distributie/multiriem geknapt

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
geertpetro
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009 11:43

distributie/multiriem geknapt

Bericht door geertpetro »

Hallo

heb een renault megane scenic uit 1-1999 riem anderhalf jaar geleden vervangen en 30.000 km terug
Vandaag is onderweg naar zwemles de distributiriem of multiriem geknapt, weet niet precies wat de juiste benaming is.
Het is de riem die afgedekt is door een kap. Is gebeurd terwijl mijn vrouw er in reed, ze hoorde een pong geluid auto wou niet meer schakelen en ze kon de auto nog net uitrollend in de berm parkeren. Ze reed een een km of 50 op dat moment.
De auto wilde niet meer starten.
Thuis gekomen bleek dat de riem geknapt was. Samen met buurman gekeken, heeft er wel een beetje verstand van, bovenste gedeelte van kop los gedraaid en op het oog lijken kleppen niet beschadigd. Willen nu kijken of we riem zelf kunnen vervangen, kunnen dan evt kijken of kop/ kleppen beschadigd zijn.

Waar moeten we op letten wanneer we dit doen? Is dit te doen of toch laten doen?
misschien ook ergens te lezen hoe moeten afstellen???

graag jullie reacties.
Willen ook dit jaar wel op vakantie als het mogelijk is met de auto en vouwwagen en geen nieuwe auto moeten kopen.

alvast bedankt.

Albert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: distributie/multiriem geknapt

Bericht door demi »

Het is zo op het eerste oog niet mogelijk om te zien of de kleppen beschadigd dan wel krom zijn als enkel het kleppendeksel verweiderd is. Je zou mogelijk met een endoscoop via de bougie in de verbrandingskamer kunnen kijken naar mogelijke schade, maar ik ben bang dat het een koprevisie gaat worden. Ook het starten naderhand heeft waarschijnlijk geen goed gedaan. In het ergste geval zijn ook de zuigers ernstig beschadigd. ik raad het af om zonder verder onderzoek er weer een nieuwe distributieriem op te leggen. Ook de spanrol en meelooprol zullen vervangen moeten worden na zo een klap.

Ik ben bang dat het vakantiegeld hieraan gespendeerd moet gaan worden ,................ :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: distributie/multiriem geknapt

Bericht door de mon »

.Dieselmotors kunnen er zeker niet tegen.Kleppen krom etc.
Als het een naft motor is dan heb je waterkans.Koop enkel een tandriem.Monteren en meet de compressie.Als de compressie goed is dan kun je de bijhorende set rollen(evtl waterpomp) kopen en verder inneenknutselen.
Bij slechte compressie dan wordt het duur.
Voor geen avonturen met evtl een staartje overwegen om een occas motor te plaatsen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mima
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2009 14:30

Re: distributie/multiriem geknapt

Bericht door Mima »

Wij waren op vakantie in Zuid Frankrijk op de autoweg is de distributieriem en multieriem stuk gegaan, gevolg dat er een nieuwe motor in moet komen in mijn Espace IV. Deze distributieriem en multieriem zaten er pas 62.000 km op, gebeurd in 2008. De auto is op door de ANWB naar Nederland getransporteerd daar heb ik een revisiemotor gekocht en ingebouwd omdat ik vond dat de auto het nog wel waard was. Anders zou ik maar € 1800,00 terug krijgen met motorschade, de revisiemotor koste €1750,00, maar er komen nog wel andere kosten bij zoals nieuwe waterpomp enz. Ik kan nu weer rijden met een nieuwe motor met beginnend nul km stand, daar koop ik geen goede 2e hands auto voor. Dus als je voor safe gaat laat dan alles vervangen om de 120.000 km of om de 5 jaar, ik had pech dat mijn distributieriem eigenlijk nog niet vervangen hoefde te worden .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2666
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: distributie/multiriem geknapt

Bericht door Pleiades »

Kreeg je dan geen coulance?
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht