groundloop ???

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Gesloten

Topic author
simonhordijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2014 12:02
Actief als: particulier

groundloop ???

Bericht door simonhordijk »

Goedemiddag,

Met gepaste trots dacht ik het voor elkaar te hebben. Een auxkabel vanaf de radio van mijn espace (helemaal achterin) naar voren toe gebracht.
Een bluetooth carkitje met audio weergave,dus ik dacht nu gewoon draadloos spottify te kunnen luisteren via mijn mobiel.
Ook nog een klein versterkertje aangeschaft en netjes weggewerkt.

Het eerste probleem was een irritante piep/zoom als ik de aux selecteerde op mijn radio. Na wat te hebben gespeurd een groundloop isolator tusssen de de auxkabel en en radio geplaatst. Dit lijkt te helpen. De piep is weg. (weet niet of dit kwam door de groundloop isolator of door het gehannes met de kabels) Maar de piep is nu weg. Echter als ik de bluetooth ontvanger met een usb kabeltje in de usblader van de sigaretten aansteker plaats begint er een enorm zoemend geluid. Als ik een gewone powerbank of zelfs met verlengsnoer de stroom vanuit huis haal is het weg.
Ook dit lijkt mij een soort van groundloop.

De eerste groundloop isolator had ik netjes tussen de auxkabel en het versterkertje geplaatst. (Dus: bluetooth ontvanger, minijack naar versterkertje, via minijack versterker uit naar groundloop isolator naar auxkabel naar radio) Dit hielp echter niets. Groundloop isolator er tussen uit en deze tussen de radio en auxkabel geplaatst, neemt in ieder geval de piep weg.

Bij de radio achterin zit ook een aansteker in de buurt, misschien is hiermee iets te combineren? Ik vermoed dat de aarde aansluiting (massa?) van de radio en de aansteker gelijk moeten zijn om een groundloop te voorkomen. Maar ik ben het effe kwijt. Wie heeft er een goed idee?

Ben er al dagen mee aan het prutsen, vind het tot nu toe erg leuk, maar begin nu vast te lopen. Heb al heel veel internet pagina's bezocht, maar kom nu effe niet verder. Hopelijk heeft er iemand een goed idee?

PS. ook het aansluiten van de auxkabel was een heel gepuzzel, en gespeur op internet. Maar dit stelt echt niets voor, dus als iemand nog een tip daarover nodig heeft, geen probleem....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: groundloop ???

Bericht door RichTrip »

Ik zou de geschakelde + en de massa van de versterker achterin gebruiken voor de voeding van het versterkertje. Dat betekent dus een voedingskabeltje van achter naar voor trekken.
Is dat versterkertie overigens echt nodig? Dat is zeer waarschijnlijk de oorzaak van het probleem.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
simonhordijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2014 12:02
Actief als: particulier

Groundloop

Bericht door simonhordijk »

Dank je wel voor je reactie.
Stomme vraag maar kan ik dan de extra kabel althans de uiteinden daarvan gewoon bij de iso stekker indrukken. Ik had dit nl gedaan met een powerbank, dus de twee draadjes van een USB kabel bij de iso aansluiting ingestopt, maar toen kwam er rook uit de powerbank!!! Maar misschien had ik de verkeerde kleuren gebruikt.k

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
simonhordijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2014 12:02
Actief als: particulier

Re: groundloop ???

Bericht door simonhordijk »

Of komt de massa niet uit de iso stekker?
Zo nee, waar vind ik dan de massa van de autoradio?
Reuze bedankt alvast, was al een paar dagen gestopt met prutsen maar mijn handen jeuken om dit te fixen !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
simonhordijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2014 12:02
Actief als: particulier

Re: groundloop ???

Bericht door simonhordijk »

Het versterkertje is niet 100 procent noodzakelijk, maar geeft iets voller geluid. Maar ook zonder versterkertje blijft de brom, dus ik vermoed dat het met het Bluetooth apparaatje te maken heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
simonhordijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2014 12:02
Actief als: particulier

Re: groundloop ???

Bericht door simonhordijk »

Voor een groot gedeelte gelukt.
USB voeding vanaf aansteker gebruikt. De aansteker gevoed met de voeding van de radio. Weg irritante piep.!!! Top. Als ik het versterkertje gebruik blijf je een zoem horen. Of ik deze nu via een USB verdeler aangesloten op de hoofd usb kabel aansluit of vanuit een ander punt, het blijft. Behalve als ik hem via een powerbank voed, of via de ingebouwde eigen batterij/accu’s laat lopen. Dus die er maar tussen uit gelaten. Geen ramp. Erg blij met de oplossing, want die piep was geen doen. Super bedankt voor je tips!

Gewoon omdat ik het niet kan uitstaan ... kan het zijn dat de zoem ontstaat omdat er een ingebouwde batterij in het versterkertje zit? Snap niet waarom dit apparaat zo’n zoem geeft als er vaste spanning vanuit de auto op staat. Zou het eventueel wel uit elkaar willen slopen om te kijken of ik de batterij kan ontwijken, maar weet niet of dat zin heeft.

Maar goed, we kunnen spotify luisteren in de auto, en dat is al super gaaf. Nogmaals dank!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
simonhordijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2014 12:02
Actief als: particulier

Re: groundloop ???

Bericht door simonhordijk »

Voor een groot gedeelte gelukt.
USB voeding vanaf aansteker gebruikt. De aansteker gevoed met de voeding van de radio. Weg irritante piep.!!! Top. Als ik het versterkertje gebruik blijf je een zoem horen. Of ik deze nu via een USB verdeler aangesloten op de hoofd usb kabel aansluit of vanuit een ander punt, het blijft. Behalve als ik hem via een powerbank voed, of via de ingebouwde eigen batterij/accu’s laat lopen. Dus die er maar tussen uit gelaten. Geen ramp. Erg blij met de oplossing, want die piep was geen doen. Super bedankt voor je tips!

Gewoon omdat ik het niet kan uitstaan ... kan het zijn dat de zoem ontstaat omdat er een ingebouwde batterij in het versterkertje zit? Snap niet waarom dit apparaat zo’n zoem geeft als er vaste spanning vanuit de auto op staat. Zou het eventueel wel uit elkaar willen slopen om te kijken of ik de batterij kan ontwijken, maar weet niet of dat zin heeft.

Maar goed, we kunnen spotify luisteren in de auto, en dat is al super gaaf. Nogmaals dank!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Richard 1958
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 mar 2017 16:58
Actief als: particulier

Re: groundloop ???

Bericht door Richard 1958 »

ook het aansluiten van de auxkabel was een heel gepuzzel, en gespeur op internet. Maar dit stelt echt niets voor, dus als iemand nog een tip daarover nodig heeft, geen probleem....
Nou als iemand duidelijke foto's heeft waar dat in moet in de versterker achterin dan hou ik mij aanbevolen. Ik zie in mijn scherm dat ik een Aux hewb maar geen idee waar de kabel in moet om mijn mobiel te kunnen aansluiten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
simonhordijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2014 12:02
Actief als: particulier

Re: groundloop ???

Bericht door simonhordijk »

Hoi Richard,

Ik heb dit filmpje gebruikt. Ging heel gemakkelijk.
Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gesloten