Inhouden koude motor Dacia Logan MCV 1.6 MPI

Gebruikersavatar

Topic author
tweecvpistachke
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2006 09:43

Inhouden koude motor Dacia Logan MCV 1.6 MPI

Bericht door tweecvpistachke »

Model/uitvoering : Dacia Logan MCV Lauréate 1.6 MPI
Bouwjaar : 2009
Brandstof : benzine/LPG

Tsja, een vraagje over de Dacia, wat doet dat op een Renault forum ???? Wel, zelf jarenlang Renault Espace gereden en deze auto's ook zelf goed kunnen onderhouden...heerlijke bakken. Sinds 5 maanden zijn we overgeschakeld naar de Dacia Logan MCV en heb ik deze met een LPG-installatie laten uitrusten, waarmee we ondertussen toch 10.000 km probleemloos hebben gereden.

Sinds een weekje of 2 het volgende euvel : de Dacia start bij koud weer perfect, maar ik merk dat de motor inhoud, net alsof deze maar 3 cilinders draait of gesmoord wordt (op benzine dus nog). Schakelt de motor dan om op LPG, dan houd deze nog sterker in. Dit gebeurt dus alles in de opwarmphase van de motor. Kort na het inhouden gaat het controlelampje van de uitlaatgascontrole knipperen, en dooft weer na ongeveer 3 minuten. Dan rijdt de wagen ook weer perfect, zowel op benzine als op LPG...dit heb ik gecontroleerd door de keuzeknop weer op benzine te zetten. Start ik de wagen nadien weer met warme motor, dan blijkt het probleem verdwenen te zijn.

Wat heb ik zelf al gecontroleerd :
*Klepspeling (alles in orde, tegelijk maar even gesteld volgens de gegevens van de Revue Technique van m'n Dacia)
*Bougies : mooie donzig-grijze elektrodes, geen nattigheid of andere sporen die kunnen duiden op een slechte verbranding.
*Bobijn : via het NL Dacia-forum had ik al vernomen dat deze wel eens de oorzaak van ontstekingsproblemen kunnen zijn.
Dus een nieuwe gemonteerd, maar het euvel bij koude motor bleef aanhouden.
*Bougiekabels : visueel geinspecteerd en de ohmse weerstand gemeten, allen ok.
*Valse lucht via het inlaatspruitstuk of het gasklephuis : getest met remmenreiniger op de mogelijk verdachte plaatsen, geen
reactie in toerental
*Stekkerverbindingen aan het gasklephuis (sensor positie gasklep en de stekker aan de extra-lucht schuif) : geen visuele corrosie, die voor overgangsweerstand zou kunnen zorgen. De stift van de extra-luchtschuif was wel plakkerig, deze heb ik gereinigd en terug gemonteerd.
*Na een bezoekje aan een vriendelijke Renault-dealer, die de foutcodes voor me wou uitlezen, werd me enkel het volgende meegedeeld : op cilinder 2 werd een ontstekings/verbrandingsprobleem gemeld. De dealer vertaalde dit als : mogelijk zijn de kleppen aan het verbranden, neem eens contact op met de lpg-monteur....
Dus : bougies er terug uit en met een video-endoscoop de kleppen geinspecteerd...niets ophefmakend te zien of iets dat kan wijzen op een verbrande klep in cilinder 2 of 3.

Misschien kan ik via deze weg nog wat extra input verkrijgen, want ik geloof niet dat na 10.000 km op LPG (met klep-smeerinstallatie !) er maar één klep de oorzaak zou kunnen zijn van het euvel. Temeer omdat het probleem van de één op de andere dag opdook en zich niet staagsgewijs aanmeldde.

Ik vermoed o.a. een slecht werkende temperatuurssensor (geen foutmelding bij het uitlezen) of inlaatlucht-temperatuurssensor. Kan deze natuurlijk zelf niet controleren, daar ontbreken mij de fabriekswaardes voor. Een andere optie die in m'n gedachten speelt : indien de aansturing van de injectoren (zowel benzine als LPG) via de ECU wordt geregeld (ik neem aan dat de LPG-computer ook via de ECU het signaal krijgt en daarmee de LPG-injectoren aanstuurt ?) en deze een fout/zwak signaal/spanning/massa aanstuurt, dan moet dit toch door de diagnose-apparatuur vastgesteld kunnen worden ?

Op welke manier kan ik de benzine injectoren of het aansturen van de injectoren controleren ?

Forumleden, alvast bedankt voor alle tips...ik kan er alleen maar van leren :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht