Opladen in het buitenland

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.
Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@sordone,
Dat klinkt al een spannend avontuur!
Hebben ze die nieuwe lader in Italië of bij de dealer in Nederland ingebouwd?
Waarom kreeg je trouwens geen leenauto?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

De lader is nu in nederland omgewisseld. In Italie kon ik geen auto krijgen via Renault Route Service die naar NL terug mocht. Ook een leenauto via Hertz op zaterdag ophalen was een te grote italiaanse uitdaging. Met de trein 95 km naar Trento en dus ook weer met de trein terug. Wel daar een zonnig terrasje gepikt, gegeten en gewinkeld. Best aangenaam en veel gezien omdat ik gereden werd door de machinist.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Sordone schreef:Vandaag mijn Zoe weer bij de dealer opgehaald nadat de lader stuk was gegaan in Klausen - Italie.
30 dagen zonder Zoe is serieus afkicken. :cry2:
Vantevoren was ik bijna 3 maanden bezig geweest :fp: om een ricaricaev laadpas te krijgen maar die heb ik nu niet kunnen gebruiken.
We waren er in 3 dagen heerlijk relaxed heen gereden waarbij de Brennerpas even moeilijk was maar goed ging en het grootste probleem 2 keer 30 minuten vertraging was omdat 43KW laders maar 22KW gaven. Laat je niet neppen bij ENBW door de 43KW op de buitenkant, op de display staat dan 22KW. Dit schijnt een soort gelijk aan Fastned probleem met harmonischen te zijn en dus knijpt ENBW op 22KW. Nadat de spanning van mijn mobiele lader afgevallen was, accepteerde de lader geen enkel laadpunt meer. Ik snap het nog steeds niet. Dus werd het ophalen en naar de ZE dealer in Ravina (Trento), 104 km verderop. Ik zal jullie de uitdagingen in Italie besparen. De kosten waren € 12,- omdat ik 1 keer een TNM pas gebruikte op een ENBW paal. Niet doen want gaat per minuut tenzij je kort wilt laden. Via VISA kaart kost het € 5,- all-in maar dan wel liefst lang laden. Verder werd het terugreizen via trein, taxi en vliegtuig waarbij de Zoe terug ging via ANWB wat 2 weken in beslag nam.
Voordeel is mogelijk nu dat er een nieuwe lader inzit die hopelijk mijn Fastned laadprobleem verhelpt.
Wow Sordone wat een avontuur hey.

De magic Enel laadpas is in principe niet meer nodig want je kan de e-go Ricarica App (voormalig Enel) met creditcard gebruiken om laadsessies op ENEL punten te starten en stoppen. Als backup kun je dan de (makkelijker aan te vragen) met een laadpas van Duferco Energia (DUE) gebruiken.

Wat waren die ENBW laadpunten die je tegenkwam? Toevallig ook chargemap links van?
De spanning die van je mobiele lader uitviel, was dat je (Renault) granny charger of een andere oplossing?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

De Enel app heb ik niet kunnen gebruiken want we kwamen niet ver genoeg. En de duferco pas vond ik te duur. Hier is de link van A7 Raststätte Illertal West
http://nl.chargemap.com/a7-raststatte-i ... -west.html
Het was mijn eigenbouw lader die de stop eruit trok. Maar kennelijk is er toen iets kapot gegaan in de Zoe lader bovenop de motor waardoor hij elke AC lader niet meer goed vond. “Laden niet mogelijk” in display na 3 keer proberen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Oké Thanx voor de tip Sordone! Fijn dat je je zoe weer terug hebt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Mijn problemen bij de Fastned zijn nu opgelost met de nieuwe interne lader. Ik ben blij dat dit gedoe toch nog ergens goed voor was. Hij is nu beter als ervoor en weer zo’n plezier om er mee te rijden. Maar dat hoef ik hier niet uit te leggen. :-)
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Haha, top man.

Nog 1 vraagje Sordone, hoe heb jij die snellaad ENBW palen met je Visa kaart geactiveerd?
Zat er gewoon een betaalterminal in?

Ik zie trouwens dat Chargenow die ENBW palen ook kent. Je weet wel, waarmee je 0.35/kWh afrekent ipv 10 cent/minuut.
Niet dat ik jullie op ideeën wil brengen ofzo. 8)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Hi Hachy. Er zit een contactloze lezer in de laadpaal. Hiermee kon ik met mijn rfid chip in mijn Visa pas de betaling doen. Ik heb er toen 17,64 KW geladen dus was ook duurder dan € 5,- geworden met Chargenow. Het plaatje is van de andere Enbw paal die identiek is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hans C »

Ik kan jullie meedelen dat er in de Kaaistraat en aan het Stadhuis ook palen uit de grond zijn gekomen hier in Oostende.

De Lokale Politie schakelt over op ZOE 90 voor de wijkwerking.
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

@sordone Thx voor je reply.

@Hans C, volgens mij is dit meer een topic om de ervaringen en tips over laden in het buitenland met elkaar te delen.

Als je nieuwe laadpalen hebt gespot kan je deze het beste zelf eenvoudig registreren bij sites als bijv. Www.chargemap.com. Maak een paar foto’s en zet het laadpunt er op, dan heeft iedereen er direct plezier van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Chargenow heeft mij €2,28 gerekend voor 5,08 kWh aan een Allego snellader. Dat is 44,8 cent per kWh. Scheelt dus €0,25/kWh! Met een geleende BMW i3 uiteraard Afbeelding

/update: op de factuur staat dat het 6 kWh was. Aparte manier van afronden hebben die lui ;-)
Anyway dan kom je op 38 cent/kWh. €0,31/kWh goedkoper. Dat begint alweer richting een nogmaal tarief te gaan.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

En weer een nieuwtje; alle laadpalen aangesloten bij het Franse Girève netwerk (o.a. Sodetrel :) zijn nu te gebruiken met alle laadpassen van Last Mile Solutions.

Dus: NLMab, EVCompany, Chargepoint, Ecotap passen allemaal te gebruiken langs de franse Péage. :dance:
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Helaas is opladen bij Tank & Rast inmiddels niet meer gratis.

Je schijnt er nu alleen nog maar met de eCharge app te kunnen betalen waarbij je dan ook nog moet aangeven hoe lang je gaat laden in stapjes van 10 minuten. Dus oppassen met connectietarieven die naar het schijnt per 10 minuten worden afgetikt. Als ik het goed heb gelezen hebben ze het over €3,65 per 10 min (!)

Meer info bij onze oosterburen.

Lijst met stations:
https://tank.rast.de/emobility/ en dan bij FAQ vraag 1, de lijst. Alles met een * erachter kost nu geld.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Schrik, maar volgens mij zijn dat de E&WB laders rond Stuttgart die van meet af aan geld hebben gekost (ik loop het lijstje nog eens door). Te bedienen met de TNM kaart/app. Kies nu beter Plugsurfing. Tijdtarief is wel killing voor de ZOE met grotere batterij en het langzaam aan laden, dus idd goed opletten. Geld ook voor de SLAM laders, niet voor Allego, die hebben een vast tarief.
193D294E-C778-47E1-82E4-C675E38550F1.png
4EFD2161-1E75-4F06-8266-A0524DA88095.png
Update; Ellwangen is een SLAM lader, tijdtarief lijkt verdwenen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Ik heb er een paar bekeken en ik zie € 7,80 per uur bij E-charge. Het was te verwachten maar met een Q210 en een half uur niet heel duur.
Ik kon alleen 32A kiezen bij een 43 Kw lader, mogelijk komt daar de verwarring van.
Oops: voor DC (CCS en Chademo) vragen ze € 22,20 per uur (!), ben ik toch blij met de Chamelon lader.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Daar is iemand begin van het jaar heel druk geweest met sterretjes zetten. Tijdens het bijwerken van mijn kaart tijdens de jaarwisseling waren het er nog maar een paar, maar nu nagenoeg allemaal.

Jammer, maar ik heb er niets tegen om te betalen voor een goede service als het tarief redelijk is en de bediening degelijk en breed geaccepteerd. Ik begreep dat je ook met creditcard kon betalen. 11 ct per minuut is € 6,60 per uur waar je wel in staat moet zijn 25 kWh binnen te trekken dat is 0,264 per kWh. De meter blijft lopen zolang je verbonden bent en je moet niet met een koude of bijna volle batterij aan de paal gaan hangen. Mijn beste laadstrategie (kort, snel niet te veel laden) past daar wel bij. Kies je voor vast tarief dan moet je lang en zo veel mogelijk laden.

Helaas schijnt het niet aantrekkelijk te zijn per Kwh te verrekenen. Ik blijf voorstander van kwh tarief; zo duidelijk als wat in alle situaties. In NL hebben we dat al gehad en rekenen we per kWh af tegen 0,56 of 0,64 en dan ben je op z'n best in 45 min voor 22 kWh € 9,00 kwijt en dat is € 0,20 per minuut. De Q90 gaat niet zo snel ik gok 40 kWh in 1,5 uur op z'n best en dat is € 25,60 is € 0,28 per minuut.

Grappig het verschil in benadering te zien;
- Tank & Rast; per minuut,
* om zo snel mogelijk de lader vrij te maken en in feite de klant weer op weg te sturen
* nadelig voor langzaamladers (AC / ZOE)
- Allego; vast tarief,
* laad- en dus verblijftijd zo lang mogelijk laten duren tbv omzet in de Autohof?
* voordelig voor langzaamladers met grote batterijen

Gezien de tariefstelling van de CCS en DC hebben ze goed opgelet en kunnen we idd blij zijn met onze Chameleonlader!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Het gaat er op bij de buren en een aantal gaat he-le-maal door het lint. Beetje therapie want het hele spectrum komt aan bod; tarief, roaming (het ontbreken van), betaalmethoden, diesel vs elektro, etc. Feit is dat na nieuwjaar iemand een knop heeft omgezet en de omschakeling niet perfect gaat en al helemaal niet is aangekondigd. Verwarring alom.

Puntje van zorg mijnerzijds is niet dat ik moet betalen, maar of ik kan betalen. Er worden veel problemen met de Innogy eCharge App gemeld vanwege bugs en vanwege het niet functioneren binnen een EDGE-netwerk. PlugSurfing lijkt vooralsnog niet met deze palen te kunnen, maar dat lijkt me een kwestie van tijd. De meeste RWE-palen kunnen met PlugSurfing worden bediend, dus dat zal wel komen, maar wanneer?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Ik snap dat eigenlijk niet zo goed, dat ze helemaal ballistic gaan, gezeur over die app. etc.
Oke een laadpas is makkelijker, maar zo heftig is het nou ook weer niet. De tarieven zijn wel zeer stevig zeker voor DC.

Fastned is hier ook tijden lang alleen met een App geweest en dat werkt ook goed. Oké, Fastned bood wel gratis wi-fi aan maar dat heb ik nog nooit nodig gehad. Mijn vrouw en ik hebben qua bereik langs de autobahn vrijwel altijd 3G en vaak zelfs 4G. Zij heeft Vodafone zakelijk en ik Tele2.

Die Duitsers zijn ook nog wel wat heftiger op de privacy e.d..Een aantal willen bijvoorbeeld alleen contant betalen of met een laadpas aan hun bankrekening. Hebben geen paypal of creditcard. Ik denk dan; als je elektrisch wil rijden zorg er dan in elk geval voor dat je op alle wijzes een beetje betalen kunt; dan ben jij in elk geval flexibel genoeg....

Over de communicatie van T&R / Innogy geef ik ze dan wel weer volkomen gelijk. Misschien dat ze toch de RFID lezer versneld gaan activeren n.a.v. de klachten en dan hebben wij als Nederlanders ook weer wat meer keuze mogelijkheden.

Gelukkig hebben we verder gewoon de Allego's en alternatieven maar die Tank & Rast zijn juist zo mooi gesitueerd langs de Deutsche Raststätte, dus dat is wel jammer.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

De discussie over betalen per minuut is er ook al in Duitsland. Omdat de Duitsers Eichrecht kennen, moet er een geijkte Kwh meter in zitten met certificering waardoor de prijs van de laadpaal nog veel duurder wordt. Vandaar dat ze allemaal kort door de bocht gaan en op tijd afrekenen met de nodige protesten tot gevolg. Dit is een mooi klusje voor ons Europees Parlement die in Europa moet afdwingen dat er per kwh afgerekend moet worden net zoals per liter bij de fossiele brandstoffen. Tevens kan dan ook een Europees veilig betaalsysteem afgedwongen worden want dat is er nu ook niet. Maar ja, tja, geen prioriteit. :fp:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Ja, een DC meter schijnt al iets van €12.000 te kosten. Maar dat lijkt me nog altijd stukken eerlijker dan mensen in de winter 2x zoveel voor dezelfde kWh's te laten betalen als in de zomer.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Ik hoorde in de Electrify-BW podcast dat alleen Innogy alle laders wel van een (dure) geijkte meter en geijkte backend heeft voorzien en dat die dus wel per kwh kan afrekenen. Alle andere niet. Op DC is er op dit moment geen geijkte (Duitsland toegestaan) meter, dan kan je wel AC meten maar dan moeten ze als compromis tot april 2019 sowieso 20% van de meting afhalen voor de DC-AC omzetting richting de klant. Allego zou mid 2018 van de vaste (pauschal) prijzen afgaan. Er is dus verbetering in zicht voor de niet-Innogy laders.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

De eerste 20 Luminus (Fast-E) laders zijn deze week nog gratis, vanaf volgende week, schrik niet... €0,35/kWh + €0,20 per minuut (!)

Kortom gemiddeld zo'n €22 per uur voor Zoe rijders. Ik denk niet dat het erg druk gaat worden daar ;)
Voor mij des te meer een reden om een export te maken van alle gratis 43kW's in Europa en deze als nieuwe roze-gekleurde POI toe te voegen aan de rest van de poi's op R-Link. Ziet er fleurig uit zo!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Status Tank & Rast palen in D met dank @advandenmeer.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Klein reisverslagje van een gezinsdagje met de Zoe naar Winterberg:

Heenreis met vol batterijtje vertrokken vanuit Apeldoorn en lekker doorgereden. Na 150km rijden met nog 23% over gingen we even laden bij de Lidl Herne. Na even wat fruit en een plas vertrokken we 35 minuten later weer met 74%. De gemiddelde snelheid lag zo rond de 34kW en het was gratis, dus daar was ik best tevreden mee.

Kwam nog een Duitser met een blauwe Ionic even langs, altijd gezellig even babbelen en we konden tegelijk dezelfde snellader gebruiken want hij laadde met CCS. In de winter haalde 'ie 150 snelweg km zei'ie en in de zomer 200. Toch netjes met een 28kWh batterij.

Maargoed, daarna weer met normale snelheden nog 130km doorgereden naar Winterberg. We kwamen aan met nog 18% batterijlading en ik had van te voren met de receptie van dit hotel geregeld dat ik hun 22kW publieke Tesla Destination charger (voor alle auto's) enkele uren mocht gebruiken. Wederom gratis en zo'n beetje onderaan de pistes.

Na een lekkere middag skieën vertrokken we weer met een volle lading, en het aparte was doordat we heuvel af gingen én het max 80km/h ging, we er flink range bij kregen. In de 30 KM die we naar het westen reden kregen we er in totaal 19km aan range bij!. Dus op de range meter stond 191 toen we vertrokken maar 30km later stond er 218 km op :)

Na een ritje van pakweg 150km met 45% over nog even deze Innogy 22kW meegepakt, helaas was deze net zoals veel Tank & Rast palen nu niet gratis meer en hadden ze ook nog eens de RFID kaartlezer uitgeschakeld |:( waardoor hij alléén met de eCharge app van Innogy te activeren was. In deze app kun je je creditcard en/of paypal gegevens insstellen maar gelukkig had ik dat al van te voren geconfigureerd.

Echter bij het starten van het laden kreeg ik steeds een foutmelding over de betaling. Na een paar keer proberen kwam ik erachter dat je ergens in het proces nog een klein vinkje aan moet zetten, genaamd 'Accept conditions'. Hier moet je voor elke 10 minuten €1,33 betalen. Ik heb hem op een uurtje ingesteld en er werd €8,- van mijn paypal afgeschreven. Eerst afschrijven, daarna begint de sessie pas.

Met 91% op het metertje vervolgden wij na 45 minuten onze reis en konden we met nog 176km bereik gemakkelijk thuiskomen. Even beetje doorgereden bij onze oosterburen en na een kwartiertje of vijf waren we weer thuis.

Al met al een geslaagde dag zonder EV-wachttijd.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

En hatseflats ook nog even een EV trip planning voor Wintersporten in Zuid-Tirol.
Doe er je voordeel mee!

https://goedkoperrijden.blogspot.nl/201 ... eel-1.html
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Mooie rit, maar overweeg Stuttgart te mijden ivm drukte door steile hellingen en vrachtwagens die dat lastig vinden en de boel ophouden. Rijd over Heilbron of over Frankfurt, dan heb je ook meer snelladers. Het is ongeveer 62km om, maar rijd prettiger. 5 stops lijkt me aan de lage kant. Meer kortere stops is mijn ervaring, mede door de terugval in laadsnelheid in de hogere SoC regionen. Je ervaringen in Winterberg zijn positief, maar houd rekening met extra laadtijd voor de laatste loodjes die je nodig hebt als je alles uit de batterij haalt.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Bedankt voor de tips Gertjan! Ik ga wellicht de route hier en daar wat aanpassen! Er zijn gelukkig een paar plaatsen waar ik wel echt tot 99% laden kan (qua tijd) dus het zal met name om het laatste stuk gaan in de Alpen waar ik zo mijn vraagtekens bij heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Ja dat is spannend; bergop je accu leegrijden om boven bijna leeg aan te komen en dan naar beneden geen verbruik te hebben en toch nog behoorlijk wat km’s te maken en de accu een beetje op te laden. Dat is nog te begrijpen; als je de top hebt gehaald zijn de zorgen over. Gedaan met Harm tijdens de Wave2017 op de Julierpass en de San Bernardino; boven 17km over en dan all the way down met niks.

Dat is anders als je op 1 lading 2 of meer toppen over moet. Van Frankfurt naar Würzburg heb je dat na Aschaffenburg. Met de 22kW laadde ik in Aschaffenburg nagenoeg vol op een 22kW lader (daar hebben ze nu een 150kW lader waar we niets aan hebben) en met het zweet in de bilnaad die 1e top over, denkend hoe je in godsnaam die tweede top gaat halen. Dan blijk je toch met genoeg in Würzburg aan te komen. Zou nu makkelijk moeten kunnen met een lading kort voor Frankfurt ipv Aschaffenburg, maar dan krijg je hetzelfde verschijnsel. Exciting :mrgreen:

Ps: door de buren van de Nissan Leaf club ben ik PlugShare gaan gebruiken. Daar zit een prima Routeplanner in die je per stint een keuze laat maken voor je laadpunt om je zo je route op te laten bouwen. Een Leaf rijder heeft iets dergelijk webbased gedaan (heeft hij hierover gepost) en dat werkt ook wel goed.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Haha goed verhaal dit. Ben zeer benieuwd! Ik zal eens wat meer energie in plugshare stoppen. Ze hebben ook een iOS app die al een tijdje staat te idle’n op mijn telefoon. Ja die Leaf Rijder ken ik, van Energiebewust Zeeland toch? Heb voor hem getest of zijn ge-exporteerde ov2’s in een Zoe werken. Hij gebruikt oa zo’n beetje heel Chargemap als source. Die is goed bezig.

/edit dat ziet er wel erg makkelijk uit voor onderweg! Een beetje hetzelfde systeem als goingelectric. Nu eens checken hoe goed hun database is.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

The New motion heeft diverse tarieven in Duitsland op de schop gegooid.
Varierend van €0,06 / minuut tot €0,56 / kWh, of zelfs bijna een euro per kWh. (!)

Vooral Ladenetz AC palen 11/22kW zijn soms honderden procenten in prijs verhoogd. Pas hier goed voor op luitjes, ik ga er een speciale blogpost aan wijden, zonder enige vorm van communicatie naar de leden forse verhogen doorvoeren, niet echt netjes imho. :naughty:

Zie o.a. hier.
En bijv. op laadpunt "Bad Wildungen"

Ze zijn gek geworden :fp:
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

Die prijzen zijn inderdaad absurd :( . Maar The New Motion berekent gewoon door wat de laadpaal aanbieder rekent, plus nog wat extra. Plugsurfing trekt zoveel mogelijk de prijzen gelijk. Maar als er echt zulke grote verschillen tussen zitten, dan moet Plugsurfing uitkijken dat ze er niet bij in gaan schieten.
Het rommelt de laatste tijd wel erg in Duitsland op elektrisch rijden gebied. Geen goede ontwikkeling.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Reactie van PlugSurfing over gebruik van Tank&Rast met de PlugSurfing key;
Tank & Rast charging stations belong to Innogy and ENBW and therefore belong to our network. You should be able to charge on these charging stations with your plugsurfing charging key.
If there is a problem with one of these stations, please inform the operator of the charging station or send us a message so we can inform the operator for you.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Hey dat is wel bijzonder GJ, betekent dat dat Tank und Rast de kaartlezer in de laadpalen aangezet hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Ja, klinkt te mooi om waar te zijn. Ze (servicemedewerkster) redeneert vanuit de standaard situatie. Laat dit nou net geen standaard situatie zijn.

Daarnaast denk ik dat Tank&Rast niets meer over de palen te zeggen heeft, net zoals NewMotion wel de sneladers van Allego heeft geïnitieerd, maar er weinig of niks over te zeggen lijkt te hebben. Dus Innogy of EnWB kan die lezer aangezet hebben ja
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

... waarschijnlijk niet dus. Anders had je er uiteraard niet om gevraagd... standaard antwoorden kan je overal al vinden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jopie66
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 apr 2017 17:10
Actief als: professional

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Jopie66 »

Beste mensen,
30 maart ga ik 4 dagen naar Berlijn (vanuit Almelo). Via goingelectric heb ik een mooie route met de nodige gratis laadpunten gevonden.
Ik heb een Newmotion kaart en een Plugsurfing sleutelhanger en ook nog de CHargemap kaart. Voldoende?
Nu zal ik in Berlijn de auto vrijwel niet gebruiken. Nu was ik zeer verrast door 1 ding. Op CHargemap zie ik tot mijn verassing dat nogal wat laadplakken gratis zijn wat betreft parkeren en dat midden in het centrum.
https://nl.chargemap.com/25-augsburger-str-berlin.html

https://nl.chargemap.com/fuggerstr-in-berlin.html

Ik heb op de site van de gemeente geen antwoord kunnen vinden. Ervaringen hier?
Hiernaast vond ik behoorlijke verschillen in de tarieven zie ook de voorbeelden hierboven op kruipafstand va mijn hotel. Maar dat was ondertussen al bekend uit eerdere posts

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in