Trilling stuur R14 TS

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
R14 Safrane
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2004 12:51
Actief als: particulier
Locatie: wisselend

Trilling stuur R14 TS

Bericht door R14 Safrane »

Hallo Renaultliefhebbers,

Wat is er aan de hand
Al enige tijd ben ik bezig een ex-sloop R14 TS technisch in orde te krijgen. (de auto staat op de eerste foto van het evenement in ommen dit jaar). De auto is al drie jaar achter elkaar zonder opmerkingen door de apk. :lol: Maar de auto is niet helemaal in orde. Bij trekkende motor en snelheden boven de 100km per uur heb ik last van een trilling in het stuur en een stevig tikkend/aanlopend geluid, voor mijn gevoel bij het rechter voorwiel. Wanneer ik naar links stuur wordt het iets duidelijker. Soms na een lange rit doet het euvel zich ook voor als de auto in de vrij rolt met lage snelheid. Maar wat is er aan de hand. Ik ben niet zo technisch, dus ik weet het niet. Ik denk alleen niet dat het iets is waar ik niet te lang mee door kan rijden. :cry:

Wat is er al aan gedaan
De banden zijn vervangen. Net als de schokbrekers voor en achter. de remmen zijn nagezien, blokken vervangen en handremkabels los gemaakt. De stuurinrichting is nagezien en de boel is voor en achter uitgelijnd. Dat laatste bracht wel wat verbetering maar lost het probleem niet op. De wiellagers achter zijn ook al vervangen net als de stabilisatorrubbers. Alles om de boel strak te krijgen.

Wat is de vraag
Ik denk dat ik de "simpele" dingen nu wel heb gehad. maar hoe nu verder? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? voorwiellagers, aandrijas, versnellingsbak? Waar kan ik het beste mee beginnen? Andere vraag: De kachelbediening zit muurvast. Hoe kan ik hier weer beweging in krijgen zonder het dashboard te slopen en zonder verdere schade aan te richten. Wie heeft hier ervaring mee?

Al vast bedankt voor de te nemen moeite :wink: ,

Raymond
[/u][/i]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Wanneer ik het goed begrijp, is het gevoel duidelijker bij het naar links sturen dan bij het naar rechts sturen ?

Ik zit een beetje te denken aan aan niet meer mooi ronde wiellager, in dit geval rechtsvoor.
Heb je ook een soort 'geroezemoes' geluid die je niet helemaal thuis kunt brengen ?

Iets dergelijks duidde bij mij op een defect wiellager.

Bij het naar links sturen, gaat het merendeel van het gewicht naar de rechterwielen, en de voorwielen in het bijzonder.
Bij het naar rechts sturen natuurlijk precies andersom.

Kortom, bij het naar links sturen wordt het lager nog zwaarder belast, en het defect zou dan dus nog meer moeten opspelen.
Dat lijkt hier ook aan de hand te zijn.

..maar waarom de achterwiellagers dan vervangen ?
Axiale speling ?
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004 17:45
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

In het algemeen geld ,

Als men een trilling in het stuur voelt alleen waarneembaar bij belast gas geven ,
voorbeeld , je rijd 80 , je geeft gas , en stuur trilt . = aandrijfas versleten of aandrijfasmoer los gelopen , speling op diff.

als men een trilling voelt in het stuur bij een constante snelheid ,
voorbeeld , je rijd 100 km per uur , stuur trilt ookal laat je het gaspedaal geheel los .= onbelans in voorwielen,velg krom, karkasbreuk in band, zware beschadiging op band.

schud de achterkant (voelbaar in stoel) = er is een van de bovenstaande zaken aand e hand bij een van de achterwielen.

Als men een zwaar brommend of licht brommend geluid hoort onder het rijden wat erger word bij het maken van een bocht naar links-rechts = wiellager voor/achter , kan ook afkomstig zijn bij de aandrijfassen of het tussenlager (als deze gemonteerd is) of het diff.

ALs men met het bovenstaande logisch nadenkt en weet dat als je een bocht naar links maakt de rechteraandrijfkant van de auto belast is het volgende ook duidelijk.

uw klacht wijst op een mogelijke versleten aandrijfas aan de rechterzijde van het voertuig.
Ik mag aannemen dat de aandrijfashoes heel en zonder scheuren is zodanig dat het vet eruit loopt, want dat had de monteur die de rep. uitgevoerd heeft wel gezien .

Zit er abnormaal speling op de aandrijfas ?

betreffende de kachel , spijt het mij te moeten zeggen dat ik niets van de renault 14 kachel/ventilatie afweet .

groet jb

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004 17:45
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

hoi mark , hoe is het ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

jasper11turbo schreef:hoi mark , hoe is het ?

..ssst, niet hier hoor, ik ben aan het doen alsof ik er ook verstand van heb....
doe maar een pm-etje :D
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004 17:45
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

ach , we zitten in de buurt .. we horen het snel genoeg van Raymond (14 safrane)

:D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fulvia
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2004 12:56
Actief als: particulier
Locatie: tuk

Re: Trilling stuur R14 TS

Bericht door fulvia »

Hallo volgen mij moet je het zoeken in de aandrijf assen het probleem zit in de binnenste koppeling ,slijtage op de vlakken daardoor gaan ze klemmen bij belasting en kunnen niet meer schuiven waaedoor trillingen ontstaan
gr Koos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
R14 Safrane
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2004 12:51
Actief als: particulier
Locatie: wisselend

Verslag van de oplossing

Bericht door R14 Safrane »

Zoals door een aantal van jullie gesuggereerd bleek er inderdaad een beetje speling in de rechter aandrijfas te zitten. De hoesjes waren wel heel dus het zal normale slijtage zijn geweest denk ik. De achterwiellager is destijds vervangen omdat het wiel niet echt soepel draaide als gevolg van een langdurig verblijf in een modderplas bij de sloperij.

Het vinden van zo'n aandrijfas was nog niet zo gemakkelijk. Toen ik die aandrijfas eindelijk te pakken had ging de verlichtingschakelaar stuk waardoor ik geen apk meer kan krijgen. Toen daar ook een vervanger voor was gevonden kreeg ik aan de lopende band last van verstopte sproeiers in de caburateur. Dit is opgelost de slangen te vervangen en de tank te spoelen. Het probleem van beroerd lopen kwam steeds na ongeveer honderd kilometer rijden bleef, ook al leek de carburateur nu schoon. Het euvel zat ergens anders. De bobine weigerde dienst als ze te warm werd, wat kennelijk het geval was na ongeveer honderd kilometer rijden bij mooi weer. Duurde wel weer even voor ik dat met mijn zeer beperkte technische kennis had gevonden en verholpen. (eigenlijk heeft een vriend het voor me opgelost want ik kon het niet vinden).

Nu vier jaar na het begin van de storingen (ben ook drie keer verhuisd dat helpt ook niet in het sleuteltempo) heb ik al bijna 4.000 kilometer storingvrij gereden. Het vertrouwen in de auto groeit weer. Hartelijk dank voor de hulp van een ieder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

hoi raymond
ik ben blij dat je dat achter de rug heb
de 14 is gerust een betrouwbare auto wij hebben 5 jaar probleemloos gereden met een 14tl
maar die van jouw moet goed blijven is echt een pracht exemplaar :D
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht