Goedemiddag,
Ik ben van plan om een Renault Megane uit 1999 te kopen. Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten ? En bij welke kilometerstand moet de distributieriem worden vervangen ? Er staat 156000 op de teller.
Bij voorbaat dank,
Groeten,
Ferry1962
Vraag over Renault Megane Break 1.4e RN
-
Topic author - 1-hit-wonder
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 okt 2011 16:21
- Actief als: particulier
Vraag over Renault Megane Break 1.4e RN
Laatst gewijzigd door Admin op 02 okt 2011 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaatst vanuit: 'nog niet vermelde types"
Reden: Bericht verplaatst vanuit: 'nog niet vermelde types"
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Vraag over Renault Megane Break 1.4e RN
Behalve dat de motor niet al te veel vermogen heeft voor een dergelijke zware auto, is er eigenlijk niet veel bijzonders te melden.
De distributieriem moet iedere 120.000 kilometer of 4 jaar vervangen worden.
Persoonlijk zou ik doorzoeken naar een 1.4 16v maar nog beter een 1.6 16v.
Zijn er genoeg van en eigenlijk net zo betrouwbaar.
Dan heb je ook meestal een RXE uitvoering te pakken met net even een wat uitgebreidere uitrusting en ook airco.
Die auto's zijn in vergelijking niet eens zo heel veel duurder.
Antonio.
De distributieriem moet iedere 120.000 kilometer of 4 jaar vervangen worden.
Persoonlijk zou ik doorzoeken naar een 1.4 16v maar nog beter een 1.6 16v.
Zijn er genoeg van en eigenlijk net zo betrouwbaar.
Dan heb je ook meestal een RXE uitvoering te pakken met net even een wat uitgebreidere uitrusting en ook airco.
Die auto's zijn in vergelijking niet eens zo heel veel duurder.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 632
- Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
- Actief als: particulier
Re: Vraag over Renault Megane Break 1.4e RN
Ik heb kort geleden mijn Megane Break de deur uit gedaan, dat was een 1.6 16V en dat is een fijne motor voor die auto. In verbruik maakt het niet veel uit met de 1.4, maar de 1.6 heeft wat meer reserve, zeker als je met de auto volgeladen op (gezins)vakantie wilt.
De distributieriem moet bij 120.000 km of elke 5 jaar (tenminste bij de 1.6).
Waar verder op te letten:
* schurende remmen: als de remmen een schurend geluid maken bij het remmen zijn vaak de schijven niet meer goed, dat komt nog wel eens voor bij de Megane I.
* Is bij het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp meegenomen? Als je toch bezig bent met de distributieriem dan is de waterpomp maar weinig extra werk en kosten. Maar als de waterpomp zelf kapot gaat (en dus niet vervangen is), dan moet je ook gelijk weer een nieuwe distributieriem en dat is een kostbare reparatie (600-800 euro ca).
* Verder in ieder geval in proefrijden: stukje snelweg, stukje binnenweg, wat klinkers. gewoon voelen of de auto lekker rijdt en geen rare geluiden maakt of scheef trekt oid.
* water in de accubak. Dit was bij de eerste modellen het geval: water uit de roosters boven de motorkap liep in de accubak en bleef daarin staan, wat natuurlijk niet goed is. Kijk even goed of je accubak goed droog is. Anders weet de dealer een oplossing, er is een modificatie voor geweest destijds.
* Oh ja: als er dakdragers op zitten, zorg dan dat het sleuteltje erbij is, anders heb je er niets aan (had ik destijds, gelukkig is het sleuteltje later nog gevonden).
* De RXE of RXI of RXT hebben inderdaad meer luxe (airco) en kosten in aanschaf niet veel meer. Tenzij je de 1.4 RN heel gunstig kunt overnemen (van een bekende?) natuurlijk.
Verder: erg fijne auto, die Megane Break, comfortabele auto, lekker ruim, enorme kofferbak, behoorlijk zuinig in het gebruik. Ik heb die van mij bijna 9 jaar gehad en er erg veel fijne kilometers mee afgelegd.
Succes met aankoop en keuze!
De distributieriem moet bij 120.000 km of elke 5 jaar (tenminste bij de 1.6).
Waar verder op te letten:
* schurende remmen: als de remmen een schurend geluid maken bij het remmen zijn vaak de schijven niet meer goed, dat komt nog wel eens voor bij de Megane I.
* Is bij het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp meegenomen? Als je toch bezig bent met de distributieriem dan is de waterpomp maar weinig extra werk en kosten. Maar als de waterpomp zelf kapot gaat (en dus niet vervangen is), dan moet je ook gelijk weer een nieuwe distributieriem en dat is een kostbare reparatie (600-800 euro ca).
* Verder in ieder geval in proefrijden: stukje snelweg, stukje binnenweg, wat klinkers. gewoon voelen of de auto lekker rijdt en geen rare geluiden maakt of scheef trekt oid.
* water in de accubak. Dit was bij de eerste modellen het geval: water uit de roosters boven de motorkap liep in de accubak en bleef daarin staan, wat natuurlijk niet goed is. Kijk even goed of je accubak goed droog is. Anders weet de dealer een oplossing, er is een modificatie voor geweest destijds.
* Oh ja: als er dakdragers op zitten, zorg dan dat het sleuteltje erbij is, anders heb je er niets aan (had ik destijds, gelukkig is het sleuteltje later nog gevonden).
* De RXE of RXI of RXT hebben inderdaad meer luxe (airco) en kosten in aanschaf niet veel meer. Tenzij je de 1.4 RN heel gunstig kunt overnemen (van een bekende?) natuurlijk.
Verder: erg fijne auto, die Megane Break, comfortabele auto, lekker ruim, enorme kofferbak, behoorlijk zuinig in het gebruik. Ik heb die van mij bijna 9 jaar gehad en er erg veel fijne kilometers mee afgelegd.
Succes met aankoop en keuze!
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 611 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 0 Reacties
- 84 Weergaves
-
Laatste bericht door Mienedean
-
- 1 Reacties
- 109 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 5 Reacties
- 515 Weergaves
-
Laatste bericht door Dennis1611
-
- 3 Reacties
- 961 Weergaves
-
Laatste bericht door hmroep
-
- 3 Reacties
- 348 Weergaves
-
Laatste bericht door Pleiades
-
- 0 Reacties
- 236 Weergaves
-
Laatste bericht door MartijnMaakt