Op 3 cilinders lopen

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
R25Driver
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2004 17:08
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Op 3 cilinders lopen

Bericht door R25Driver »

Nog meer problemen met de 2000 scenic 1.6 16v. Op een snelweg rit hield 1 cilinder het voor gezien, vanuit het niets.
De penbobines zijn getest en alle 4 bougies vonken goed. Uit de uitlaat komt een flinke benzinelucht dus mengsel is er ook. Er komt alleen geen ontbranding helaas.
Waar moet ik het zoeken? Ecu overleden? Verbrande klep?

Edit: Aanvullende informatie.

Cilinder 3 heeft de problemen. Als ik de bobine iets oplicht slaat de vonk over en geeft de motor dezelfde beroerde loop. Verwijder ik de bobine dan bokt de motor minder erg dan met bobine(?) . De bougie vonkt wel goed. Ik heb dit ook getest met een 100% goede bobine en bougie.
Bobines en bougies zijn nog geen 5k kilometer geleden vervangen alsook alle pakkingen van het inlaattraject.
'91 R25 TXE 2.2i DG-PZ-78 RIP
'90 R25 TXE 2.2i YZ-79-TJ RIP
'00 Scenic RXE 1.6 16v 27-NL-BN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door mechanic »

Met bijv de bobine van cilinder 2 omwisselen heeft geen effect?
Kunt een compressie test laten doen,kun je een hoop mee uitsluiten.
Ook het signaal meten wat op de bobine komt bijv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
R25Driver
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2004 17:08
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door R25Driver »

Bobines verwisselen had geen enkel effect.
De monteur denkt aan een verbrande klep, de compressie test zal het wel aangeven.
Mocht dat het geval zijn is het einde oefening helaas.
'91 R25 TXE 2.2i DG-PZ-78 RIP
'90 R25 TXE 2.2i YZ-79-TJ RIP
'00 Scenic RXE 1.6 16v 27-NL-BN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NicoK
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2017 20:36
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door NicoK »

Ja ik zou dan ook denken aan een verbrande klep of de koppakking.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
R25Driver
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2004 17:08
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door R25Driver »

Ik zal even netjes terugkoppeling geven.

Het euvel was een injector die doormidden was geknapt bij cilinder 3. Daarbij weer 2 bobines die verkeerde weerstand gaven (nog geen 5k kilometer oud) op cilinder 1 en 4.

Nu ook een besluit genomen en de scenic gaat weg. Ingeruild op een Suzuki Wagon r+.
'91 R25 TXE 2.2i DG-PZ-78 RIP
'90 R25 TXE 2.2i YZ-79-TJ RIP
'00 Scenic RXE 1.6 16v 27-NL-BN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door WillemS »

Had je de 25 TXE nog maar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door mechanic »

Check bij de wagonR+ vooral op roest. Paar in onderhoud,degelijk karretje maar niet vreemd van roest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
R25Driver
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2004 17:08
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door R25Driver »

Met de beide R25 had ik eigenlijk nooit problemen, enkel met de automaat, maar dat was te wijten aan vervuilde atf olie. Nog steeds denk ik inderdaad met weemoed terug aan de 25, naar mijn mening nog een echte Renault!
Over de Scenic kan ik kort zijn; het reed heerlijk maar ik miste het echte Renault gevoel die de 25 wel gaf.
Toch blijf ik een zwak houden voor het merk dus wie weet ooit weer terug.

Nu dus de Suzuki. Van roest nog geen sprake, heeft recent nog een hele chassis en plaatwerk check gehad bij de dealer volgens het onderhoudsboekje. Maar ik zal het in de gaten houden!

Het Renault forum zal ik ook nog in de gaten houden uiteraard. ;)
'91 R25 TXE 2.2i DG-PZ-78 RIP
'90 R25 TXE 2.2i YZ-79-TJ RIP
'00 Scenic RXE 1.6 16v 27-NL-BN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door WillemS »

Bij Suzuki is de dwarsbalk onder de radiateur altijd verdacht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JDK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2016 11:26
Actief als: particulier

Re: Op 3 cilinders lopen

Bericht door JDK »

Weet niet of het bij dit geval van toepassing is.

Maar mocht er iemand bobines nodig hebben voor een Renault:
4 bobines voor €75,-
https://www.jdk-bobine.nl/

Bekijk de reviews van kopende klanten:
https://www.jdk-bobine.nl/product/bobin ... k/#reviews


Mvg,
JDK-Bobine

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht