renault espace kachel vervangen

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie

Topic author
robpg1963
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2015 10:15
Actief als: particulier

renault espace kachel vervangen

Bericht door robpg1963 »

RENAULT ESPACE III (JE0_) | 1996.11-2002.10 - 2.0 16V (JE0N, JE0L, JE02) - 1998ccm 140pk (91FGPB) (1e reg: 10-03-2000)

Hallo
Hierboven even gegevens van mijn renault espace.
De kachel is lek, maar alleen de kachel aan de bestuurderszijde. Volg de volgende stappen zoals ik dat
met een maat van mij heb gedaan en het dashbord kan blijven zitten. Torx 20 is veelal de maat.
Maak eventueel foto,s.
Het zijpaneel vanaf de deur gezien kan los met 3 zichtbare schroeven. Achter het plaatje, bij bij zit daar
de schakelaar van de mistlamp, zit ook nog een schroef.
Paneel aan de kant en plak de schroeven erop met een stuk ducktape oid.
Achter het stuur, de blauwe "hoes"los halen dmv 4 of 5 schroeven van onder af. Het doel hiervan is dat je bij schroeven kan om het paneel onder het stuur weg te halen.
Daar zitten 6 schroeven waarvan 2 of 4 achter de blauwe "hoes" verstopt zitten.
Stekker loshalen van de regelaar lichtsterkte dashbord. Wederom de schroeven op het paneel geplakt.
Onder de motorkap:
accu los en weg. water uit het systeem dmv slang onder aan, iets links van het midden los te halen.
water tank los dmv 2 schroeven en de plug waarmee deze op zijn grondplaatje zit. Koppeling borgen, maar weet niet precies hoe.
want dat deed mijn maat. Weer naar binnen.
Er zit een klem op de stuurstang en die eraf halen(foto maken ivm terugzetten. De hoes die op de bodemplaat zit loshalen en naar boven schuiven. Je kunt nu een bout/moer
los halen en de stuurstang is los van de rest van de stuurinrichting. Trek deze naar binnen.
Op 1 van de pedalen(rempedaal) zit een klemmetje.Haal deze los. Zoek achter tapijt en isolatie 4 moeren waarmee de pedaalbox vast zit.
Pedaalbox opzij leggen en tape de moertjes er aan vast.
Zaag nu de pijpjes door van de kachel, zo hoog mogelijk opdat je de kachel naar opzij kunt trekken in de richting waar pedalen en stuur zaten.
Ik heb hier een multitool gebruikt. Een flex past daar wellicht niet. Zie maar.Maak de zwarte bak droog
waar de kachel in zat en schroef in het midden van de bak 2 schroeven eruit. Wel met een opvangbak eronder want bij mij zat er wel een halve liter in die bak.
Onder de motorkap.
Vanaf de plek van de waterbak lopen slangen naar achteren. Duw deze opzij evntueel klemmetjes/beugeltjes ook
en zoek 2 moeren waarmee de plaat waar de pijpjes doorheen gaan, vastzitten. Haal dit los samen met de rubbers. Gebruik eventueel
glijmiddel bij de rubbers. Plaats de nieuwe pijpjes door rubbers en op de slangen en plaats dit weer door
het schutbord weer terug. Moertjes er weer op.Druk aan de binnenzijde de kachel weer in de zwarte bak.
Bij de kachel die ik kocht zat aan de zijkant een zwarte beschermkap. Die is alleen voor vervoer en moet er af
anders past het niet. Schroef de pijpjes er weer op, eventueel met de meegeleverde schroeven/ringen/moeren.
Druk de stuurstang weer naar buiten en zet deze weer vast. Zet de pedalen terug en ontborg de koppeling.
Plaats de watertank weer terug, sluit de slang weer aan die je hebt losgehaald en vul het systeem weer met water/koelvloeistof.
Achter de watertank zit bij mij op een slang de ontluchter. Plaats de accu en start de motor. Laat hem warm
worden en zet de kachel aan. Controleer of je lekkage hebt, binnen en onder de kap. Als dit niet het geval is
kun je de klemmetjes op het stuur en het rempedaal er weer opzetten als je dat bent vergeten.
Zet de panelen weer terug en draai alle schroeven er weer in.
Qua tijd zijn we met 2 personen zijn we 5 uur bezig geweest. In sommige situaties is het makkelijk als je met zijn 2en bent.
Na 2 dagen heb ik nog een halve liter koelvloeistof bijgevuld. De kachel brand als de beste maar de oude
gelekte koelvloeistof is nog niet helemaal weg uit de auto.
Ik zag er tegen op maar met dit type hoef je dat absoluut niet te doen. Is wel een gep... op diverse momenten.
Suc6 en ik hoop dat iemand hier nog iets aan heeft.
Robert uit Assen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: renault espace kachel vervangen

Bericht door kaleido 1 »

Nuttige info , bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht