voorstoel Megane 1 ph2

Plaatwerk, uitdeuken, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

voorstoel Megane 1 ph2

Bericht door mpostma »

De voorstoel van mijn Megane begin steeds losser te zitten. Je kan de stoel nu bijna een cm op en neer kantelen. Het lijkt in het hoogte of kantel verstelmechamisme te zitten. Nu is de handle van de hoogteverstelling al kapot sinds ik de auto kocht (in 2010, toen met net iets meer dan 130.000 op de teller). De rails zelfs zitten gewooon goed vast op de bodem. Het is zo'n stoel:
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/6 ... 6184-4.jpg

Iemand bekend met een reparatiemethode of moet ik simpelweg een andere stoel erin zetten van de sloop? Ik neem aan dat je daarbij voorzichtig moet zijn ivm de ingebouwde zij airbags.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: voorstoel Megane 1 ph2

Bericht door mechanic »

Als je een andere stoel voor een leuke prijs met dezelfde stof kunt bemachtigen is dat wel de makkelijkste oplossing.
Stof omzetten kan natuurlijk ook,is alleen wat meer werk.
Anders deze stoel eens 'open maken' en zien wat er precies speling heeft.
Mbt airbag,accu polen los en evt 15min wachten kan er niks mis gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: voorstoel Megane 1 ph2

Bericht door mpostma »

Het is niet heel gecompliceerd om een andere stoel op de kop te tikken,maar wel vrij duur (ik gok met verzendkosten rond de 200 EUR). Maar als ze bijv. met de APK erover gaan zeuren, dan ben je wel vrij snel gedwongen om er wat aan te doen. Of wellicht simpelweg het hoogte of kantelmechanisme laten vastlassen. Ironisch is wel dat bij mijn ouders Renault 14 ooit ook al eens de voorstoel vervangen moest worden. Die klapte simpelweg eens achterover en viel niet meer terug te zetten. Toen waren er op de sloop alleen maar hele rechterstoelen te vinden (wel in het zelfde fijne oranje/zwarte blokjesmotief). De linkerstoelen waren allemaal al geroofd. Nja, dat kon gewoon, zat alleen de knop verkeerd voor het kantelen. van de rugleuning. Tegenwoordig gaat dat natuurlijk niet meer. Gordelgesp verkeerd om, airbag verkeerd om.

Het lijkt erop dat de meeste sloperijen hier (Zweden) dit soort Meganes direkt opknijpen, dus qua slooponderdelen houdt het ook al niet meer over.

Aangezien de auto vrijwel dagelijks door mijn vrouw gebruikt wordt, is het natuurlijk handiger als ik uit zou kunnen gaan van wat tips bij het repareren. Wellicht is het een bekend euvel. Of het is zoals met de meeste zaken in het interieur. Het is allemaal net stevig genoeg, maar het houdt niet over... en na 15 jaar, breekt er wel eens wat af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: voorstoel Megane 1 ph2

Bericht door mechanic »

Het beste is om eerst te kijken waar de speling zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: voorstoel Megane 1 ph2

Bericht door mechanic »

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Hoe het in Zweden zit met de regels weet ik niet,speling hier is iig geen probleem.
In onze polo brak laatst iets in de stoel,zat een stuk lekkerder en speling weg..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: voorstoel Megane 1 ph2

Bericht door mpostma »

Sja, het moet "deugdelijk" bevestigd zijn en "goed" vergrendeld kunnen worden. Niet echt harde normen. Maar je merkt het nu wel duídelijk. Het ergert mij in elk geval elke keer als ik in de auto ga zitten.

... Ik denk dat ik die stoel eruit trek en er eens onder kijk. Ik laat dan wel weten hoe dit is afgelopen. Net verhuisd, dus nog vol in de chaos en dat is niet zo heel handig om aan dit soort dingen te beginnen.

Het is niet alleen de rugleuning. Het is de hele stoel die je iets op en neer kan wippen (ong. 2 cm). Net alsof de voorste bevestiging los zit, maar dat is het dus niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16023
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: voorstoel Megane 1 ph2

Bericht door mechanic »

Deuglijk vast betekend met alle bouten en dat deze vast zitten.
Vergrendelen dat deze niet plots van positie veranderd,dat is met speling niet aan de orde.
Komt inderdaad wel vaak voor bij deze,en ook andere natuurlijk,type's. Meestal speling op de scharnierende delen van het stoelframe.
Betekend een ander frame,wat dit ook weer kan krijgen vooral bij gebruikt. Vastlassen is een goede optie,afhankelijk van waar beïnvloed dat de verstelmogelijkheden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mpostma
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 mar 2011 22:02
Actief als: particulier

Re: voorstoel Megane 1 ph2

Bericht door mpostma »

Gisteren ineens een plotselinge verslechtering. Ik kon de ruglenuning ineens wel 10 cm bewegen en het voorste deel rechts van de voorzitting bewoog mee.

Ik heb de stoel eruit getrokken (moet je wel de auto opkrikken om bij de moeren te komen, die onder de bodem vastzitten en behoorlijk roestig waren). Toen bleek 1 bout in een scharnierpunt van het hoogteverstellingsmechamisme eruit gevallen te zijn zijn. Dat was was uiteindelijk een simpele oplossing dus.

Nu voelt de stoel ook weer echt solide aan. Die bout moet al een tijd losgezeten hebben, zodanig dat een vulring niet meer op zijn plaats kon zitten. Wat de speling kan verklaren die ik eerder voelde.

Al met al een simpele fix dsu. Nu is alleen nog wel de handle van de hoogteverstelling kapot .Ik zou nog eens moeten kijken of die als los onderdeel verrvangen kan worden. Ik weet nu eindelijk wel hoe dat mechanisme werkt. Simpel en doeltreffend. IN dat opzicht is een Megane heerlijk.

Echt sloperijen hier in Zweden zijn ruk. Exemplaren waar je gewoon je spulletjes zelf uit de auto kan slopen zijn er nauwelijks. Meganes zag je behoorlijk veel hier en je zou denken dat nu ze massaal verdwijnen uit het straatbeeld, dat ze nog wel op de sloop te vinden meoten zijn, maar vermoedelijk worden er alleen maar wat onderdelen uitgehaald met hoge omloopsnelheid en daarna gelijk opgeknepen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scenic 3
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2017 14:39
Actief als: particulier

bestuurdersstoel megane cabrio 2002

Bericht door scenic 3 »

hallo,heeft er iemand een idee waar ik een bestuurderstoel in hoogte verstelbaar kan vinden ergens voor een megane cabrio van 2002.?
alle hulp is welkom
bedankt alvast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht