dat doet wat met de temperatuurhuishouding. We gaan er vanuit dat Renault daar goed over heeft nagedacht (zie de opmerking over het snelladen) zodat dit geen nadelige gevolgen voor de levensduur zal hebben.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sandra68
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2017 19:54
Actief als: professional

Re: Terugloop Accu

Bericht door Sandra68 »

Dank je wel GertjanVB, dat draadje biedt inderdaad de ervaringen die ik zoek!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Terugloop Accu

Bericht door werikw »

De accu van mijn Zoe is na 35000 km nog 81%

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Terugloop Accu

Bericht door OlafH »

91% na 88.000 km
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Terugloop Accu

Bericht door VanAssen »

90% na 82700 km.
Zou Renault c.q. LG dit verwacht hebben? :think:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Terugloop Accu

Bericht door OlafH »

Slechter worden ze er niet van met de huuraccu's...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Terugloop Accu

Bericht door zoe2goe »

VanAssen schreef:90% na 82700 km.
Zou Renault c.q. LG dit verwacht hebben? :think:
Uit die presentatie van die Japanse kerel bleek dat ze ruim over de 200.000 km verwachten, gemiddeld (zegt dus niks over een individuele batterij) voordat ze vervangen moeten worden. En ook dat de verslechtering langzamer gaat naarmate deze lager is.
Ik vind het bepaalt geen slechte waarde (90% @ 82700); ik sta op 84% @50000, en ik ben meen ik een middenmoter.
OlafH schreef:Slechter worden ze er niet van met de huuraccu's...
Want? Ik heb eens uitgerekend dat ik een kleine 7 jaar huur moet betalen voordat ik de retail waarde heb betaald. Natuurlijk zijn de kosten geen retail, maar er is wel serieus veel geld uitgegeven aan die batterij-pakketten.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Terugloop Accu

Bericht door OlafH »

Het was een reactie op VanAssen. Als ze verwacht hadden dat de accus minder lang meegingen zijn ze nu spekkoper. En je kunt beter met distributieprijzen rekenen...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Terugloop Accu

Bericht door VanAssen »

Ik ben zelf niet zo van het tot op de laatste cent uitrekenen of koop of huur, maar vind de prestatie van de accu's vele male beter dan verwacht toen wij aan de Zoe begonnen in 2013.
Eigenlijk hadden we geen idee van wat te verwachten eigenlijk.

Nu na dik 3 jaar met de 22 kWh accubakje onder die van ons en de aantal kilometers versus 90% SoH, sjapo LG / Renault. :thumb:

Heb de meeste kilometers kunnen rijden op de gratis stroom van onze (extra) zonnepanelen en zeker voor een niet geringe deel van de werkgever.
De accuhuur heb ik hier behoorlijk mee kunnen verrekenen, dus de pure km prijs op basis van energie, "mwah niet schlecht".
Daar komt natuurlijk bij geen wegenbelasting in al die tijd.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Terugloop Accu

Bericht door OlafH »

Mijn punt gaat ook niet over jouw kosten hoor...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Terugloop Accu

Bericht door werikw »

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om 80000 km te rijden en dan de accu nog op 90%?

Dan doe ik het erg slecht met 35000 km 81%

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Terugloop Accu

Bericht door GertjanVB »

batterij-gezondheid-meten lezen
Samengevat:
  • niet elke dag aan het stroom en vol laden (plan je behoefte en je laadbeurten)
  • helemaal leeg rijden vermijden, in ieder geval niet te vaak (achter elkaar) doen
  • helemaal vol laden vermijden (is beter, niet funest)
  • af en toe een snellaadkuurtje, wat variatie in de laadsnelheden
  • niet vol of leeg in extreme temperaturen (kou en hitte) langere tijd laten staan
Voor de rest zou ik me niet te veel zorgen maken. De terugval zou moeten afvlakken en met 85% na ruim 70.000km (20km minder bereik) kom ik nog steeds overal en op het eind zit het vangnet van vervanging bij 75%. Vervanging betreft overigens vervanging van bepaalde cellen of modules, niet de gehele batterij. Je zou je kunnen voorstellen dat je bij lagere SoH zelf al eerder zou willen besluiten om je batterij te onderhouden, wellicht gaatje in de markt, de ZOE is per slot van rekening ontworpen voor Quick Drop.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Terugloop Accu

Bericht door VanAssen »

Manier van laden goed samen gevat, ik herken ons er wel in.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Terugloop Accu

Bericht door VanAssen »

OlafH schreef:Mijn punt gaat ook niet over jouw kosten hoor...
Snap ik. :wink:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Terugloop Accu

Bericht door OlafH »

Bij mij gaat bovenstaande niet op, ik ga "slecht" om met de accu en heb nog immer 91% bij 89.000 km. Dus GertJans lijstje is bij mij als volgt:
  • Dagelijks laad ik minimaal 1 x volledig vol
  • Meerdere keren per week rijd ik hem zo leeg dat k het nummer van Renault Route Service al bij de hand heb.
  • Dagelijks gaat hij tot 100% vol
  • Wel veel variatie in opladen. Waar het kan aan de 22 of 43 kWh en waar het niet kan 8 of 11. Lager komt bijna niet voor.
  • Zowel in de zomer als winter zet ik de auto 's avonds volledig geladen weg.
Ik begrijp dat dit gedrag helemaal tegen de theorie in gaat hoe je met een accu moet omgaan, maar met mijn inzet van de Zoe heb ik geen keuze. Ik heb ofwel ongelooflijk geluk met een top-batterij, ofwel valt het wel mee wat de effecten zijn van "slecht" zorgen voor de accu, ofwel Renault heeft de laad intelligentie zo goed op orde dat dit gebruik geen invloed meer heeft.
Oh ja, en ik zet ook altijd bij het laden de Eco stand aan om de accu zo warm mogelijk te laten worden, zodat het laden zo lang mogelijk op hoge snelheid plaatsvindt.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Terugloop Accu

Bericht door GertjanVB »

Je moet idd het gebruik laten prevaleren boven beschermen van de batterij. Maar als je de keuze hebt...
Dat is de achtergrond van de "niet elke dag 100% vol" opmerking. Met 85% vol en de volgende dag een klein ritje voor de boeg, hoeft ZOE niet aan de stroom. Een nachtje in de kou is ook geen probleem, negatieve effecten zijn meer te verwachten bij een weekje in de vrieskou oid.
Het blijkt dat veelvuldig grote afstanden juist beter uitpakt voor de batterij, zoals OlafH aangeeft. Anderen, waaronder MartijnEV, hebben ook dergelijke ervaringen.
Onze ZOE heeft de eerste jaren dagelijks aan het thuislaadpunt (lage spanning) gehangen met 85% SoH tot gevolg. Op grote ritten met snelladers zie je dan soms een sprongetje in de SoH omhoog.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Terugloop Accu

Bericht door MartijnEV »

77000 km hier en nog 98% SOH
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Terugloop Accu

Bericht door Nivve »

Ik onderschrijf OlafH's ervaringen ook. Nu 76000km en nog iets van 98% [edit: hiermee bedoel ik dat ik ook niet het 'veilige gebruik' handhaaf, simpelweg omdat ik me dat vaak niet kan veroorloven]. Laatste betrouwbare meting 102% met CanZE, maar volgens mij is er nu echt een klein beetje af.
Ik denk dan ook dat OlafH en ik gewoon goed gefabriceerde accu's hebben, en dat sommigen gewoon minder geluk hebben daarin.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Terugloop Accu

Bericht door renault15.17 »

werikw schreef:Hoe krijgen jullie het voor elkaar om 80000 km te rijden en dan de accu nog op 90%?

Dan doe ik het erg slecht met 35000 km 81%
Mijn sterke vermoeden is dat de SOH bij nieuwe accu's/auto's sterk varieert. Daarom raadt ik iedereen aan bij aanschaf van zowel een nieuwe als gebruikte ZOE om dit te laten meten / opgeven. De eerste keer dat bij onze ZOE de SOH gemeten werd bij een beurt (ca. 20.000 km / 1 jaar) zaten wij ook al op 85%. Daarna is het nauwelijk nog gezakt, circa 82% nu (bij 76.000 km / 4 jaar en 3 maanden)
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Terugloop Accu

Bericht door RudyH »

Mijn Soh is was bij 41500km 85%.
Momenteel staat de Zoë bij de dealer en krijgt deze een nieuwe accu. Zal volgende week als de Zoë weer klaar is eens kijken wat de SOH is en welke km stand de accu aangeeft.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Garantie van de accu
    door C.I.A. » » in Algemeen Z.E.
    1 Reacties
    557 Weergaves
    Laatste bericht door Sordone
  • Renault Twizy accu
    door Wout-Seuren » » in Twizy
    0 Reacties
    400 Weergaves
    Laatste bericht door Wout-Seuren
  • Accu / electronica issues
    door djeen » » in Electronica
    2 Reacties
    98 Weergaves
    Laatste bericht door djeen
  • Accu overkopen - contact met Mobilize FS?
    door domipost » » in Algemeen Zoe
    3 Reacties
    412 Weergaves
    Laatste bericht door zoe2goe
  • ZE50 occasion prijs accu
    door ErmoZE50 » » in Algemeen Zoe
    1 Reacties
    395 Weergaves
    Laatste bericht door Mastah
  • 12V accu vervangen; onderhoudsschema en garantie
    door Mastah » » in Algemeen Zoe
    8 Reacties
    817 Weergaves
    Laatste bericht door Pleiades
  • Renault Zoe 2023 accu in spaarstand
    door Lantaarnpaal » » in Technische vragen Zoe
    0 Reacties
    146 Weergaves
    Laatste bericht door Lantaarnpaal