Distributieriem of ketting?

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
rekito
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2008 01:02

Distributieriem of ketting?

Bericht door rekito »

Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een espace 3.0 V6 uit 1997(volgens mij is dit het eerste jaar van type 3). Ik ben werkelijk helemaal ondersteboven van het comfort en de ruimte alsmede het rijgedrag van de wagen.

Omdat ik niet precies weet wat de geschiedenis is van deze wagen en ik er toch wel nog een tijd van wil genieten wil ik een grote beurt uitvoeren inclusief de distributieriem vervangen. Echter opverschillende pagina's wordt gesproken over een distributieketting. Moet deze ook worden vervangen of niet? Nu heb ik verschillende sites bezocht en dit hele forum uitgespit, maar ik kan nergens ontdekken of er nu een snaar of een ketting inzit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Amsen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2007 15:52

Re: Distributieriem of ketting?

Bericht door Amsen »

rekito schreef:Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een espace 3.0 V6 uit 1997(volgens mij is dit het eerste jaar van type 3). Ik ben werkelijk helemaal ondersteboven van het comfort en de ruimte alsmede het rijgedrag van de wagen.

Omdat ik niet precies weet wat de geschiedenis is van deze wagen en ik er toch wel nog een tijd van wil genieten wil ik een grote beurt uitvoeren inclusief de distributieriem vervangen. Echter opverschillende pagina's wordt gesproken over een distributieketting. Moet deze ook worden vervangen of niet? Nu heb ik verschillende sites bezocht en dit hele forum uitgespit, maar ik kan nergens ontdekken of er nu een snaar of een ketting inzit.
Ik heb sinds anderhalf jaar een Espace 3.0 v6, bouwjaar 1998, en bij aanschaf werd mij door de dealer verteld dat er een distributieketting in zit. Deze zouden zeker 200.000 km mee moeten kunnen gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Dennis25
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2008 23:58

Bericht door Dennis25 »

Hey ,

Kijk anders even op mijngarage.nl toets daar je kenteken in en druk op distributieriem/ketting vervangen. Dan krijg je te zien of jou auto een ketting heeft of niet.
Ik heb een 3.0 V6 uit 98 met ketting & meer dan 2 ton op de teller en ik ben niet van plan om hem te vervangen.Een ketting gaat gemiddelt een autoleven mee maar het risico dat hij het begeeft is altijd aanwezig.Mocht dat zo zijn neem ik dat voor lief.Een nieuwe "gebruikte" motor kost ook de wereld niet. een ketting vervangen kost al gauw tussen de 1250,00/1750,00 dat vind ik toch een beetje te veel geld om voor een auto uit te geven die perfect rijd.Het is ook moeilijk om te zien of hij daadwerkelijk vervangen moet worden omdat je in tegenstelling tot een distributiesnaar zowat geen slijtage kan waarnemen en hij maar preventief vervangen word omdat de motor er toch al uit is.(kost aardig wat arbeidsloon) Het is een afweging die je zelf moet maken , er gaan namelijk ook verhalen rond op diverse fora van opels en fiat kettingen die rond de 100dkm die geest geven met de nodige gevolgen van dien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

er zijn 2 verschillende 3.0 V6 motoren in de espace III. Eentje met ketting, en eentje met distributieriem. De motoren met riem zijn van de eerste versie espace III, de latere hebben de ketting gekregen. De ketting hoeft nooit vervangen te worden, alleen bij een bijgeluid oid, komt zelden voor. De motoren met riem gaan om de 5jaar/120.000km. De multiriemen + toebehoren bij bijde motoren 120.000km / 5jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

ketting ....distributieriem.....

Bericht door demi »

Hmzzz..... ik heb al bij 3 espaces 3.0 V6 de ketting vervangen nadat deze was gesprongen. Ze hadden het allen begeven zo tussen de 140.000 en 180.000 km.
Helaas heeft renault hier niet erg veel aandacht aan besteed om dit degelijker te maken. De ketting is maar een enkel schakelige ketting en ziet er ongeveer uit zoals de meeste fietskettingen. Het euvel is dat de ketting te veel gaat slijten en zo dus gaat langer worden. Ook de kettinggeleiders slijten enorm in. Het gevolg is dus dat een van de twee kettingen het eerst springt en meestal is dit de ketting aan de achterzijde oftewel de ketting van de achterste cilinderrij. Meestal springt de tweede ketting dan ook doordat er 'brokstukken' in terecht komen van de reeds eerste gesprongen ketting. Ook zijn er dan meteen 12 kromme kleppen. dus de bijden cilinderkoppen moeten dan ook onder handen genomen worden.
Met het juiste gereedschap, veel geduld en goede kennis van zaken en +/- 48 werkuren is de renault weer aan het rijden te krijgen.

De 3.0 V6 24v zijn stukken beter doordat deze een riem heeft en geen ketting. deze zijn ook makkelijker te vervangen en veel betrouwbaarder

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Dennis25
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2008 23:58

Bericht door Dennis25 »

De 3.0 V6 24v zijn stukken beter doordat deze een riem heeft en geen ketting. deze zijn ook makkelijker te vervangen en veel betrouwbaarder.
Ik heb een 3.0 V6 24v versie zoals jij zegt , maar die heeft toch echt een ketting en geen riem.
Er staat nu zo'n 237.000 op de teller en de ketting is nog nooit vervangen. Ik rij er 45.000 per jaar mee (snelweg) en ik ben niet bepaald vriendelijk tegen het gaspedaal en hij vliegt regelmatig 219km/ph (Duitsland) en hij loopt nog even mooi als toen ik em kocht 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

voor de riem te vervangen dient eigenlijk de motor uitgebouwd te worden, dure ingreep!
gewoon zorgen dat de motoren met ketting altijd goede smering hebben, optijd de olie verversen enz.
kijk bijvoorbeeld naar de twingo's met ketting motoren, die gaan nooit kapot. espace heb ik ook nog niet meegemaakt dat die stuklopen hierdoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Dennis25 schreef:Ik heb een 3.0 V6 24v versie zoals jij zegt , maar die heeft toch echt een ketting en geen riem.
Er staat nu zo'n 237.000 op de teller en de ketting is nog nooit vervangen. Ik rij er 45.000 per jaar mee (snelweg) en ik ben niet bepaald vriendelijk tegen het gaspedaal en hij vliegt regelmatig 219km/ph (Duitsland) en hij loopt nog even mooi als toen ik em kocht 8)
En dat klopt niet.
Deze motor heeft echt wel een riem.
Als je het niet gelooft, zoek ik het morgen voor je uit.
Moet ik wel even je kenteken hebben.
Doe maar via PM.

Of het moet in jouw geval gaan om een diesel motor, die heeft inderdaad een ketting, maar dan hebben we het ook over een Espace IV en niet over een III zoals in de rest van het topic.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

er zijn wel 2 types v6 motoren in de espace 3. eentje met ketting en eentje met riem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Klopt, alleen is die met ketting de oude 12 klepper.
De 24 klepper is met een riem.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

George Michael
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 feb 2007 10:42

Bericht door George Michael »

Heb vorige week onze Grand Scenic ingeruild voor een Espace 2.0T uit 2005 met 118.000km. De distributieRIEM e.d. is keurig vervangen
Dus wij hebben een riem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ccu
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 sep 2007 16:04

Bericht door ccu »

Hoi,

om dan nog maar eens alles op een rijtje te zetten:

de 2.9 (3.0 ???) V6 12 V heeft een ketting
de 3.0 V6 24 V heeft een riem.

Vervangen van de riem kost nogal wat, omdat hiervoor de motor uitgebouwd moet worden (tenzij je iemand kent met wel heel beweegbare ledematen :D .

groet,
ccu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

En als het een riem is...zou ik dat zeker niet uitstellen. Vermoed dat hij op 120.000km wel zal vervangen zijn. Nu heb je bijna 240.000km dus is het weer de moment.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht