Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door Fientje »

Twee weken geleden ben ik met de '02 Mégane Break (met 1.6 16v/K4M motor en de 4-traps DP0 automaat) wat mooie bergpassen wezen rijden in Zwitserland en Italië :D O.a. de Splugen, Ofen, Umbrail, Stelvio, Gavia en het rondje om de Sella gedaan. Veel stukken redelijk steil :D

Nu wordt er vaak gezegd dat je in de bergen de motor "op toeren" moet houden en zodra je met plankgas moet gaan rijden zonder dat je echt versnelt je eigenlijk in een te hoge versnelling zit te rijden.

Bij deze motor lijkt de trekkracht pas vrij te komen tussen de 3500-4000rpm. Echter, in de bergen rij je vaak 30-70km/u en dan zit je of te hoog of te laag :? Het zit een beetje tussen de 1e en 2e versnelling in.

50km/u in de 2e versnelling is 2500rpm met ingeschakelde lock-up (standaard). Daar is weinig trekkracht, zelfs met plankgas versnelt hij bijna niet. En lichtelijk gas los en de snelheid daalt zelfs. Als ik het gas even loslaat en weer vloer wordt de lock-up uitgeschakeld en stijgt het toerental naar rond 3000, kleine verbetering maar alsnog vrijwel plankgas nodig en van wat ik heb begrepen wordt de koppelomvormer dan heet.

50km/u in de 1e versnelling heeft daarentegen erg veel trekkracht :) Maar de motor zit dan ook meteen op 5000rpm. En 60km/u is zo'n 5500. Dat is erg dicht tegen de toerenbegrenzer aan die rond 6250 zit. Er is geen rood gebied aangegeven op de toerenteller.

Bij het afdalen hetzelfde. In de 1e remt hij goed op de motor maar wel vaak in de 4500-5500rpm. In de 2e moet er erg vaak veel bijgeremd worden.

Wat is dan eigenlijk beter voor de motor/bak? Erg hoge toeren maken in de 1e of de keuze v/d automaat respecteren en in de 2e plankgas omhoog?


Het eigenaardige is ook dat de automaat standaard "een hekel" lijkt te hebben aan de 1e versnelling. Alleen wegrijden vanuit vrijwel stilstand doet 'ie in de 1e, als je al rolt blijft hij in de 2. Prima in Nederland. Maar na een haarspeldbocht weer steil optrekken blijft hij ook in de 2e zitten en zit je dus met plankgas vanaf 20-30km/u te versnellen :| Ik zette 'm dan vaak handmatig vast in de 1 en reed daarin door als ik wist dat er nog snel meer bochten volgden en het steil bleef. Motor zit dan tussen 5000-5500rpm, trekkracht genoeg, als je niet oplet trap je 'm zelfs zo in de begrenzer :o

Handmatig tussen de 1e en 2e schakelen kon ook, maar voelde niet fijn, de bak klapt heel erg door het grote verschil in toerental en is er duidelijk niet voor gemaakt. Is ook niet praktisch, want de 2 heeft pas een beetje trekkracht vanaf de 60, daaronder is het toerental te laag. Alleen als er een stuk 70 is zette ik 'm weer even door in de 2e.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door kaleido 1 »

Ik spreek uit ervaring , op de vlakke weg is deze combinatie prima , maar op steile stukken , bergen , is dit geen goed huwelijk.
Beter wat meer toeren dan te weinig , heeft ook met de motortemperatuur te maken , hogere toeren geeft een betere circulatie dus minder belasting/warmteontwikkeling .
Beter constant met een lage snelheid en wat hogere toeren omhoog , dan proberen sneller maar met lager toerental omhoog , dan blijven ze er maar achter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door Fientje »

Dat wordt in de 1e omhoog dan :)

Wel vreemd dat de automaat zelf niet terugschakelt naar de 1e. Bij de 3 en 4 schakelt hij wel altijd vanzelf terug als je ook maar iets meer gas moet geven, maar bij de 2 kan je 'm vloeren zonder terugschakelen. Alleen als je het pedaal heel snel in een keer vloert schakelt hij soms terug.

Het is een Frans product, je zou haast denken dat 'ie dan goed moet presteren in bergachtig gebied :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door nikk »

Een 4-bak automaat zoals de DP0 waarbij de 4 overdrive is heeft simpelweg wat te weinig smaken om altijd in het gewenste toerengebied te draaien. Je hebt eigenlijk maar 3 bruikbare verzetten beschikbaar in bergachtig gebied. De overdrive gebruik je, als je het goed doet, zelfs bergaf weinig omdat je ook wilt remmen op de motor.

Op de snelweg heuvel/berg op hou ik em in zijn 3 bij zo'n 110km/u. Zi je tegen de 4000 rpm en die snelheid kan ie dan goed vasthouden.
maximale koppel ligt dan ook tegen de 4000 rpm bij de K4M
Kijk meer naar het toerental dan naar de snelheid. Toeren zijn je vriend in de Bergen :->
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door Fientje »

De 4 werd inderdaad vrijwel nooit gebruikt in de bergen. De 3 (is dacht ik de prise-direct) eigenlijk ook niet omdat je ook bij afdalen meestal niet harder gaat dan 70-80, dan zit 'ie met de 2e juist in het toerengebeid met trekkracht/remmen op de motor.

Het lijkt me dat het misschien bruikbaarder was als de 2e een verhouding wat meer richting de 1 heeft gehad? Immers, ooit waren 4 versnellingen wèl voldoende, zelfs voor handbakken :P

Snelweghellingen gaat bij deze ook in de 3. Haalt hij prima 130 mee :) De 4 houdt snel op zodra er ook maar een klein beetje helling is.


Overigens is de 4 bij deze automaat wel "meer overdrive" dan de 5 bij de handbak-versie. Hij doet 100km/u met 2500rpm terwijl de handbak daarvoor iets meer toeren moet maken. Wat stiller, maar zorgt weer ervoor dat met een boedelbak erachter hij de 4 soms net niet kan gebruiken terwijl de handbak zuinig in de 5 kan...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door nikk »

Ja ooit was 4 versnellingen de standaard. Dat had ik nog op mijn MB 280E uit 1980. Kon je bij 50 km/u al in zijn 4 rijden. Tot 200...
Die had er nog wel twee verzetten bij kunnen gebruiken.

De 4 van de automaat is inderdaad langer dan de 5 van de handbak op de 16V Renault motoren uit deze periode. Mijn Laguna handbak draait bij 100 km/u in zijn 5 3000 toeren. Voor mij mede een reden om bij deze auto's voortaan voor een automaat te kiezen.
Verleden jaar met de Laguna naar Italie geweest, dit jaar met de Megane automaat naar Spanje. Laatstgenoemde draait aanzienlijk rustiger. Haalde ook gewoon een mooi verbruik van 1:15 met een volbepakte auto. Wat voor verbruik realiseer jij met de Megane?
Als je veel van een trekhaak gebruik maakt is de handbak mi ook de beter optie
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door Fientje »

Deze automaat doet ook 50 in de 4. Schakelt wel terug zodra je ook maar een klein beetje meer gas geeft of een klein beetje helling krijgt :P In theorie zou de 4 ophouden bij zo'n 210 of zo, maar dat haalt 'ie niet met deze motor :P De 3 gaat tot 169 volgens mij... ik kan me herinneren dat bij 165 de kickdown het nog deed :shock:

Deze Mégane heeft gedurende de vakantie rond 1:14,5 gedaan over zo'n 5500km. Maar dat komt mede doordat ik de terugweg over Frankrijk was gegaan en vrijwel nergens harder mocht dan 90-110km/u, dat is een hele zuinige snelheid. Ook tijdens de vakantie heb ik buiten de bergen voornamelijk 80-110 wegen gereden. Zodra ik 130km/u ga rijden stijgt het verbruik flink. En ook niet zwaar bepakt... hooguit 50kg bagage en 1 persoon (ik) :)

Over de gehele periode dat ik de auto heb (bijna 76k) doet hij slechts 1:13,2. Terwijl ik meestal snelweg rij. Ongeveer 10% stad. Snelweg wel vaak 120-130.

De trekhaak wordt maar af en toe gebruikt. Handbak is geen praktische optie omdat ik er niet super goed mee om kan gaan. Een automaat rijdt veel fijner :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door nikk »

Bij lage belasting overschakelen naar 4 doet mijn DP0 bak ook al bij 50. Das erg vroeg. Draait ie iets van 1300 toeren. Het is geen diesel he dus zet tegenwoordig altijd de 3 lock in
wanneer ik in de bebouwde kom rij. Het steeds op en terug schakelen rond precies de 50 vindt ik storend. Zodra ik over de 60 ish rij gaan de lock er weer af.

Je verbruik is in lijn met wat die van mij doet. Ik kom allover wat gunstiger uit ( Zie http://www.autoweek.nl/verbruik/21312/r ... ilege-2000 )
daar de stukken snelweg waar ik op rij ( randstad ) vaak 100 km/u zijn. Dan verbruikt de K4M mondjesmaat. Als ik 130 ( echte kilometers ) rij ligt het verbruik op iets van 1:13.5

Voor wat achter de auto hangen heb ik eventueel de Laguna. Geloof / begrijp dat de DP0 ook niet de beste bak is. Liever niet te veel extra belasten. En inderdaad fijner rondsturen
met een automaat. Voor het dagelijks vervoer prefereer zowel ik met mijn break en zeker de vrouw in de cabrio een automaat.

Die 210 met de K4M misschien berg af, de Cc met 2 liters inhoud komt ook niet verder dan 200 :->
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door Fientje »

Jup, deze bij 130 ook rond 1:13. Ik vind het best fors :| De geregistreerde waarde voor "buiten de stad" is 1:17,8. Dat haal ik bij 80 vaak niet eens als er ook maar een beetje wind staat :P

De D3-stand zet ik ook vaak aan in de stad. Omdat zodra de snelheid onder de 49 komt hij weer terugschakelt... blijft 'ie bezig. Of hij schakelt net op terwijl ik het gas loslaat om te willen remmen :|

Overigens is het schakelprogramma een beetje veranderlijk afhankelijk van hoe je ervoor gereden hebt. Als je net "sportief" heb gereden of in de bergen met veel gas en veel toeren (of hoge belasting door een aanhanger), dan schakelt hij de kilometers erna ook extra laat. En als er net veel op de motor is geremd berg-af doet 'ie op een gegeven moment vanzelf al terug naar de 2 als je plots het gas loslaat. Volgens mij is dit wat met "zelf-lerend" wordt bedoelt :think:

ik lees ook dat er wel eens problemen zijn met de DP0. Hoewel het soms ook goed kan gaan... de vorige met DP0 deed het bij 380k nog steeds (wel hard schakelen naar 4 bij weinig gas), alleen 1x de druksolonoids moeten laten vervangen. Deze Break zit nu op 246k... hoop dat 'ie ook minstens de 400k haalt :pray:


Nah, ook snelweg-berg-af haalt 'ie geen 210 met de K4M :P Ik heb jaren geleden met de vorige hatchback-versie één keer de 202 (op de GPS) aangetikt helling-af voor een paar seconde. Met deze Break nooit geprobeerd :P Op een vlakke weg is 170-180 wel echt de max.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door mechanic »

1:13 met een 1.6 16v automaat in een break is een erg net verbruik bij 130km/h.
Je hebt het juist mbt het zelflerende gedeelte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door nikk »

Ben met mijn huidige gemiddelde van 1:15 ook tevreden. Stel dat een handbak zuiniger is dan zou je die ( ik ) in een hatchback zomaar richting 1:16-17 moeten kunnen krijgen. Dat zijn toch nette waarden.

"buiten de bebouwde kom" zal de 1:17.2 die in de specs van AW staat ook vast te realisern zijn als je een 90 km/u rijdt.

Ik kom in ieder geval overall zuiniger uit dan de fabrieksopgave. Wellicht dat moderne banden en motorolie daar ook aan toe bijdragen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door Fientje »

Met 1:15 zou ik ook tevreden zijn, maar dat haal ik niet :P Te vaak 130 gereden. Of stad, stilstaan voor bijv. stoplichten haalt het gemiddelde per tankbeurt snel omhoog :P

Op papier is de handbak zuiniger binnen de bebouwde kom, maar de automaat een fractie zuiniger buiten de bebouwde kom. Waarschijnlijk door de langere hoogste versnelling.

De banden zou best kunnen... er zitten winterbanden van Fulda onder, omdat ze meer grip hebben in modderige grond t.o.v. zomerbanden :) Komende winter komen er waarschijnlijk Michelin Crossclimates onder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mégane met 1.6 16v motor en automaat, 1e of 2e versnelling in de bergen?

Bericht door nikk »

Dat verklaart dan wel zo'n beetje het verschil tussen jouw en mijn verbruik. Ik heb er heel het jaar Dunlop blue response zomerbanden onder liggen. Staan als zuinig te boek. Redelijk dunne motorolie in het blok ( 5W30 ) en 130 rij ik bijna nooit daar daar de gelegenheid niet toe is.

Net onderweg naar kantoor het verbruik bij 100km/u eens bekeken. Schommelt op een 5. nog wat l/100km.

Denk eigenlijk dat ik met een handbak in deze auto ook niet zuiniger uit zou komen. De DP0 schakelt vlot op, zit altijd laag in de toeren, sowieso in het hoogste verzet.
Indien de auto meer zou moeten werken verwacht ik wel dat een handbak betere cijfers laat zien.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht