probleem koeling /temperatuurmeter

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
darky469
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2014 17:10
Actief als: particulier

probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door darky469 »

Help help, specifiek probleem zonder antwoorden of oplossingen.

Van mijn laggie 3.0 V6 24v wordt de motortemperatuur niet meer aangegeven op de meter. Meter komt vanuit ruststand (pinnetje) net in het 1ste streepje.
Daarnaast blijven de beide ventilators continue draaien zowel bij koude motor als warme.

Codes welke aangegeven worden m.b.v de clip van een bekende zijn,

DF001 BEDR. OPNAME ELEMENT KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR C0.1

Wat is reeds gedaan om te achterhalen wat het probleem is...

Nieuwe temperatuur sensor type 73276 speciaal voor de L7x 731 motor. Dit is geen orginele sensor
Nieuwe thermostaat
Nieuw relais
Nieuwe stekker

Verder is de hele kabelboom ontdaan van de afscherming en gecontroleerd op breuken of beschadigingen en daarna weer opnieuw ingetaped. Geen problemen gevonden.
De ECU is er uit geweest en ook daar zitten geen zichtbare problemen aan , geen corrosie of andere visuele problemen door eventuele waterschade of wat dan ook. Stekkers allemaal droog en netjes.

De temperatuur van de motor is gemiddeld 88 a 100 graden bedrijfstemperatuur. Koelvloeistof circuleerd perfect door systeem heen. Ook geen koelvloeistof verlies of andere rare symptonen.

Dealer informatie gevraagd, ook deze is niet bekend met het probleem en ik kan hem wel achterlaten voor het onderzoek , maar dat kost gemiddeld inclusief uitlezen en onderzoek afhankelijk van de benodigde uren minimaal 150 euro. Daarbij kunnen ze me niet garanderen dat ze binnen dit bedrag een oplossing hebben. Mochten ze de oplossing hebben, dan komen de onderdelen er nog bij, waarschijnlijk zullen ze zeggen ... ECU is defect. Vervangingskosten gemiddeld 600 euro exclusief programeren etc. Mijn vraag of het misschien de toch de temperatuursensor zou kunnen wezen, misschien andere waardes.. is geen geloof in door de daar aanwezige monteur.

Heb de waardes gemeten hiervan . Spanning 4 a 5 volt weerstand ongeveer tussen de 3000 en 3300 ohm bij gemeten temperatuur van ongeveer 27 graden. Let wel dit zijn niet echt realistische meetwaardes door gebrek aan goede apparatuur , maar benaderd denk ik redelijk de juiste waardes welke gesteld zijn voor de lag.

Dasboarddiagnose functie werkt de temperatuurmeter wel, tevens als ik de + van de stekker rechtstreeks verbindt met de - slaat de meter volledig uit.

Wie o wie kent dit probleem of heeft mogelijk een idee, ik zelf heb alles uitgeprobeerd en kom er niet meer mee verder.
Ter info , de motor loopt perfect, geen haperingen of andere gekke dingen merkbaar.

Hoop dat ik veel te response krijg op dit probleem. Ben al dagen bezig om een oplossing te vinden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door WillemS »

Zo te lezen is het toch een probleem met de bedrading. Bovendien worden de ventilatoren wel aangestuurd.
Denk dat je er niet zo gemakkelijk uitkomt zonder schema, en een belaste weerstandsmeting.
mvg WillemS
p.s. als de temperatuur stijgt zal de weerstand door de sensor moeten dalen, toch.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
darky469
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2014 17:10
Actief als: particulier

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door darky469 »

Hoi,

Dacht ook dat het aan bedrading lag , vandaar kabelboom volledig ontmanteld en nagekeken. Geen breuken of andere defecten aan bedrading kunnen ontdekken . Maar tot nu toe geen enkel resultaat.
Lijkt net of er een soort noodloopprogramma draait waardoor de ventilatoren continue draaien omdat de regelunit geen temperatuur waarkan nemen , of doorgeeft.

En ja hoe hoger de temperatuur hoe lager de weerstand wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door WillemS »

Een rotte bedrading is vaak niet te zien aan de buitenkant. Het materiaal is een alu/koper legering en rot van binnenuit, meestal door inkomend vocht of koelvloeistof.
meten is weten, gissen is missen.
SUC6
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
darky469
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2014 17:10
Actief als: particulier

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door darky469 »

Sorry vergeten te melden dat desbetreffende bedrading ook doorgemeten is, en daar zit probleem ook niet in. Dit bedoelde ik met nagekeken. Het is gewoon een heel vreemd probleem, waarvan ik zelf het vermoeden heb van de ecu waar blijkbaar dan alleen op dit schakelcircuit een storing inzit. Alle verdere schakelsignalen zijn blijkbaar in orde aangezien ik verder nergens geen storingen in heb zitten en de auto ook zonder merkbare problemen rijdt. Ben zelf best handig met reparatie etc, alleen kan verder niks bedenken meer bedenken wat er anders nog een mogelijke oorzaak kan wezen. Vandaar dat ik ook hier even het probleem voorleg.

Maar in iedergeval al wel vast bedankt voor meedenken :D

Groetjes mike

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



genkenaar
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2015 00:04
Actief als: particulier

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door genkenaar »

beste ik zit met hetzelfde probleem mijn renault laguna de temperatuur meter werkt niet en ventilator blijft draaien heb de sensor al verandert en zou graag willen weten hoe het probleem bij u is opgelost thanks :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
darky469
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2014 17:10
Actief als: particulier

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door darky469 »

Hoi mijn probleem lag in de ECU , deze heb ik uit elkaar gehaald en daar bleek een sluiting in de printplaat te zitten.
Er was een printbaan onderbroken waardoor er geen juist signaal meer verstuurd werd.
Deze baan heb ik weer verbonden met elkaar door er een dun draadje tussen te solderen en daarna werkte alles weer normaal.

Dit wil niet zeggen dat hetzelfde probleem bij jou gaande is. Ik ben er achter gekomen omdat er totaal geen logica was in het probleem. Heeft me veel hoofdpijn opgeleverd en niemand kon me vertellen wat de oplossing kon wezen, ook de garages niet. Uiteindelijk na alles vervangen te hebben wat een mogelijke oorzaak kon zijn toch maar de ECU uit elkaar gehaald en ja daar zat het probleem.

Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



genkenaar
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2015 00:04
Actief als: particulier

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door genkenaar »

oke hopen dat het daar aan ligt toch bedankt voor de snelle reactie mvg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Chefkee
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mar 2017 18:52
Actief als: particulier

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door Chefkee »

Dit probleem heb ik ook met mijn Laguna 2.2 dci uit 2004 zit de ecu voor onder de paravaan ? Zo niet zou je me kunnen vertellen wáar deze zit dan ga ik ook is kijken of daar het probleem zit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



EelcoH
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2016 15:36
Actief als: particulier

Re: probleem koeling /temperatuurmeter

Bericht door EelcoH »

Ik heb een vergelijkbaar probleem (Megane II CC 2004 K4M 760):
Probleem: de motor start en loopt goed maar na verloop van een minuut of twee slaat deze af. De fan blijft draaien vanaf het moment dat de stroom er op komt.
Mogelijke oorzaak: Ik ga er van uit dat de ECU geen goede informatie over de temperatuur van de motor krijgt en dat het afslaan uit zelfbescherming gebeurt (save mode). De thermostaat en watertemperatuursensor zijn beide vervangen.
Bij meting blijkt dat de connector van de watertemperatuursensor (aan de kabelboom) mogelijk geen contact naar aarde maakt. Ik wil de kabelboom naar de ECU doormeten maar ben nog op zoek naar de goede kleurcodes daarvan. Alles stuk voor stuk proberen is te onzeker.

De storingscode is PO115. De sensor is goed. Dus wellicht iets met de bekabeling.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht