Fluence algemeen

Gebruikersavatar

Topic starter
Nivve
lid
lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Fluence algemeen

Berichtdoor Nivve » 23 mei 2017 11:16

Wij willen toch ook de Fluence meenemen in de overweging voor een nieuwe auto (vervanging voor onze 'backup' auto). Maar daarvoor heb ik wel een paar vragen om te kijken of deze aan onze eisen voldoet. Alternatieven zijn o.a. een Spark-achtig karretje (benzine tweedehands) of een (stuk duurdere) Miev.
Edit: Hij zou gebruikt worden voor ritjes rond de woonplaats (zeg 40km maximaal heen en weer), maar eventueel ook voor woon-werk (70-80km heen en weer). Op het werk zou hij eventueel ook kunnen laden, dus range is eigenlijk niet echt een issue. Dat laatste aspect is waarom we hem toch maar overwegen, omdat hij toch de use-case goed kan vervullen (dat denken we althans).


Paar vragen dus over de fluence:

1. Is de range echt 123km ongeveer?
Ik keek even naar de NEDC en dat was 185km. Dan kom ik dus op 123 uit als ik het relateer aan de NEDC(210) van de Zoe tegen het werkelijk bereik (140). Dus dan doel ik op 123 km in de zomer met ECO-stand (95km/u, geen verwarming/airco)
(degene die wij overwegen heeft nog 80% accu, en ik wil weten of de schatting van de dealer wel accuraat is: 70km)
2. Weet iemand hoe het zit met de Chademo installaties op de Fluence?
Ik meen me te herinneren dat ze dit in Engeland ergens deden, vandaar de vraag. Beetje om te kijken wat de mogelijkheden zijn over een aantal jaar. Eventueel nadat de lease eruit is en dus aanpassingen van laadsysteem mogelijk worden (onder leasecontract lijtk me dat renault dit niet toestaat).
3. Zijn er bekende gebreken die vaak de kop opsteken bij de Fluence?
4. Is de SOH van de batterij uit te lezen met een OBDII en bijvoorbeeld CanZE?
5. Enige andere 'noteworthy' eigenschappen die je moet weten voor je er één overweegt?

Ik weet dat het hier rustig is, maar ik probeer het toch voor het geval er een paar ervaringsdeskundigen zich hier verstoppen :lol:


De titel laat ik aardig generiek gezien mijn vragen, maar ook omdat het toch rustig is en er niet echt losse topics nog nodig zijn (naar mijn mening). Misschien dat het ook wat meer activiteit stimuleert als mensen vragen hebben (Dit is namelijk ook waarom het VER forum zo inactief is/was denk ik. Er waren meer subfora dan users en dus was alle activiteit versnipperd...)
EV rijder sinds 2015
Zoe Q210 (2013)
Fluence (2011)

Gebruikersavatar

Topic starter
Nivve
lid
lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor Nivve » 26 mei 2017 09:17

Om even op mezelf te reageren op de twee dingen die ik zelf heb ontdekt tijdens een proefrit gisteren. Voor het geval dat iemand hier langs komt en dit nuttig vindt.

1. Ja. Met 78% in de accu hebben we 40km met minder dan de helft van de accu gedaan. 92km was het geschatte bereik. Dus met een accu van 100% is 120km+ zeker mogelijk.
4. Blijkbaar is er een Fluence app en die staat gewoon op de play store, zover ik kan zien door dezelfde developer die (een deel van) CanZE heeft gemaakt. Overigens werkt hij prima, alles is goed uit te lezen en dus erg informatief.

En om de eerste post uit te breiden.
6. We hebben niet kunnen ontdekken hoe je een tweede bluetooth device kan toevoegen. De eerste ging prima, echter die telefoon had geen accu meer en we hebben geen mogelijkheid gevonden om een tweede toe te voegen (hij probeerde de hele tijd de eerste te vinden...).
7. Navigatie en het dashboard staan op Nederlands, echter de radio is blijkbaar ook een apart iets en dat staat dus nog op Frans. Ook hier konden we niet vinden hoe dit te veranderen. Dit helpt ook niet in het bovenstaande bluetooth puntje, dat is dus allemaal in het frans (en dat is niet mijn sterkste taal :roll: )

Overigens rijdt de auto voor de rest prima, eigenlijk verdacht veel als een Zoe, maar dan langer :)
EV rijder sinds 2015
Zoe Q210 (2013)
Fluence (2011)

Gebruikersavatar

Topic starter
Nivve
lid
lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor Nivve » 23 jun 2017 11:12

Handige info voor fluence-rijders die willen aansluiten op een lader met vaste type-2 kabel.

Ik heb een adapter gekocht bij LadeSystemTechnik in Duitsland en deze koppelt de Type 2 kabel netjes aan de Fluence. De laadpaal heeft de vaste kabel voor de Zoe, dus in het begin een beetje teleurstellend dat de Fluence er niet op kon (stopcontact is toch een stuk langzamer en onveiliger).
http://www.ladesystemtechnik.de/ratio-welt/adapter-typ-2-geraetestecker-auf-typ-1-kupplung-62
(plaatje is trouwens niet accuraat. De socket is eigenlijk ook een stekker die ze wat hebben aangepast om een Type-2 kabel te ontvangen)
EV rijder sinds 2015
Zoe Q210 (2013)
Fluence (2011)


gertk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:54
Actief als: particulier

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor gertk » 23 jun 2017 17:57

Op de snelweg is een actieradius van minder dan 100km helaas realistisch, in de zomer gaat het lukken, in de winter zeker niet.
De airco gebruikt een stuk minder energie dan de verwarming.

Gebruikersavatar

Topic starter
Nivve
lid
lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor Nivve » 23 jun 2017 23:33

Zit er een oude weerstandsverwarming in of een warmtepomp? Daar heb ik zelf nog niet op gelet eigenlijk.
EV rijder sinds 2015
Zoe Q210 (2013)
Fluence (2011)

Gebruikersavatar

Hans C
Lid
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor Hans C » 26 jun 2017 00:10

Ik heb ervaring met de Fluance EV als vervangwagen, gewoon, lol, geef me die maar mee.
- 100 km, nooit gehaald, 80 à 90
- opladen via de stekker een ramp, 90% na een uur of 10

Het zijn echt geen frisse nieuwe jongens meer!
Gtn van ant zeetje, Hans


gertk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:54
Actief als: particulier

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor gertk » 27 jun 2017 06:05

Nivve schreef:Zit er een oude weerstandsverwarming in of een warmtepomp? Daar heb ik zelf nog niet op gelet eigenlijk.


De Fluence heeft weerstandverwarming (6 kW) en dat heeft als voordeel dat er direct warmte is en je de airco ook nog kunt gebruiken in de winter om de ramen condensvrij te houden. Met een warmtepomp is het of verwarmen of airco maar niet beide tegelijk.

Overigens gaat het vermogen snel onderuit tijdens het verwarmen en blijft meestal zo rond de 1 a 2 kW als het buiten koud is.
Ik gebruik meestal de 'AUTO' stand van de klimaatbeheersing, de ECO stand schiet meestal te kort of duurt te lang.
De stand 'FAST' gebruik ik eigenlijk nooit.

Nu bij deze zomerse temperaturen is ondanks het feit dat de airco aanstaat de actieradius weer meer dan 100 km: Gisteren de werkafstand (55 km) grootste deel terug gereden met 120 km/h (met via langzaamlader volgeladen accu) en had nog iets meer dan de helft op de meter over.

Echt begrijpen waarom de accu bij warm weer zoveel meer actieradius levert kan ik niet. De accu wordt toch niet kunstmatig verwarmt wanneer het kouder is ? (zou wel kunnen met de Peltier koeler die in de accu zit)

Nadeel van dit warme weer is dan weer dat de koeling tijdens het laden ook na uren stilstand vrijwel direct aanslaat en pas weer uitgaat wanneer je de stekker uit de aansluiting haalt. Dit vind ik echt een ontwerp/softwarefout. Het is begrijpelijk dat de koeling nog even door blijft lopen aan het einde van de lading maar helemaal niet meer stoppen is natuurlijk zonde van de energie (500 Watt per uur) en je houdt je/het laadpunt ook bezet. Bij binnenshuis laden moet je dan ook wel ventileren want die 500 Watt levert ook warmte naar buiten toe.

Gebruikersavatar

kroonrog
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:52
Actief als: particulier

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor kroonrog » 07 jan 2018 19:04

Goedenavond,

ik overweeg serieus een FLuence ZE uit 2011 aan te schaffen. Een aantal ervarings/kennisvragen:
    Heeft de Fluence dezelfde batterij als de ZOE?
    Hoe moeilijk is het om zo'n batterij gewisseld te krijgen als het nodig is?
    Kunnen alle Fluence ZE modellen gewoon bij een high speed laadpaal laden?
    Klopt het dat ik geen USB-poort voor de stereo in de betreffende auto kon vinden? (vond ik erg vreemd in een auto uit '11)
    Is deze auto, gezien zijn zeldzaamheid, aan te raden qua onderhoud e.d.?
    zijn er bijv. in Frankrijk wel mogelijkheden voor quickchanges van de batterij, of is deze gehele mogelijkheid verloren gegaan met het faillissement van de Israëlische bedrijf?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Topic starter
Nivve
lid
lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor Nivve » 09 jan 2018 16:47

Heeft de Fluence dezelfde batterij als de ZOE?
Nee. De inhoud is redelijk vergelijkbaar (21 tegen 24kWh even uit mijn hoofd), maar qua dimensies en misschien ook chemische samenstelling compleet anders.
De accu zit achter de achterbank en is een rechthoekig blok. Daarom is het zwaartepunt van de auto wat hoger. De Zoe heeft een (relatief) platte accu op de vloer.

Hoe moeilijk is het om zo'n batterij gewisseld te krijgen als het nodig is?
Zolang je acculease betaald zijn ze verplicht om deze te wisselen onder de 75%. Kan me niet voorstellen dat ze hier dan moeilijk over gaan doen. Ik moet nog langs de dealer omdat de onze al onder dat punt is aangekomen, dus ik kan later hier meer over vertellen. Tot nu toe zijn we te lui om het in gang te zetten omdat we het nog makkelijk redden met de huidige staat van de batterij :roll:

Kunnen alle Fluence ZE modellen gewoon bij een high speed laadpaal laden?
Totaal niet. De Fluence is ontworpen met accuwissel in het oog voor onderweg en langzaam opladen gedurende je slaapt. Accuwissel is niet meer mogelijk en opladen is dus beperkt tot slechts 3,7kW (in 6 uur vol).

Klopt het dat ik geen USB-poort voor de stereo in de betreffende auto kon vinden? (vond ik erg vreemd in een auto uit '11)
Dit klopt, net als het gebrek aan een AUX ingang (Fluence heeft een stereo aansluiting, rood en wit). Niets dat een USB lader en een AUX adapter niet kunnen oplossen overigens, eerste week gelijk gehaalt nadat ik erachter kwam.

Is deze auto, gezien zijn zeldzaamheid, aan te raden qua onderhoud e.d.?
Je zit vast aan een ZE-dealer voor alles wat met de aandrijving te maken heeft, dat is wel een beperking. In mijn ervaring met Aalsmeer is de Fluence voorlopig gewoon te onderhouden. Ze rijden er ook zelf mee, dus zolang ze dat doen zal het al helemaal geen probleem zijn.
Als ik de monteurs zo hoor is het ook niet significant anders dan het onderhoud van de Zoe; op de vervanging van de koolstofborstel na.

zijn er bijv. in Frankrijk wel mogelijkheden voor quickchanges van de batterij, of is deze gehele mogelijkheid verloren gegaan met het faillissement van de Israëlische bedrijf?
Zover ik weet is alles met accuwissel niet meer mogelijk, dus met de Fluence ben je altijd beperkt aan laden aan 3,7kW.
EV rijder sinds 2015
Zoe Q210 (2013)
Fluence (2011)

Gebruikersavatar

Hans C
Lid
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Fluence algemeen

Berichtdoor Hans C » 11 jan 2018 23:31

Koffer 1/2
bereik 70/80 km met normale rijstijl
niet volledig op te laden binnen de 8 uur aan de stekker

Best wel veel lol gehad met de vervanger, op mijn vraag!!!, maar ook leeg gekregen binnen de 35 KM, maar dan genoten en een AUDI A4 TDI te k*kken gezet. Weet ook wel dat dit niet de bedoeling is van een EV. Rij al 2 dagen rond met een LR Discovery 4 m3.0TDI met een redeleijke grote autotrailer. Dat is rijden, comfort, koppel, enz, en dat had ik nu nodig :D
Gtn van ant zeetje, Hans


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Fluence Z.E.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten