Slippende automaat EDC 120

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Slippende automaat EDC 120

Bericht door Buuh »

Hoi Captur"ders"

Onze Captur heeft al een tijdje last van - zoals ik het noem - een slippende koppeling. Met name vanuit bijna stilstand ( staat ie nog in de 2e versnelling ). Als ik gas geef slipt ie een eind weg. In een fractie komt de wagen niet weg. Zelfde probleem van 2 naar 3, bij gaspedaal goed indrukken. Nee.. niet plankgas.
De overige verzetten 3, 4, 5 en 6. Geen problemen.
Dealer zegt dat er niets aan de hand is. Ik vind van wel.

Ik ga in ieder geval binnenkort wéér richting de dealer. Dat zal de 4e keer zijn
Iemand met een 120 ECD ook dit probleem?
Uhh, kan een automaat eigenlijk wel slippen ? :fp:
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Paultje1965 »

Ik heb ook een EDC maar gelukkig hier geen last van. Aangezien een EDC een automaat is met een dubbele koppeling zou deze, neem ik aan, wel kunnen slippen. Als de computer of de servo (actuator) die de koppeling aanstuurt niet helemaal lekker is zou het kunnen dat de koppeling slipt. Het is tenslotte geen klassieke automaat met hydraulische koppelomvormer. Als het een mechanisch probleem is zou ik verwachten dat het in alle versnellingen voorkomt. Nu verdenk ik eerder de elektronica of de software.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Buuh »

@Paultje1965
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Dan ga ik in 1e instantie maar een software update eisen..
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door FrankV »

Ik ervaar geen slippende koppeling met de EDC bak in mijn Captur. Nu is het wel zo dat er af en toe een vertraging optreedt bij het schakelen, met name als je aan het afremmen bent en dan opeens weer wil doorrijden. De bak staat dan eigenlijk in de verkeerde versnelling en dan is de software/electronica niet snel genoeg. Misschien is dat wat je merkt.
Misschien dat een software update helpt, maar ik betwijfel het..... De EDC bak van de Captur staat nu eenmaal niet bekend als een 'snelheidsmonster'.

Bij een echt slippende koppeling moet je ervaren dat het toerental toeneemt terwijl de snelheid gelijk blijft. Dit is altijd zo bij een automaat met koppelomvormer, en dus niet bij "onze" EDC bak.
Bovendien zou je een slippende koppeling in iedere versnelling moeten merken (en met name de hogere versnellingen vanaf de 4e). Omdat de EDC bak in feite een dubbele bak is met ieder een aparte koppeling, zou je dat dus moeten merken in 1, 3 en 5 óf juist in 2, 4 en 6.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Buuh »

Nou Frank,
Bedankt voor je reactie.
Dat is inderdaad het geval. Bij het uitrollen en dan gelijk weer optrekken. Dan krijgt ie even de "bibbers" zal ik maar zeggen.
Vandaar dat mijn dealer natuurlijk zegt dat er niets mankeert.

Jammer dat dit zich voordoet bij zo'n fijne auto. De Captur rijdt in principe als een zonnetje.
Daarom erger ik me er aan als dit zich voordoet.
Eind deze maand, want dan heb ik de tijd, ga ik toch maar weer eens bedelen voor een software update.
Ik kom er op terug.
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Paultje1965 »

Als er een update is kan het nooit kwaad om die er op te zetten. Die worden tenslotte niet voor niets uitgebracht. Dit is mijn tweede auto met een DCT (of EDC zoals dat bij Renault heet). Mijn vorige was een Kia Cee'd 1.6GDi DCT en ik moet zeggen dat de automaat van Renault helemaal niet onder doet voor die van Kia. En dat was ook een fijne automaat. Misschien komt het omdat ik over het algemeen een rustige rijder ben of omdat ik al heel wat verschillende types automaat gehad heb maar Renault hoeft zich echt niet te schamen voor de EDC. Ik lees wel her en der dat die van VW nog beter zou zijn. Als je die dus gewend bent zou een EDC tegen kunnen vallen.
Ik heb wel eens een klassieke 4 traps automaat gehad in een Peugeot 406 en die had al kuren als je net tijdens een schakelmoment door een kuiltje in de weg reed.
Uiteraard zijn de EDC's zelflerende automaten dus ze kunnen zich bij verschillende rijstijlen ook weer anders gaan gedragen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Buuh »

6 februari j.l. heb ik een update beloofd.
Vandaag met monteur een stukje gereden. Nou vond ie opeens ( na 4 bezoeken ) dat er toch iets niet in de haak is met de automaatbak.
Er ging de goede man een lichtje branden toen ik zei dat de auto bij uitrollen en BIJNA stilstand ( ca. 12-14 km/uur op de teller ) nog steeds in de TWEEDE versnelling staat. Dat kan niet zei hij eerst. Bij uitrollen de hendel op MANUEEL ( dan zie je namelijk in welke versnelling de bak staat ) en inderdaad nog steeds in 2. Dat gaf bij hem de doorslag. Hierdoor krijg je het slippende koppelingsgevoel. Wellicht dat mensen met hetzelfde probleem dit ook eens uitproberen. ?

8:30 uur heb ik de Captur achtergelaten met - voor de 1e keer - een iets andere stemtoon :oops: . Zo iets van "zoek het nou maar uit, ik word er ziek van".
Het rijplezier in deze fijne auto wordt mij helemaal ontnomen door die @#$% automaat. In de 1e en 2e versnelling. 3,4,5 en 6 niets aan de hand.
Over een tijdje verloopt mijn garantie, en in dat geval kan ik uit eigen zak wie weet hoeveel euro's aftikken voor een nieuwe bak.
16:00 uur telefoon dat de Captur klaar is.
17:00 uur Dag meneer, u krijgt een NIEUWE automaat. Dat hebben wij met Renault Nederland voor u geregeld. Nou.. dat is mooi na 4 werkplaats bezoeken.
Maar niettemin ben ik hééél erg blij met die mededeling.
Nog geen afspraak kunnen maken omdat ie niet in voorraad is bij Renault.(!?) Zijn er dan zo veel EDC's die niet functioneren.
Update volgt.
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Paultje1965 »

Bedankt voor de update! Gelukkig wordt het dan nu eindelijk goed aangepakt :dance: Dat soort dingen wil je echt niet uit eigen zak betalen. De mijne is het eind van de week uit garantie maar de EDC doet het gelukkig prima. Hopelijk blijft dat zo!
Maar, als ik het goed begrijp is het probleem dus dat ie regelmatig niet naar zijn 1 gaat? De oorzaak is dus waarschijnlijk mechanisch en niet elektronisch anders zouden ze de bak niet hoeven vervangen. Ben toch zeer benieuwd wat er precies kapot is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door mechanic »

Het probleem is gemeld binnen de garantie periode,dus ook zonder oplossing hierna nog garantie.
Elk geval goed dat er actie komt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Adventure
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 feb 2017 17:10
Actief als: particulier
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Adventure »

Fijn dat er een oplossing komt met de automaat.!!
"Not all those who wander are lost"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Buuh »

Paultje1965 schreef:Bedankt voor de update! Gelukkig wordt het dan nu eindelijk goed aangepakt :dance: Dat soort dingen wil je echt niet uit eigen zak betalen. De mijne is het eind van de week uit garantie maar de EDC doet het gelukkig prima. Hopelijk blijft dat zo!
Maar, als ik het goed begrijp is het probleem dus dat ie regelmatig niet naar zijn 1 gaat? De oorzaak is dus waarschijnlijk mechanisch en niet elektronisch anders zouden ze de bak niet hoeven vervangen. Ben toch zeer benieuwd wat er precies kapot is.
Hij gaat wel altijd naar de 1, maar pas als ie helemaal stil staat. Volgens de monteur zou dat toch bij zeg 10-15 km/uur moeten gebeuren.
Vandaar dat de koppeling slipt bij het optrekken vanuit deze lage snelheid.
Althans: dat is het verhaal van de monteur. Ik heb er geen verstand van helaas.

Ik hoop inderdaad, dat jou EDC zijn werk blijft doen. Waarom niet? Incidentele problemen blijven toch.
Of het nou je auto betreft, of bijv. je TV. De een zweert bij merk A, de ander wil nooit meer merk A door slechte ervaring.
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Paultje1965 »

Gelukkig heb ik, tot op heden, geen slechte ervaringen met Renault. Ook niet met de 'beruchte' Laguna II (2.0 aut-LPG). VW heeft behoorlijk wat problemen gehad met hun DCT automaat. Het is natuurlijk ook wel een heel complex ding dus de kans dat er iets mis gaat is wel groter dan bij een klassieke automaat of een CVT. Renault lijkt in ieder geval minder problemen te hebben met hun EDC dan VW met de gelijksoortige DCT.
Behalve dat is de EDC naar, mijn smaak, ook best een fijne automaat. Goed vergelijkbaar met de DCT van Kia.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door TCe120ECD »

Bij mijn Cappie kwam al na 1000 km een nieuwe automaat erin. Bij optrekken maakte dat ding af en toe een hels lawaai, als schurend metaal. Eerst werd de software geupdate, toen de aandrijving verwisseld en uiteindelijk de automaat. Dat is alweer 21000 km geleden.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Paultje1965 »

Dat was wel heel erg snel. Mijn Captur zit nu op 43000km en de automaat doet het nog prima maar dat lijkt me ook niet meer dan normaal. 2-3 ton moet zo'n ding toch gewoon aan kunnen. Ik hoop dat jullie gewoon (nou ja; gewoon) exemplarische problemen hadden en dat er geen structurele problemen zijn.

Wel hier iets gevonden:

http://www.automaatrevisieamsterdam.nl/ ... -automaat/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Buuh »

Als beloofd een update.
Captur gisteren 13 april achtergelaten bij de dealer. 2 dagen zou voldoende zijn om de nieuwe automaat te vervangen...
Vandaag 14 april telefonisch bericht. Wat denken jullie??

"Goedemiddag. U kunt uw auto vandaag helaas niet komen halen.
Alles ingebouwd, alles zo ver klaar.
Uiteraard eerst test rijden. Uw auto is niet vooruit, maar ook niet achteruit in beweging te krijgen. Doet niets." Huh?? :fp:

De bij de bak geleverde software komt niet overeen met uw auto. Huh?? :discuss:
Bij RN de juiste software besteld, levertijd: 4-5 dagen.
Reken er maar op dat u uw auto pas na het volgende weekend ( = een dag of 10 ! ) weer in gebruik kunt nemen.
Shit !! Nou, dat moet dan maar. Kwil wel een fijn rijdende auto hebben.

Dan nog maar een week in de ruilauto ( Dacia MCV = station ) We zijn met de Captur wel heeeeel erg verwend als je hem vergelijkt met deze Dacia.
Wordt vervolgd.
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Paultje1965 »

Tjee, dat is pech hebben. Je zou toch zeggen dat Renault die software gewoon via het internet over kan sturen. Dat hoeft echt niet met een koerier. Ik heb zo'n vermoeden ze bij de dealer ook wel in de piepzak zitten. Het is tenslotte een complex ding zo'n Getrag DCT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Buuh »

Paultje1965 schreef:Tjee, dat is pech hebben. Je zou toch zeggen dat Renault die software gewoon via het internet over kan sturen. Dat hoeft echt niet met een koerier. Ik heb zo'n vermoeden ze bij de dealer ook wel in de piepzak zitten. Het is tenslotte een complex ding zo'n Getrag DCT.
Ja inderdaad, dat idee heb ik ook. Ik ben altijd een beetje wantrouwend in zo'n geval. Zou dat inderdaad de reden zijn, denk ik dan ?
Ik ben maar een leek op dat gebied. Ze kunnen mij van alles wijsmaken.
Maar aan de andere kant ga ik er van uit dat de dealer het beste met "ons" voor heeft.
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Paultje1965 »

Natuurlijk, in dit geval zijn jouw belangen gelijk aan die van de dealer. Ze willen er zo snel mogelijk vanaf en jij wil hem zo snel mogelijk weer terug. Ik denk wel dat ze een flinke slag om de arm houden vandaar ook dat ze waarschijnlijk zeggen dat het leveren van de software zo lang duurt. Enfin, als ze het niet voor elkaar krijgen blijft het wel hun probleem (of dat van RN). Gelukkig komt het meestal wel weer op zijn pootjes terecht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door borry52 »

Ik had anderhalf jaar geleden ongeveer hetzelfde probleem, als ik bijna stil stond en ik gaf gas hoorde ik "Krak" voor bij de aandrijving, net of de automaat te laat naar de eerste versnelling schakelde.
Naar de dealer gegaan en het laten horen en samen met een monteur een rondje gereden.
Volgens de computer gaf Renault-Nederland aan dat dit een bekend probleem was.
Er werd voorgesteld om een software update te doen en als dat niet zou helpen, om de automaat te vervangen.
Maandag de auto ingeleverd en woensdag terug met een nieuwe versnellingsbak.
Ik vond altijd dat hij best wel soepel schakelde, het kan aan mij liggen maar hij heeft nog nooit zo soepel geschakeld, deze nieuwe bak schakelt heel anders, opschakelen gaat veel soepeler, als je, met de oude bak, snel optrok voelde je dat hij van 1 naar 2 echt schakelde, met een schokje, dat is helemaal weg en de kick-down reageert ook veel sneller.
Ik moet zeggen dat mijn dealer, Munsterhuis in Enschede én RN nergens moeilijk over hebben gedaan en de zaak goed hebben opgelost.
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door CPTR »

Jammer te moeten lezen hier dat er toch wel problemen zijn met de Captur EDC.

Met mijn vorige Renault's, een Megáne Scénic (1999) en een Grand Scénic (2005), heb ik beiden voor dik geld de (traditionele) automaat moeten laten reviseren.

De Captur van mij (2014) heeft nu 72.000 km gelopen en schakelt verder erg goed, maar valt me wel 1 ding op in stilstand vanuit P:
- zet hem in D en rolt dan eerst een stukje naar achteren
- zet hem in R en rolt dan eerst een stukje naar voren

Is dit ook jullie ervaring?
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Eric H »

Mijn Captur TCE EDC automaat heeft het volgende en ben benieuwd of meerdere dit ook hebben.
Als ik even snel de invoegstrook wil nemen en het gaspedaal goed indruk dan maakt de motor eerst een erg lange tijd zeer hoge toeren alvorens over te schakelen, dit gebeurd bij meerdere versnellingen, dit is niet echt prettig invoegen, zeker niet als je een erg korte invoegstrook hebt. ( met de kickdown heet dit geloof ik )
Ook b.v buiten de bebouwde kom even snel gasgeven om in te halen geeft diezelfde hoge toeren.
Als ik dan zelf een fractie van 2sec wat gas terug neem en dan weer het gaspedaal intrap dan schakeld ie wel eerder door maar dit is natuurlijk niet echt prettig rijden zo.
Hebben alle captur automaten dit of zit er bij mij toch iets fout ?
Gr. E.H
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door FrankV »

Dit is inderdaad het 'kick-down' effect. Alle automaten hebben dat, en de Captur EDC dus ook. Niets mis mee. Als je de Eco stand gebruikt is dit effect iets minder heftig.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door borry52 »

@Eric H;
Mijn Captur deed dat ook, hij schakelde vrij laat in de kick-down.
Nadat ik, door andere oorzaak, een nieuwe versnellingsbak heb gekregen werkt de kick-down veel soepeler.
Als ik nu plotseling gas geef schakelt hij direct terug en dat werkt veel beter en prettiger.
Toen ik dit vertelde aan mij dealer, zij hij mij dat dit niet aan de nieuwe bak lag maar aan de software.
Er waren meerdere klachten geweest over dit geval en er is daarom een software update voor de automaat uitgebracht.
Het blijkt dan ze niet altijd de software updaten bij een onderhoudsbeurt maar alleen op advies van RN of als er specifieke klachten zijn.
Ik zou dit probleem aan de dealer voorleggen want het kan beter.
Bij mij is dit al een hele tijd geleden, 2015, zie een paar post’s terug in dit topic.
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door mechanic »

(Helaas) werkt rn op de door jou genoemde manier,evt beschikbare updates pas uitvoeren na klachten. Tenzij vanuit rn voorgeschreven,best dus bij een garage bezoek / onderhoud zelf aan te geven of er updates beschikbaar zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Eric H »

Top :thumb:
Bedankt voor jullie reacties, ik kan het allicht ruim voor de beurt aangeven.
Mijn Captur is dan 3 jaar en krijg ik ( weer ? ) onderhoudsbeurt B zie ik bij " Mijn Renault " staan. :think:
Ik zal het op mijn lijstje " gebreken " zetten in de hoop dat ze me een update mogen/kunnen geven, ik ga dit jaar weer 2500 km snelweg op dus zou het geweldig vinden mocht dit kunnen en dat het echt prettiger gaat rijden. :dance:
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door FrankV »

Wat borry52 beschrijft is volgens mij toch iets anders dan jij schreef. Je hebt over "zeer hoge toeren", dat betekent dat de bak teruggeschakeld heeft en je dus in een lagere versnelling rijdt.
Als je 'plotseling' (veel) vermogen vraagt, schakelt de bak terug en schakelt pas weer op bij veel hoger toerental dan 'normaal'. Even gas terugnemen doet de bak dan weer opschakelen, maar dan ben je ook wat vermogen kwijt. 't is maar wat je wil. Zoals ik al schreef, in de Eco stand schakelt de bak eerder op en ook de kick-down werkt wat trager. Ik weet niet of je deze stand gebruikt...
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Buuh »

Beste mensen,
We hebben onze Captur ingeruild voor een .... Kia Niro Hybrid Dynamic Line/.
Ongelofelijk heerlijke zuinige ( Hybrid ) auto.
Bedankt voor de reacties op mijn berichten ( automaat problemen )
Het gaat jullie goed met jullie Renault's
Onze 2e auto is nog steeds een Clio ( 2016 ). Naar volle tevredenheid overigens.
Adieu.
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Axel57 »

@Buu ook een hele mooie auto die Kia (jammer dat hij ca 10.000euro meer kost dan mijn Captur) zo'n hybride zouden ze ook van de Captur moeten hebben.

Lijkt me qua verbruik ook wel wat. Alleen voordat je de meerprijs hebt terugverdiend.....


Veel plecier ermee.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Slippende automaat EDC 120

Bericht door Eric H »

Eric H schreef:Mijn Captur TCE EDC automaat heeft het volgende en ben benieuwd of meerdere dit ook hebben.
Als ik even snel de invoegstrook wil nemen en het gaspedaal goed indruk dan maakt de motor eerst een erg lange tijd zeer hoge toeren alvorens over te schakelen, dit gebeurd bij meerdere versnellingen, dit is niet echt prettig invoegen, zeker niet als je een erg korte invoegstrook hebt. ( met de kickdown heet dit geloof ik )
Ook b.v buiten de bebouwde kom even snel gasgeven om in te halen geeft diezelfde hoge toeren.
Als ik dan zelf een fractie van 2sec wat gas terug neem en dan weer het gaspedaal intrap dan schakeld ie wel eerder door maar dit is natuurlijk niet echt prettig rijden zo.
Hebben alle captur automaten dit of zit er bij mij toch iets fout ?
Gr. E.H
Inmiddels heeft mijn Captur zijn jaarlijkse beurt weer gehad en had bovenstaande besproken en gevraagd of deze software update gedaan kon worden.
Toen ik de Captur weer ophaalde kreeg ik te horen dat de software update ook gedaan was.
Inmiddels zit ik op moment van dit te schrijven in Oostenrijk, ik heb heel wat inhaal en invoeg momenten gehad en ben echt super enthousiast, wat rijd de Captur nu beter zeg, bij het kickdown effect schakeld hij nu veel eerder over waardoor het toerental meteen niet steeds zo hoog wordt, even snel inhalen en invoegen op de duitse en oostenrijkse snelwegen gaat veel vlotter, deze software update heeft mijn Captur een super boost gegeven en een zeer blije Eigenaar en zoals ik in een vorig topic al heb aangegeven, de Captur met zijn 120 pk doet het nog altijd geweldig in de bergen, geen pass is hem te zwaar en ik merk dat ook na deze software update de Captur bij het dalen nog net wat langer op de motor blijft afremmen alvorens hij bij het dalen met een wat hogere snelheid toch gaat overschakelen.
En weer leuk te vermelden, ook na deze onderhoudsbeurt was mijn Captur weer geheel gewassen en zag er weer als nieuw uit :clap: :thumb:
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht