Binnenverlichting + dashboardverlichting

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Timo
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2017 21:30
Actief als: particulier

Binnenverlichting + dashboardverlichting

Bericht door Timo »

Hallo,
Ik heb me vanavond geregistreerd op het forum en de reden is dat ik vorige week een Grand Espace III heb gekocht met een lijstje van defecten. Ik heb ook nog twee Meganes, maar die hebben me nog nooit naar dit forum toe gedreven. En fin, ik ga toch proberen er een auto van te maken met werkende accessoires.

Vanavond ben ik bezig geweest met het repareren van de binnenverlichting. Hoe bizar dat letterlijk alle leeslampjes die aan de zijkanten zitten het niet doen! 6 stuks dus, terwijl er wel een werkend buislampje in zit. Ik heb ze allemaal los gehaald en daarbij zijn de klemmetjes van twee lampjes afgebroken. Ik lees er niets over op dit forum, terwijl ik veronderstel dat er geen Espace van die leeftijd werkende lampjes kan hebben, want waarom zijn ze anders allemaal stuk bij mijn auto?
Door wat te buigen aan de contactjes heb ik het voor elkaar gekregen dat er 5 lampjes weer werken, zij het wel heel fragiel. Morgen gaan de kinderen zeker aan de schakelaars zitten en dan denk ik dat er weer een paar lampjes uit blijven.
Eigenlijk snap ik nog niet waarom die schakelaartjes stuk gaan en wat de beste manier van repareren is. Heeft iemand een tip?

Het tweede mankement dat ook met verlichting te maken heeft is de dashboardverlichting. Die gaat zwak branden zodra ik de verlichting inschakel. Het regelwieltje doet niets, of ik nu verlichting aan of uit heb. Opvallend is dat er op het dashboard alleen een lampje gaat branden van de stadslichten en dat het dimlicht lampje niet brandt, hoewel ik de dimlichten gewoon heb ingeschakeld. Misschien heeft het met elkaar te maken.

Verder heb ik nog meer kwaaltjes, maar aangezien ik nog niet alles heb gezocht op dit forum, kan het zijn dat ik het antwoord daarvoor wel ergens op het forum zou kunnen vinden.
- allebei de elektrische ramen rechts werken niet
- het rechter achterportier gaat niet op slot (en ik heb dus geen idee hoe ik de auto veilig kan afsluiten)
- de afstandsbedieningen van de sleutels werken allebei niet (rode ledje brandt ook niet bij indrukken knopje)
- de airco blaast zo koud dat de sneeuwvlokken er letterlijk uit komen dwarrelen
- de benzinemeter knippert op leeg terwijl de tank vol zit (auto rijdt op LPG)
- het toerenteller schermpje doet het niet

Ik hou niet van dit soort defecten dus ik hoop dat ik het allemaal opgelost krijg. Ik denk dat ik nog wel vaker een topic moet openen hier :wink:

Groeten,
Timo
Megane Estate 1.5 dCI 2011, Grand Espace 2001 LPG, Megane break 2002 1.4 16v

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Noreply
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 229
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:15

Re: Binnenverlichting + dashboardverlichting

Bericht door Noreply »

Dat klinkt al een behoorlijk project wat je gekocht hebt :-)

Leeslampjes heb ik zelf nog niet eerder van gehoord. Maar wellicht dat de zoekfunctie uitkomst gaat bieden voor je, welkom ieder geval op dit forum!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Timo
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2017 21:30
Actief als: particulier

Re: Binnenverlichting + dashboardverlichting

Bericht door Timo »

De afstandsbediening werkt weer nadat ik de contactjes in de sleutel met een schuurpapiertje heb geschuurd.
Het portier gaat weer op slot nadat ik een paar kabelbreukjes in de deurdoorvoer heb gesoldeerd.
Bij het bestuurdersportier zijn ook een paar kabeltjes gebroken, maar voor reparatie heb ik nog geen tijd gehad. Wie weet werken de elektrische ramen weer als ik die kabeltjes hersteld heb.

Maar waarom de dashboardverlichting zo zwak brandt kan ik nog niet achterhalen...
Weet iemand het?
Megane Estate 1.5 dCI 2011, Grand Espace 2001 LPG, Megane break 2002 1.4 16v

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16022
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Binnenverlichting + dashboardverlichting

Bericht door mechanic »

Wellicht is de controle lamp in het paneel enkel defect. Zit de stekker wel op het regelwieltje aangesloten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Timo
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2017 21:30
Actief als: particulier

Re: Binnenverlichting + dashboardverlichting

Bericht door Timo »

mechanic schreef:Zit de stekker wel op het regelwieltje aangesloten?
Bingo! Jij gaat door voor de volgende ronde!
Zojuist heb ik eindelijk de boel eens losgehaald, want het is mijn vrije dag en mooi weer om te knutselen aan de Espace. Het bleek inderdaad zo simpel te zijn dat iemand na het loshalen van de boel de stekker niet had teruggeplaatst. :doh:

De elektrische ramen aan de rechterkant doen het trouwens ook allebei weer, nadat ik de bedrading in de kabeldoorvoer van het bestuurdersportier heb gesoldeerd.

Het gaat erop lijken dat ik de lijst met mankementen helemaal af ga krijgen. Er komen daardoor zelfs enkele minder belangrijke puntjes in aanmerking voor reparatie. ;-)
Ik ben zojuist begonnen met het loshalen van het dashboard, omdat de toerentellerverlichting het maar half doet. Ik hoop dat ik bij het lampje kan komen.
Megane Estate 1.5 dCI 2011, Grand Espace 2001 LPG, Megane break 2002 1.4 16v

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16022
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Binnenverlichting + dashboardverlichting

Bericht door mechanic »

Goed werk!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Timo
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2017 21:30
Actief als: particulier

Re: Binnenverlichting + dashboardverlichting

Bericht door Timo »

Dank je wel! En trouwens ook bedankt voor je juiste aanwijzing, want anders was ik er niet zo snel aan begonnen.

Het dashboard heb ik weer in elkaar geschroefd, want ik zal al snel dat het veel te veel werk is om bij de toerenteller te komen. Daar heb ik een dag zonder kinderen om me heen voor nodig.
Megane Estate 1.5 dCI 2011, Grand Espace 2001 LPG, Megane break 2002 1.4 16v

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht