Renault Megane Distributieriem vervangen?

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Mokuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2012 13:41
Actief als: particulier

Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Mokuh »

Model/uitvoering : _Renault Megane 1.6
Bouwjaar : _ 2004
Brandstof : _ benzine
Een aantal maanden geleden (dec 2011) heeft onze auto een wintercheck gehad na de aankoop in november (hij had toen net een grote beurt gehad, waarvan papieren aanwezig waren). Alles is prima in orde bevonden.
Er werd alleen gezegd dat in oktober 2012 er een nieuwe distributieriem op moest.

De auto heeft 153.000 gelopen en heeft met 90.000 een nieuwe distibutieriem gehad (auto was toen ook 5 jaar oud) bij de vorige eigenaar.
Ik ga er de komende maanden na verwachting (woon-werk verkeer +1 vakantie) nog zo'n 12.000km opzetten dus eindstand ongeveer 165.000, is hij dan inderdaad toe aan vervanging (dus elke keer met ong 90.000km) of is dat vrij snel, ik lees gem toch pas bij 120.000 km vervanging.
Ik ben best bereid maar wij zijn pas met deze auto overgestapt naar de renaultdealer en ik vroeg me af of ze mij geen oor aan proberen te naaien :)
En hoe zit het als ik de distributieriem toch niet bij hen laat vervangen (maar bij een goedkopere zaak) of valt daar echt nog wel over te praten met de dealer?
Ik wil hem echt niet het vel over zn oren trekken, maar ik hoor altijd van die verhalen over de 'echte dealer'.

Verder gaat hij in mei weg voor een APK keuring, zomercheck en ze kijken de airco na (deze stinkt bij het aanzetten).
Nu ben ik in het bezit van een privilegepas (gratis APK, zomercheck) maar ik vraag me af of het dan veel voorkomt dat er dan 'toch' van alles ineens vervangen moet worden aan de auto :roll: zodat ze toch een 'goede' rekening hebben.
Iemand ervaring met die privilegepas van renault?

Groetjes Monique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door RichTrip »

Vervangingstermijn van de distributieriem is 120.000 km OF 5 jaar, wat het eerst wordt bereikt.

De vervanging hoef je niet noodzakelijk bij de dealer uit te laten voeren.

Heb zelf een Privilege Dealer pas. Drie keer auto laten keuren voor 0 euro met 1 keer een lampje van 1 euro en nog wat centen. Vorig jaar zelfs twee keer binnen een maand een keuring i.v.m. aanschaf andere auto. Bij keuring oude auto wel eerst afkeur i.v.m. gebroken achterveer. Heb deze echter zelf vervangen en dit niet door de dealer laten doen. Ps. ook al twee keer een H7 lamp laten vervangen voor nop door de Privilege dealer pas
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mokuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2012 13:41
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Mokuh »

In oktober ligt de distributieriem er dus 'pas' 75.000km erop en ook pas 3 jaar.
Dus niet doen? Volgende keer toch maar even vragen of ze misschien iets gezien hebben van slijtage ofzo?
Kan dat trouwens dat een distibutieriem eerder erge slijtage vertoont?

Ik heb inderdaad ook al een keer de ruitenvloeistof gratis bij laten vullen.
Nou we zullen het zien 1 mei, dan post ik nog wel een keer over mijn ervaring.
Ik ga trouwens naar de renaultdealer in Roosendaal, jij Richtrip?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16021
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door mechanic »

Als de riem er pas 75.000km en 3 jaar opzit hoef je deze nog niet te vernieuwen. De riem slijt erg weinig, vooral de loop en spanrollen zijn erg slijtage gevoelig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Harm »

Klinkt mij ook te snel in de oren, distributieriem moet 5 jaar (of tegenwoordig soms 6) en 120.000 km meegaan. Daar ver overheen gaan is niet verstandig (bij knappen van de riem heb je forse motorschade), maar om hem nu al na 3 jaar ter vervangen lijkt me ook overdreven.

De Privilegepas werkt prima, en over de inhoud van de APK valt niet zoveel te discussieren, dat zijn vast omlijnde punten waarop gekeurd wordt, dus de dealer kan daar niet zomaar van alles bij verzinnen. Natuurlijk is zo'n Privilegepas met gratis APK vooral bedoeld om je te binden aan de dealer (ze willen graag dat je daar klant blijft), maar daar is niks mis mee, zeker als je dealer goed bevalt (zoals die van mij). Bovendien heb ik vooral voordeel van de pas, gratis lampjes vervangen, gratis APK, gratis zomer en wintercheck, prima. En bij Kwik fit of wat dan ook krijg je de APK niet nog goedkoper :D
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mokuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2012 13:41
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Mokuh »

Nou daar zijn we dan :D

Vandaag de auto aangeboden voor de APK...
Het ligt absoluut niet aan de garage hoor maar hier komt ie:

2 nieuwe achterbanden (blackstone (?) 224 euro per paar, michelin banden 274 euro per paar)
Airco bijvullen (79 euro)
Interieurfilter vervangen (56 euro)
Veer linksachter is gebroken moet vervangen worden (186,50 euro)
Motorsteun is bijna door, moet dus vervangen worden (154 euro)
Uitleeskosten (ivm aangegeven 1 keer niet starten en piepgeluid auto) (25 euro)

Damn weer een rekening van 800 euro! :shock:

Maar het was wel te verwachten na de aankoop in November.
Er zitten wel papieren bij van een grote beurt van begin oktober maar goed dat zal dan wel niks zeggen.. :wink:
Lijken mij wel redelijke prijzen, wat denken jullie?
Alles is incl btw en arbeid.

Groetjes Monique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16021
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door mechanic »

Prijzen zijn fair, maar ga dan wel voor de michelin banden ipv die andere rommel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Harm »

De prijzen lijken me wel te kloppen, maar als ik goed lees heb je de auto pas in november 2011 gekocht? Dit betekent dat je hem nog geen half jaar hebt. Zit er wellicht nog garantie op? Bijvoorbeeld een half jaar Bovag garantie? Dan zou ik nog eens even met de garage in gesprek gaan, in alle redelijkheid, en zeggen dat je dit toch wel veel mankementen vindt voor een auto die je net gekocht hebt. En of er nog iets onder garantie gedaan kan worden.

Zo hadden airco en interieurfilter bij de grote beurt (najaar 2011) gedaan moeten worden en is het raar dat dat nu al weer moet.
De veer en de motorsteun zouden wellicht onder de garantie moeten kunnen vallen.

En twee nieuwe achterbanden terwijl je de auto net een half jaar hebt en er zo te lezen niet overdreven veel mee rijdt (sindsdien pakweg 6000 km?). Dat roept op zijn minst het vraagteken op dat de garage je een auto heeft verkocht met banden die bijna op waren. Dat is ook niet heel erg netjes.

Al met al zou ik een net en heel redelijk gesprek aangaan en eens verkennen wat de mogelijkheden zijn om nog een deel van de kosten onder garantie of onder coulance van de garage te laten vallen.

Tot slot: eens met Mechanic: ga voor de Michelin banden, dat is vele malen beter en past gewoon beter bij de auto. Bovendien gaan ze langer mee, dus dat verdien je in de toekomst weer terug.

Succes, groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mokuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2012 13:41
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Mokuh »

De auto is 1 november 2011 aangeschaft, dus ik zit met 1 mei precies op 6 maanden..maar ik ga het wel proberen.
We hebben 6 maanden Bovag garantie + nog 6 maanden extra garage garantie op het draaiend gedeelte (motor) van de auto.

Het gekke is dat ik zeker weet dat er echt nog genoeg profiel op de banden zat toen wij zijn gaan kijken en later kopen.
Stomme van onze kant is dat toen wij de auto af zijn gaan halen toen deze rijklaar gemaakt was (lees op kosten van de garage is het linkervoorraammechanisme vervangen en de computer (van navigatie/radio etc) ook vervangen) hebben wij niet meer naar het profiel van de banden gekeken.

Dus óf de banden zijn heel snel gesleten óf de garage heeft er in de tussentijd andere banden op gelegd dan bij de verkoop óf mijn schoonvader en ik hebben niet goed gekeken/gevoeld. :think:

Mbt tot de distributieriem ga ik straks na mijn werk thuis even alle papieren/boekje nalopen wat er dan nu precies gedaan is aan de auto toen der tijd.

Wat ik trouwens wel waardeer aan de renaultdealer: ik heb een renault twingo vervangauto meegekregen en nu blijkt dat de veer is gebroken en de bestelling tot donderdag op zich laat wachten blijft mijn eigen auto in de garage staan en mag ik zonder kosten in de twingo blijven rijden. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Harm »

Dat klinkt in ieder geval hoopgevend, die gratis Twingo. Ben benieuwd of je verder nog wat kunt bespreken met je garage. Staar je overigens niet blind op die 1 mei, een paar dagen later moet daar echt niet in uitmaken, de auto staat immers al bij de garage.

Wat de banden betreft: wettelijk is 1,6 mm profiel (APK), de ANWB adviseert 2,0 mm als grens voor vervanging, omdat daaronder de grip beduidend minder wordt.

Overigens heeft mijn garage (Autohaag Zeeuw) nu een actie lopen: 2e Michelin band voor de helft van de prijs. Ik kreeg er net vandaag een mailing over.

Succes! Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Shannia
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2012 19:48
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Shannia »

Hallo allemaal,

Renault Megane 1.6 16V
van okt 2002 nog geen 110.000 km gereden

In aug is bij de Renaultgarage de distributieriem en waterpomp van mijn auto vervangen.
De auto maakt ineens af en toe een schrapend geluid bij het optrekken.
Het geluid is niet constant te horen. Ben verschillende keren terug gegaan
naar de garage, daar maken ze een klein rondje met de auto zeggen dan dat er niks aan de hand
is en doen alsof ik gek ben en vragen of ik het geluid op kan wekken. Niet dus.
Weet iemand wat het kan zijn. Ik heb het gevoel alsof ik iets aan het kapot rijden ben.
Het geluid wordt ook steeds harder. Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Groetjes,
Shannia

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Harm »

Hallo Shannia,

Een schrapend geluid kan van alles zijn, mijn eerste ingeving is een vastzittende of aanlopende rem. Komt je handrem goed los? Eventueel de auto even (laten) opkrikken bij de achterwielen en kijken of de wielen wel goed los draaien of dat ze aanlopen.

Het klinkt alsof de garage zich er wat makkelijk vanaf maakt. Wat ze zouden kunnen (en moeten) doen is de auto aan het einde van een dag innemen en dan een of enkele dagen daar houden, er mee rijden (meestal neemt de monteur hem dan 's avonds mee naar huis voor een wat langere rit) en dan horen ze als het goed is het geluid ook en kunnen ze vaststellen wat het is. Jij zou dan een vervangende auto kunnen krijgen of huren (heb je nog garantie of heb je de auto al langer?).

En mocht deze garage je niet goed willen helpen dan gewoon een andere zoeken. Of rij ermee langs het technisch centrum van de ANWB, er zit er een in Utrecht en een in Ypenburg bij Den Haag, je kunt daar een keuring laten doen op een speciaal onderdeel of geluid. Maar goed, in principe zou je garage dit gewoon moeten kunnen, dus daar maar eens beginnen zou ik zeggen.

Succes,
groeten,
Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16021
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door mechanic »

Het is logisch wat de garage zegt. Als ze niet weten wat de klant bedoelt kunnen ze ook niks toch? Klant moet laten horen wat deze bedoelt.
Komen zo vaak mensen langs met een raar geluid wat ze niet kunnen laten horen. Auto wordt achter gelaten, ik hoor iets anders wat ik vervolgens op los. Klant komt dag laten terug dat het geluid neit verholpen is omdat het niet was wat bedoelt werd.... Dus zo gek is die garage niet :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Harm »

Hoi Mechanic,

Daar heb je ook weer helemaal gelijk in. Dat lijkt me frustrerend werken. En het blijft natuurlijk vaak lastig, zeker met vage geluidjes die natuurlijk nooit te horen zijn op het moment dat je het wel wilt. Het is dus toch een samenspel tussen klant en garage. Wat in heel veel gevallen overigens uitstekend gaat, zo ook met mijn garage.

Groeten,
Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Shannia
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2012 19:48
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Shannia »

Er is iets vervangen aan de auto. Als daarna allerlei klachten ontstaan dan is het aan de garage om te onderzoeken wat het is. Het begon met een olielucht die de auto inkwam. Keken ze me ook al aan van is niet mogelijk. Toch maar erop gestaan dat er naar gekeken werd. En ja hoor de auto moest blijven staan want er was toch iets niet goed. Wat krijg je niet te horen alleen dat het verholpen is en dat de geur vanzelf wegtrekt. Dat schrapende geluid kwam vlak daarna. Luisteren naar de klant is moeilijk ik weet het. Ik ga het advies van Harm opvolgen.

Groetjes,
Shannia

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Harm »

Veel succes, ik hoop dat je erachter komt wat er aan de hand is.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Shannia
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2012 19:48
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Distributieriem vervangen?

Bericht door Shannia »

Ow yesss ff een bericht op Twitter en ja hoor krijg gelijk antwoord van Renault Nederland. Er kan nu wel ineens verder gekeken worden. Mijn Megane gaat voor een paar dagen naar de garage en er zullen een aantal testen worden uitgevoerd.
Wordt ik nu wel serieus genomen? Ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht