problemen met AM Radio ontvangst Becker Carminat SH1

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

problemen met AM Radio ontvangst Becker Carminat SH1

Bericht door paulvr »

Vrijdag heb ik mijn eerste Renault gekocht, een Grand Scénic 1,5 diesel uit 2005.
Daarin bevindt zich tot mijn vreugde en verdriet een Becker Carminat autoradio-navigatie apparaat.
Vreugde omdat Becker de meest gevoelige radio's verkoopt die er zijn,
Verdriet omdat het navigatie-gebeuren uit 2003 stamt en na 2006 niet verder meer is geupdated.

De radio is inderdaad erg goed op FM, een veel stabielere ontvangst van zwakke zenders dan ik tot dusver gewend ben.
Maar.... de AM ontvangst is niet veel soeps. Zoveel ruis op lange- en middengolf dat ik zenders als Deutschlandfunk die ik in mijn Nissan dagelijks beluister op 549 kHz niet alleen met veel meer ruis ontvang maar ook nog met een forse fluittoon. Alleen de sterke Nederlandse zenders op 675, 747, 828 en 1008 kHz komen zonder ruis door. Iets als BBC radio 4 of France Inter op de lange golf die gewoon prima doorkomen op mijn Nissan is onwaarneembaar in de Renault.

Waar dat gepiep op diverse middengolf frekwenties vandaan komt weet ik niet: ook geparkeerd en dus met de motor uit zijn die diverse fluittonen aanwezig ongeacht waar ik sta waardoor de indruk ontstaat dat het iets uit de auto zelf moet zijn. Maar die verregaande ongevoeligheid op AM is ook niet "des Beckers". |

Je gaat dan al gauw aan de antenne denken, een schuin gemonteerd sprietje op het eind van het dak van pakweg 30 cm. Maar kan een antenne kapot zijn voor lange- en middengolf terwijl het voor FM prima werkt? Kan het zijn dat een navigatie apparaat de eigen radio ontvangst stoort? Of dat een antenne die wellicht ook een navigatie dient bij definitie niet erg bruikbaar is voor AM ontvangst? Er zit trouwens wel een klein plastic stripje op de voorruit, dat zou op een of andere manier voor de GPS ontvangst zijn werd me gezegd. Dan zou je denken dat de antenne op het dak alleen voor de radio is, of toch niet? Ik had nog nooit een navigatie toestel dus weet daar nog helemaal niets van.

Ik weet dat AM ontvangst tegenwoordig niet erg populair meer is maar hoop toch dat er iemand is die me een tip kan geven voor ik in het wilde weg aan antenne of toestel ga proberen te modderen. Ik heb trouwens geen idee hoe het ding eruit moet worden gehaald om aan de aansluitkant te kijken. Het lukt me zelfs niet om de in de handleiding gegeven instructies om in de "expert mode" in 1 kHz stappen af te stemmen in de hoop dat ik zo dat gefluit kan verminderen.

Mocht het nodig zijn maak ik morgen graag een paar foto's van apparaat en antenne.

Bij voorbaat heel hartelijk dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Re: problemen met AM Radio ontvangst Becker Carminat SH1

Bericht door paulvr »

De beloofde plaatjes....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht