Opladen in het buitenland

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.
Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 689
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hachy » 26 sep 2017 00:29

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Haha, top man.

Nog 1 vraagje Sordone, hoe heb jij die snellaad ENBW palen met je Visa kaart geactiveerd?
Zat er gewoon een betaalterminal in?

Ik zie trouwens dat Chargenow die ENBW palen ook kent. Je weet wel, waarmee je 0.35/kWh afrekent ipv 10 cent/minuut.
Niet dat ik jullie op ideeën wil brengen ofzo. 8)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Sordone » 26 sep 2017 08:07

Hi Hachy. Er zit een contactloze lezer in de laadpaal. Hiermee kon ik met mijn rfid chip in mijn Visa pas de betaling doen. Ik heb er toen 17,64 KW geladen dus was ook duurder dan € 5,- geworden met Chargenow. Het plaatje is van de andere Enbw paal die identiek is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. Frank & Anja.
Website: Mostaladda.eu. Op weg geweest naar: Luxembourg (L), Bremerhaven (D), Orleans/Chambord (FR), Bern/Luzern (CH)/Liechtenstein, Rügen (D), Klausen (IT)

Gebruikersavatar

Hans C
Lid
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hans C » 26 sep 2017 15:54

Ik kan jullie meedelen dat er in de Kaaistraat en aan het Stadhuis ook palen uit de grond zijn gekomen hier in Oostende.

De Lokale Politie schakelt over op ZOE 90 voor de wijkwerking.
Gtn van ant zeetje, Hans

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 689
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hachy » 27 sep 2017 00:12

@sordone Thx voor je reply.

@Hans C, volgens mij is dit meer een topic om de ervaringen en tips over laden in het buitenland met elkaar te delen.

Als je nieuwe laadpalen hebt gespot kan je deze het beste zelf eenvoudig registreren bij sites als bijv. Www.chargemap.com. Maak een paar foto’s en zet het laadpunt er op, dan heeft iedereen er direct plezier van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 689
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hachy » 11 okt 2017 01:15

Chargenow heeft mij €2,28 gerekend voor 5,08 kWh aan een Allego snellader. Dat is 44,8 cent per kWh. Scheelt dus €0,25/kWh! Met een geleende BMW i3 uiteraard

/update: op de factuur staat dat het 6 kWh was. Aparte manier van afronden hebben die lui ;-)
Anyway dan kom je op 38 cent/kWh. €0,31/kWh goedkoper. Dat begint alweer richting een nogmaal tarief te gaan.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 689
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hachy » 10 jan 2018 11:59

En weer een nieuwtje; alle laadpalen aangesloten bij het Franse Girève netwerk (o.a. Sodetrel :) zijn nu te gebruiken met alle laadpassen van Last Mile Solutions.

Dus: NLMab, EVCompany, Chargepoint, Ecotap passen allemaal te gebruiken langs de franse Péage. :dance:
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 689
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hachy » 14 jan 2018 02:03

Helaas is opladen bij Tank & Rast inmiddels niet meer gratis.

Je schijnt er nu alleen nog maar met de eCharge app te kunnen betalen waarbij je dan ook nog moet aangeven hoe lang je gaat laden in stapjes van 10 minuten. Dus oppassen met connectietarieven die naar het schijnt per 10 minuten worden afgetikt. Als ik het goed heb gelezen hebben ze het over €3,65 per 10 min (!)

Meer info bij onze oosterburen.

Lijst met stations:
https://tank.rast.de/emobility/ en dan bij FAQ vraag 1, de lijst. Alles met een * erachter kost nu geld.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor GertjanVB » 14 jan 2018 10:23

Schrik, maar volgens mij zijn dat de E&WB laders rond Stuttgart die van meet af aan geld hebben gekost (ik loop het lijstje nog eens door). Te bedienen met de TNM kaart/app. Kies nu beter Plugsurfing. Tijdtarief is wel killing voor de ZOE met grotere batterij en het langzaam aan laden, dus idd goed opletten. Geld ook voor de SLAM laders, niet voor Allego, die hebben een vast tarief.
193D294E-C778-47E1-82E4-C675E38550F1.png

4EFD2161-1E75-4F06-8266-A0524DA88095.png


Update; Ellwangen is een SLAM lader, tijdtarief lijkt verdwenen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013

Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Sordone » 14 jan 2018 11:00

Ik heb er een paar bekeken en ik zie € 7,80 per uur bij E-charge. Het was te verwachten maar met een Q210 en een half uur niet heel duur.
Ik kon alleen 32A kiezen bij een 43 Kw lader, mogelijk komt daar de verwarring van.
Oops: voor DC (CCS en Chademo) vragen ze € 22,20 per uur (!), ben ik toch blij met de Chamelon lader.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. Frank & Anja.
Website: Mostaladda.eu. Op weg geweest naar: Luxembourg (L), Bremerhaven (D), Orleans/Chambord (FR), Bern/Luzern (CH)/Liechtenstein, Rügen (D), Klausen (IT)

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor GertjanVB » 14 jan 2018 11:52

Daar is iemand begin van het jaar heel druk geweest met sterretjes zetten. Tijdens het bijwerken van mijn kaart tijdens de jaarwisseling waren het er nog maar een paar, maar nu nagenoeg allemaal.

Jammer, maar ik heb er niets tegen om te betalen voor een goede service als het tarief redelijk is en de bediening degelijk en breed geaccepteerd. Ik begreep dat je ook met creditcard kon betalen. 11 ct per minuut is € 6,60 per uur waar je wel in staat moet zijn 25 kWh binnen te trekken dat is 0,264 per kWh. De meter blijft lopen zolang je verbonden bent en je moet niet met een koude of bijna volle batterij aan de paal gaan hangen. Mijn beste laadstrategie (kort, snel niet te veel laden) past daar wel bij. Kies je voor vast tarief dan moet je lang en zo veel mogelijk laden.

Helaas schijnt het niet aantrekkelijk te zijn per Kwh te verrekenen. Ik blijf voorstander van kwh tarief; zo duidelijk als wat in alle situaties. In NL hebben we dat al gehad en rekenen we per kWh af tegen 0,56 of 0,64 en dan ben je op z'n best in 45 min voor 22 kWh € 9,00 kwijt en dat is € 0,20 per minuut. De Q90 gaat niet zo snel ik gok 40 kWh in 1,5 uur op z'n best en dat is € 25,60 is € 0,28 per minuut.

Grappig het verschil in benadering te zien;
- Tank & Rast; per minuut,
* om zo snel mogelijk de lader vrij te maken en in feite de klant weer op weg te sturen
* nadelig voor langzaamladers (AC / ZOE)
- Allego; vast tarief,
* laad- en dus verblijftijd zo lang mogelijk laten duren tbv omzet in de Autohof?
* voordelig voor langzaamladers met grote batterijen

Gezien de tariefstelling van de CCS en DC hebben ze goed opgelet en kunnen we idd blij zijn met onze Chameleonlader!
Zoe Q210 Life - oktober 2013

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor GertjanVB » 14 jan 2018 13:09

Het gaat er op bij de buren en een aantal gaat he-le-maal door het lint. Beetje therapie want het hele spectrum komt aan bod; tarief, roaming (het ontbreken van), betaalmethoden, diesel vs elektro, etc. Feit is dat na nieuwjaar iemand een knop heeft omgezet en de omschakeling niet perfect gaat en al helemaal niet is aangekondigd. Verwarring alom.

Puntje van zorg mijnerzijds is niet dat ik moet betalen, maar of ik kan betalen. Er worden veel problemen met de Innogy eCharge App gemeld vanwege bugs en vanwege het niet functioneren binnen een EDGE-netwerk. PlugSurfing lijkt vooralsnog niet met deze palen te kunnen, maar dat lijkt me een kwestie van tijd. De meeste RWE-palen kunnen met PlugSurfing worden bediend, dus dat zal wel komen, maar wanneer?
Zoe Q210 Life - oktober 2013

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 689
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hachy » 14 jan 2018 14:01

Ik snap dat eigenlijk niet zo goed, dat ze helemaal ballistic gaan, gezeur over die app. etc.
Oke een laadpas is makkelijker, maar zo heftig is het nou ook weer niet. De tarieven zijn wel zeer stevig zeker voor DC.

Fastned is hier ook tijden lang alleen met een App geweest en dat werkt ook goed. Oké, Fastned bood wel gratis wi-fi aan maar dat heb ik nog nooit nodig gehad. Mijn vrouw en ik hebben qua bereik langs de autobahn vrijwel altijd 3G en vaak zelfs 4G. Zij heeft Vodafone zakelijk en ik Tele2.

Die Duitsers zijn ook nog wel wat heftiger op de privacy e.d..Een aantal willen bijvoorbeeld alleen contant betalen of met een laadpas aan hun bankrekening. Hebben geen paypal of creditcard. Ik denk dan; als je elektrisch wil rijden zorg er dan in elk geval voor dat je op alle wijzes een beetje betalen kunt; dan ben jij in elk geval flexibel genoeg....

Over de communicatie van T&R / Innogy geef ik ze dan wel weer volkomen gelijk. Misschien dat ze toch de RFID lezer versneld gaan activeren n.a.v. de klachten en dan hebben wij als Nederlanders ook weer wat meer keuze mogelijkheden.

Gelukkig hebben we verder gewoon de Allego's en alternatieven maar die Tank & Rast zijn juist zo mooi gesitueerd langs de Deutsche Raststätte, dus dat is wel jammer.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Sordone » 15 jan 2018 00:43

De discussie over betalen per minuut is er ook al in Duitsland. Omdat de Duitsers Eichrecht kennen, moet er een geijkte Kwh meter in zitten met certificering waardoor de prijs van de laadpaal nog veel duurder wordt. Vandaar dat ze allemaal kort door de bocht gaan en op tijd afrekenen met de nodige protesten tot gevolg. Dit is een mooi klusje voor ons Europees Parlement die in Europa moet afdwingen dat er per kwh afgerekend moet worden net zoals per liter bij de fossiele brandstoffen. Tevens kan dan ook een Europees veilig betaalsysteem afgedwongen worden want dat is er nu ook niet. Maar ja, tja, geen prioriteit. :fp:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. Frank & Anja.
Website: Mostaladda.eu. Op weg geweest naar: Luxembourg (L), Bremerhaven (D), Orleans/Chambord (FR), Bern/Luzern (CH)/Liechtenstein, Rügen (D), Klausen (IT)

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 689
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hachy » 15 jan 2018 00:48

Ja, een DC meter schijnt al iets van €12.000 te kosten. Maar dat lijkt me nog altijd stukken eerlijker dan mensen in de winter 2x zoveel voor dezelfde kWh's te laten betalen als in de zomer.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Sordone » 15 jan 2018 19:52

Ik hoorde in de Electrify-BW podcast dat alleen Innogy alle laders wel van een (dure) geijkte meter en geijkte backend heeft voorzien en dat die dus wel per kwh kan afrekenen. Alle andere niet. Op DC is er op dit moment geen geijkte (Duitsland toegestaan) meter, dan kan je wel AC meten maar dan moeten ze als compromis tot april 2019 sowieso 20% van de meting afhalen voor de DC-AC omzetting richting de klant. Allego zou mid 2018 van de vaste (pauschal) prijzen afgaan. Er is dus verbetering in zicht voor de niet-Innogy laders.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. Frank & Anja.
Website: Mostaladda.eu. Op weg geweest naar: Luxembourg (L), Bremerhaven (D), Orleans/Chambord (FR), Bern/Luzern (CH)/Liechtenstein, Rügen (D), Klausen (IT)

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 689
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Berichtdoor Hachy » 16 jan 2018 01:13

De eerste 20 Luminus (Fast-E) laders zijn deze week nog gratis, vanaf volgende week, schrik niet... €0,35/kWh + €0,20 per minuut (!)

Kortom gemiddeld zo'n €22 per uur voor Zoe rijders. Ik denk niet dat het erg druk gaat worden daar ;)
Voor mij des te meer een reden om een export te maken van alle gratis 43kW's in Europa en deze als nieuwe roze-gekleurde POI toe te voegen aan de rest van de poi's op R-Link. Ziet er fleurig uit zo!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Algemeen Z.E.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast