15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Pimoso
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:04

15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door Pimoso »

Ik heb eindelijk de stap naar 15 inch gezet op mijn Kangoo type 1. Origineel zit er op de Kangoo 14 inch met smalle 165 bandjes. Deze slippen vaak door bij optrekken en remmen. De wielkasten waren niet gevuld en de velgjes ogen wat klein. De bandjes zijn verder vrij duur in vergelijking met 15 inch exemplaren. Opgesomd:

Origineel:

14 inch ET36 5,5J met daar op 165/70 R14 met een aangeraden Loadindex van 85.

Nu:

15 inch ET43 6,0J met daar op 185/60 R15 met een loadindex van 88 (zaten al op de velg)

De stalen 15 inch velgen zijn gewoon de standaard Megane/Scenic wielen, deze zijn zwart. Ik heb dus even 20 euro aan verf uitgegeven bij de Action en een middagje schuren. Ik ben erg blij met het resultaat zowel optisch als qua rijgedrag. Hij ligt veel stabieler op de weg, minder overhellen, veel meer grip. Het enige addertje onder het gras is dat deze velgen niet zonder meer passen. Het was even wat meetwerk maar uiteindelijk kwam ik uit op een spacer/spoorverbreder van 15 a 17mm. Je moet namelijk eerst de ET waarde terugbrengen naar 36 en dan nog 10mm naar buiten. Ik heb de 17mm genomen omdat ik die goedkoper kon vinden dan de 15mm. Dit samen met 40mm bouten, 45mm is te lang. Verder is deze maat 15 inch iets hoger dan de 14 inch, ik vind dat mooi maar je zou kunnen overwegen om een 55 serie band te monteren om bij dezelfde rolomtrek uit te komen, al geeft dat wel iets minder comfort. Maar de 60 serie kan er prima op dus. Het probleem qua passing zit bij de Kangoo achter ivm de wielophanging. Voor kun je heel veel kwijt, achter is het millimeterwerk. Lichtmetaal vind ik helemaal niks onder een Kangoo, vandaar staal. Ik wilde deze info graag met jullie delen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo was hij eerst:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door WillemS »

Nou de afwijking van de rolomtrek is 2,79% groter, volgens de eisen van de RDW is max. 2% toegestaan.
Let goed op dat je niet aan de snelheidslimieten gaat rijden want dan is kans op een prent groot.
50 op je teller is 51,4 in het eggie en 120 op dezelfde teller is 123,35 in het echt.
mvg Willems
p.s. verwacht ook een iets hoger brandstofverbruik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Pimoso
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:04

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door Pimoso »

Nou ik heb er al 600 kilometer mee gereden en de teller geeft nu eindelijk juist aan! 120 op de teller is ook echt 120 via de satelliet, de teller heeft standaard in alle auto's een afwijking naar boven. Aangezien die 2% regel voor de tellerafwijking is ingevoerd en niks te maken heeft met veiligheid boeit die regel mij niet. Als je nou extreem hogere banden gaat monteren zodat je remmen ineens ondermaats zijn en je stuurgedrag onveilig veranderd dan is dat een ander verhaal. Deze auto is nu juist veiliger gemaakt door deze aanpassing. Het iets hogere brandstofverbruik heb ik vooraf ingecalculeerd en prima te verantwoorden met een beter rijdende auto. Er zitten ook geen 14 inch wielen onder de nieuwere Kangoo´s en dat heeft een reden, anders waren ze wel bij die maat gebleven. Dat heeft ten dele te maken met de loadindex die voor de zwaardere kangoo anders te laag zou uitkomen, of je moet weer kneiterdure banden met verhoogde index gaan monteren. Ik ben kortom helemaal blij!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door WillemS »

Jij blij.
Ik meen dat die overstap van 14 naar 15" is gedaan om iets grotere remschijven te kunnen monteren.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door Harm »

Hallo Pimoso,

Staat 'm goed. Heb je al eens met volle belading gereden? Gaat het dan nog goed met de ruimte achter of loopt de band dan aan? Ben benieuwd. Verder zou ik je nog een afdekkapje in het midden van de velgen willen aanraden (zoals je oude velgen ook hadden), dan komt er niet zoveel troep in het naafgat, zeker in de winter.

Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Pimoso
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:04

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door Pimoso »

De eerste keer met volle belading goed opgelet en inderdaad over verkeersdrempels net iets aanlopen tegen de wielkastrand. Die heb ik daarop uitgeslepen, zo'n 5mm van de naar binnen gevouwen rand weggeslepen en tegen roest beschermd. Dit ging erg goed met een slijptol en schuurschijf met lamellen. Inmiddels al weer vele zware beladingen gehad en alles loopt mooi vrij. Het nadeel van een Kangoo hebben is dat je een graag geziene gast bent bij verhuizingen. Maar ik ben erg tevreden over het verbeterde weggedrag! Naafkapjes had ik besteld maar waren van zodanig slechte kwaliteit dat ze direct bij plaatsen afbraken. Achter zit de metalen naafkap er nog gewoon in onder de spacer, voor mag het open zijn geeft niet als daar vuil komt, zit origineel ook niets. Maar voor de afwerking zou het mooi zijn inderdaad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door Harm »

Tja dat euvel ken ik, geziene gast zijn bij verhuizingen... :D :lol:

Mooi dat het allemaal gelukt is met je banden en velgen.

groeten,
Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kangoofans
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2017 15:01
Actief als: particulier

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door Kangoofans »

Heb je voor ook spoorverbreders erop??
:dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Pimoso
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:04

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door Pimoso »

Ja zowel de voor als achteras voorzien van spoorverbreders. Ik rijd er nu nog steeds mee en bevalt erg goed.Heb nu ook een set megane velgen met winterbanden er bij. De hele verandering is echt een goede update van de auto geweest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Campdublanc
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2020 17:55
Actief als: particulier

Re: 15 inch stalen velgen gemonteerd op Kangoo I

Bericht door Campdublanc »

Hoi,

rij je nog steeds met deze Kangoo?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht