haperende motor op benzine maar goed op LPG

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Raceeend
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2017 00:31
Actief als: particulier

haperende motor op benzine maar goed op LPG

Bericht door Raceeend »

Beste renault rijders,

Ik heb een renault grand scenic uit 2006 (2.0). Deze loopt perfect op LPG maar zeker nu het koud is heel slecht op benzine.

Bij starten slaat hij heel moeilijk aan. als hij eenmaal gestart is, loopt hij zuiver stationair. als je gas geeft houdt hij juist in. Bij wegrijden met heeel weinig gas gaat het goed maar zodra je iets bij geeft lijkt het alsof het gaspedaal juist losgelaten wordt. na enige seconden pakt hij hem stotterend weer op om even later weer "gas los te laten". Ook op de snelweg gaat hij op benzine al sputterend (alsof steeds 1-2 sec gas gegeven word en dan weer gas los voor een paar sec) tot max 100 km/u. Dit alles zowel met warme als koude motor.

het rare is dat hij op LPG als een zonnetje loopt.

Ik ben al e.e.a. aan het uitsluiten:
De clip geeft geen foutmeldingen (ik kan hem zelf uitlezen)
lambda verwacht ik niet dat het probleem zal zijn aangezien hij al problemen geeft bij koude start. lambda doet toch pas mee als hij warmer is?
map sensor lijkt mij ook vreemd aangezien hij op gas wel goed loopt.
Injectoren zouden wel slecht lopen kunnen geven alleen op benzine maar goed op lpg, maar dan zou hij niet enkele seconden helemaal in mogen houden, alleen pruttelen enzo.
bougies/bobines geven ook niet dat hij ineens alles inhoudt.

heeft iemand een idee wat het wel kan zijn of zit ik wellicht compleet fout met mijn bovenstaande aannames? weet iemand wellicht welke sensorwaarden ik moet bekijken om te zien of dat een probleem is en zo ja wat dan ook de juiste waarden zijn. Ik heb wel een clip maar ben niet ervaren met uitlezen. Die heb ik ooit voor weinig gekocht omdat ik nieuwe sleutels wilde koppelen.

Alvast bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: haperende motor op benzine maar goed op LPG

Bericht door mechanic »

Probeer eens een langer stuk op benzine te rijden,wellicht door het steeds op lpg rijden het benzine systeem vervuild.
Evt een reiniger in de tank doen van te voren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Raceeend
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2017 00:31
Actief als: particulier

Re: haperende motor op benzine maar goed op LPG

Bericht door Raceeend »

Die was ik nog vergeten te melden ;) Mijn eerste stap was om een bus wynns extreme petrol cleaner er in te gooien en ben er mee van rotterdam naar tiel gereden. (nogal een helse waardeloze rit ;) )

Overigens zou ik dit niet verwachten bij vuile injectoren. Het is echt alsof hij ineens vol gas los laat gedurende enkele seconden. dus niet dat je het gevoel hebt dat hij geen kracht meer heeft om verder op te trekken maar echt ineens alles wegvallen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: haperende motor op benzine maar goed op LPG

Bericht door kaleido 1 »

Benzinepomp die te weinig druk levert of een verstopt benzinefilter is een optie , Benzinedruk moet minimaal 3.5 bar zijn , alles ruim daaronder is een probleem.
Meestal rij je met een klein beetje benzine in de tank , pomp zal daardoor extra slijten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Raceeend
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2017 00:31
Actief als: particulier

Re: haperende motor op benzine maar goed op LPG

Bericht door Raceeend »

@kaleido1, Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens kijken of ik nog ergens een manometertje heb liggen. Ik neem iig aan dat de scenic geen sensor heeft zitten die ik met de Clip uit kan lezen? Maar dit kan dus ook echt die "cut-off" verklaren? ook dan zou ik eerder verwachten dat hij pruttelt of minder vermogen heeft ipv ineens wegvallen om later terug te komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Raceeend
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2017 00:31
Actief als: particulier

Re: haperende motor op benzine maar goed op LPG

Bericht door Raceeend »

Ik ben nog niet toegekomen aan het meten van de benzinedruk maar ik ben al wel een stap verder. Voornamelijk de laatste zin van kaleido zette mij even aan het denken.

Het probleem werd namelijk met de dag erger. Dus of de pomp ging steeds harder achteruit of het was een ander probleem dan de brandstoftoevoer, immers wordt een filter niet zo snel viezer. Vervolgens dus vast zoeken naar de prijzen van een benzinepomp en zag een plaatje van de pomp. Pomp met langwerpig filter verticaal in tank gemonteerd in plaats van een in-line filter. Dit gecombineerd met de gedachte dat LPG rijders meestal maar een beetje benzine in de tank hebben gaf mij de gedachte dat wellicht alleen de onderkant van het filter vies is waardoor het steeds erger wordt.

Net een volle tank gehaalt bij benzinepomp en waarempel het euvel is verholpen!! Ik kan nu dus wel met aardige zekerheid zeggen dat het aan het filter lag. Deze zal ik dan ook asap vervangen. Het nadeel is dat ik nu een volle tank heb en voor het vervangen van pomp/filter deze eigenlijk leeg moet zijn, dus dat wordt flink aftappen ;)

Bedankt voor het meedenken en ik zal nog ff reageren als het filter vervangen is

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: haperende motor op benzine maar goed op LPG

Bericht door mechanic »

De tank hoeft niet helemaal leeg te zijn,je haalt deze immers aan de bovenkant van de tank weg. Naar mijn weten via een inspectieluik onder de achterstoelen.
Leg wel wat doeken etc rond de opening,bijna altijd knoei je een beetje en dat blijf je lang ruiken in het interieur.
Best ook een nieuwe afdichtring plaatsen in de draairing waarmee de pomp vastzit. Een nieuwe draairing wordt ook aangeraden,en na het losnemen van de pomp de oude draairing wat slagen terugmonteren ivm vervorming.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: haperende motor op benzine maar goed op LPG

Bericht door WillemS »

In de huidige benzine zit Ethanol. Bij lang "staan" zal er algengroei optreden en die verstoppen het filter. Er zijn middelen om dit enigszins op te lossen.
Ikzelf rij ook op LPG en tank toch regelmatig vol(2xp.jr.) en rij dan toch maar 3/4 leeg en zeker voor de winter tank ik helemaal vol mede omcondensvorming zoveel mogelijk te voorkomen, doe er dan wel een "fuel conditioner" bij.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht