Tankinhoud en -reserve

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Wouter47
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 nov 2017 10:57
Actief als: particulier

Tankinhoud en -reserve

Bericht door Wouter47 »

Gisteren was ik met mijn Nieuwe Captur 120 Edc Intense na een lange rit vlak bij huis toen het benzineniveau op reserve ging. Ik dacht nog 60 km te kunnen rijden, maar even later gaf de actieradius alleen maar streepjes en begon ik te twijfelen.
Vandaag getankt en wat schets mijn verbazing? Er ging maar max 38 L in! Als de tankinhoud echt 45 L is dan zat er dus nog 7 L benzine in en daar had ik nog 100 Km mee kunnen rijden. Als de tankinhoud echter maar 40 L is, zat er nog 2 L benzine in en daar had ik nog maar 25 Km mee kunnen rijden.

Mijn vragen zijn:
- Wat is nu de echte tankinhoud?
- Is de opgegeven actieradius inclusief of exclusief reserve?

Als iemand het weet hoor ik het graag. Vast bedankt

Groet, Wouter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thair
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 aug 2015 17:15
Actief als: particulier
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door Thair »

De tankinhoud is 45 liter (inclusief reserve). De actieradius is ook inclusief reserve. Als de actieradius op 90 KM komt gaat het reservelampje branden en (heel vervelend) gaat bij een actieradius van 70 KM (meen ik) alleen nog maar streepjes worden weergegeven. Ook ik kan over het algemeen maar iets van 36-38 liter tanken, maar gisteravond ging er ruim 43 liter in. Ik heb me hier in eerste instantie hoogst over verbaasd en dacht dat bij het tanken de teller niet op 0 stond en dat ik dus geflest was. Op de terugreis wilde de naald van de meter echter niet zakken zoals dat anders wel gebeurd. Ik heb met de gegevens van het dashboard (verbruik, afstand en actieradius) even snel zitten rekenen en die bijna 45 liter lijkt aardig te kloppen. Terugdenkend aan het tankstation viel me op dat deze vanaf het pompeiland gezien een beetje naar beneden helde. Dit zou kunnen verklaren dat er meer benzine in ging als de bovenkant van de tank iets boven de onderkant van de vulopening ligt.

Groetjes,

Theo.
26-3-2018: Renault Captur TCe 120 EDC Intens, Orange Atacama / Ivoire.
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door Axel57 »

In de phase 2 is de tankmeter veel nauwkeuriger dan in de eerste phase.

Mijn ervaring:
Phase 1 bleef hij heel lang op vol staan maar als ie ging dan was je tank bijna leeg.

Phase 2 zakt gelijk mee, verbruikte liters op de boordcomputer kloppen aardig met de werkelijkheid, dat is even wennen toen we hem net hadden ook een keer met lampje en samengeknepen billen naar de pomp en ging er maar 37liter in. Nu rijden we hem normaal niet zover leeg maar je wilt toch even weten wat hij kan.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

davofi
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 jan 2015 15:26
Actief als: particulier

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door davofi »

Het is best wel zinnig te weten hoeveel benzine je nog hebt als het lampje (op vlakke weg) gaat branden. De beste manier daar achter te komen is de km stand op te nemen als het lampje gaat branden, dan een reserve tankje mee te nemen met benzine en gewoon doorrijden tot ie stopt. Wel even opletten dat je dat niet net in een tunnel o.i.d. gebeurt, dat is wat slordig en kan veel geld kosten.
Dat tripcomputers stoppen met "nog te rijden km's" aan te geven als de tank haast leeg is is logisch, je zou dan de fabrikant verantwoordelijk kunnen maken voor het feit dat je de pomp niet meer haalde en daar hebben ze een hekel aan. :discuss:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvsteentje
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 235
Lid geworden op: 24 jan 2017 19:25
Actief als: particulier

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door rvsteentje »

Bij mij gaat mijn tankmeter niet voorbij het één na laaste streepje, ben er aan gewend en gaat hopelijk met de 1é beurt verholpen worden.

Mijn ervaring is dat als je gaat tanken en hij slaat af en je gaat door met knijpend tanken gaat er zo rond de 10ltr extra in. Heb zelfs al is 47ltr getankt en stond ik nog niet in ze reserve. Als je alles reset en je tankt zo af dan klopt je verbruikte ltr in de bpc ook met wat je tankt.......moet zeggen dat ik het wel irritant vind om zo af te tanken :fp:
Captur Iconic E-Tech plug-in hybrid 160 ,two-tone noir étoilé / gris highland GNE+KQA, pack Bose premium sound, pack advanced driving assist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvsteentje
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 235
Lid geworden op: 24 jan 2017 19:25
Actief als: particulier

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door rvsteentje »

20180501_202340.png
Hier een reactie van even terug, zoals je ziet sta ik nog net niet in het rood :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Captur Iconic E-Tech plug-in hybrid 160 ,two-tone noir étoilé / gris highland GNE+KQA, pack Bose premium sound, pack advanced driving assist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MLtje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2018 11:23
Actief als: particulier

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door MLtje »

Zie dat dit een oud bericht betreft maar heb toch een vraag/reactie.

Rij zelf een Captur 120 EDC van 12-2017
Nieuw gekocht en nu ca. 23.000 km op de teller.
vanaf het begin verbaas ik mij over de tankinhoud. De brochure zegt tankinhoud 45 liter.
Vanaf vol (tanken totdat deze afslaat en max. 2x naklikken) tot het eerste streepje, dan gaat het lampje branden dan heb ik 32 liter verbruikt. Zowel de digitale teller geeft dit aan en bij het tanken de pomp natuurlijk.
Bij 35 liter staat de meter helemaal onderin. Dus dan zou de tank leeg moeten zijn.
Volgens de brochure zou er nog 10 liter in moeten zitten. Dit lijkt mij heel veel als reserve.

Meerdere keren bij de garage geweest, die vonden het niet raar. dat is de reserve zeggen ze dan. Of het ligt aan de pomp dat je niet meer kunt tanken zeggen ze.
Bij mij gaat het er niet in dat je na 32 liter al moet tanken.
Omdat ze mij niet konden helpen in eerste instantie, ben ik zelf aan het testen geweest.
bij 35 liter is de tank leeg volgens de tankmeter, verder zakt deze niet meer. Ik heb doorgereden tot 43 liter (met een jerrycan had ik kunnen kijken totdat deze helemaal leeg is)
43 is dus 11 liter vanaf het punt dat lampje gaat branden.
Ook heb ik gekeken hoeveel erin kan. Bij het tanken tot het afslaan en dan rustig inknijpen totdat deze meerdere keren afslaat. bij 32 liter is VOL, daarna heb ik er nog 13 liter bij in kunnen gooien....(een emmer vol dus)
32+11+13= 56 liter.
Dit laatste (13 liter tanken na VOL) mocht niet van de garage. een tank heeft volgens hun een 80% vulling, 20% is lucht zodat bij uitzetten door opwarmen de benzine de tank niet op druk kan zetten. (werd mij vertelt)

Bij ca. 22.000 km kwam de garage met de oplossing om de tankvlotter te vervangen, dit heeft niet geholpen. Ze gaan navraag doen wat het dan kan zijn. Maar verwacht er niet veel van.

Als je bovenstaande leest zou een normale tankbeurt van 42 tot 45 liter toch normaal zijn en niet 32 liter? Scheelt 160 tot 200km rijden op 1 tankbeurt.

Hoor graag de mening van anderen of kennis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvsteentje
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 235
Lid geworden op: 24 jan 2017 19:25
Actief als: particulier

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door rvsteentje »

Mijn tankmeter komt nog steeds niet voorbij het één na laaste streepje :oops: ook nog geen oplossing voor!!!

Vind het sws een lastige tank om vol te krijgen, moet veel te vroeg beginnen met knijpen om aan de verbruikte liters te komen volgens de bc........
Valt mij erg tegen :fp:
Captur Iconic E-Tech plug-in hybrid 160 ,two-tone noir étoilé / gris highland GNE+KQA, pack Bose premium sound, pack advanced driving assist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door Axel57 »

Gelukkig heeft de Captur toch nog een minpunt....nee het tanken is wel eens lastig.

Moet zeggen dat het bij de onze nog wel redelijk gaat, of ik heb het tanken er op aangepast.

Ik heb even nagekeken maar tank eigenlijk nooit pas als het lampje brandt maar toen kreeg ik er maar 38 liter in en dat klopte redelijk met de bc.

Nu rijden wij niet heel veel en veel in de buurt dan is dat niet zo'n probleem (tank meestal als we max korting krijgen bij de Tinq), voor mensen die lange afstanden en/of veel km rijden lijkt me dat wel eens lastig maar ook daar wen je aan denk ik.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvsteentje
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 235
Lid geworden op: 24 jan 2017 19:25
Actief als: particulier

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door rvsteentje »

Axel57 schreef:Gelukkig heeft de Captur toch nog een minpunt....nee het tanken is wel eens lastig.

Moet zeggen dat het bij de onze nog wel redelijk gaat, of ik heb het tanken er op aangepast.

Ik heb even nagekeken maar tank eigenlijk nooit pas als het lampje brandt maar toen kreeg ik er maar 38 liter in en dat klopte redelijk met de bc.

Nu rijden wij niet heel veel en veel in de buurt dan is dat niet zo'n probleem (tank meestal als we max korting krijgen bij de Tinq), voor mensen die lange afstanden en/of veel km rijden lijkt me dat wel eens lastig maar ook daar wen je aan denk ik.
1 minpunt........R-link vind ik ook niet alles. Al 2x moeten resetten en bij vochtig/koud weer nog wel is dat het scherm ff donker blijft en de stand dat je de voorruit kan ontwassem/ontdooien hapert dan ook! Denk dat er een inruil zit aan te komen...... :fp: :think: Axel57
Captur Iconic E-Tech plug-in hybrid 160 ,two-tone noir étoilé / gris highland GNE+KQA, pack Bose premium sound, pack advanced driving assist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door Axel57 »

ik heb daar geen last van maar ik heb de prijs ook niet zo uitgeknepen, ze moesten bij jouw ergen op besparen denk ik :lol:

De buren van mijn ouders hebben ook een Phase 2 en die heeft ook problemen met tanken.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvsteentje
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 235
Lid geworden op: 24 jan 2017 19:25
Actief als: particulier

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door rvsteentje »

Axel57 schreef:ik heb daar geen last van maar ik heb de prijs ook niet zo uitgeknepen, ze moesten bij jouw ergen op besparen denk ik :lol:

De buren van mijn ouders hebben ook een Phase 2 en die heeft ook problemen met tanken.
Dat zal het zijn :dance: :wink: :D
Captur Iconic E-Tech plug-in hybrid 160 ,two-tone noir étoilé / gris highland GNE+KQA, pack Bose premium sound, pack advanced driving assist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door Grad »

Ik denk dat ze allemaal het tankprobleem hebben. Mijn fase 1 had hetzelfde
Vandaag ook weer 10 minuten moeten klooien voor ik er 43 ltr in had.
Het lampje van lege tank was wel aan maar de pomp sloeg de eerste keer af op ca32 ltr
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Tankinhoud en -reserve

Bericht door Axel57 »

Ik vind wel dat de bc van de Phase 2 beter klopt met de werkelijkheid dan die bam onze Phase 1

Ondanks dat ik het niet prettig vind met het reservebrandstof lampje te rijden kijk ik dan meestal wat de bc zegt over verbruikte liters.

Heb nu een een paar ritjes gedaan met het lampje aan en volgens bc 37.1 liter verbruikt dan heb je nog ca 8liter. Bij het tanken (maar daar tank ik eigenlijk nooit meer ivm het zeer scheef staat) kreeg ik er maar ruim 33 liter in. Dan was ie al een paar keer afgeslagen en had geen zin/tijd nog meer te tanken.

Waar ik normaal tank was afgesloten ivm werkzaamheden aan het spoor....
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht