Laadprobleem Zoe


Sven-ZOE
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 16:31
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sven-ZOE »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Goedemiddag,

Sinds 2 maanden ben ik eigenaar van een ZOE (2013). Als hij rijdt, rijd hij heerlijk. Echter.
Ik heb op het forum al veel gelezen over problemen met laden, de een heeft vooral problemen met snelladen, de ander een enkele keer een rode neus en moet dan resetten. MIjn probleem bestaat er uit dat ik niet zo nu en dan een rode neus + accu kan niet laden heb, maar dat ik dat bijna elke dag heb. En zeker in iets van 75% van de gevallen dat ik wil laden. Het type paal maakt eigenlijk niet uit. Meestal kan ik het probleem wel oplossen door te resetten (of door meermalen te resetten), maar irritant is het wel.
Als ik kijk naar mijn bereik, is dat meestal (koude dagen vanzelfsprekend uitgezonderd) ruim boven de 120km, soms boven de 130km.
Thuis hebben we geen laadstation, de laadpaal is aangevraagd bij de gemeente.
Ik heb dit probleem sinds dag 1 en de ZOE is al enkele malen weg gesleept. De dealer kan / wil er niets mee doen.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Je kan ook problemen krijgen als de firmware niet up to date is. Ben je al bij een ZE dealer geweest? Kan je je regio of plaats in je profile zetten dan kan je tips uit je omgeving krijgen. Of iemand met Canze in je buurt.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

De ZE-Dealer kan op z'n minst de storingscodes uitlezen. Afhankelijk wat daar uit komt kan je verder kijken. Aangezien de ZOE niet aangeeft WAAROM er een rode neus optreedt, zal je de dealer lastig moeten vallen. Bij welke snellaadstations gaat het mis?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sven-ZOE
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 16:31
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sven-ZOE »

Dank voor jullie reactie. Ik ga de dealer maar weer eens bellen. Het is overigens geen snel-laad probleem... maar bij echt elke lader.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

Sven-ZOE schreef:Goedemiddag,

Sinds 2 maanden ben ik eigenaar van een ZOE (2013). Als hij rijdt, rijd hij heerlijk. Echter.
Ik heb op het forum al veel gelezen over problemen met laden, de een heeft vooral problemen met snelladen, de ander een enkele keer een rode neus en moet dan resetten. MIjn probleem bestaat er uit dat ik niet zo nu en dan een rode neus + accu kan niet laden heb, maar dat ik dat bijna elke dag heb. En zeker in iets van 75% van de gevallen dat ik wil laden. Het type paal maakt eigenlijk niet uit. Meestal kan ik het probleem wel oplossen door te resetten (of door meermalen te resetten), maar irritant is het wel.
Als ik kijk naar mijn bereik, is dat meestal (koude dagen vanzelfsprekend uitgezonderd) ruim boven de 120km, soms boven de 130km.
Thuis hebben we geen laadstation, de laadpaal is aangevraagd bij de gemeente.
Ik heb dit probleem sinds dag 1 en de ZOE is al enkele malen weg gesleept. De dealer kan / wil er niets mee doen.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Eerst zorgen dat je alle updates hebt (o.a. De slim laden update etc) en ga langs een Z.E. Dealer.

Ik heb gisteren bij 3 van de 4 laadpalen ook helaas problemen gehad op een andere manier dan normaal, misschien herkend iemand het?:

Begint met laden, ik loop weg en blijkt later maar 1-2% te hebben geladen, laadpaal LED-ring is geheel uit (in plaats van geel, rood, blauw) en in sommige charging-apps staat die paal dan wél op “rood”/storing.

Vervolgens doe ik de deur van auto open en dan zie je “- - controleren” staan. Maar de auto zelf schiet niet in storing en dus geen rode neus, en lijkt te “wachten” op de laadpaal.

Dit is bij schiphol aan de 1e laadpaal zo gegaan, daarna bij de 2e in den haag, vervolgens aan een 3e zelfde type laadpaal 20m verderop in den haag wel (nog maar even)kunnen laden, maar in schiedam bij de 4e gebeurde weer hetzelfde bij een laadpaal waar ik tot voorheen nog géén problemen heb gehad.

Snelladen ging die dag wél zonder problemen, op een enkele laadstart van Fastned na (opnieuw proberen via app en deed het toen wel)

Morgen moet de auto naar de dealer, vraag ik het gelijk even na :)

**edit**
Het makkelijkst is het als je een lokale laadpaal hebt waar je ook problemen krijgt en hem daar te laten testen. Dat is wat ik ook nog ga doen als ik de problemen nog heb na de batterij upgrade.

Bij het thuis laden heb ik weer geen echte problemen, Tot nu toe dan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

@Mrgoogle87: dit klinkt als een defecte BCB. Zoek even op het forum naar 'BCB lader defect' of zoiets. Kenmerkend is dat de laadpaal volledig uitgaat. Dat wijst op de BCB die kortsluiting veroorzaakt bij 3 fase 11kw-laders. Thuis heb je waarschijnlijk 1 fase..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

In aanvulling: Ik hoor LED ring. EV-Box. In mijn beleving toch erg vaak problemen mee. Ik zou zeker ook even een adere (11kW) paal opzoeken. De standaard zegt dat als de paal aangeeft (bijvoorbeeld) 16A per fase te kunnen laden, de paal ten minste 5% meer moet kunnen leveren, en dit is zeker niet altijd het geval. EV-Box is de enige die (om volstrekt onduidelijke redenen) de auto de eerste 2 minuten een lagere laadstroom toestaat. Je 1-2% hint dus ook in die richting.

Waarschijnlijk zijn deze palen te strak afgezekerd.

Pieter: ik heb nog nooit van kortsluiting gehoord? Wel dus een milde, (toegestane) overbelasting. ZOE kan kittig zijn. EV-Box doet tamelijk onbegrijpelijke dingen. Samen is het niet altijd een goed huwelijk. Begrijp me goed, ik beweer niet dat er iets mis kan zijn met de auto.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

Ik heb thuis een vaste kabel en een 3fase 11kW laadpaal. Daar heb ik geen problemen gehad. Ik weet niet of er een EVbox laadpaal tussen zat, wel weet ik dat het allemaal verschillende types zijn waar ik problemen heb gehad. (enkele socket paal, dubbele socket palen, zagen er allemaal anders uit en in verschillende steden)

De BCB is tevens nog geen jaar oud, deze is eerder vervangen in de hoop de snellaadproblemen op te lossen (8-9 maanden terug +/- )

Met een beetje geluk komt de vertraagde 41kWh batterij nog redelijk vlot, en zal het e.e.a. beter gaan opschrijven en bijhouden bij aanhoudende problemen. (Door wachtende familie heb ik het die dag niet gedaan, maar vooral z.s.m. nieuwe laadpunten gezocht)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Dan hadden ze zeker niet allemaal een LED-Ring!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

zoe2goe schreef:Dan hadden ze zeker niet allemaal een LED-Ring!
LED-ring danwel logo/indicator zou een beter omschrijving zijn. (Wist niet dat het uit maakte)

(In Den haag was er bij 1vd 2 palen een led kruis te zien) maar ook de laadpaal met led ring reageerde wel op ons pasje om te kabel te ontgrendelen, want die zat vergrendeld (getest) terwijl de led ring uit was (in Schiedam)


Zijn alle LED ringen dan van EVbox :)? Niet geweten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door E-mission »

De laatste keer dat bij mijn Zoe alle palen er mee kapten was ook toen de BCB lader kapot was. Die is toen vervangen voor de tweede keer. Sindsdien (tegelijk met software update) ineens veel betrouwbaarder laden overal incl snelladen (wat voorheen altijd met horten en stoten ging, hij stopte altijd tijdelijk met laden als de fan aan ging).


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

I stand corrected :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door renault15.17 »

Ik weet niet zeker of het hier thuishoort, het is namelijk geen groot probleem maar wel teleurstellend. Voor het eerst sinds de accuwissel sta ik bij een Fastned (De Slenk) en daar is van snelladen absoluut geen sprake. 1,4 kWh in een kwartier.... :shock:
Later vanmiddag nog eens een andere snellader proberen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

renault15.17 schreef:Ik weet niet zeker of het hier thuishoort, het is namelijk geen groot probleem maar wel teleurstellend. Voor het eerst sinds de accuwissel sta ik bij een Fastned (De Slenk) en daar is van snelladen absoluut geen sprake. 1,4 kWh in een kwartier.... :shock:
Later vanmiddag nog eens een andere snellader proberen.
Is er niet iets defect aan de lader? Of was het op dat moment nog koud?

Zo te zien zat de batterij al op 77% en dat is niet bepaald de ideale SoC om snel te laden, dat is bij de 41kWh batterij alles tot/onder 50% als ik het goed herriner van andere mensen hier :)

(Geen foutmeldingen in je display van de auto of enkel laadstops tussendoor?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

1,4 kWh in een kwartier. Daarmee zou je uitkomen op 5,6 kWh in een uur. Oftwel een laadsnelheid van 5,6 kW.
In dat geval kan je ook bij mij thuis komen laden aan mijn 3 fasen 11kW laadbox :wink: .

Maar belangrijk bij deze discussie is:
1. Wat is de batterijtemperatuur?
2. Hoe vol is je accu al? (State of Charge)

Met CanZE kan je alles perfect zien: o.a. Batterijtemperatuur, en met welk vermogen de auto word opgeladen.

Aangezien je accu al bijna 80% vol is, en de temperatuur buiten een paar graden boven nul, zou de beperking van laadsnelheid best wel in de auto kunnen zitten.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Ik ben altijd geïnteresseerd in extra datapunten zodat ik het model van de 40 kWh batterij kan verbeteren (deugt nu voor geen meter). Maar inderdaad heb ik dan Max Laadvermogen (de beroemdste transporteur van Nederland, lijkt wel of die ALLE vrachwagens heeft! ;-) ), SOC en batterijtemperatuur.

Dat gezegd hebbende, met de beperkte data die ik heb is een redelijke interpolatie dat bij 77% SOC het door je genoemde vermogen wordt toegestaan bij 7 graden batterijtemperatuur. Of dat ongeveer klopt of niet kun jij alleen zeggen.

Ik herhaal nog maar eens de "regels" voor snelladen:
- bij een zo leeg mogelijke accu
- bij een warme accu (zeg even 20C of hoger)
Dit betekent in de praktijd dat je het beste kunt snelladen NA een fikse rit, niet ervoor.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

1,4 kWh in een kwartier....dat zijn waardes die je pas boven de 97% zou verwachten. Op 77% moet hij met een geupgrade batterij nog zeker een kilowattje of 30 kunnen halen.

Uit mijn hoofd hoe het bij mij ging:

0-50%: 43kW
50-80% van 43 naar 28 kW
80-100% van 28 naar 10kW
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Nou ik weet niet hoe jij dat doet, maar als de batterij temperatuur niet goed is, haal je dat zeker niet.
De genoemde waarde bij koude batterij (4 graden) en hoge vulling zijn zeker realistisch. Ook bij lage vulling kun je 7 tot 11 kW per uur verwachten bij koude batterij. Heb al een keer een laadsessie bij Fastned opgegeven onder deze omstandigheden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Is ook zo Gertjan, ik ging uit van dat je met een warme batterij bij Fastned aan komt. Maar die waardes zo laag als hierboven heb ik persoonlijk nog niet gezien...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door renault15.17 »

Bij De Slenk 's middags had ik ook het idee dat de accu al wat warm zou moeten zijn na ca. 50 km snelweg a 105 km/u. Maar niet dus.
's Avonds bij Fastned De Kroon was het net zo erg. Maar daar stond ik na slechts 20 km gereden te hebben. Dat het laden toen bij 31% begon maakte niks uit.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

ZOE geeft geen indicatie van de batterij temperatuur (Leaf doet dat wel). Met CanZE kun je temperatuur en het vermogen dat ZOE bereid is te accepteren in de gaten houden om zo een meest ideaal laadmoment te kunnen bepalen.

50km is aan de korte kant als je zuinig rijd. In de aanloop naar je laadsessie de snelheid opvoeren kan helpen. In het gekste geval stevig accelereren en afremmen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door 0111 Mtbiker »

Ik heb wel eens gehoord dat de laatste paar procenten met 1kW wordt bijgeladen.
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ssnhv
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 dec 2017 13:44
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ssnhv »

GertjanVB schreef:ZOE geeft geen indicatie van de batterij temperatuur (Leaf doet dat wel). Met CanZE kun je temperatuur en het vermogen dat ZOE bereid is te accepteren in de gaten houden om zo een meest ideaal laadmoment te kunnen bepalen.

50km is aan de korte kant als je zuinig rijd. In de aanloop naar je laadsessie de snelheid opvoeren kan helpen. In het gekste geval stevig accelereren en afremmen.
Is het niet zo dat de 40kwh batterij zichzelf op een goede temperatuur brengt? O.a. Met het voor verwarmen? Ik meen toch echt dat tegengekomen te zijn in mijn onderzoek voor o,ze aankoop
2018 Renault Zoe ZE40 Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

De 40kW batterij zelf heeft geen verwarming. Alleen de 90 modellen, en volgens mij overigens alleen de Nordic versies, hebben batterijverwarming ingebouwd in de auto zelf middels een 1 kW "föhn". Nog even los van of mijn veronderstelling goed is, heel veel succes met het opwarmen van deze ongeïsoleerde 200+ kilo vloeistof en metaal met 1kW. Het systeem is er m.i. echt alleen maar om zeer koude batterijen aan de gang te krijgen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door DutchDriver »

renault15.17 schreef:Bij De Slenk 's middags had ik ook het idee dat de accu al wat warm zou moeten zijn na ca. 50 km snelweg a 105 km/u. Maar niet dus.
Dat vind ik toch zeer onverwacht... Het verbaasde me al dat ik na een 30 km nog niet kon snelladen, maar na 50 km nog steeds niet? Wat moet je dan wel niet rijden?

Kan iemand aangeven bij welke rijstijl/ritlengte hij fatsoenlijk kon snelladen?
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Het hangt natuurlijk allereerst af van de starttemperatuur. Verder heeft de 40kwh-batterij een veel hogere materiaaldichtheid dan de 22kwh-batterij waardoor je langer moet rijden voordat ie warm wordt (anders gezegd: er loopt per volume-eenheid batterij minder stroom door de 40kwh dan door de 22kwh waardoor de opwarming langzamer verloopt).
Bij mijn laatste lange rit bij 3 graden C (starttemperatuur) had ik na 120 km rijden op de snelweg pas een snellaadsnelheid van 26kw. Ik heb dit tijdens het rijden via CanZe in de gaten gehouden. Gedurende de eerste 80km ging het zeer langzaam en stond ik pas op 9 kw. Daarna ging het steeds iets sneller (logisch natuurlijk). Ik rijd op Eco-stand. Dat zal zeker schelen. Maar het duurt echt l a n g...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door DutchDriver »

PieterZoe schreef:Het hangt natuurlijk allereerst af van de starttemperatuur. (...) Bij mijn laatste lange rit bij 3 graden C (starttemperatuur) had ik na 120 km rijden op de snelweg pas een snellaadsnelheid van 26kw.
Super, nuttige informatie!
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@DutchDriver,
Dat hangt van veel factoren af.
1. Wat is de begin batterijtemperatuur? (Staat je auto binnen geparkeerd?)
2. Wat is de buitentemperatuur (en hoe hard waait het)
3. Rijstijl (hoge snelheid, en veel regenereren)
enz.

Dus ik kan wel een getal noemen, maar zegt niet zoveel. Snelwegkilometers tikken wel meer aan dan rijden op andere wegen. Je moet het zo zien, +/-250 kg aan massa warm je niet zomaar even op, dat gaat geleidelijk.

Maar we dwalen af van het topic.
Zie ook hier.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Ik ervaar de laatste tijd consequent problemen met snelladen. Ongeacht het station waar ik laad.
De eerste poging duurt 2 tot 5 minuten, dan storing. Reset vindt plaats, vervolgens treedt er na 2 minuten weer een storing plaats. De auto is hier vrij consequent in.
Vorige week auto bij dealer gebracht; software update van de BCB. Heeft niets geholpen.

Afgelopen vrijdag heb ik ook een lange 11kW sessie gehad (vanaf 3%), deze stopte bij 96% met een storing, ging vervolgens door naar 100%.
In CanZE laad historie zie ik altijd bij deze storingen flt22. Is die code specifiek voor een bepaalde situatie of even generiek als de "storing, kan niet laden" melding?

Mijn onderbuik zegt dat er iets te warm wordt (of sensor denkt dat er iets te warm wordt). Bij snelladen slaat echter de fan wel aan.
Zoe 08/2014, 22kWh quickcharge (eventjes).

Iemand ervaring met een dergelijk probleem?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

flt22 is een errorcode waar ik helaas geen beschrijving van heb. Dus het is niet "kan niet laden", maar meer "CanZE heeft geen betere omschrijving". Mijn advies is: kilometerstand opschrijven en even langs de dealer. Er is (voor hun) een kundig escalatiepad.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Temperatuur en vullingsgraad batterij, buitentemperatuur, rijstijl. Laden einde rit, niet begin, thuis‘s nachts laden ‘s morgens vol geen probleem. Allemaal al opgesomd.

Lees het draadje over laadsnelheid Q90 nog maar eens na.
Ook dit draadje of dit draadje over de kou en laadsnelheid zijn aanraders
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Twee weken geleden ben ik bij de dealer geweest vanwege mijn probleem bij snelladers. Om de twee minuten gaat de auto in storing. Week daarvoor stond de auto ook al bij de dealer voor hetzelfde ongemak. Als oplossing was de firmware in de lader geupdate. Dat verhielp mijn probleem echter niet.
Ik heb een lijstje van kilometerstanden, tijdstippen en locaties geleverd wanneer deze storing zich voor doet. De dealer heeft de lader nagekeken en kan geen bijzonderheden ontdekken en is van mening dat de lader in orde is. De laatste versie van de firmware, een zeer recente versie, is in de lader geplaatst. Deze versie zou het laadvermogen ook terug moeten brengen wanneer een storing zich voor doet.
Ik heb aangegeven dat mijn probleem zich plotseling is gaan voordoen bij laadpunten (waaronder Eemakker) waar ik nooit problemen heb ervaren. De dealer gaf aan dat Fastned een storingsbericht heeft doen uitgaan per mail waarin ze aangeven een fout te hebben in hun laders. Het betreft een controle op verschil tussen aangegeven beschikbaar vermogen en werkelijk vermogen. Daar zit een fout waardoor de auto in storing kan gaan. De dealer heeft in december een toenemend aantal gerelateerde klachten over de Zoe daarover gehad.

Tja, ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Hoeveel zekerheid geeft de meetmethoden van de dealer om te bepalen of mijn lader inderdaad correct functioneert? Ik kan voor een deel meegaan in het verhaal ware het niet dat ik op dit forum veel meer klachten zou verwachten. Het zijn bij mij geen toevalstreffers maar consequente storingen die zich per twee minuten snelladen voordoen.
Mijn Zoe is in de week na het laatste bezoek aan de dealer de 100.000 km gepasseerd en daarmee buiten de garantie komen te liggen. Ik weet niet of dit mee speelt in de verklaring van de dealer.

Ik ben het laadgedrag van de auto wat vaker gaan bekijken met CanZE. Ik zie ook bij lagere laad snelheden (11 en 22) storingen optreden. Meestal beperkt zich dat tot een enkele storing per laadcyclus waardoor het niet te zien is aan het eindresultaat. Het gebeurt lang niet altijd maar toch vaker dan ik zou verwachten. Ik zag in de laadhistorie dat ook aan de 22kw laadpaal van de dealer bij 96% de auto eenmaal in storing is gegaan.

Mijn vertrouwen in de lader is niet groot meer, ongeacht of de problemen liggen bij de lader van de auto of externe partij (Fastned).
We staan ook op de lijst voor 40kWh batterij (tenminste dat denk ik, nooit terugkoppeling over gehad van RCI) maar gezien de geruchten is mijn vertrouwen dat dat wat gaat worden ook aardig geslonken.
Al met al aanleiding genoeg om de situatie te herzien. Na het aanvragen van een offerte hebben we een bestelling geplaatst voor de nieuwe Nissan Leaf Zero Edition, de Zoe wordt ingeruild. Ten koste van de 3 fase laadmogelijkheid verwacht ik een meer betrouwbaar (snel)laad proces.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door NeufegliseThierry »

Balen van je laadprobleem, gefeliciteerd met de keuze voor de Leaf. Ga je geen spijt van krijgen, daar ben ik als ex-Leaf rijder van overtuigd (vond de oude al stukken beter rijden dan de Zoe, dus dat belooft wat ;-) )
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Je klacht is gemeld voor de 100.000km dus op tijd. Ik adviseer je probleem bij RNL klantrelaties aan te kaarten als je het nog wilt oplossen.
Alhoewel de oorzaak anders is, zal ook bij mij de lader vervangen worden. Het heeft me bijna een half jaar gekost, de hulp van RNL en een aantal forumleden om überhaupt tot de vaststelling te komen dat het de lader in de auto was. Voor Renault dan, ik meende van meet af aan dat daar de oorzaak zat. Reden is dat het ongelofelijk lastig is die vaststelling te maken omdat er wel een fout wordt gemeld, maar niet exact wat en waar. Een langdurig proces waar een dealer niet graag zal instappen. Hoewel een onaangenaam lang proces, had die dealer dat wel moeten doen, nu heeft hij 1 klant minder.

De Leaf is een andere klasse, en een prima auto. Zelf blijf ik, ondanks de problemen met de lader, verknocht aan de flexibele laadmogelijkheden van de ZOE en de grote batterij die me maximale vrijheid geeft. Het familie uitstapje naar de Eifel met de jaarwisseling had ik niet, of zeker niet zo makkkelijk, met de Leaf kunnen maken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Dit is wel op te lossen. Het is jammer dat de weg naar de oplossing bij Renault vaak wat hobbelig is, maar uiteindelijk kom je er wel uit.
Ik wens je veel rij plezier met de nieuwe leaf, goeie keus.. Ik blijf nog wel een tijdje bij m'n Zoe en zit wat dat betreft volledig op lijn met Gertjan. Met nauwelijks wachttijden een langere trip naar Dusseldorf of Winterberg was met de 40kWh batterij echt een verademing.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

jdgh72 schreef:Ik heb aangegeven dat mijn probleem zich plotseling is gaan voordoen bij laadpunten (waaronder Eemakker) waar ik nooit problemen heb ervaren. De dealer gaf aan dat Fastned een storingsbericht heeft doen uitgaan per mail waarin ze aangeven een fout te hebben in hun laders. Het betreft een controle op verschil tussen aangegeven beschikbaar vermogen en werkelijk vermogen. Daar zit een fout waardoor de auto in storing kan gaan. De dealer heeft in december een toenemend aantal gerelateerde klachten over de Zoe daarover gehad.
Ik kan je verzekeren dat we bij Fastned geen storingsbericht hebben doen uitgaan, en dat er geen enkel probleem is met de AC-aansluiting van onze laders (verkeerde waardes etc). Er zijn ook geen andere problemen bekend anders dan die bij de stations die over een middenspanningsaansluiting beschikken waar de ZOE last heeft van de harmonische verstoringen. Als je de gegevens van de dealer via PM stuurt wil ik best contact opnemen om dit uit te leggen en te vragen waarom we dan geen enkele opmerking van ZOE rijders ontvangen hebben als dit het geval zou zijn.

Voor ZOE's met een nieuwe versie van de lader is er inderdaad een recente software update beschikbaar. Deze update zorgt er voor dat de ZOE wat langzamer gaat laden om harmonische verstoringen te voorkomen als deze gedetecteerd worden. Deze update is er helaas niet voor ZOE's met een oudere versie van de lader.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in