She lives!

Plaats reactie

Topic author
HarmE
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2011 16:31
Actief als: particulier

She lives!

Bericht door HarmE »

Herfst 1997: mijn moeders '77er Renault 16 TX wordt na jarenlange trouwe arbeid voor de winter opgeslagen. Met het idee in maart weer gewoon de weg op te gaan. In de tussentijd koopt mijn moeder een Fiat Panda. In maart reed de panda nog prima en er waren toch wel wat dingen die aan de seize moesten gebeuren voor de aankomende apk. Die apk is er nooit meer gekomen. Wel kwam er een MG B, die alle sleuteltijd van mijn vader opslokte. De panda ging, er kwam zelfs een Renault voor terug, maar dit was een Clio. Vele jaren en vele auto's volgden, en de Renault deed maar drie dingen: stof sparen, lucht in de banden verliezen en de remmen helemaal vast laten zitten. Afgelopen donderdag was ik aan het werk aan MG nummer 2 (de mijne) en ik keek weer eens in het hok naast het hok waar ik bezig was. Zoals ik dat, een beetje sentimenteel, iedere keer doe. Naar de zielige aanblik van een auto die eigenlijk beter verdient.

http://imageshack.us/photo/my-images/141/imag0015p.jpg/

Toevallig had ik die ochtend de acculader meegenomen, om de accu van mijn MG in goede conditie te houden, zodat ik er van de zomer (hopelijk) zo mee weg kan rijden na de restauratie. Het instructieboekje van de acculader lezend kwam ik op de "recondition" functie, die belooft stokoude accu's tot leven te wekken. Toen ik het schuren aan de MG even beu was besloot ik om de accu van de 16 eens aan de lader te hangen. Je weet maar nooit, al is het dan na 15 jaar. Één groen lampje. Twee, drie, vier. Verdomd, het werkte nog ook.

Afbeelding

Zou de oude dame ook nog willen starten?
Ik heb veel horrorverhalen gehoord over dichtzittende carburateurs, benzine die in vernis was veranderd en zelfs vastzittende motorblokken. Maar je weet maar nooit. Accu erin, schrikken. Ruitenwissers, richtingaanwijzers en de radio laten me meteen al zien en horen dat de oude dame wil leven. Dan nu maar eens het contact omdraaien. Ongeveer een seconde een draaiende startmotor en dan weer doodse stilte. Shit. Accu eruit, later weer eens proberen. Na een halfuurtje voelden de kabels weer koel aan. Nog een poging. Dit keer bleef de startmotor draaien, maar geen enkel teken van een verbranding.

Afbeelding

Dan maar een oud trucje uithalen: in de tank van de MG zat nog een bodempje benzine, en uit een los op de vloer liggende tank kun je vrij makkelijk benzine in een glas gieten. Ik schroefde het luchtfilter los en gooide een stevige lading benzine recht in de carburateur. Je weet namelijk maar nooit! Terug de auto in, plankgas, sleutel om en verdomd. Na even proberen loopt de dame! Het duurt maar een paar tellen en ze braakt zwarte wolken uit de uitlaat, maar er is leven! Ik liet haar maar weer een uurtje met rust. In de hoop dat de motor nu zelfstandig de benzine uit de tank aan heeft kunnen zuigen probeer ik het weer, nu de benzine uit het luchtfilter wel verdampt zal zijn. En verdomt. Sleutel om, en ze loopt binnen een seconde!

Afbeelding

Deze oude dame wil leven! Ze verdient het om te leven! Binnenkort gaan mijn vader de remmen eens los proberen te maken, en dan hopen dat ze weer remvloeistof vast willen houden (de oude ligt al een tijdje in een plasje op de grond). De bandjes zijn ook ver weg, maar die zijn nog voldoende op te pompen voor een kort testritje. Maar wat dan? Er zijn in de afgelopen 15 jaar ongetwijfeld heel veel rubbertjes heen gegaan, en ook de koplampreflectoren zijn aan het afbladderen. En onderdelen voor een 16 TX uit '77 waren 15 jaar geleden al een ramp om te vinden, laat staan nu. Hopelijk kunnen we de oude dame ooit weer door de apk krijgen, en daarmee terug op de weg! Maar nu eerst mijn MG voor de zomer afhebben...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: She lives!

Bericht door Rossy »

Deze dame verdient het om het straatbeeld weer te verrijken.
Ook je moeder zal het ongetwijfeld geweldig vinden.
Succes met deze wederopstanding.

Wat onderdelen betreft is er in de loop van de jaren gelukkig veel veranderd.
Er is genoeg te koop om deze auto weer in oude glorie te herstellen.
Welliswaar niet zoals bij de MGB, daar heb je aan alleen een chassisnummer al genoeg om de auto compleet op te bouwen, echt alles is er nieuw voor te krijgen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ericon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 766
Lid geworden op: 28 feb 2006 14:16
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: She lives!

Bericht door ericon »

Erg leuk verhaal!, helaas doen bij mij de foto's het niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: She lives!

Bericht door WillemS »

Leuk verhaal.
Foto's werken niet, maar bij eigenschappen link kopieeren naar IE dan lukt het wel.
SUC6 met restaureren.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HarmE
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2011 16:31
Actief als: particulier

Re: She lives!

Bericht door HarmE »

Hier nogmaals de foto's, ik had ze verkeerd ingevoegd.
Afbeelding
De MG

Afbeelding
Zo stond/staat ze erbij

Afbeelding
Het blokje

Afbeelding
Power kweken in die accu's!

Afbeelding
En ze leeft! Ze loopt mooi rond op een (redelijk hoog) stationair toerental (met choke erop, neem ik aan) van 2000 toeren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: She lives!

Bericht door WillemS »

Vergeet niet alle vloeistoffen te verversen nadat je de betreffende systemen hebt gespoeld.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HarmE
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2011 16:31
Actief als: particulier

Re: She lives!

Bericht door HarmE »

@willems
Het spreekt voor zich dat we dit zullen doen wanneer we haar terug de weg op gaan proberen te krijgen. Gelukkig is ze na een grote beurt weggezet dus de olie enz. was nog ruimschoots goed genoeg voor een startpoging!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: She lives!

Bericht door WillemS »

Nou die olie vertrouw ik dus helemaal niet meer, zal behoorlijk verzuurd zijn, denk ik.
Neem maar eens wat ervan mee naar een groot bedrijf (busonderneming bv) en laat daar de olie eens testen, ze doen dat met test-strookjes die verkleuren naar gelang de zuurgraad.
Maar evengoed succes.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: She lives!

Bericht door Harm »

Mooi verhaal, jeugdsentiment, wij hebben thuis 3 x een R16 gehad, erg goede herinneringen aan. Ik hoop dat je hem weer goed de weg op krijgt. Hou dit forum op de hoogte zou ik zeggen.

Succes,
groeten,
Harm (naamgenoot)
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HarmE
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2011 16:31
Actief als: particulier

Re: She lives!

Bericht door HarmE »

De 16 is vorige week verkocht aan de Renault 16 club uit Tilburg. Zij gaan zorgen dat ze weer helemaal in topconditie komt en terug de weg op gaat. Wij hadden er helaas geen tijd meer voor, maar een betere koper viel er simpelweg niet te wensen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: She lives!

Bericht door Harm »

Dat klinkt inderdaad als een hele mooie bestemming! Komt vast goed met die R16. En nu lekker met het dak open in je MG :D
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in