Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
CeeHaaKaa
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 jun 2009 09:28

Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door CeeHaaKaa »

Ik rijd nu ongeveer 27.000 km in mijn Espace (JK, 2006, 2.0 T 170 pk, automaat). Bij aflevering 2 jaar geleden zijn er o.a. nieuwe remschijven/blokken en banden gemonteerd. De auto was afgelopen week bij de garage (geen dealer) voor jaarlijks onderhoud/apk. Mijn garage liet mij weten dat op korte termijn de remblokken voor vervangen dienen te worden. Ik vraag me af of dat niet wat snel is (garage vindt het wel meevallen). Bijdeweg, ik rijd meer korte stukken (binnen bebouwde kom) dan snelwegkilometers. En ik rijd niet met handschoenen aan ( :( ) in de auto (die leeftijd heb ik nog niet). Wat vinden jullie? Normaal of toch wel snel?

Bij aflevering (27.000 km geleden dus) zijn er ook nieuwe Michelin-banden gemonteerd. Nu profiel LV=2,7, RV=3.0 en achter = 4.5 mm. Een nieuwe band begint met 9 mm toch? Is dit normaal voor zo'n grote en zware auto of toch ook wat snel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door mechanic »

Zware auto icm automaat,lastig oordelen maar de remmen slijten vaak snel. Evenals banden,rijstijl is echter ook flink van belang.
Een nieuwe band plm 7mm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Noreply
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 229
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:15

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door Noreply »

Banden en blokken vind ik wel redelijk snel aan de beurt zijn. Ik rij een diesel met handbak en dus relatief veel snelweg en afremmen op de motor. Remmenblokken afgelopen 140dkm eenmaal vervangen, schijven nog niet. Banden geef ik max 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door Thomas84 »

Rij ook een diesel handgeschakeld en mijn blokken zitten er nu 60.000km onder en kunnen denk ik nog wel een tijdje mee. Zomerbanden zitten er nu ongeveer 40.000 km onder en op de voorbanden zit nog 3,5mm. Dit zijn wel 17 inch banden/velgen. Winterbanden/velgen zitten er nu 3 winters onder en daar zit nog 5mm op, achter wat meer, ook totaal 50.000km mee gereden. Heb nu voor de zomer een setje 18 inch Aria's gekocht, ben benieuwd hoelang de bredere 18 inch banden mee zullen gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
CeeHaaKaa
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 jun 2009 09:28

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door CeeHaaKaa »

Begrijp uit de reacties dat de banden dus wel snel slijten, maar dat mijn remblokken al aan de beurt zijn is wat snel. Wel veel kleine (bebouwde kom) stukjes, dus dat is i.c.m. automaat (en rijstijl) dan wel te verklaren.
Ik heb er nu 4x Michelins Premacy3 245/45R18 100W onder liggen. Zijn dat goede banden of is er een goed alternatief dat net zo goed rijdt, maar minder hard slijt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Noreply
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 229
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:15

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door Noreply »

Prima band. Had ik ook, wel met extra loadindex. Momenteel zitten er bij mij Eagle F1 Asymmetric 2 van GoodYear onder de Espace. Ook prima, wel het gevoel dat de rechtuitstabiliteit iets minder is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door WillemS »

De Eagle F1 heb ik ook gehad viel erg tegen, heb er nu Pirelli P7 onder zitten. Deze band bevalt zelfs beter dan Michelin Primacy waar het loopvlak van losliet op de rand van de band(bekend euvel). Kan de Pirelli P7 van harte aanbevelen.
Ook op mijn Avantime v6 automaat zitten nu Pirelli P7. De Espace IV is een 3,5 v6 automaat. Op de Avi zitten ze nu 30.000 km en er is 1 mm. slijtage meetbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Noreply
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 229
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:15

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door Noreply »

Pirelli had ik ook overwogen, maar aangezien ik rust in de auto als uiterst prettig ervaar heb ik voor de stilte band gekozen, de GoodYear. ANWB heeft net een nieuwe bandentest gepubliceerd overigens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door Thomas84 »

Ben zelf ook aan t kijken voor 4 nieuwe banden. Twijfel tussen de Dunlop Sport Maxx RT2, de Continental Premium Contact 6 en de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. Heb zelf de Dunlops onder mijn vorige Passat gehad en deze bevielen erg goed. Had daarvoor Goodyear Efficientgrip eronder zitten en deze heb ik na 10.000 weggedaan, deze bevielen totaal niet. Weinig grip en maakte veel geluid. In de bochten wilde de Passat elke keer naar buiten glijden, de Dunlops waren hierin veel stabieler. Sleten wel wat harder maar zat nieuw ook iets dikker profiel op. Twijfel dus nog... Michelin Primacy 3 banden zijn erg duur en komen in de grotere maten wat minder uit de tests.

ANWB test is leuk maar is getest met 205/55R16 banden, niet vergelijkbaar met 245/45R18 banden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Noreply
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 229
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:15

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door Noreply »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door Thomas84 »

Op www.autobandentest.eu kan je alle bandentesten vinden. Je kan dan op maat of merk selecteren.

Hoe bevallen de Goodyear F1's bij jou?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Slijtage en onderhoud [remmen/banden]

Bericht door WillemS »

De F1 maakten bij mij veel lawaai. De Michelins geven 69 Db aan en de Pirelli P7 70 Db, scheelt niet veel maar het prijsverschil is groot.
Ik spreek over de maten 235/50/17 96W voor de Avantime en 225/55/17 101W voor de EspaceIV.
Je dient een maat te vergelijken die het dichtst bij de maat van jouw band hoort, er zit veel verschil, een andere maat en gewichtsklasse kan een heel ander beeld geven van de kwaliteiten van de band.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht