laguna 2003 versnellingsbakprobleem

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bob1972
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2011 20:31
Actief als: particulier

laguna 2003 versnellingsbakprobleem

Bericht door bob1972 »

Ik heb iets kapotgemaakt, maar weet niet precies wat, misschien kunnen jullie mij helpen.

Wat is het?
Laguna Grandtour 1,9dCi uit 2003 met handgeschakelde vijfbak en 230k op de teller, ben erg tevreden, nog geen problemen gehad voor het hieronder vermeldde geval.

Wat is er gebeurd?
Ik ben hard achteruit weggetrokken, waarbij mijn voet van het koppelingspedaal is afgeslibt. Mijn laguna maakte hierdoor een sprong naar achteren, sloeg af en sinds dien hoor ik tikken.

Wat hoor ik precies?
1- als de motor loopt, zonder versnelling ingeschakeld, hoor ik een lichte tik die met het motor mee oploopt: meer toeren, snellere tikken
2- als ik achteruit rij klinken er echt lelijke tang-tang-tang geluiden uit de bak.
3- als ik vooruit rij hoor je in 1, 2 en 3 een tik. Deze in niet motor-toerental afhankelijk. Bij gelijke snelheid is de tik veel sneller in zijn twee dan in zijn 3.

Ik zou graag advies willen over wat hier aan de hand zou kunnen zijn: zou een (revisie) versnellingsbak afdoende zijn, of moet ik ook problemen in de koppeling zoeken? Of is het hele zootje aan barrels?

Bij voorbaat dank voor jullie diagnose.

Vriendelijke groet,
Bob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: laguna 2003 versnellingsbakprobleem

Bericht door mechanic »

Meestal is een tik die met motor toerental mee loopt buiten de versnellingsbak, dus een verstuiver of een krukaslager.
Geluiden die je noemt die uit de bak komen zullen alleen door een andere bak opgelost worden. Je doet er dan slim aan de koppeling incl hydraulisch druklager te vernieuwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht